jah ik weet wat sommigen denken, weer zo'n vraag die al 10x voorbij is gekomen, maar heb een beetje zitten zoeken op dit forum, maar kan niet echt antwoord vinden op mijn vraag. dus open ik maar even een nieuwe topic.
ik weet dus al dat een zuiger van een 125cc (2takt) ong 15uur meegaat. nu vervangen sommige mensen netjes hun zuiger na 12/15/20uur. dat varrieert per persoon.
maar als beginnende crosser belast je de motor toch niet maximaal.
nu wou ik graag weten of het verandwoord is, als je alleen op zondag crost. wel op een crossbaan, geen weiland.
of je dan een nieuwe zuiger van een 125cc gewoon 1 seizoen mee kunt laten gaan. of je echt aan die 15/20uur marge moet houden. en met 1 heel seizoen mee laten gaan bedoel ik dan, dat ik geen grote risico loopt dat de zuiger mij kan vastnaaien met alle gevolgen van dien.
want als ik uitga voor 15/20uurtjes, en 2uur ong op zondag cross (natuurlijk niet hele tijd). dan kan ik na 3maandjes ong al andere zuiger in drukken. en dat wordt mij dus wat te duur.
dus nu kort mijn vraag weer :
kan een 125cc zuiger 1 seizoen mee met een beginnende rijder op de crossbaan, zonder dat dit grote risico's met zich meebrengt dat de boel vast naait
zuiger 125cc
Moderator: ghulst
dat ligt geheel aan je rij stijl ... simpel zat < rij je rustig ...gaat t spul langer mee ... < rij je hard..dan zal je toch sneller aan een verse zuiger toe zijn ... over het algemeen zijn tweetakt zuigertjes niet zo heel erg duur geloof ik (ik rij 4 takt KTM, zuiger kost 260 euri) , als je niet teveel van je motortje vergt , en juiste smering toepast , gaatie veel langer mee dan 20 uur ...(een heel seizoen lijkt me weer wat veel) .. het is wel zo , dat als je optijd je zuigertjes vervangd , je cylinder een langere levensduur heeft . hohnen of opnieuw laten bussen (waarbij je evengoed ook nog es een verse zuiger moet aanschaffen) kost altijd duurder dan enkelt een zuiger setje ... ProX is er geloof ik erg goedkoop mee , en heeft kwalitatief heel goede zuiger setjes (dus met piston pen , borg ringetjes en de zuigerveren)..
4 strokes only !!
hoi
na 15 uur moet je gewoon even om de zoveel tijd je uitlaat er even af halen, als je dan op je zuiger glimmende slijtplekken kunt waarnemen is je zuiger wel aan vervanging toe, je kan het ook aan je compressie voelen.
als je te lang met je zuiger doorrijd gaat hij klapperen in je cilinder en gaat je nicasil laag slijten dit kost ongeveer 300 euro om te vervangen.
Dus rijd niet te lang met een en dezelfde zuiger door.
na 15 uur moet je gewoon even om de zoveel tijd je uitlaat er even af halen, als je dan op je zuiger glimmende slijtplekken kunt waarnemen is je zuiger wel aan vervanging toe, je kan het ook aan je compressie voelen.
als je te lang met je zuiger doorrijd gaat hij klapperen in je cilinder en gaat je nicasil laag slijten dit kost ongeveer 300 euro om te vervangen.
Dus rijd niet te lang met een en dezelfde zuiger door.
the right tool for the right track
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Nicasil vervangen is wel goedkoper van 300€ hoor (geloof een dikke 200) maargoed.. Ik heb er zelf altijd een 10-12 uur mee gereden , daarna waren ze gewoon op... Een nieuwe zuiger heeft behoorlijk wat meer compressie wat je vooral onderin toeren merk (hij loopt onderin echt stukken beter met een nieuwe!).
Het is ook een beetje crossbaan afhankelijk , als je veel op banen rij zoals berghem, arnhem en nunspeet zul je waarschijnlijk behoorlijk veel volgas rijden (simpelweg omdat de baan heel zwaar is) , op een wat hardere baan zal je hem wat minder belasten en kun je dus wat langer met zuigers doen.....
Ze hebben hun beste tijd wel gehad als ze gaan glimmen (al ben je dan redelijk aan de late kant...) of je echte blowby zie (zwart onder de zuigerveren , al hebben ze dat na een paar uur al wel een heel klein beetje)
Het is ook een beetje crossbaan afhankelijk , als je veel op banen rij zoals berghem, arnhem en nunspeet zul je waarschijnlijk behoorlijk veel volgas rijden (simpelweg omdat de baan heel zwaar is) , op een wat hardere baan zal je hem wat minder belasten en kun je dus wat langer met zuigers doen.....
Ze hebben hun beste tijd wel gehad als ze gaan glimmen (al ben je dan redelijk aan de late kant...) of je echte blowby zie (zwart onder de zuigerveren , al hebben ze dat na een paar uur al wel een heel klein beetje)
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
ok, bedankt voor de reacties, we zullen eens ff door de uitlaatpoort kijken naar de zuiger, vorige eigenaar had gezegt dat de zuiger 3uurtjes oud was, maar daar kun je natuurlijk nooit van op aan.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: vr feb 06, 2004 18:06
goed smeren met goeie olie schilt ook veel!
@ joebar: welke zuigers steek je dan in uw KTM? lijkt mij toch wel zo duur...
@ joebar: welke zuigers steek je dan in uw KTM? lijkt mij toch wel zo duur...
t gaat in mijn geval om een zuiger + veren en pistonpen van het merk : Mahle Let Op !! het is voor een 4takt !! KTM ...4 takt zuigers zijn ten opzichte van tweetakt zuigertjes een flink stuk duurder... een goede rede hiervoor weet ik nietcrosserken schreef:goed smeren met goeie olie schilt ook veel!
@ joebar: welke zuigers steek je dan in uw KTM? lijkt mij toch wel zo duur...
4 strokes only !!
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: vr feb 06, 2004 18:06
mmh, als ik even een vergelijking maak met Wiseco zuigers ( ik ga die altijd halen omdat die verdeler in mijn buurt zit, is gemakkelijk en heeft grote voorraad daarom niet beter als Mahle hoor) komen die niet zo verschrikkelijk duur uit...
de duurste voor een KTM ( 520SX/EXC 97mm hoge compressie ) zit rond de € 220 voor de zuiger, pen en de zuigerveren.
maar als je ne keer hoort wat standaard zuigers soms moeten kosten
volgens mijn zijn ze wel iets duurder als 2takt zuigers omwillen van de meerdere bewerkingen die er bij komen ( klepuitsparingen ), grotere diameters, zuigerveren, gecoate zuigers.
de duurste voor een KTM ( 520SX/EXC 97mm hoge compressie ) zit rond de € 220 voor de zuiger, pen en de zuigerveren.
maar als je ne keer hoort wat standaard zuigers soms moeten kosten
volgens mijn zijn ze wel iets duurder als 2takt zuigers omwillen van de meerdere bewerkingen die er bij komen ( klepuitsparingen ), grotere diameters, zuigerveren, gecoate zuigers.
220 of 270 ..t blijft (te) duur heh ?... en de zuigers worden allemaal ruw gegoten en nagedraaid (cnc) ..de bewerking van een 4plof zuiger mag dan iets meer zijn dan die van de 2takt..maar of dat werkelijk meer dan 150 euro mag schelen ?..
4 strokes only !!
sja bij de viertakten gaat het meestal ook om wat grotere maten he zuiger voor me 250 xr viertakt is in ieder geval goedkoper als die voor me cr125. en k zou gewoon om de zoveel tijd even de cilinder dr af halen en ff kijken hoe het er uit ziet, en als je geld wilt besparen kun je het beste gewoon je zuigers via internet koper, scheelt behoorlijk wat in vergelijk met een dealer, je moet alleen een binnenschroefmaat hebben of kunnen gebruiken om je cilinder op te meten.
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: wo jan 14, 2004 11:09
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Ja mijn cr125 was de zuiger ook versleten je zag de glimmende delen en krassen op de zuiger ik ben er maar net op tijd bijgeweest.En de cilinder kon nog gehoont worden.Dus daar had ik GROTE mazzel.
Ik raad je aan, na een paar x rijden je zuiger te controleren.
honen koste mij 40 €
zuiger 125cc 85 €
Mzls Rico
Ik raad je aan, na een paar x rijden je zuiger te controleren.
honen koste mij 40 €
zuiger 125cc 85 €
Mzls Rico
Go BIG or go home ...