![Beschaamd/Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
nokkenas TT600
Moderator: ghulst
Ben er eindelijk dan toch ingeslaagd m'n nokkenas te raken. Olieniveau een keertje te weinig gechekt en net iets te veel rondgereden. Resultaat, een tik in de culas. De nokkenas van de TT ligt niet in lagers dus het enige wat ik kan verzinnen is een nieuwe culas en kleppendeksel. Maar dan kwamen Airhead en andere met veel goedkopere alternatieven. Hopelijk toch. ![Beschaamd/Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Beschaamd/Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Hoi Bart,
Ja, goedkoop alternatief...
Ik zou in ieder geval eerst kijken wat het probleem is. Als je het blok in het frame laat zakken (dus alleen de lange bout bij de achtervork vast laten zitten) dan kan je het kleppendeksel en de cilinderkop (indien nodig) demonteren. Als je het kleppendeksel los hebt (zet wel eerst de zuiger in het B.D.P. anders staat er spanning op de kleppen) kan je kijken of er schade is aan de nokkenas en/of de glijlager gedeelten in de cilinderkop.
En als dat het geval is dan zou ik sowieso het hele blok demonteren want dat zit het aluminiumslijpsel overal (en vooral in de oliepomp).
Ik heb een aardige vezameling onderdelen van de TT liggen (bijelkaar zo'n blok of twee, vrijwel compleet).
Als je wat nodig hebt, heb ik waarschijnlijk wel het e.e.a. liggen.
Het ligt er wel aan van welk jaar jouw TT is (de oudere modellen hebben een andere plaatsing van de bouten in de kop).
Ik heb zelfs nog een TT600 uit '92 in de aanbieding. Mèt schijfrem achter en gereviseerd blok (althans: nieuwe zuiger, gehoond en nieuwe klepseals; verder is het transmissie gedeelte voorzien van nieuwe lagers en uitkeringen). De vering achter is ook volledig gereviseerd en voorzien van nieuwe lagers en keerringen.
Bij de eerste rit na de revisie is de versnellingsbak echter vast komen te zitten in de derde versnelling (is altijd een zwak punt geweest bij de TT600).
Als je interesse hebt mag je de hele zaak overnemen.
Laat maar horen.
Groet,
Airhead
Ja, goedkoop alternatief...
Ik zou in ieder geval eerst kijken wat het probleem is. Als je het blok in het frame laat zakken (dus alleen de lange bout bij de achtervork vast laten zitten) dan kan je het kleppendeksel en de cilinderkop (indien nodig) demonteren. Als je het kleppendeksel los hebt (zet wel eerst de zuiger in het B.D.P. anders staat er spanning op de kleppen) kan je kijken of er schade is aan de nokkenas en/of de glijlager gedeelten in de cilinderkop.
En als dat het geval is dan zou ik sowieso het hele blok demonteren want dat zit het aluminiumslijpsel overal (en vooral in de oliepomp).
Ik heb een aardige vezameling onderdelen van de TT liggen (bijelkaar zo'n blok of twee, vrijwel compleet).
Als je wat nodig hebt, heb ik waarschijnlijk wel het e.e.a. liggen.
Het ligt er wel aan van welk jaar jouw TT is (de oudere modellen hebben een andere plaatsing van de bouten in de kop).
Ik heb zelfs nog een TT600 uit '92 in de aanbieding. Mèt schijfrem achter en gereviseerd blok (althans: nieuwe zuiger, gehoond en nieuwe klepseals; verder is het transmissie gedeelte voorzien van nieuwe lagers en uitkeringen). De vering achter is ook volledig gereviseerd en voorzien van nieuwe lagers en keerringen.
Bij de eerste rit na de revisie is de versnellingsbak echter vast komen te zitten in de derde versnelling (is altijd een zwak punt geweest bij de TT600).
Als je interesse hebt mag je de hele zaak overnemen.
Laat maar horen.
Groet,
Airhead
Bedankt voor je reaktie Airhead. Weet ik ondertussen weer wat te doen. Zit voor de moment een paar maanden te overwinteren in Portugal. Als ik wisselstukken van je zou kunnen gebruiken zou het wel pas binnen 3tal maanden zijn. Anyway, thanks voor je raad. Nog een vraagje, zou ik veel meer schade aanrichten als ik gewoon zou blijven doorrijden.
thanks e adios
Bart
thanks e adios
Bart
Hé Bart,
Doorrijden of niet that's the question!
Het ligt er aan hoe erg de bijgeluiden en de tik zijn.
Maar het beste is sowieso om de motor te parkeren totdat je zeker weet wat er aan de hand is.
Als je de werkwijze volgt die ik heb beschreven ben je maar een paar uur bezig en daarna weet je dan ook (vrijwel) zeker wat er aan de hand is.
Vooral het aluminiumslijpsel kan veel extra schade aanrichten in het blok, dus als het even kan: Niet doorrijden!
Suc7!
Doorrijden of niet that's the question!
Het ligt er aan hoe erg de bijgeluiden en de tik zijn.
Maar het beste is sowieso om de motor te parkeren totdat je zeker weet wat er aan de hand is.
Als je de werkwijze volgt die ik heb beschreven ben je maar een paar uur bezig en daarna weet je dan ook (vrijwel) zeker wat er aan de hand is.
Vooral het aluminiumslijpsel kan veel extra schade aanrichten in het blok, dus als het even kan: Niet doorrijden!
Suc7!