Axiale speling op de krukas

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Hoi noppers/sters, gisteren was ik bezig met de motor en haalde de ontstekingsdeksel eraf om te zien hoeveel water ik had verzameld de afgelopen weken. Afijn, was wat vochtig maar niet overdreven. Maar als ik dan het deksel eraf heb, pak ik ook altijd even het vliegwiel om te zien hoe het met de speling staat van de krukaslagers. Dus ik ruk het op en neer, geen abnormale speling. Ik al blij, maar nu trok ik aan het vliegwiel, dus recht op de as, en nu voelde ik toch duidelijk verplaatsing. Het ging zelfs gepaart met een tik. Ik balen, omdat ik dat niet eerder had gevoelt. Hup micrometer erbij, en meet 0,5mm axiale speling.
Nu zaten mijn kruklagers er met klempassing op, zowel in het carter als om de as. Dus waar komt die %$& speling vandaan.
Ik haal m'n cilinder er morgen of overmorgen even af, om van binnen de speling tussen de krukwangen en carters te meten, want ik wil niet dat ze die raken.
Maar de vraag blijft waar komt die speling vandaan. De radiale speling is nog steeds 0.04mm zeg maar kogellager c3 speling, maar die axiale speling is toch wel veel.
Zou de hele krukas over de binnenring van het kogellager glijden?
Lijkt me ver gezocht, maar wie weet. Is de klempassing naar de vaantjes in een seizoen zonder dat ik dit jaar het water in ben gereden.
Afijn, als jullie nou eens je vliegwiel pakte en rapporteren wat jullie voelen?
Van KTM weet ik dat ze de axiale speling shimmen, dus misschien was het er altijd al, maar heb ik het nooit gevoelt.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 329
Lid geworden op: di jun 11, 2002 10:32

Huskie,

Dit kan eigenlijk alleen betekenen dat of de buitenring(en) ruimte in de carters hebben of de binnenring(en) speling op de kruktap.
Als de lagers zoveel speling zouden hebben moet je dit ook radiaal voelen.
Ook die tik duid op verschuiving.
De ktm lagers die geshimd worden zijn van het rollen type en geen kogellagers.
Deze moet je wel shimmen omdat ze geen vaste maat hebben,je steld ze af op 0,2 mm.
Demonteer de cilinder, met een beetje geluk kun je dan zien wat vast zit en wat los.
Maarja of je daar wat aan hebt betwijfel ik,beste is toch voor de zekerheid blokkie even lostrekken.

suc6
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Vandaag het blok onder de motor vandaan gehaald en de cilinder eraf gelicht. Het euvel is speling op de linker kruktap en speling in het rechter carter. Hoe krijgt zo'n motor het toch weer voor elkaar. Verder heeft de zuiger slijtplekken op het inlaat hemd, en heeft hij een slijtplekje op de uitlaatkant net beneden de tweede zuigerveer. Dus die kan ik ook vervangen, Verder ziet het bigend er mooi uit, maar die zit er pas een jaar in, dus is wel logisch.
Ik ga nu het carter netjes wassen zodat ik hem kan gaan splitsen.
Trouwens kreeg bijna de achterbrug bout er niet uit. Was vastgeroest. Had ik dus geen of te weinig koperpasta opgesmeerd. Moet ik nu beter doen, want dat geram is ook niet alles.
Ik denk dat de speling op de kruktap en in het carter minimaal is, en wil het dus met lijmen gaan oplossen. Ik dacht zelf aan 2-componenten maar ik ook wel eens gehoord dat ze het met loctite doen. Iemand nog suggesties?
Tot later, en ga nu wassen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 329
Lid geworden op: di jun 11, 2002 10:32

Huskie,

Gebruik geen 2 componenten want dan loop je het risico dat je het nooit meer los krijgt.
Van loctite is er lager bevestiging ,werkt wel goed mits de speling niet te groot is.
Zit er te veel ruimte op dan helpt er niets !
Mijn ervaring is dat dan elke lijm op den duur loskomt.

suc6
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Kees schreef:Huskie,

Gebruik geen 2 componenten want dan loop je het risico dat je het nooit meer los krijgt.
Van loctite is er lager bevestiging ,werkt wel goed mits de speling niet te groot is.
Zit er te veel ruimte op dan helpt er niets !
Mijn ervaring is dat dan elke lijm op den duur loskomt.

suc6
Klopt idd , klappen die zo'n krukas krijgt zijn zo groot dat alles toch wel losrammelt.
Ik heb zelf dat axiale spelling gezeur ook gehad op de miniracer (puch powered :lol: ). Daar was het zo extreem dat ik hem nieteens meer gestart kreeg (aanduw koppeling duwde het koppelingshuis tegen het blok aan :shock: maar bij mij lag het grootendeels aan de lagers (kwam omdat ik een poos met vliegwielloze ontsteking gereden heb waar je krukaslagers niet oud van worden).
Maar huskie: ik wil foto's zien van die huskie cilinder :lol:
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Bedankt techneuten, voor jullie antwoord.
Ja loctite moet kunnen(speciale heavy loctite) mits de speling niet meer is dan 0.1mm(staat op hun website :) ), ik ga ervan uit dat de speling minimaal is. Maar ik meet het wel op met de micrometer.
Het carter zal ik wat bewerken met een punch, zodat ie wat beter stuikt en dan loctite gebruiken(mits die speling ook niet te groot is).
2 componenten, whoa, het hoeft niet meer los, toch :wink:
Ik zal even een digi camera stelen, om wat fotootjes te maken.
bibi
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gast

over het algemeen zitten er c3 lagers in die wel wat axiale speling hebben(dus dwars op het lager) radiale speling is gevaarlijker en dient vermeden te worden.
axiale speling van0.5 mm lijkt mij geen probleem wel als het radiaal (op en neer) zou zijn.
ik heb nu c3 lagers van koyo met een speciale hitte behandeling worden gebruikt door ducati racing. maat is 63/28.

ik gebruik ze zelf in een honda cr500 2 takt motor en ze doen het errug goed.

mark
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Oke krukastap met loctite 648(speciale voor deze toepassing, mooie groene kleur) in het lager gedrukt. Ik ga zodirect de boel controleren.
Kruktap had dus speling op het lager en daar kwam die axiale speling vandaan. Maar het andere lager had dus ook speling alleen dan dus in het carter. (ook geloctited) Hij raakte bijna het carter als hij helemaal naar een kant was opgeschoven. Dus was goed dat ik hem even had open gemaakt. Had een duur grapje kunnen worden.
Foto's komen eraan.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

wat zat er weer eens in mijn mail :lol:
Afbeelding
hier zie je de inlaatkant van de cilnder, met boostpoort(en) en achterste transferpoorten. De inlaatkant is tevens de drukkant. Na de compressie wordt de zuiger hier tegenaan gedrukt, Krijgt dus goed op z'n donder.
Afbeelding
Nu natuurlijk even de cilnder omgedraaid.
Hier een uitlaatburg of -spijl. Door mezelf bewerkt, helaas niet zo mooi, maar doet z'n werk zoals zou moeten. Deze spijl/brug dient om de zuigerveren weer terug te duwen de cilinder in. Bij geen burg, en met zo'n grote opening, heb je kans dat de zuigerveren te diep de opening in gaan en kunnen breken op de bovenkant cq onderkant van de cilinder.
Afbeelding
Wat "rotzooi" bij elkaar. Natuurlijk herkennen jullie de krukas, waarvan een lager vermist wordt. Die kant is dus de tap met speling.

Afbeelding
Linker carter, met daarin een krukaslager, wat versnellingsbak tandwielen en andere benodigheden.
Afbeelding
Rechtercarter, met erg weinig daarin. Een paar kogellagers en naaldlagers. Om het geheel wat soepel te laten draaien.
Gebruikersavatar
Bart M
Berichten: 367
Lid geworden op: wo mei 07, 2003 10:47
Locatie: Westerlo-België

Huskie,
ik vind jou cilinderwand aan de kant vd uitlaatpoort er maar zozo uitzien; Er zijn toch geen stukjes uit de nicasil gesprongen hoop ik, anders zal je zuiger ook wel geraakt zijn?
Op de rest vd foto's zie ik niet veel, maar da's normaal zeker als 't over minieme spelingen gaat ?
Succes ermee !
Bart
Keep on smiling!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Bart M., ook jij hebt gelijk, die uitlaatspijl-brug ziet er maar zo zo uit. :oops:
Ik ben daar verantwoordelijk voor, en schaam me diep dus.
Toen ik deze cilinder wegbracht voor een nikasil beurt, kwam hij perfect mooi terug. Met de mededeling dat ik wel de uitlaatbrug diende terug te leggen daar hij anders met heet worden de zuiger zou raken.
Aangezien dit ruim 3 jaar geleden was en ik dus amper wist wat en hoe, ben ik wat rond gaan bellen over het nut hiervan.
Allereerst heb ik natuurlijk de importeur gebeld met de vraag of, en hoeveel ik die brug diende terug te leggen. Het antwoord was: dat hoefde niet!! Oke, antwoord genoteerd, maar toch nog even doorbellen :wink:
Toen HZ gebeld, helaas is niet meer :cry: . Deze vertelde me dat in hem een 0.05mm tot 0.07mm diende terug te leggen. Zij konden het wel even doen voor me, maar die afstand hè. Ze vertelde hoe het moest en toen ik nog een andere crosszaak aan de lijn had gehad ben ik maar gaan schuren. Op het handje want spullen had ik nog niet. Afijn na ongeveer een uur schuren dacht ik dat het wel genoeg zou zijn.
Motor in mekaar gezet en gaan rijden. Na een week een stukje volgas en
KABANG.... helemaal vast. Met geluk kwam ik tot stilstand en het huilen stond me nader dan het lachen. Dat was de een nieuwe nikasil cilinder en zuiger en... misschien nog wel een krukas ook. Ik het zaakje uit elkaar gehaald en met moeite de zuiger er uit gekregen. De cilinder was op de uitlaatburg al z'n nikasil kwijt tot op het aluminium. Ik terug naar de Fa Hof. Hij keek me vragend aan, en zag toen mijn cilinder. Ahaaa, Huskie, ik zie dat je het zelf hebt geprobeerd! Uhhh Jaa meneer dat klopt, zei ik bedrempeld. Okee ik maak het weer in orde tot over een paar dagen. En ik verliet weer de zaak.
Toen ik de nieuwe tweede nikasil terug kreeg en ik nu wel met gereedschap(soort van dremmel) de uitlaat spijl ging bewerken kwam ik op zeker moment op het aluminium terecht. Dat zijn die donkere vlekken op de foto. De spijl is nu zeker 0.05mm terug gelegd, en heeft op deze mannier al 2 jaar gereden. Zonder problemen, hoera.
Afijn tot op heden leef ik dus met een ietwat lelijke uitlaatburg/spijl en ben ik verder teleurgesteld in een importeur en gelukkig met internet en al diegene die oprecht en eerlijk waren en zijn wat betreft hun informatie aangaande motoren ed.
Lang leve internet en mensen zoals jullie. :toost:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Van dat terugleggen dat wist ik maar waarom doen die lui dat zelf niet :roll:.
Je had hem wel op kunnen laten boren huskie :lol:
Gebruikersavatar
Bart M
Berichten: 367
Lid geworden op: wo mei 07, 2003 10:47
Locatie: Westerlo-België

Rudy schreef:Van dat terugleggen dat wist ik maar waarom doen die lui dat zelf niet :roll:.
Ze doen het niet zelf omdat ze er geen gereedschap voor hebben zeker :P
Nee, je kan er nu wel om lachen, maar ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt, en dan staat het huilen je nader dan het lachen hoor :cry:
Echt een schande hoe men met klanten omgaat, zowel bij de importeur als bij die "Nicasil-herstellers". De eerste zou beter moeten weten en correcte info moeten kunnen verpreiden, de tweede zou zijn werk moeten afmaken en eigenlijk ook garantie geven op zijn product. Ik vraag me af hoeveel onwetende klanten er op die manier al afgrijselijk veel geld afhandig gemaakt is, daar kunnen we een grote feestzaal mee vullen :evil:
Keep on smiling!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Bart, we hebben internet nog(en dus Noppenforum) om ons verder te behoeden voor grote uitgaven aan ons fietsjes.
By the way(dat is engels): hij zit weer in elkaar.
Ik heb de cilnder met een dunnere voetpakking erop gezet, zodat m'n squish nu wat kleiner is geworden. Van 1,7mm :arrow: 1,35mm.
Dat wordt power onderin. Hoop ik :wink:
Afijn morgen, starten we het zaakje voor een aantal warm/koud periodes en dan later die middag(morgen dus) even een stukje rijden.
Daarna meteen maar even het vliegwiel voelen of alles nog lekker vast zit.
O ja, ook nog 2 gaatjes geboord in de zuiger voor de uitlaatbrug koeling.
Dat kan dus niet meer fout gaan :D
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gebruikersavatar
Bart M
Berichten: 367
Lid geworden op: wo mei 07, 2003 10:47
Locatie: Westerlo-België

Huskie,
als je 'n Wiseco-zuiger koopt zitten er volgens mij al gaatjes in het zuigerhemd voorgeboord. Zijn ook een pak goedkoper dan de originele.
Een dunnere voetpakking, is dat wel verstandig? Dan komt de zuiger toch iets hoger in de cilinder, lijkt me riskant. Meer vermogen haal je ook uit een zuiger met iets minder speling, toch?
Keep on smiling!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Bart, bedankt voor je meedenken.
De theorie achter de dunnere voetpakking is als volgt:
Vanaf de fabriek komt een motor altijd met een veiligheidsmarge naar de klanten toe. De fabriek rekent op veel verkopen in bevoorbeeld USA. Daar is de bezine van andere(minder hoog octaan) kwaliteit als wat wij hebben. America heeft het daarom ook altijd over Racegas en Pumpgas.
Door deze bezine, die dus detonatie gevoeliger is, houden ze de squish afstand wat ruimer. Wij kunnen dus een kleinere squish gebruiken met als resultaat dat bij lage toerentallen het gehele mengsel beter verbrandt(dus meer power). Ik dien natuurlijk wel allert te blijven op heet worden en detonatie verschijnselen en moet misschien daarom de ontstekingstijd wat later zetten. Op dit moment heb ik die nog af fabriek staan.
Met het verlagen van de cilinder tov de zuiger verandert er natuurlijk ook wat aan de openingstijd van de poorten, maar zover denk ik niet eens.
Afijn, bovenstaande heb ik dus van het internet afgeplukt en ik hoop maar dat het tevens praktijk onderbouwd is, anders heb ik misschien een probleem :wink:
Ik heb zojuist de motor voor het eerst weer gestart, en je merkt het verschil meteen :lol: (niet dus) maar vanmiddag ga ik misschien wat rijden en dan kom ik wel terug met m'n bevindingen.
tot later
Enne wiseco heeft geen zuiger voor dat oude gebakkie van mij. Daarom een woesnner(waaattt???) zuiger voor mij.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

T hele idee vd squish is trouwens een bepaalde werveling in je cilinder kop te krijgen die detonatie tegen gaat (maar als je afstand te klein is krijg je het juistem :wink: ).
Verder kan je ook nog de breedte regelen. Als de squish een 60% van het cilinder oppervlakte is heb je veel meer vermogen onderin , als hij rond de 30 (bij mijn cr op 30.56%) zit blijk je meer topvermogen te hebben :lol:. Ook hier gaat het dus om de juiste combinatie :lol:.

Ps: shell komt met een brandstof met octaan 100 , kan je hem nog krapper zetten :lol: .

Ps2: je timing van je cilinder zakt er wel mee huskie :wink:
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Rudy, van die werveling wist, en je kunt hem dus berekenen, maar ik ben niet van plan om verder iets te doen aan mijn kop.(cilinderkop dus ha ha).
Zoals jullie gelezen hebben in de isde-groep hebben ze daar dus last van de daar te verkrijgen bezine. Ze konden er niets mee en moesten dus goede bezine uit Sao Paolo halen. Paniek dus, want de bezine kwam veels te laat. Ze moesten nog de carburateurs afstellen op het nieuwe spul en daar heb je echt wel wat tijd voor nodig. En reken maar dat die jongens het gas opdraaien, en dat die motoren goede bezine heeeeel lekker vinden.
Trouwens vandaag 2 keer mijn motor laten warmlopen. Niet gereden want het was erg nattig vanmiddag.
Meteen even de speling gevoelt en ik moet zeggen dat ik nu minder speling voel als dat ik ooit gevoeld heb, dus het ziet er goed uit voor Hellendoorn :)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Plaats reactie