Naks veertje

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Edwin
Contacteer:

Had de mijne al klaar liggen, maar na het zien van dit filmpje ga ik het nog een keer overdoen. Het opspannen voor de 2e keer was even nieuw voor mij.

Vanaf de 7e minuut ongeveer:

https://youtu.be/XG6c_uhrVOw
Assumption is the mother of all fuck ups
Leo

Edwin schreef:Had de mijne al klaar liggen, maar na het zien van dit filmpje ga ik het nog een keer overdoen. Het opspannen voor de 2e keer was even nieuw voor mij.

Vanaf de 7e minuut ongeveer:

https://youtu.be/XG6c_uhrVOw

niet geremd door enige technische kennis had ik net als wat andere kijkers deze vraag :
- how do you know it won't be too stiff with the extra 4 turns priming the spring ?
of deze
- What if i over tightened it??
Edwin
Contacteer:

Misschien is 4 turns wat te veel, maar iets veervoorspanning kan geen kwaad...denk ik. Maar misschien dat de technoboys hier meer duidelijkheid in kunnen brengen.
BIG88

Ik monteer hem ook met voorspanning, maar 4 slagen .........succes.

Het is jullie misschien ook opgevallen dat het veertje in de film zo'n 3x meer windingen heeft als de onze.
have BIG fun

D.F.M.T.
zappa.suzuki

Heb hem al een een paar x vervangen, kan me niet herinneren hoeveel slagen hij moet hebben maar als ie helemaal uit is moet er nog wel spanning op staan, gezond verstand verteld je wel hoe t moet, helemaal uit en geen spanning er op is niet goed niet :wink:

Maar dat je nog met de gewone spanner rijd verbaasd me Edwin.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist

Ik vind niks mis met de originele spanner, wel af en toe controleren kan geen kwaad. Ik ben me bewust van de problemen met het naks veertje maar er is nooit enig onderzoek gedaan hoe )gebruik), wanneer en bij welke types het veertje breekt. Ik weet dat er wel eens slechtere constructies zijn bij fabrikanten maar zelfstellende kettingspanner wordt toch heeel veeel gebruikt. Stom zijn ze toch ook niet. Ik denk dat leeftijd (hoe lang heeft een blok stil gestaan) de meest bepalende factor is.
Ik heb overigens voor mezelf een probleem gemaakt, ik heb mijn nieuwe veertjes (met spanners) niet opgeruimd en weet nu niet meer in welke spanners ik al wel nieuwe en welke nogoude hebben. OOk heb ik met mijn stomme kop eens een oud veertje laten slingeren. :shock:
fuuturist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Edwin
Contacteer:

Cilinder komt weer met handmatige spanner. Van de week alles binnen. Mooi spul, en kunnen hierna weer de volgende 80 erop zetten :toost:
Ouwe Reus

futurist schreef: Ik heb overigens voor mezelf een probleem gemaakt, ik heb mijn nieuwe veertjes (met spanners) niet opgeruimd en weet nu niet meer in welke spanners
Als ik mij niet vergips, heeft de HRT NAKS een iets grotere radius tpv de uiteinden die in de spanner haken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Plaats reactie