Suzuki 450 enduro injectie

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Haarmantim
Berichten: 5
Lid geworden op: wo jul 08, 2015 10:05

Beste mensen,

kleine introductie:
Ik rijd al enige jaren Suzuki, waarbij het begonnen is bij een Suzuki Rm 125 van bj 81. Later heb ik een Suzuki Rmx 450 Z gekocht van 2009 met injectie. Deze uiteindelijk verkocht vanwege het missen van een elektrische start. Deze na lang zoeken eindelijk gevonden, maar deze reed nog niet vanwege ontstekingsproblemen.

Motor gekocht, nieuwe ontsteking, zuiger, en kleppen laten stellen. Toen hij uiteindelijk deed liep hij niet helemaal lekker in hoge toeren en slaat dicht met opschakelen of begint te stotteren in hoge toeren. Motor uit laten lezen waarbij er geen storingen of defecten naar voren kwamen. Ook de mapping aangepast, waarbij er maar liefst 20% meer brandstof in hoog toeren hebben gegeven en de motor beter loopt, maar het probleem nog niet weg is. Op de weg rijdt hij normaal en vertoont geen mankementen. Echter zodra de motor wheelspin of minder weerstand heeft ontstaat het probleem.

Ik hoop dat iemand een idee heeft wat ik eventueel zou kunnen proberen om het probleem op te lossen.

Gr. Tim
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

- zit je niet te hoog in toeren, zodat de motor tegen de toerenbegrenzer aan loopt?
Haarmantim
Berichten: 5
Lid geworden op: wo jul 08, 2015 10:05

Bedankt voor de snelle reactie.

Nee dit is niet het geval. Hij slaat echt dicht, Het stotteren is niet constant. Gisteren hele kabelboom en stekkers nagelopen en de computer gedemonteerd. Loopt hij in het begin goed en komt het probleem automatisch weer terug. Als hij dichtslaat/stottert en je het gaat los laat en even wacht kun je het gas weer open draaien en pakt hij gewoon weer op. De Platinum bougie was licht wit.

Is het mogelijk dat de ontsteking te vroeg kan staan?
Noppy
Berichten: 2994
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Klinkt als een vacuum probleem.

Check eens of de manchet goed op het spruitstuk en op de injectorbody zit? Spuit eens remmenreiniger rond de body als hij stationair loopt?

Loopt het toerental dan op?

Wat ook nog kan is dat hij niet genoeg brandstof krijgt. Injector verstopt?
:toost:
571
Berichten: 8
Lid geworden op: do jan 31, 2013 23:55

bougiekop al vervangen ?
ik heb hetzelfde gehad met de ktm 250 4t .
Haarmantim
Berichten: 5
Lid geworden op: wo jul 08, 2015 10:05

Top voor de snelle reacties !

Ik ga het met remreiniger proberen en
heb al injectiereiniger in de benzine gedaan, zonder succes.

Bougie en bougiedop zijn overigens beide nieuw.

Het lijkt er soms ook echt op dat hij vacuüm trekt.

Gr. Tim
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

je kunt het zoeken in een defecte ECM regeleenheid , Throttle Position Sensor of zelfs in de brandstofpomp ( die heb ik liggen in geval dat ... Suzuki noch Keihin verkopen hiervan losse delen ,alleen complete pomp )


andere mogelijkheden :

- verstopte brandstofslang
- ontsteking die onvoldoende vervroegd
- CPK krukasstand sensor stuk
- verkeerde kleptiming of zelfs zwakke klepveren ( neem aan dat je die samen met de kleppen vervangen hebt)
- brandstofdruk te laag ( kan door verstopping of defecte pomp)
- valse lucht voor of na het gasklephuis ( remmenreiniger erop spuiten als de motor loopt )
- gasklep defect
- luchtfilter verstopt ( denk t niet want je lijkt me geen amateur :wink: :wink: )


succes ermee , probeer 1 voor 1 de dingen uit te sluiten . let op dat veel storingen niet naar voren komen bij het uitlezen van de motorregeleenheid , het is immers niet zo n uitgebreide computer als die in autos wordt gebruikt .




grt Bar
4 strokes only !!
Haarmantim
Berichten: 5
Lid geworden op: wo jul 08, 2015 10:05

Beste Bart,

Bedankt voor de info !

Als eerste :)

Met remreiniger geeft de motor geen kick. Dus dat is de eerste diagnose wat het niet kan zijn :)

De Tps sensor zou functioneren naar behoren volgens het computer systeem. Maar heb hier idd veel verhalen over gelezen dat dit het probleem eventueel wel eens kan veroorzaken, omdat de positie niet klopt met inspuiting en verkeerd gaat lopen.

De druk in de tank moet te meten zijn. Ik heb hier de apparatuur niet voor en heb ook idd gelezen dat de brandstof pomp in zijn geheel word verkocht en niet in onderdelen :) Nu mijn vraag kun jij dit meten of onderzoeken op defecten? Je hoort de brandstof pomp duidelijk werken met aan zetten. Brandstofslang ga ik nog vervangen.

Kleptiming heb ik laten doen. Hun hebben vervangen wat er vervangen moest worden en deze ook weer op tijd gezet, volgens een rmz 450. Gebeld met motor zaken en dit zou hetzelfde moeten zijn. Maar info wat ik lees op internet over de Rmx is de kleptiming aangepast. dus beetje tegenstrijdig. Tijdens het uitlezen zouden ook alle sensoren de gegevens generen die ze zouden moeten geven.

Overigens met de luchtfilter kan het niet veel zijn. Heb de nozzle al verwijdert en bekeken op obstructies. Gasklep ziet er normaal uit.

Motor loopt gewoon goed alleen hapert in hoog toeren en slaat dicht met opschakelen.

De Ecm is lastig te testen, gezien het feit dat er weinig van deze motoren zijn verkocht en je er niet even snel een om kunt wisselen om te testen. Een nieuwe kost al gauw 400 euries

Van de tank als je hier onderdelen voor zou hebben, of het onderzoeken op defecten zou ik graag met je in contact willen komen.

Met vriendelijke groet,

Tim Haarman
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

hoi Tim , sorry voor de late reactie , dit ivm vakantie en werk .

als je de brandstofpomp kunt horen is het goed , aangezien de pomp waaier direct op de as van de electromotor zit , kan er weinig mee mis zijn . je kunt hem direct voeden met een 12v accu om te zien of hij ook werkelijk pompt.

de ECM regelunit zou defect moeten tonen bij het uitlezen .

waar woon je ? ik denk namelijk dat Crossshop vijfhuizen je hierin verder kan helpen , zelf ook al eens delen uitgewisseld om defecten uit te sluiten . ... in mijn geval bleek het om een kapotte bougie te gaan .
4 strokes only !!
Noppy
Berichten: 2994
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Die RMX is gehomologeerd dus bij iedere versnelling geeft de sensor een andere waarde aan tav vervroeging zoals geprogrammeerd in de CDI. Denk dat hij in neutraal een hele luie mapping heeft, zeg maar 0. Ze testen zo'n motor bij homologatie in zijn 3 om met 50 km/u langs de geluidsopname te rijden.

Stel nu dat dat signaal defect is in het blokje? Dan wil de CDI weten bij iedere schakeling weten in welke versnelling hij staat maar ontvangt geen enkel signaal. Kiest dan misschien voor de vervroeging nul en hij loopt waardeloos / gaat overslaan?

Optie is om hem bij de Suzuki specialist (Hoegee) op de vermogensbank te zetten en een paar runs te maken. Hoegee heeft standaard een RMZ450 achterwiel met SM rubber liggen, dus het is zo gepiept; zonder bandenwissel dus.

Hij kan de CDI ter plekke uitlezen qua lambdawaarde en kan zien of hij veels te rijd of veels te arm staat. Doe Mark de groeten van me:

http://www.hoegeetech.com/tuning/motocross_tuning.php
:toost:
Haarmantim
Berichten: 5
Lid geworden op: wo jul 08, 2015 10:05

Beste mensen

Bedankt voor het meedenken en het zoeken naar een oplossing. :toost: :toost:

Het probleem houdt zich nog steeds aan maar op minder vake basis. Hoe meer ik er mee rijdt de afgelopen tijd hoe minder vaak het probleem zich voor doet. Enkel en wanneer je veel vermogen vraagt van de motor en hij de begrenzer aantikt slaat de motor helemaal dicht. Dit gebeurd ook soms tijdens het opschakelen en heb je geen vermogen meer. Houdt ik dan constant lichtjes gas, dan heb je weer vol vermogen. De Ecu is nogmaals volledig uit gelezen en vertoont nergens een storing of defect. Het probleem is nog niet verholpen en kan het daadwerkelijke probleem niet vinden. Ik hoop dat jullie eventueel een oplossing hebben of bijvoorbeeld een Ecu hebben liggen voor dit type motor? 32920-02j00 Keihin

p.s: De brandstofpomp hoor je duidelijk werken.

Groeten Tim :zwaaien:
Noppy
Berichten: 2994
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Hoegee heeft ze standaard liggen.
:toost:
Noppy
Berichten: 2994
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

En Tim,

Is het nu opgelost?
:toost:
Noppy
Berichten: 2994
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik zat ineens te denken, zou het brandstoffilter verstopt kunnen zitten?
:toost:
Noppy
Berichten: 2994
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Hey Tim,

Hoe is het verhaal eigenlijk afgelopen?
:toost:
Noppy
Berichten: 2994
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Je kunt ook eens kijken naar je tankontluchting. Indien je zo'n gepimpt blauw geanodiseerd stangetje op de tankdop hebt zitten dan slaan soms die ventieltjes wel eens dicht.

Blijkt vooral op de rollenbank een probleem; boven in de toeren ontstaat er een vacuum in de tank en begint hij te stotteren / in te houden. Bron: Marc Hoegee (http://www.hoegeetech.com/tuning/contact.php )
:toost:
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

verstopte filter of beluchtingsslangetjes zijn de moeite waard om te checken.
Daarna gok ik op de stator spoel, daarna het pick up spoeltje van de ontsteking.
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

ontsteking is vervangen las ik .

een kennis van mij had een 2006 rmz 450 , met Carb dus die ook stotterde in bepaalde situaties ,maar vooral bij het accelereren .
de motor is enkele keren uit elkaar geweest en voorzien van nieuwe onderdelen zoals kleppen , distributie ketting , zuiger en big end en diverse lagers (daar was de motor zoiezo al aan toe toen) . ook een andere spoel geprobeerd , maar het probleem bleef aanhouden .

toen opperde iemand om het vliegwiel uit te wisselen (er was een tweede motor beschikbaar om onderdelen uit te wisselen om de oorzaak te vinden) en hiermee was de oorzaak gevonden.

aan het vliegwiel was niks te zien , waarschijnlijk een onbalans of gebroken magneet , (iemand zonder vliegwieltrekker getracht een vliegwiel te trekken??)
4 strokes only !!
Plaats reactie