Edit: 43 blok in 42
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Hoi,
Ik heb 2 dr big's.
Nu is dit weekend van de sr42, geen idee hoe het komt, bij de tandwielen van de starter de houder ervan afgebroken.
De starttrein van de startmotor tot aan het vliegwiel gaat over een paar tandwielen, die zitten op een soort busje, asje, en dat zit in de blok.
Nu waar dat in de blok zit, dat zit afgebroken dus de tandwielen kunnen er niet in blijven staan. Ik deed het open en er lagen wat spaantjes en brokjes in,
de rest ziet er vrij oké uit, maar ik denk dat de carter dus voor de vuilbak is.
Aangezien ik binnen een 40-tal dagen op reis moet vertrekken richting oost europa met de moto, en ik mijn vertrouwen in een DR big wat verloren ben ,
ga ik ze eventueel in de verkoop doen. Alleen als ik merk dat er genoeg interesse is, en dat ze nog iets waard zijn. Voor een laag bedrag hou ik ze liever
en maak ik de sr42 eens na de reis. Dus ga ik nu op zoek achter een andere motor waarmee ik kan reizen.
De ene sr42 heeft een mooie lak,
komt met valbeugels,
wp achtervering ( boekjes en garantie enz zijn er allemaal bij )
hrt kettingspanner
verhoogde ruit
SPLINTER-nieuwe banden, trailmax. Letterlijk 13 km mee gereden. ( als ik ze kan overzetten op mijn volgende motor, dan komt de dr met banden in goede staat, conti )
Ketting en tandwielen in goede staat
Dit is de motor waarvan de starttrein dus kapot is.
Dan heb ik nog de sr43
Deze is in nieuwe lak,
laser pro duro
hrt grille boven de koplamp
12v stekker,
...
Rijd en schakelt goed, start meteen, banden in redelijke staat.
Als er veel interesse is in de sr42 in onderdelen, wil ik er misschien aan denken om hem uitéén te halen..
Beiden komen met dr750 papieren. ( typeplaatje enz klopt met de motor. )
Wat foto's :
Bieden mag dus voor beiden, of voor één apart. Je mag ook laten weten moest je geïnteresseerd zijn in onderdelen van de sr42, maar enkel bij genoeg interesse.
Veel uitleg, maar je begrijpt mijn situatie waarschijnlijk wel
Ik heb 2 dr big's.
Nu is dit weekend van de sr42, geen idee hoe het komt, bij de tandwielen van de starter de houder ervan afgebroken.
De starttrein van de startmotor tot aan het vliegwiel gaat over een paar tandwielen, die zitten op een soort busje, asje, en dat zit in de blok.
Nu waar dat in de blok zit, dat zit afgebroken dus de tandwielen kunnen er niet in blijven staan. Ik deed het open en er lagen wat spaantjes en brokjes in,
de rest ziet er vrij oké uit, maar ik denk dat de carter dus voor de vuilbak is.
Aangezien ik binnen een 40-tal dagen op reis moet vertrekken richting oost europa met de moto, en ik mijn vertrouwen in een DR big wat verloren ben ,
ga ik ze eventueel in de verkoop doen. Alleen als ik merk dat er genoeg interesse is, en dat ze nog iets waard zijn. Voor een laag bedrag hou ik ze liever
en maak ik de sr42 eens na de reis. Dus ga ik nu op zoek achter een andere motor waarmee ik kan reizen.
De ene sr42 heeft een mooie lak,
komt met valbeugels,
wp achtervering ( boekjes en garantie enz zijn er allemaal bij )
hrt kettingspanner
verhoogde ruit
SPLINTER-nieuwe banden, trailmax. Letterlijk 13 km mee gereden. ( als ik ze kan overzetten op mijn volgende motor, dan komt de dr met banden in goede staat, conti )
Ketting en tandwielen in goede staat
Dit is de motor waarvan de starttrein dus kapot is.
Dan heb ik nog de sr43
Deze is in nieuwe lak,
laser pro duro
hrt grille boven de koplamp
12v stekker,
...
Rijd en schakelt goed, start meteen, banden in redelijke staat.
Als er veel interesse is in de sr42 in onderdelen, wil ik er misschien aan denken om hem uitéén te halen..
Beiden komen met dr750 papieren. ( typeplaatje enz klopt met de motor. )
Wat foto's :
Bieden mag dus voor beiden, of voor één apart. Je mag ook laten weten moest je geïnteresseerd zijn in onderdelen van de sr42, maar enkel bij genoeg interesse.
Veel uitleg, maar je begrijpt mijn situatie waarschijnlijk wel
Laatst gewijzigd door japser11 op wo jun 10, 2015 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Hey Jasper,
BIG verdient jouw vertrouwen. Startertandwielen van de SR42 breken vaker, daarom is er bij de SR43 ook een slip-koppeling aan het startmechaniek toegevoegd. Zoek ff op ebay naar een SR43 carterdeksel inclusief de startmotor en de startertandwielen inclusief de torque limiter (slipkoppling). Reken op €150-175 euro.
Verder:
- cruciaal is de olietoevoer naar de cilinderkop. Dus bij het loshalen van de carterdeksel aan de kant van de koppeling: oliekering krukas vervangen.
- zorg voor een goede spanner van de nokkenas (je hebt het over HRT kettingspanner, maar zal alleen zijn de versterkte HRT veer)
Verder is de BIG een probleemloze tractor.
Wat betreft jouw papieren: een DR800 kan je niet verkopen met DR750 papieren. Verkoop in onderdelen raad ik je af op dit moment, omdat er recentelijk twee SR42 in onderdelen worden aangeboden. Dit ivm beperkte vraag.
BIG verdient jouw vertrouwen. Startertandwielen van de SR42 breken vaker, daarom is er bij de SR43 ook een slip-koppeling aan het startmechaniek toegevoegd. Zoek ff op ebay naar een SR43 carterdeksel inclusief de startmotor en de startertandwielen inclusief de torque limiter (slipkoppling). Reken op €150-175 euro.
Verder:
- cruciaal is de olietoevoer naar de cilinderkop. Dus bij het loshalen van de carterdeksel aan de kant van de koppeling: oliekering krukas vervangen.
- zorg voor een goede spanner van de nokkenas (je hebt het over HRT kettingspanner, maar zal alleen zijn de versterkte HRT veer)
Verder is de BIG een probleemloze tractor.
Wat betreft jouw papieren: een DR800 kan je niet verkopen met DR750 papieren. Verkoop in onderdelen raad ik je af op dit moment, omdat er recentelijk twee SR42 in onderdelen worden aangeboden. Dit ivm beperkte vraag.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Biedt bij deze aan (gratis) je blok in orde te maken, zorg zelf voor de delen (vooral de starter ed zoals OR al schreef, heb wel een carter voor je) en het vervoer op en neer.
Zonde om daarvoor alles weg te doen. Heerlijke brommers.
Vraagje: wanneer gingen de tandwielen kapot? Bij starten of na afzetten?
R
Zonde om daarvoor alles weg te doen. Heerlijke brommers.
Vraagje: wanneer gingen de tandwielen kapot? Bij starten of na afzetten?
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Hoi!
Heel erg bedankt.
Het ging kapot bij het starten..
Enige probleem is, ik zou het zelf nog zien zitten, maar de houder in mijn blok zelf is ook afgebroken.
Dus in het carterdeksel is het afgebroken, maar ook in het blok zelf..
Moest ik weten dat het gemaakt kan worden en dat ik op een betrouwbaar big blokje kan rijden, graag.
Maar aangezien het in mijn blok zelf ook afgebroken is neem ik aan dat er niets anders zou opzitten dan een nieuw onderblok te vinden?
Dat klinkt nogal gek, niet?
Heel erg bedankt.
Het ging kapot bij het starten..
Enige probleem is, ik zou het zelf nog zien zitten, maar de houder in mijn blok zelf is ook afgebroken.
Dus in het carterdeksel is het afgebroken, maar ook in het blok zelf..
Moest ik weten dat het gemaakt kan worden en dat ik op een betrouwbaar big blokje kan rijden, graag.
Maar aangezien het in mijn blok zelf ook afgebroken is neem ik aan dat er niets anders zou opzitten dan een nieuw onderblok te vinden?
Dat klinkt nogal gek, niet?
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Dat is een heel cool aanboddhc6 schreef:Biedt bij deze aan (gratis) je blok in orde te maken, zorg zelf voor de delen (vooral de starter ed zoals OR al schreef, heb wel een carter voor je) en het vervoer op en neer.
Zonde om daarvoor alles weg te doen. Heerlijke brommers.
Vraagje: wanneer gingen de tandwielen kapot? Bij starten of na afzetten?
R
mij is niet geheel duidelijk wat er kapot is, zo als ik het lees is gat waar een as van een starter tandwiel in zit kapot, dus het gat in het blok, klopt dat?
want als het puur een kapot tandwiel is kan je zo je startmotor, tandwielen en carterdeksel van de SR43 overzetten.
Als je blok carter kapot is en je wil het repareren en een SR43 past ook dan heb ik wel carterdelen voor je
nu is in mijn menig de SR43 betrouwbaarder dan de SR41/42 maar niet heel veel.
meest betrouwbare en betaalbare wereldreis motor is de transalp moet ik helaas zeggen, minder goed offroad dan de Big of Adventure en een stuk saaier om te rijden maar heel betrouwbaar
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
is me nu duidelijk wat er kapot is
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
heerlijk bedankt al allemaal!
Mijn linker carterhelft en carterdeksel is inderdaad kapot,
anders maak ik vanavond even wat foto's ! Aan de starter zelf is niets, denk ik..
Ik heb er wel wat voor over om hem eens echt hélemaal in orde te zetten, als ik de stukken kan vinden.
tot vanavond!
Mijn linker carterhelft en carterdeksel is inderdaad kapot,
anders maak ik vanavond even wat foto's ! Aan de starter zelf is niets, denk ik..
Ik heb er wel wat voor over om hem eens echt hélemaal in orde te zetten, als ik de stukken kan vinden.
tot vanavond!
Nee, passen niet, is hier heel recent al gepasseerd die vraag. Het kan er op maar beschermt dan niet juist meer ivm andere vorm van de tank.Thor schreef:beste,
verkoop je de valbeugels van de sr42?
maar passen deze ook op mijn sr43?
thanks,
Thor
Of hij ze verkoopt weet ik niet maar is dan niet meer relevant dacht ik zo.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Hier even wat foto's.
Moest ik dit blokje nu eens volledig reis-klaar willen maken, wat zou ik dan allemaal nodig hebben?
Is er iemand die me wat wil helpen?.. Ik kan naar Nederland rijden met de 2 bigs mee.
Ik kan evt het sr43 blok als donor gebruiken..
Moest de big in orde gezet, is er het probleem dat ik hem graag binnen 2 weken al af zou hebben aangezien ik er binnen een maand naar roemenië ga..
Moest ik dit blokje nu eens volledig reis-klaar willen maken, wat zou ik dan allemaal nodig hebben?
Is er iemand die me wat wil helpen?.. Ik kan naar Nederland rijden met de 2 bigs mee.
Ik kan evt het sr43 blok als donor gebruiken..
Moest de big in orde gezet, is er het probleem dat ik hem graag binnen 2 weken al af zou hebben aangezien ik er binnen een maand naar roemenië ga..
Laatst gewijzigd door japser11 op di mei 26, 2015 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
je hebt al een aanbod.........dhc6 schreef:Biedt bij deze aan (gratis) je blok in orde te maken, zorg zelf voor de delen (vooral de starter ed zoals OR al schreef, heb wel een carter voor je) en het vervoer op en neer.
Zonde om daarvoor alles weg te doen. Heerlijke brommers.
Vraagje: wanneer gingen de tandwielen kapot? Bij starten of na afzetten?
R
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Heb hem ondertussen al een pb'tje gestuurdzappa.suzuki schreef:je hebt al een aanbod.........dhc6 schreef:Biedt bij deze aan (gratis) je blok in orde te maken, zorg zelf voor de delen (vooral de starter ed zoals OR al schreef, heb wel een carter voor je) en het vervoer op en neer.
Zonde om daarvoor alles weg te doen. Heerlijke brommers.
Vraagje: wanneer gingen de tandwielen kapot? Bij starten of na afzetten?
R
Je SR42 blok ziet er gehavend uit, heel vervelend dat ook het onderblok is beschadigd.
Even simpel gedacht:
- je kan er maar op een tegelijk naar Roemenië rijden.
- je hebt een SR43 die volledig in orde is, daar kan je toch mee op reis?
- en als je met de SR42 weg wil, wissel je toch gewoon het blok om?
En vergeet niet: Rene woont in Frankrijk, da's een paar afslagen verder
Even simpel gedacht:
- je kan er maar op een tegelijk naar Roemenië rijden.
- je hebt een SR43 die volledig in orde is, daar kan je toch mee op reis?
- en als je met de SR42 weg wil, wissel je toch gewoon het blok om?
En vergeet niet: Rene woont in Frankrijk, da's een paar afslagen verder
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Zou idd kunnen, maar als ik nog met een big rijd wil ik eentje dat ik met 100% zekerheid kan blijven vertrouwen.. Aangezien ik zelf er maar een 1000km mee gereden heb weet 'k het zo nog niet. Tenzij ik die nog een preventief revisietje kan geven
Beste biggers,
Afgebroken stukjes kun je laten lassen, en glad freesen,
gaat echt goed, want ik heb het ook al eens laten doen bij motor aad te bleiswijk.
Daarna die grote kl.... vulring WEG laten, die tussen het deksel en tandwiel zit, waardoor het deksel soms moeilijk dicht gaat......
want daar loopt ie op vast omdat er spanning op staat.
Heb het al jaaaaaren zo en geen problemen.
Succes
groet peter laurens ( van die gele big)
Afgebroken stukjes kun je laten lassen, en glad freesen,
gaat echt goed, want ik heb het ook al eens laten doen bij motor aad te bleiswijk.
Daarna die grote kl.... vulring WEG laten, die tussen het deksel en tandwiel zit, waardoor het deksel soms moeilijk dicht gaat......
want daar loopt ie op vast omdat er spanning op staat.
Heb het al jaaaaaren zo en geen problemen.
Succes
groet peter laurens ( van die gele big)
Aan je reactie's denk ik te disteleren dat je eigenlijk voor jezelf redenen zoekt om niet met de Big te gaan en al onze adviezen en hulp ten spijt we je toch niet kunnen overtuigen. 2 weken is overigens wel veel te kort om nog een andere motor te vinden, te checken en controleren of die wel betrouwbaar is (niet voor je gevoel maar echt neutraal te beoordelen), voor te bereiden en aan te passen voor je reis. Ergo beter een Big gewoon goed in orde zetten en vertrouwen dat het goed gaat. Met iedere andere (zeg maar gerust oude) andere motor heb je ook niet de kans meer dan 1000km te rijden om al het bovenstaande te doen/voelen/en vertrouwen te krijgen.
Dus lees de bovenste regel nog eens.................trek je conclusies, ik denk dat al onze pogingen geen zin hebben, maar evengoed een goed reis en fijne vakantie gewenst.
Futurist
PS zo een flinke beschadiging bij de start tandwielen heb ik overigens nog niet eerder gezien, en ik heb er zelf al genoeg kapot gereden en ook hier op het forum voorbij zien komen.
Dus lees de bovenste regel nog eens.................trek je conclusies, ik denk dat al onze pogingen geen zin hebben, maar evengoed een goed reis en fijne vakantie gewenst.
Futurist
PS zo een flinke beschadiging bij de start tandwielen heb ik overigens nog niet eerder gezien, en ik heb er zelf al genoeg kapot gereden en ook hier op het forum voorbij zien komen.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
waarom ga je niet met de SR43?
De SR42 ziet er stoerder uit maar de SR43 rijd en stuurt beter met zn stijvere rijwiel gedeelte en voorvork, en rijd naar mijn smaak daardoor ook wat beter offroad.
De SR42 ziet er stoerder uit maar de SR43 rijd en stuurt beter met zn stijvere rijwiel gedeelte en voorvork, en rijd naar mijn smaak daardoor ook wat beter offroad.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Zou dan liever met de sr42 rijden, daar heb ik een kofferset op, valbeugels, wp vering, is idd al iets stoerder
Past een sr43 blok zonder aanpassingen onder een sr42 frame? Wrs moet alle bediening mee verhuizen, maar kan bv de kabelboom blijven zitten?
Dan begin ik daar alvast mee
Past een sr43 blok zonder aanpassingen onder een sr42 frame? Wrs moet alle bediening mee verhuizen, maar kan bv de kabelboom blijven zitten?
Dan begin ik daar alvast mee
Uiteindelijk moet jij er op rijden dus doe waar jij je het meest gerust bij voelt. Persoonlijk zou ik prioriteit geven aan betrouwbaarheid en niet aan vering en bagagemogelijkheden. Stilstaan vind ik veel erger dan stuiteren
Zoek even goed uit wat er wel of niet omgebouwd moet worden met een blokwissel. Waarom zouden bijvoorbeeld de bedieningsorganen verwisseld moeten worden? Een CDI lijkt me veel logischer.
Heel wat Biggers hebben al lopen wisselen met blokken. Er zou een schat aan informatie moeten zijn. Het kan je helpen een nieuw topic te starten om overzicht te houden.
Succes!
Zoek even goed uit wat er wel of niet omgebouwd moet worden met een blokwissel. Waarom zouden bijvoorbeeld de bedieningsorganen verwisseld moeten worden? Een CDI lijkt me veel logischer.
Heel wat Biggers hebben al lopen wisselen met blokken. Er zou een schat aan informatie moeten zijn. Het kan je helpen een nieuw topic te starten om overzicht te houden.
Succes!
Blokwissel:
blokken zijn uitwendig hetzelfde dus passen zonder problemen.
Niet uitwisselbaar: BDP gever en generator icm CDI, gelijkrichers passen wel.(t/m 93)
: carbs ivm sproeier bezetting, sproeiers zijn wel uitwisselbaar, choke op carb of met kabel
: decomp systeem hetzij handmatig of electrisch,
Allemaal simpel aan te passen.
R
blokken zijn uitwendig hetzelfde dus passen zonder problemen.
Niet uitwisselbaar: BDP gever en generator icm CDI, gelijkrichers passen wel.(t/m 93)
: carbs ivm sproeier bezetting, sproeiers zijn wel uitwisselbaar, choke op carb of met kabel
: decomp systeem hetzij handmatig of electrisch,
Allemaal simpel aan te passen.
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Dat is eigenlijk veel gemakkelijker dan ik dacht. Welke carburateurs moet je gebruiken in het geval van een SR43-blok in een SR42-frame? Zelf zat ik te denken dat de carbs bij het in- en uitlaattraject van de SR42 moet passen en dus de SR42 carbs aan te raden zijn.
Voor mijn begrip en misschien meteen handig voor Jasper. Het vliegwiel/generator van het SR42-blok moet dus in het SR43-blok overzetten zodat deze werkt met de SR42-CDI? De decompresseur is simpelweg het bedieningskabeltje aansluiten. Voor de functie maakt het niet uit wat er na dat kabeltje komt, handmatig of elektrisch.
Benodigde speciale gereedschap: originele vliegwieltrekker! Ooit heb ik het met een universele drie-klauw pullietrekker geprobeerd en dat was niet goed voor het vliegwiel
Als je over gaat tot blokwissel, draai dan even de NAKS op en zie of die weer goed de nokkenasketting op spanning brengt. Toen ik dit deed een maand voordat ik naar Letland zou gaan, kwam de NAKS niet meer op spanning en kon ik als een haas nog het blok eruit halen om een nieuw veertje te monteren.
Als het blok er toch uit ligt, controleer dan meteen de klepspeling even. Dit is lekker gemakkelijk met het blok naast de motor. Zit je meteen voor de komende duizenden kilometers goed. Olie en filtertje ook wisselen natuurlijk, nieuwe bougietjes erin en je kan zonder problemen naar Roemenië. Kijk uit dat je het daar niet teveel naar je zin hebt
Voor mijn begrip en misschien meteen handig voor Jasper. Het vliegwiel/generator van het SR42-blok moet dus in het SR43-blok overzetten zodat deze werkt met de SR42-CDI? De decompresseur is simpelweg het bedieningskabeltje aansluiten. Voor de functie maakt het niet uit wat er na dat kabeltje komt, handmatig of elektrisch.
Benodigde speciale gereedschap: originele vliegwieltrekker! Ooit heb ik het met een universele drie-klauw pullietrekker geprobeerd en dat was niet goed voor het vliegwiel
Als je over gaat tot blokwissel, draai dan even de NAKS op en zie of die weer goed de nokkenasketting op spanning brengt. Toen ik dit deed een maand voordat ik naar Letland zou gaan, kwam de NAKS niet meer op spanning en kon ik als een haas nog het blok eruit halen om een nieuw veertje te monteren.
Als het blok er toch uit ligt, controleer dan meteen de klepspeling even. Dit is lekker gemakkelijk met het blok naast de motor. Zit je meteen voor de komende duizenden kilometers goed. Olie en filtertje ook wisselen natuurlijk, nieuwe bougietjes erin en je kan zonder problemen naar Roemenië. Kijk uit dat je het daar niet teveel naar je zin hebt
SR42 heeft volgens mij standaard hoofdsproeier #117,5 en SR43 #130Rammelbak schreef:Dat is eigenlijk veel gemakkelijker dan ik dacht. Welke carburateurs moet je gebruiken in het geval van een SR43-blok in een SR42-frame? Zelf zat ik te denken dat de carbs bij het in- en uitlaattraject van de SR42 moet passen en dus de SR42 carbs aan te raden zijn.
SR42 heeft enkele gaskabel, en SR43 kan zowel met enkele als dubbele gaskabel zijn uitgevoerd
In dit geval gewoon de carbs bij de motor houden
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.