Even Voorstellen en wat vraagjes.

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
JOEYNR9
Berichten: 3
Lid geworden op: do apr 16, 2015 21:27

Hallo,

Ik ben Joey en ben 24 jaar op dit moment bezit ik een yamaha dragstar classic maar dit is mij wat te tam...Ik kan namelijk het motorcross niet uit mijn bloed krijgen...vroeger deed mijn vader het al en ben zelf begonnen toen ik vier was,nadat ik op mijn 15e een erg ongeluk heb gehad moest ik stoppen van mijn ouders..op dat moment kon ik het begrijpen maar de kriebels krijg ik nog steeds als ik een crosser hoor..Nu ik 23 jaar ben en in het bezit van een motorrijbewijs zou ik graag een enduro motor kopen deels om mijn motorcross een beetje op te pakken,omdat je er lekker mee kan crossen en deels omdat ik het erg tof vind om in de natuur te rijden en te strijden met de elementen en vooral HELEMAAL onder de blubber te zitten..

Nu woon ik zelf in dordrecht en ken wel enkele cross banen in deze omgeving maar geen enduro banen dit misschien ook omdat ik helemaal nieuw ben in dit wereldje.
Ik zit met een aantal vragen ook omdat ik in de stad woon en hier ook wel eens lekker de enduro wil kunnen pakken.. Hoe zit het nu met de DB die een enduro mag maken ik heb namelijk al wat 2 takt enduros gezien en kan me indenken dit dit misschien boven de grens zit of vergis ik mij hier in?
En mag ik zomaar met een enduro een zandweggetje of pad pakken?
En dan de laatste vragen wat zijn de tips voor de aankoop van een 2ehands enduro motor? en Wat zijn een beetje leuke motoren om op te beginnen voor een bugget tussen 1500 en 2200 euro?

Ik hoop dat iemand mij wat tips kan geven en op weg kan helpen!!
JoeBaR
Berichten: 1993
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

hey Joey welkom hier op het forum , het is hierop het moment een beetje stil maar met wat geduld komt er altijd wel een antwoord (ik denk dat iedereen druk is met zn motor ) .

leuke offroad fietsen vind je wel op MP , voor 2200 heb je wel al een oudere ktm 520 of lc4 of een yamaha wr400 \425 of Husqvarna 610 vanaf 1999 tot ong. 2003. bedenk wel dat er dan nog best een hoop werk aan de fiets zal zitten , als je bekijkt wat je in 1 seizoen aan onderdelen verslijt , ga dan maar na wat een motor van een paar jaar oud kan mankeren (mits hij met een flink portie liefde is onderhouden). tweetakten is een goedkopere optie , simpelweg omdat er minder draaiende delen in het blok zitten , heb je minder slijtage en dus minder onkosten .ketting , tandwielen , banden en remblokken en verder alle lagers in het rijwielgedeelte zal meestal maar 1 seizoen meegaan , wat ook weer afhankelijk is van kwaliteit , hoe vaak je rijd en hoeveel onderhoud je pleegt .
honda`s CR250 en ktm`250 en 380 zijn oudere tweetakt brommer die nog prime kunnen meekomen met OTR ritten en binnen jouw budget vallen .

verder is het niet verboden om een bospaadje of zandweggetje in te gaan met je motor tenzij er een bord staat dat anders aangeeft . de decibel grens bedraagt 94 db , met otr ritten wordt er wel gecontroleerd , maar niet te streng .

kijk even bij de FAQ van dit forum voor aankoop tips voor een gebruikte motor , kan handig zijn.

mocht je nog vragen hebben , verwacht van mij voorlopig even geen reactie , want ik ga nu mijn laptop aan kak slaan , die ervoor zorgt dat dit stukje typen mij zo n anderhalf uur heeft gekost....
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
JOEYNR9
Berichten: 3
Lid geworden op: do apr 16, 2015 21:27

Bedankt voor dit antwoord dit is eigenlijk al een heel groot deel van wat ik wil weten! Top!

Groetjes joey
Noppy
Berichten: 3041
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Een 2-takt enduro is een hogere toon en die draagt minder ver. Van dichtbij klinkt een 2-takt door het genagel wel overweldigend. Wat je daar eventueel aan kunt doen is glaswoltape met binnenband omwikkelen van de voorbocht. Scheelt de helft!

Ken een voorbeeld van een groep BOA's die aan het jagen waren en een rituitzetten die met zijn tweetakt net een bocht uitkomt en achterom kijkt, zo op de rug van die groep. Hij kende 1 van die BOA's en vroeg later in prive of ze hem niet gehoord hadden. Niets gehoord!

Dus 2-takt geeft van veraf beduidend minder overlast dan de 'tam-tam' van een 4-takt. Minder telefoontjes, maar wel ietsje meer rook :D
:toost:
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Voor meer enduro/offroad info kijk ook bij www.enduro.nl. KTM 250 of 300 tt is ook een goede optie.
JOEYNR9
Berichten: 3
Lid geworden op: do apr 16, 2015 21:27

Bedankt voor de informatie en de tip ik ga me zeker verder informeren..heb inmiddels mijn dragstar te koop gezet om eventueel een wat nieuwere enduro te kopen als mijn budget toe liet..Zat indd ook al te kijken naar een ktm 250 of 300 cc..ik weet nog van mijn crosstijd dat deze altijd erg snel en betrouwbaar zijn naar mijn mening..Kan iemand dit bevestigen of juist niet?

Mvg Joey
JoeBaR
Berichten: 1993
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

ja snel en ja betrouwbaar MITS goed onderhouden
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
Plaats reactie