Naar aanleiding van de cilinderop waarin ik een brakke klep tegenkwam.....
Ouwe Reus schreef:Bert, ik heb nog een cilinderkop waarvan in de klepzitting moet slijpen.....
Bert gemaild dat oplsijpen met pasta geen optie meer is en er een verspanende bewerking moet worden losgelaten op de klepzittingen...bert55 schreef:Klepzittingen inslijpen,juist dat is een van de weinige dingen die je met een kleine "gereedschap" investering prima op een regenachtige dag thuis in de schuur (in jouw geval balkon) zelf kan doen.
Je begint ermee om bij de blokker een afwas borstel te kopen met een zuignap erop , en uit jouw onderdelen voorraad haal je een oude bougie.
Nu de zuignap op een stukje rond hout lijmen en klaar is kees (marco).
Op de bougie zet je een passend pijpje en dit las je vast,of laat het even lassen.
Als laatste investering een dikke viltstift,aan jouw de kleur.
Kleppenslijp pasta bestel je via internet en een setje van grof en fijne pasta kost je ongeveer 15 euro, maar daar doe je dan ook gigantisch lang mee,eventueel bestel je de zuignap gelijk mee ,kosten plus/minus 3 euro.
Nu de verlengde bougie er in en het geheel vastzetten in de bankschroef,met de viltstift rondom op de klapzitting streepjes zetten klep pakken met op de rand wat pasta zuignap op de klep en slijpen maar,rustig draaien en af en toe "lossen " en weer verder.
Je voelt en hoort vaak of de klep alles goed pakt ,hierna alles schoonmaken en goed kijken op de klep en zitting of alles geraakt is,daarna zitting weer bewerken met de stift rondom en de klep plaatsen en rond draaien,klep er uit en op de zitting en klep kijken of je een hele dunne rand krijgt.
succes en foto's volgen.
Hier een plaatje van het lijdende voorwerp: De kop heb ik zelf niet nodig, maar je moet er maar net een BIG mee de weg op kunnen helpen.bert55 schreef:OK nu begrijp ik je,de klepzitting moet uit de kop worden gehaald en de truc is daarbij de hele klep inlassen met een electrode,af laten koelen en de zitting valt er van zelf uit.
Daarna van stelliet een nieuwe plaatsen door de kop goed heet te laten worden en de zitting plaatsen,deze truc deden wij erg vaak maar moet je nu laten doen door een revisie bedrijf,als je kan lassen kan je zelf de zitting er uit halen maar het plaatsen verijst best wat handigheid die je een paar keer gedaan moet hebben.
en daarna de inslijptruc.
Wordt denk ik best wel een investering ,misschien beter om te kijken naar een tweede hands kopje of wordt dat ook moeilijk?
Wil er best een beetje in investeren, maar de hamvraag.... oplappen nog de kosten waard?