Klepzitting opfripsen

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Ouwe Reus

Even een nieuw topic starten om het topic van Coentje (Verkoop orginele suzuki zuiger 1.0mm overmaat) een beetje zuiver te houden

Naar aanleiding van de cilinderop waarin ik een brakke klep tegenkwam.....
Ouwe Reus schreef:Bert, ik heb nog een cilinderkop waarvan in de klepzitting moet slijpen..... :roll:
bert55 schreef:Klepzittingen inslijpen,juist dat is een van de weinige dingen die je met een kleine "gereedschap" investering prima op een regenachtige dag thuis in de schuur (in jouw geval balkon) zelf kan doen.
Je begint ermee om bij de blokker een afwas borstel te kopen met een zuignap erop , en uit jouw onderdelen voorraad haal je een oude bougie.
Nu de zuignap op een stukje rond hout lijmen en klaar is kees (marco).
Op de bougie zet je een passend pijpje en dit las je vast,of laat het even lassen.
Als laatste investering een dikke viltstift,aan jouw de kleur.
Kleppenslijp pasta bestel je via internet en een setje van grof en fijne pasta kost je ongeveer 15 euro, maar daar doe je dan ook gigantisch lang mee,eventueel bestel je de zuignap gelijk mee ,kosten plus/minus 3 euro.
Nu de verlengde bougie er in en het geheel vastzetten in de bankschroef,met de viltstift rondom op de klapzitting streepjes zetten klep pakken met op de rand wat pasta zuignap op de klep en slijpen maar,rustig draaien en af en toe "lossen " en weer verder.
Je voelt en hoort vaak of de klep alles goed pakt ,hierna alles schoonmaken en goed kijken op de klep en zitting of alles geraakt is,daarna zitting weer bewerken met de stift rondom en de klep plaatsen en rond draaien,klep er uit en op de zitting en klep kijken of je een hele dunne rand krijgt.
succes en foto's volgen.
Bert gemaild dat oplsijpen met pasta geen optie meer is en er een verspanende bewerking moet worden losgelaten op de klepzittingen...
bert55 schreef:OK nu begrijp ik je,de klepzitting moet uit de kop worden gehaald en de truc is daarbij de hele klep inlassen met een electrode,af laten koelen en de zitting valt er van zelf uit.
Daarna van stelliet een nieuwe plaatsen door de kop goed heet te laten worden en de zitting plaatsen,deze truc deden wij erg vaak maar moet je nu laten doen door een revisie bedrijf,als je kan lassen kan je zelf de zitting er uit halen maar het plaatsen verijst best wat handigheid die je een paar keer gedaan moet hebben.
en daarna de inslijptruc.
Wordt denk ik best wel een investering ,misschien beter om te kijken naar een tweede hands kopje of wordt dat ook moeilijk?
Hier een plaatje van het lijdende voorwerp:
DSC07127 - kopie.JPG
DSC07127 - kopie.JPG (147.25 KiB) 2478 keer bekeken
DSC07196 - kopie.JPG
DSC07196 - kopie.JPG (155.7 KiB) 2470 keer bekeken
De kop heb ik zelf niet nodig, maar je moet er maar net een BIG mee de weg op kunnen helpen.
Wil er best een beetje in investeren, maar de hamvraag.... oplappen nog de kosten waard?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
bert55

Ha Marco.
Zittingen ,je kan er maar mee zitten en vooral wat ga je er mee doen?
Eruit laten halen nieuwe plaatsen en dan wel nieuwe kleppen kopen en de zittingen op de juiste hoek naar de kleppen laten slijpen,de moeite waard om de kop te redden maar hoe zit het met de klep geleiders?
Als ook deze vernieuwd moeten worden (ik weet niet eens of je ze kan krijgen) wordt het algauw een flinke optelsom.
Wat is er nog meer mogelijk?
Nou best wel aardig wat,je kan als de inslag op de zitting niet te diep is (en dat is ie) , met een klepzittingenhandfrees (scrabble) de zittingen een flinter vanaf draaien,vooral bij de inlaat geen probleem,bij de uitlaat is dat ook natuurlijk mogelijk maar dan wel opletten dat je niet te diep gaat anders vliegt de temp van de kop omhoog en dat wil je niet.
Moet je nog steeds 4 kleppen hebben maar dat mogen ook gebruikte kleppen zijn,gaan ze toch op maat van de zitting slijpen.
De inlaat klep (als we toch lekker bezig zijn) hollen we dan iets uit zodat we een betere flow naar de uitlaat krijgen,blijven alleen de (versleten)klep geleiders over en daar is dan weer een prima glij coating voor :D
Al met al ook best wel een investering maar niet te vergelijken met alles te vernieuwen.
Zal eens op zoek gaan naar wat foto's .
Mag ook de kop wel eens langs brengen.
Ouwe Reus

bert55 schreef:Zittingen ,je kan er maar mee zitten en vooral wat ga je er mee doen?
De cilinderkop zou voorlopig op de plank komen te liggen, maar wil eigenlijk het ding óf wegkiepen óf goed wegleggen. Je kent mij nou wel een beetje. Hou wel van kleine uitdagingen, en ik heb in mijn kop dat ik die kop weer gangbaar kan maken, maar moet niet mijn ogen sluiten voor de optelsom: zittingen opfrissen + nieuwe kleppen + klepgeleiders vervangen. Heb mij door meerdere mensen laten vertellen dat de klepgeleiders kunnen worden vervangen met exemplaren uit een VW Golf. Vervangen daarvan is dus in principe mogelijk.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
bert55

Afbeelding
Hier een plaatje van de klepzittinghandfreesmachine,maken een keer een afspraak marco en dan gaan we de boel eens bekijken wat we er allemaal mee gaan en kunnen doen.

Afbeelding
En een foto van een bewerkte klepzitting , het met de hand frezen is altijd een beetje 3 D denken maar erg leuk om te doen.

Afbeelding
Hier de klep ingespannen om te bewerken, om de flow te verbeteren.
bert55

Afbeelding
Hier de glijcoating aanbrengen op een (versleten) zuiger,wordt tegen wording bij de meeste zuiger fabrikanten standaard gedaan.
Afbeelding
Als de zuiger is gecoat worden de gleuven opnieuw gestoken en komen er nieuwe zuigerveren in eventueel met een shimmy erbij.
Afbeelding
En de klep uitsparingen worden er ingefreesd,belangrijk omdat er meestal voor een nieuwe klep verhouding wordt gekozen.
bert55

Foto's plaatsen gaat steeds makkelijker (met dank aan mijn dochter),daarom hier nog een paar.
Afbeelding
hier het verwijderen van een ingeslagen zitting dmv inlassen en daarna aflaten koelen valt hij er zelf uit.
Afbeelding
Hier een nieuwe geplaatste stelliet zitting nadat de kop goed verhit is geweest plaats je de zitting en als de kop af is gekoeld zit hij muur vast.
Afbeelding
Na het coaten "afbakken" op 220 graden een half uur.
Afbeelding
En het eind resultaat,nu de cilinder op maat van de zuiger honen.
Ouwe Reus

Je heb verborgen talenten Bert :D

Leuk al die techniek plus sprekende foto's. En dat naar aanleiding van een ouwe kop :lol:
Heb wel zin in een dagje techniek :!:

Maar begrijp ik het goed dat je een zuiger ook kan reviseren (even afgezien van de cilinder) ?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
bert55

Als iets niet meer te verkrijgen is of alleen tegen absurde prijzen ga je kijken naar andere mogelijk heden.
Ik zeg niet alle zuigers zijn te redden ,maar het merendeel kan je weer zeer goed bruikbaar maken,beter nog als sommige populaire merken waarbij je standaard al een grote tolerantie moet aanhouden op hun advies , met als gevolg binnen een kortte tijd weer olie verbruik,kantelen en vermogen verlies.
Daarom nooit wat weg gooien,wat nu niet bruikbaar is dat is morgen………. :D
Ouwe Reus

Afbeelding
Na het coaten "afbakken" op 220 graden een half uur.
Afbeelding
En het eind resultaat,nu de cilinder op maat van de zuiger honen.[/quote]

Met regelmaat kom ik uit op de site Motorvitamine en daar zitten ook een paar van die onwijze techneuten. Echt een aanrader die site, en dan speciaal "Motor techniek onder de loep". Las daar daar dat "De oude zuiger kan als de cilinder nagehoond is met de 7409 coating op maat gebracht worden. Beter en mooier passend dan een overmaat en ook nog goedkoper " Komt die coating alleen op de baard van de zuiger en heb jij het ook over die MOLYKOTE® D-7409 ANTI-FRICTION COATING ? Hoe dik en duurzaam is die coating dan...
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
bert55

De schrijver op motor vitamine en die op het noppen forum een pot nat :D
Oftewel max2,3 is dezelfde als bert55 en de schrijver op dat forum was de eigenaar van het revisie bedrijf(max1) , is nu al weer jaren met pensioen maar een techniek freak die het niet kan laten om mee te denken met (probleem) techniek, alleen rijden we geen harley meer :oo
De coating is geweldig ,wordt daarom nu door bijna alle fabrikanten van zuigers toegepast,de dikte bepaal jezelf,zelfs versleten kamers ermee bewerkt van oliepompen en daarna op de freesbank bewerkt naar de juiste maat.
Ouwe Reus

bert55 schreef:De schrijver op motor vitamine en die op het noppen forum een pot nat :D
Oftewel max2,3 is dezelfde als bert55 en de schrijver op dat forum was de eigenaar van het revisie bedrijf(max1) , is nu al weer jaren met pensioen maar een techniek freak die het niet kan laten om mee te denken met (probleem) techniek, alleen rijden we geen harley meer :oo
De coating is geweldig ,wordt daarom nu door bijna alle fabrikanten van zuigers toegepast,de dikte bepaal jezelf,zelfs versleten kamers ermee bewerkt van oliepompen en daarna op de freesbank bewerkt naar de juiste maat.
Nou moet je ophouden!! Diep respect! En dan heb ik jouw eigen woorden geciteerd :roll:

Verklaart jouw reactie over de singh groef, flow van de kleppen verbeteren, warmtebeeld van de motor, het opspuiten van tuimelaars etc. Schrijfstijl komt idd overeen, maar had een Belg verwacht. Maar ben wel jouw analyse van de XT600 kruiselings doorgelezen, maar ben nog nix tegengekomen van de BIG :lol:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
bert55

De big is eigenlijk een probleemloos blokje (saai), maar in de kop is volgens ons twee nog wel wat te vinden,meer willen wij het gaan zoeken in het thermische gedeelte en kijken of er daar wat te winnen valt,
Denken aan meer flow naar de uitlaatklep wat weer te bereiken is door de inlaatklep te flowen,en misschien een verhoogde uitlaat zitting toe passen en dan meten wat de temperatuur doet,bij heel wat motors een leuk resultaat mee geboekt.
Belgisch bier is eigenlijk het enige wat we kennen van over de grens :wink:
Plaats reactie