Ik loop erover te denken om mijn vliegwiel door een deskundige te laten ontdoen van overbodig gewicht.
De reden waarom ik dit wil gaan doen is dat de motor dan sneller op kan pakken.
Zijn er redenen te bedenken waarom ik dit niet moet doen ? ( ieder voordeel heb zijn nadeel )
Vliegwiel lichter maken slim plan ?
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Ik ben vooral benieuwd waar je het gewicht wil weghalen?Leo schreef:Ik loop erover te denken om mijn vliegwiel door een deskundige te laten ontdoen van overbodig gewicht.
De reden waarom ik dit wil gaan doen is dat de motor dan sneller op kan pakken.
Zijn er redenen te bedenken waarom ik dit niet moet doen ? ( ieder voordeel heb zijn nadeel )
Als ik het me goed voor ogen heb gebruikt de Big de binnenring van je vliegwiel als opwekking voor je dynamo, en de buitenkant wordt gebruikt voor timing (signaal naar CDI)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Ik heb dit topic gevonden, gaat niet persé over BIGs maar wel wat het lichter maken van je vliegwiel kan betekenen voor je motor: http://www.southbayriders.com/forums/threads/22539/
Trouwens, zou Reuver hier niet al eens over nagedacht hebben? Denk dat een lichter vliegwiel meer invloed heeft tijdens het racen dan in de modder...
Trouwens, zou Reuver hier niet al eens over nagedacht hebben? Denk dat een lichter vliegwiel meer invloed heeft tijdens het racen dan in de modder...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran zijn opmerking is zeker waar. Ding heeft duidelijk een functie in relatie tot de ontsteking en dynamo.
Vliegwiel heeft mijn inziens primair de funtie van opslag van kinetische energie, dwz neemt energie op en geeft energie af, zodanig dat de "gang" er in de krukas in blijft (zeker bij de éénclinders). Een lichter vliegwiel accelereert in principe sneller, maar dwingt mij volgens mij ook om wat hoger in de toeren te rijden.
Vliegwiel heeft mijn inziens primair de funtie van opslag van kinetische energie, dwz neemt energie op en geeft energie af, zodanig dat de "gang" er in de krukas in blijft (zeker bij de éénclinders). Een lichter vliegwiel accelereert in principe sneller, maar dwingt mij volgens mij ook om wat hoger in de toeren te rijden.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Uit Spike city komt de opmerking die het meeste hout snijd, buiten de genoemde functies zou je dat kunnen omzeilen door idd gaten te boren, maar dat doet denk ik wel iets aan het magnetisme, maar de massa van het vliegwiel zit er als belangrijkste reden om bij lage toerentallen het "mooi ronddraaien" geregeld te krijgen. Sterker nog de motor blijft bij een lichter vliegwiel (in ieder geval zo veel lichter dat het iets uit gaat maken) zeker niet meer stationair draaien. Het ralentir toerental moet dan zeker boven de 2000rpm verhoogd worden. Ook verliest de motor die lekkere punch als je door zand, bagger of berg op eigenlijk wat te laag in toeren zit waardoor iedere klap raak blijft en je niet stil valt maar met bij iedere lantaarnpaal een klap aan het rollen blijft. Afblijven dus. In reuver zal al best aan het vliegwiel geknutseld zijn want who care's bij een motor waar het gas alleen maar tegen de stuit staat dat ie niet lekker stationair draait.Ouwe Reus schreef:
Vliegwiel heeft mijn inziens primair de funtie van opslag van kinetische energie, dwz neemt energie op en geeft energie af, zodanig dat de "gang" er in de krukas in blijft (zeker bij de éénclinders). Een lichter vliegwiel accelereert in principe sneller, maar dwingt mij volgens mij ook om wat hoger in de toeren te rijden.
futurist
Eigenlijk kom ik hier vaak dergelijke vragen tegen die tegen het karakter van onze Big ingaan. Als je die eigenschappen verandert wil moet je niet aan de BIG GAAN KNUTSELEN MAAR ZOALS MIJN VROUW ZEGT, ZO'N ORANJE DING GAAN KOPEN"
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: za feb 07, 2009 00:49
- Locatie: Reuver
Je kan natuurlijk ook iets van de buitenkant afdraaien.
Ik rij met mijn eigen Big ook zo rond.
Aangezien deze altijd al iets meer RPM stationair merk ik alleen maar verschil met accelereren.
Gaten boren kun je alleen maar aan de achterzijde doen en niet in de omtrek ivm dynamo.
Frank
Ik rij met mijn eigen Big ook zo rond.
Aangezien deze altijd al iets meer RPM stationair merk ik alleen maar verschil met accelereren.
Gaten boren kun je alleen maar aan de achterzijde doen en niet in de omtrek ivm dynamo.
Frank
Voor de Big kan ik niet spreken, maar bij mijn Guzzi had het alleen maar positieve effecten. Bij de Guzzi was het vliegwiel is oorspronkelijk iets van 1800 gram. Daar heeft een vriend 600 gram uit gefreesd. Stationair moest het zaakje wat hoger worden afgesteld, verder niets. Het had een geweldig positief effect op de gasreactie. Het schakelgedrag werd ook erg positief beinvloed doordat de motor een stuk sneller in toerental zakt bij het inknijpen van de koppeling.
Nou is de Guzzi wel een twee-cilinder. Hoe het gedrag van een één-cilinder wordt beïnvloed durf ik geen uitspraak over te doen.
Nou is de Guzzi wel een twee-cilinder. Hoe het gedrag van een één-cilinder wordt beïnvloed durf ik geen uitspraak over te doen.
Hoewel de motor sneller oppakt heb je voor het gevoel minder koppel. Je zou dus wel eens teleurgesteld kunnen worden zeker als de motor moet werken.
Daarnaast moet de kruk opnieuw gebalanceerd worden.
Ik heb dit gedaan bij een grote v-twin. Motorfietsen die veelal voor toeren bestemd zijn zoals een Guzzi of een HD hebben zware vliegwielen omdat dat de motor smeuiger maakt. Dit komt door de afgifte van de energie die erin opgeslagen wordt zoals Ouwe Reus terecht opmerkt.
Daarnaast moet de kruk opnieuw gebalanceerd worden.
Ik heb dit gedaan bij een grote v-twin. Motorfietsen die veelal voor toeren bestemd zijn zoals een Guzzi of een HD hebben zware vliegwielen omdat dat de motor smeuiger maakt. Dit komt door de afgifte van de energie die erin opgeslagen wordt zoals Ouwe Reus terecht opmerkt.
huls
Het geplaatste fotootje ging over een iets kleinere Guzzi van 500cc. Opnieuw balanceren was niet nodig, de krukken van de kleine Guzzi's zijn redelijk fatsoenlijk gebalanceerd van fabriek af. Zoals op de foto te zien is, is het vliegwiel en de daar achter liggende koppeling wel opnieuw gebalanceerd. Helaas heb ik nooit een voor en na dynarun laten maken vanwege beperkte financiële middelen.
Natuurlijk is er voor elk blok een optimum. Een kennis gebruikt de 'kleine' Guzziblokken in de racerij. Hij heeft op een gegeven moment het vliegwiel teveel verligt waardoor er inderdaad negatieve effecten waren. Uiteindelijk kom je er vanzelf achter door 'trial and error'. Zo'n vliegwiel hoeft toch niet de wereld te kosten? Ik zou er wel voor de gein mee willen spelen.
Natuurlijk is er voor elk blok een optimum. Een kennis gebruikt de 'kleine' Guzziblokken in de racerij. Hij heeft op een gegeven moment het vliegwiel teveel verligt waardoor er inderdaad negatieve effecten waren. Uiteindelijk kom je er vanzelf achter door 'trial and error'. Zo'n vliegwiel hoeft toch niet de wereld te kosten? Ik zou er wel voor de gein mee willen spelen.
Mijn XS heeft helemaal geen vliegwiel, maar wel een beetje rare dynamo. De spoel draait en de magneet staat stil. En die spoel stelt niet zo veel voor. Je kan ombouwkitjes kopen, waarbij de spoel stilstaat en de magneet draait en die worden ook verkocht omdat er dan meer vliegwiel gewicht ontstaat. Juist om die twee cilinder mooier te laten lopen.
OJ
OJ
De nieuwe KTM Super Adventure heeft er een flinke bonk gewicht bijgekregen tov de Naked:
the crankshaft’s flywheel mass has been increased by 4.4 pounds for improved bottom-end performance.
Bron:http://www.cycleworld.com/2015/01/30/20 ... fications/
the crankshaft’s flywheel mass has been increased by 4.4 pounds for improved bottom-end performance.
Bron:http://www.cycleworld.com/2015/01/30/20 ... fications/
huls