Te Koop Dr Big

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Renew

Ik heb mijn rode DR Big Bj. 1992 in de verkoop. Zie speurders.nl, motoren, Suzuki, DR 800, de rode.
mijn leeftijd maakt dat het terreinrijden niet meer zo soepeltjes verloopt. De modder blijft echter wel trekken, dus ga ik, na de verkoop, op zoek naar een Suzuki SJ 410 of 413.
Leo

ik gok op deze ?
Jammer dat je hem te zwaar vind voor het zand.

Heel veel plezier na de verkoop van de BIG met de
Afbeelding
Renew

Precies, zo iets. Ik heb erg veel plezier gehad aan de Big. Het blijft een aparte motor met een apart geluid. Hij heeft mij nergens laten staan, zelfs niet op een 4x4 parcours. De Big roffelt er makkelijk doorheen. Het is weinig wat een Big niet kan, de bestuurder is daarin vaak de beperking.
Renew

Ik had een kijker voor de Dr 800/ Hij twijfelde en haakte af mede omdat de motor erg slecht remde. Nu weet ik dat de DR niet de beste remmen heeft maar de kijker was wel een ervaren motorrijder. Dit deed mij twijfelen of het met de remmen wel goed zit. Ik ben het relatief slechte remmen ( als dat zo is) misschien ondertussen wel gewend. Remblokken nagekeken, remvoering voldoende. Remklauw gedemonteerd en gecheckt of twee remcilinders makkelijk in en uit gaan. Dit is het geval. Olie nagekeken en ontlucht.
Vraag; Meer is er toch niet aan te doen?

Ik had de koppelingskabel behoorlijk strak staan. Dit omdat ik het armpje iets te ver naar achteren had gezet. inknijpen en gelijk ontkoppeld. De kijker gaf aan dat de koppelingsplaten minder waren. Ik heb ondertussen het armpje beter gemonteerd zodat bij de koppelingshendel wat beter met de stelschroef kan stellen( in en uit).
Vraag; Als de motor goed ontkoppeld zijn de platen dan versleten of als de motor slecht ontkoppeld zijn dan de platen versleten?
Laatst gewijzigd door Renew op do dec 18, 2014 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Rammelbak

De oude rubber slang kan nog vervangen worden door een moderne staflex remleiding. Dat scheelt mijn inziens flink in het sponzige gevoel. Toch moet er altijd nog veel handkracht worden geleverd om het zaakje stevig te laten remmen. Niet zo gek met een 270mm remschijfje op een 200+kg machine. Op een moderne supersport zitten niet voor niets 2 320mm schijven :mrgreen:
:zwaaien:
Renew

je kan de hendel, wel met alle kracht, tegen het handvat aan trekken. meer is er dan niet.
Ouwe Reus

Renew schreef:Ik had een kijker voor de Dr 800/ Hij twijfelde en haakte af mede omdat de motor erg slecht remde. Nu weet ik dat de DR niet de beste remmen heeft maar de kijker was wel een ervaren motorrijder. Dit deed mij twijfelen of het met de remmen wel goed zit. Ik ben het relatief slechte remmen ( als dat zo is) misschien ondertussen wel gewend. Remblokken nagekeken, remvoering voldoende. Remklauw gedemonteerd en gecheckt of twee remcilinders makkelijk in en uit gaan. Dit is het geval. Olie nagekeken en ontlucht.
Vraag; Meer is er toch niet aan te doen?
BIG is nou niet bepaald een sportmachine. Hoog gewicht, enkel schijfje en een grote veerweg. Hoort bij het beessie, maar heb zelf geen klagen over. Heb bij volledige revisie van de remmen tevens voor en achter metaalomvlochten remleidingen gemonteerd, maar om nou te zeggen dat het nou een wereld van verschil maakt: nee. Achterrem doet sowieso niet veel. Kan wel geblokkeerd worden, maar moet je toch redelijk hard trappen.
Het maakt wel uit of je van die organische remblokken hebt of gesinterde exemplaren.
Renew schreef: Ik had de koppelingskabel behoorlijk strak staan. Dit omdat ik het armpje iets te ver naar achteren had gezet. inknijpen en gelijk ontkoppeld. De kijker gaf aan dat de koppelingsplaten minder waren. Ik heb ondertussen het armpje beter gemonteerd zodat bij de koppelingshendel wat beter met de stelschroef kan stellen( in en uit).
Vraag; Als de motor goed ontkoppeld zijn de platen dan versleten of als de motor slecht ontkoppeld zijn dan de platen versleten?
Koppelingskabel moet niet té strak zijn, dan zou de koppeling in principe niet de volledige wrijving hebben en idd wat slippen (dus de koppelingshendel moet iets speling hebben). Als je gewoon met een redelijke snelheid rijd, gas los en vervolgens volgas: neemt het toerental dan (even) toe zonder dat de snelheid toeneemt? Dan slipt er (wel) wat.

Overall vind ik slechte remmen en/of koppeling een reden om wat met de prijs te doen, maar geen reden om direct af te haken. Veel belangrijker is de loop van de motor en het ontbreken van mechanische bijgeluiden van deze machtige eencilinder! Remschijven kosten minder dan 100 euro per stuk, gesinterde remblokken minder dan 30 euro per set (voor of achter), sterkere koppelingsveren 10 euro en een set koppelings(wrijvings)platen rond de 70 euro. Jammer dat daar de verkoop op is afgekapt!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki

Beste tip voor de voorrem is wat vet bij de remhendel waar hij de master cilinder indrukt, door dat de remhendel daar schuift over het raakvlak zorgt vet er voor dat het soepeler werkt, scheelt bij droog merkelijk in remvermogen.

Een versleten koppeling slipt bij plots gas geven in wat lagere toeren in de hoogste [5e] versnelling maar de koppeling van de Big is redelijk onverwoestbaar :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Renew

Er is geen enkele "slip" te bekennen bij de koppeling. Van gas los naar volgas gaat de motor soepel vooruit zonder dat er eerst toeren "loos" omhoog gaan.
Het blok maakt geen bijgeluid en loopt gewoon netjes.

Dank voor jullie reactie, mijn zelfvertrouwen is weer gestegen. Het is gewoon een goede motor, voor een nette prijs lijkt mij

O, een ander verhaal is de verlichting De koplamp gaat met starten altijd aan. je kan grootlicht seinen en groot licht aan doen (linker schakelaar op stuur) je kan de telllerverlichting aan doen en uit doen (rechter schakelaar op stuur) De koplamp blijft echter altijd aan ( is wel zo veilig en ik vind het wel handig)
Waarom dat zo is weet ik echter niet. De vorige eigenaar zal dat om veiligheids redenen wel gedaan hebben.
Wie weet hoe dat is gedaan?

de link:

http://www.speurders.nl/147076175
dhc6

Vraag: Blijft het dimlicht branden als je het groot licht aan schakelt? Als dat zo is, is de witte draad (diml) op een kontakt plus (oranje) aangesloten.

Wbt remmen: als de remcilinders stroef gaan door ouderdom / vuiligheid of corrosie gaat het remvermogen ook achteruit. Revisieset kost weinig en het is zo gebeurd, wel goed de zittingen van de rubbers schoonmaken!!

Suc6 met de verkoop.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Leo

prijs indicatie remklauwrevisie setje : http://www.japparts.nl/index.php?main_p ... ts_id=8026

prijs indicatie rempomp revisie setje : http://www.japparts.nl/index.php?main_p ... ts_id=5977

Staalomwonden remleiding : http://link.marktplaats.nl/m880279604 ( een van de velen aanbieders )
zappa.suzuki

Beste tip voor een hard remmende voorrem http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... =7&t=13957, daar kan een staalflex op de oude klauw niet tegen op, oude leiding op het nieuwe type klauw remt harder en dan nog een staalflex er op en dan moet je voorzichtig gaan remmen :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Renew

V E R K O C H T ! :zwaaien: :(
Dr BIG gaat naar Amsterdam.
Ik kan nu beginnen met opknappen van mijn nieuwe aanwinst een Suzuki sj410. :!:
Ik wens alle Dr Big rijders een gezond en veilig 2015, 2016 etc. :toost:
BIG88

Hij komt in de buurt wonen, dan zal ik hem wel eens tegen komen.
Heb je wel in de secundaire voorwaarden opgenomen dat hij / zij zich hier moet melden :wink:
have BIG fun

D.F.M.T.
Leo

BIG88 schreef:Hij komt in de buurt wonen, dan zal ik hem wel eens tegen komen.
Heb je wel in de secundaire voorwaarden opgenomen dat hij / zij zich hier moet melden :wink:
zij

Afbeelding
BIG88

Papieren zak over z'n kop en gaan met die b............
have BIG fun

D.F.M.T.
DR-Big
Contacteer:

PLORK...
Plaats reactie