Dus ik rij een flink stuk door de regen zonder problemen of wat dan ook. Ik ben daar best wel blij mee want de bedrading is dus bestand tegen regen en al met al heb ik de opbouw dus goed gedaan.
Volgende morgen effe naar de pomp om de tank vol te gooien. De pomp waar ik naar toe rij heeft een bordje met daarop: buiten werking. OK geen probleem, ik maak een scherpe bocht om bij een andere pomp te komen en halverwege weer een scherpe bocht om goed voor de pomp uit te komen. Ik schakel de BIG in z'n vrij maar het vrijstandlampje op het dashboard licht niet op. Nog een keer een tik en zachtjes de koppeling op laten komen...nee nu staat ie in z'n versnelling. Een beetje heen en weer tikken totdat'ie in z'n vrij staat en ik besluit dat het lampje van de vrijstand kapot moet zijn.
Motor uit met de decompressiehendel en ik top beide tanken tot aan de nok toe af. Vandaag is het droog en voor de tijd van het jaar een prima temperatuurtje dus ik wil rijden. Contact aan, decompressiehendel nog een keer naar beneden, en ... niks. startmotor gaat niet rond. Paar keer de handeling herhalen, beetje aan bedrading frommelen en vervolgens op het achterhoofd krabben. Wat kan dat nou weer zijn?
Bij de pomp gaat het me niet lukken en dus loop ik met de BIG aan de hand naar huis. Ik heb wel de mazzel dat de pomp 200 meter bij mij vandaan is, dat dan weer wel. Tijdens het wandelen snap ik ook waarom de motor gewoon bleef lopen: CDI ontsteking, die maakt z'n eigen vonk en heeft geen accu nodig. Aha dan kan dus de hoofdzekering geklapt zijn! Thuis gekomen direkt gecontroleerd.. helaas die is goed. OK dan gaan we de plus gewoon verder volgen. Volgens het schema is dat de rode draad die naar het contact slot gaat. Ik demonteer de het kuipruitje, de snavel en het dashboard.
Vervolgens wip ik het contactslot eruit:
En ik zie direkt dat de rode draad losgekomen is. oorzaak gevonden! Bij nadere inspectie zien alle draden er wel wat groezelig uit. Na bijna 25 jaar is het koper natuurlijk wel wat geoxideerd en ook het soldeer wordt dan bros.
Het weer vastsolderen gaat niet zo geweldig, combinatie van mijn vakmanschap, gereedschap en de oude draad waar ik tegenaan aan het kwatten ben.
Uiteindelijk zit tie vast en effe proberen of ik weer spanning heb. Nou ja en nee. ik kan het stadlicht niet aankrijgen hoewel die dat in de P stand van het contact slot weer wel doet ... dat is vreemd. Hoe zit dat eigenlijk allemaal geschakeld vraag ik me af en het wordt tijd voor het boek. Dat leg ik direct weer weg omdat het zwart-wit bedradingsschema nauwelijks te lezen is.
Gelukkig is er een schema opgenomen in deze post op het DR-BIG gedeelte van het onvolprezen noppenforum.nl
http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... =7&t=13412
Ik pak het gelijk maar goed aan en de plaatselijke printboer mag het op A3 uitprinten en lamineren. OK eens effe kijken. Hhhmmm dat is wel apart volgens het schema gaat het stadslicht altijd aan zodra het contact aangaat. Dat is niet hoe mijn fiets werkt .. donders wat nu weer. Langdurig turen naar het schema levert geen nieuwe inzichten op en dus kijk ik nog maar eens goed naar het contact slot. De grijze draad ligt er ook naast .. bestel het nieuwe contactslot maar...
Enkele dagen later is het slot binnen en hee er staan letters op .. bij de oude waren die al een poosje weg

Het soldeer zit, zo lijkt het, onder een zwarte coating. Ik heb geen idee wat het is.
Effe testen en het werkt ... wel niet volgens het schema ... OK nu is het duidelijk het schema heeft een fout. Bij nadere inspectie meerdere fouten. Ik zie er in elk geval twee.
Volgende post meer