slippende koppeling ?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
kantelaar

Ik heb het big forum snel doorgezocht maar vind geen info over slippende koppelingen.

Ik heb het vermoeden dat mijn koppeling doorslipt, maar is dat wel zo vraag ik me af want hij (vermoed) ik slipt met fors optrekken de ene keer wel door en de andere keer niet , hij slipte vandaag door met het optrekken vanaf een tankstation de snelweg op , maar een 20 minuten later deed ik pogingen om met vol gas optrekken vanuit lage toeren iets te laten slippen maar alles ging prima.

Mijn koppelings kabel heb ik zelfs iets losser gezet om een te strakke kabel uit te sluiten.

Betekent dat als je versleten koppelingsplaten hebt dat hij elke keer doorslipt?

Of kan het zijn dat met deze temperaturen op het asfalt mijn achterwiel doorslipt vanwege de mefo stonemaster achterop , het lijk me onwaarschijnlijk maar bij mijn tl1000r had ik wel soms last van een doorslippend achterwiel maar dat is eigenlijk niet te vergelijken ........... twijfel dus :)

Wat zou er anders aan de hand kunnen zijn naast versleten koppelingsplaten/veren. ?
Zandprutser 1e klas.
DR-Big
Contacteer:

Zit er wel 'motor' motorolie in? 'Auto' motorolie smeert te veel, daar gaan zelfs je koppelingsplaten van slippen.

Anders kunnen ze natuurlijk ook gewoon versleten zijn.
Ouwe Reus

De enige manier om vast te stellen of de koppelingsplaten versleten zijn, is de boel opengooien en de dikte van het wrijvingsmateriaal opmeten. Daarnaast ook controleren of de lengte van de koppelingsveren nog onder de servicelimiet ligt.

Verleden maand had ik zelf ook problemen met de koppeling bij koude motor (Zie: Advies nodig koppeling SR43 *PROBLEEM OPGELOST*). Bleek te wijten aan een klevende koppelings(wrijvings)plaat. En voor de zekerheid ook nieuwe koppelingsveren gemonteerd, waarna (kleine) slip niet meer voorkwam.

In geval je de rechter carterhelft loshaalt, denk er dan wel aan dat je de keerring vervangt (credits voor Mr. Zappa).
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki

Big koppelingen verslijten eigenlijk niet, en een versleten koppeling merk je meestal juist in de hoge versnelling, in de 5e :wink:

Kabel stroef, verkeerde olie of koude stone master zijn waarschijnlijker dan je koppeling :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist

Zappa, ik denk kabel stroef/te droog/te veel roest in de bekende plaats nl de ruime bocht die de kabel maakt net voor het blok onderaan. kabel boven los maken, met duck tape op het uiteinde van de binnekabel een soort trechtertje plakken (schuin en scheef beginnen onderaan de tape) en vol zetten met motorolie. nachtje laten staan en de zwaartekracht doet de rest.
greetz Futurist
PS bij twijfel kabel onder eerst los en met de hand voelen of je de bi kabel met weiniig kracht op en neer kan duwen/trekken. aan 2 kanten moeten trekken omdat duwen niet gaat is al fout, dan gaat ie te zwaar.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
DR-Big
Contacteer:

Wat dacht je van in geval van twijfel gewoon een nieuwe kabel. Ik heb ook eerst een tijd staan kl*ten, maar een nieuwe kabel loste het probleem heel snel op.

OJ
kantelaar

Voor wat betreft de olie , dat is 10 w 40 halfsyntheet motor-motorolie die ik bij roukema op de DR pagina heb besteld.
Daar heb ik een jaar probleemloos op rond gereden , Dat is toch de goede olie voor de DR?

Van de tips hierboven zal ik vandaag eerst de koppelingskabel onderhanden nemen zoals hierboven beschreven ,
Dan zal ik er 300 km mee rijden , heen en terug van die arbeid en als het nog ellende is trek ik de deksel er af :)

1 Vraagje nog , Als de platen versleten zijn heb je dan ten alle tijde last van een slippende koppeling of kan hij ook maar af en toe slippen?

Bedankt voor de tips :D
Ik zal ook alvast de link lezen van Ouwe reus, mocht t niet de kabel zijn .
Zandprutser 1e klas.
kantelaar

DR-Big schreef:Wat dacht je van in geval van twijfel gewoon een nieuwe kabel. Ik heb ook eerst een tijd staan kl*ten, maar een nieuwe kabel loste het probleem heel snel op.

OJ

Ik heb nog een andere kabel , die ga ik oliën ,een nachtje en dan monteer ik die :)
Zandprutser 1e klas.
BIG88

BIG koppelingen verslijten wel, soms ook heel snel (met een goede kabel)
ik ben tenslotte al een keer bij zappa vertrokken met de sleepdienst om deze reden.
mijn woon/werk big heeft op dit moment ook problemen, bij zo'n 2500tpm kan ik hem niet in één keer opentrekken want dan slipt hij even.
(met zwaardere veren, zonder stonemasters en met een goed lopende kabel)
have BIG fun

D.F.M.T.
madmenno

Big koppelingen :roll: , zo doen ze het prima, zo slippen ze, en opeens willen ze niet lossen :evil: .
Ik heb ook altijd last gehad van een verlopend aangrijppunt, bleef maar aan mijn stelmoer draaien
om het aangrijppunt bij de lekkerste handelstand te krijgen.
Als je blok heet wordt, en dat doen ze al snel, zeker in het zand, dan wordt het er niet beter op.
Gebruik je koppel en niet je koppeling :wink: , goede olie o.a motorrex bevielen mij beter,
en af en toe uit elkaar halen, schoonmaken goed in de olie en weer monteren, doet soms wonderen.
In geslagen kooien , weggooien of opknappen ivm blijven hangen zowel in slippen en niet lossen,
kromme platen meteen weggooien, en NOOIT goedkope auto olie erin, omdat die geen natte koppeling
hebben en de goedkope olie er een soort silicone glijmiddel in hebben SLIPPEN !!!
Extra metalen koppelingsplaat beviel mij ook goed, en een iets langere hevel op blok.
Opruwen van de metalen platen werkt ook tegen slippen samen met sterkere veren

Of koop een DURE hydraulische ombouwkit, stelt zichzelf bij en superlicht bedienen :idea:
kantelaar

Mijn tweede koppelingskabel heeft sinds gisterochtend aan de trechter gehangen met olie , maar de opvangbak aan de onderzijde zit nog geen druppel :lol:
Wel is de kabel zo soepel dat ik probleemloos kan duwen en trekken .

Vandaag monteren en zondag testen, De motor wil af en toe ook niet starten, als ik dan de koppeling een paar keer beweeg pakt hij hem soms wel en start hij normaal.

Als dit niet helpt zal de volgende stap nieuwe wrijvingsplaten zijn denk ik.
Hydraulische koppeling is volgens mij niet zo makkelijk te repareren als ik in het zand ben dan een kabel :)
Zandprutser 1e klas.
madmenno

Als hij na stilstand niet wil lossen, heb je grote kans op plakkende platen ,
Wat ook meer kans op slippen geeft
, of een ingeslagen kooi, ik zou eerst kijken voordat je beklede platen haalt.
Meestal valt dat wel mee qua slijtage en dan is het zonde van de centjes

En tegenwoordig is het allemaal hydraulisch :wink: , gaat niet zo vaak stuk,
en wie vervangt er tegenwoordig een koppelingskabel onderweg,
Bij een Big kost je dat derde graads brandwonden,meestal wordt
het toch op de aanhangert, en zonder koppeling kom je ook thuis als
het nodig is :lol:
kantelaar

Je bedoelt dat de kooi ingeslagen kan zijn of de platen niet willen lossen een indicatie kunnen zijn dat hij vanuit stilstand ook niet altijd wil starten ?
Net de andere kabel erop gemonteerd en alles loopt heeel erg soepel vergeleken met de oude.

De oude zit trouwens erg vast en er zit een breuk in de hoes tevens is hij daar geknikt, hij zat ook muurvast tussen het frame en blok.
Nu is de kabel vrij van alle klemmingen .

Ik moet nog afspuiten voor de tweede keer want dat tankbanen zand blijft maar plakken en dan doe ik meteen een rondje met extra stoppen uitzetten en starten.
Als hij dan nog niet wil starten zonder de koppelingshendel een paar keer moeten in te knijpen gooi ik hem open en zal het dan eerst checken :)
Zandprutser 1e klas.
BIG88

Volgens mij haal je nu 2 dingen door elkaar
startproblemen hebben niets met de koppeling van doen.
het electric.aansluiting onder aan je koppelingshendel wel.
have BIG fun

D.F.M.T.
kantelaar

BIG88 schreef:Volgens mij haal je nu 2 dingen door elkaar
startproblemen hebben niets met de koppeling van doen.
het electric.aansluiting onder aan je koppelingshendel wel.

Ah! dat kan het ook zijn , niet over nagedacht :oops: dan ga ik daar nu mee rommelen, ben net terug van een testrit en koppelt als de beste zonder enig slippen of wat ook , maar ik stond een 10 minuten stil omdat hij niet wilde starten met een paar keer aan en uit doen :roll:

Edit ; net de electric uitmekaar geschroeft , helemaal onder het vet en de rotzooi het nokje wat heen en weer beweegt leek wel een klompje zand ,,schoongemaakt eerste poging niks maar nu na elke poging maakt ie contact.

Hardstikke bedankt jongens voor de input, voorlopig doet ie het weer ,ik is blij! :D
Zandprutser 1e klas.
futurist

your welcome
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
madmenno

AHA niet starten, ik dacht dat hij niet wou lossen :oops: .
Zelf overbrug ik die contactjes, gewoon eraf en mannetje in vrouwtje .
Als ie in z'n bak staat dan merk je het snel genoeg :shock:
Zwaailicht

BIG88 schreef:BIG koppelingen verslijten wel, soms ook heel snel (met een goede kabel)
ik ben tenslotte al een keer bij zappa vertrokken met de sleepdienst om deze reden.
mijn woon/werk big heeft op dit moment ook problemen, bij zo'n 2500tpm kan ik hem niet in één keer opentrekken want dan slipt hij even.
(met zwaardere veren, zonder stonemasters en met een goed lopende kabel)
Vraag : de stonemaster, wat is dt of wat doet ie?
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
BIG88

Afbeeldinghij doet niet te veel op natte klinkers :P
have BIG fun

D.F.M.T.
Zwaailicht

BIG88 schreef:Afbeeldinghij doet niet te veel op natte klinkers :P
Oeps, voel me ........ :oops:
Greetz,