Ik heb met mijn 800 een aantal trainingen gedaan, en ook wat rit(jes) gedaan.
En dan merk ik toch dan mijn vering standaard is. Daarom de vraag : overgaan op progressieve vering??
En dan natuurlijk :
- welke merk
- voor en achter?
- is het zelf te doen?
- waar moet ik op letten.......
Progressieve vering
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Was de montage goed te doen?? Ik meen ook dat Hessler werkt met gewichten?Leo schreef:Ik heb bij de firma Hessler ooit de progressieve voorveren en dikkere olie erin en een hardere achterveer ( alleen de buitenwikkel ) gekocht en was ongeveer 200 euri kwijt en was met die combi tevreden voor wat ik er mee deed.
Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Ik heb dit laten doen omdat ik a-technisch ben.Zwaailicht schreef: Was de montage goed te doen?? Ik meen ook dat Hessler werkt met gewichten?
Wat ik er van gezien heb was de achterveer eronderuit halen / terugplaatsen en het schoonmaken van de voorpoten aan de binnenkant alvorens er nieuwe olie in te mikken het klotigste werk.
Ik heb toevallig een dikke maand terug mijn oude veren vervangen voor progressieve van Hyperpro die voor de DR 800 bedoeld zijn .
Voor ongeveer 127 euro heb je de olie erbij.
Mij bevalt de vering prima op de weg maar vooral in zwaar terrein zoals Havelte over de tankbanen zijn ze erg goed (vind ik dan)
kleine oneffenheden en grote diepe geulen van om en nabij 30 cm diep "dans" ik over heen zonder te moeten corrigeren .
Zelf vervangen is super simpel , je krijgt er zelfs een gebruiksaanwijzing bij die precies aangeeft wat je moet doen, ook hoe groot de luchtkamer moet zijn en hoe je de olie eruit en erin haalt.,
doppen eraf , vulbussen eruit, ringen en veren eruit , olie eruit , olie er in rekening houden met de luchtkamer , veren ,ringen doppen , klaar .
De originele veren van de DR zijn ook progressief .
Dit lijkt trouwens op de post van Zappa toen hij mij vertelde hoe het moest
Wat je overhoud zijn die vulbussen als je iig hyperpro neemt want de veren zijn een stukje langer ,
Voor ongeveer 127 euro heb je de olie erbij.
Mij bevalt de vering prima op de weg maar vooral in zwaar terrein zoals Havelte over de tankbanen zijn ze erg goed (vind ik dan)
kleine oneffenheden en grote diepe geulen van om en nabij 30 cm diep "dans" ik over heen zonder te moeten corrigeren .
Zelf vervangen is super simpel , je krijgt er zelfs een gebruiksaanwijzing bij die precies aangeeft wat je moet doen, ook hoe groot de luchtkamer moet zijn en hoe je de olie eruit en erin haalt.,
doppen eraf , vulbussen eruit, ringen en veren eruit , olie eruit , olie er in rekening houden met de luchtkamer , veren ,ringen doppen , klaar .
De originele veren van de DR zijn ook progressief .
Dit lijkt trouwens op de post van Zappa toen hij mij vertelde hoe het moest

Wat je overhoud zijn die vulbussen als je iig hyperpro neemt want de veren zijn een stukje langer ,
Zandprutser 1e klas.
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Als ik je goed begrijp, heel makkelijk dus. Bij wie heb je deze besteld?kantelaar schreef:Ik heb toevallig een dikke maand terug mijn oude veren vervangen voor progressieve van Hyperpro die voor de DR 800 bedoeld zijn .
Voor ongeveer 127 euro heb je de olie erbij.
Mij bevalt de vering prima op de weg maar vooral in zwaar terrein zoals Havelte over de tankbanen zijn ze erg goed (vind ik dan)
kleine oneffenheden en grote diepe geulen van om en nabij 30 cm diep "dans" ik over heen zonder te moeten corrigeren .
Zelf vervangen is super simpel , je krijgt er zelfs een gebruiksaanwijzing bij die precies aangeeft wat je moet doen, ook hoe groot de luchtkamer moet zijn en hoe je de olie eruit en erin haalt.,
doppen eraf , vulbussen eruit, ringen en veren eruit , olie eruit , olie er in rekening houden met de luchtkamer , veren ,ringen doppen , klaar .
De originele veren van de DR zijn ook progressief .
Dit lijkt trouwens op de post van Zappa toen hij mij vertelde hoe het moest![]()
Wat je overhoud zijn die vulbussen als je iig hyperpro neemt want de veren zijn een stukje langer ,
En heb je ook nog iets gedaan met je achterveer?
Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Ik heb ze besteld bij motorcorner.nl ,
MIjn achtervering was stuk en ik heb er 1 van Zappa overgenomen en daar zit een veer op van Hessler die wat sterker is .
Ik heb te weinig van de oude schokdemper kunnen genieten om echt een verschil te merken , maar hij veert prima die van Hessler .
Wat is er met de achterschokker mis ? Als hij te slap is kun je hem misschien strakker zetten?
MIjn achtervering was stuk en ik heb er 1 van Zappa overgenomen en daar zit een veer op van Hessler die wat sterker is .
Ik heb te weinig van de oude schokdemper kunnen genieten om echt een verschil te merken , maar hij veert prima die van Hessler .

Wat is er met de achterschokker mis ? Als hij te slap is kun je hem misschien strakker zetten?
Zandprutser 1e klas.
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Ik heb net bij Motorcornel de set voorvering besteld. Zal wel snel binnenkomen.kantelaar schreef:Ik heb ze besteld bij motorcorner.nl ,
MIjn achtervering was stuk en ik heb er 1 van Zappa overgenomen en daar zit een veer op van Hessler die wat sterker is .
Ik heb te weinig van de oude schokdemper kunnen genieten om echt een verschil te merken , maar hij veert prima die van Hessler .![]()
Wat is er met de achterschokker mis ? Als hij te slap is kun je hem misschien strakker zetten?
Voor de achtervering moet ik even goed gaan lezen : die moet idd strakker, want hij slaat anders door bij knippenpaden en gaten.
Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Heb jij al eens gedaan?? Ik moet namelijk op onderzoek uit hoe ik die grote moer kan aandraaien .....kantelaar schreef:Ik hoop dat het met strakker zetten het doorslaan probleem opgelost is , scheelt weer

Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Heb jij al eens gedaan?? Ik moet namelijk op onderzoek uit hoe ik die grote moer kan aandraaien .....kantelaar schreef:Ik hoop dat het met strakker zetten het doorslaan probleem opgelost is , scheelt weer

Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Ik ken 2 manieren.
Manier 1 is de meest humane, er is een gereedschap voor en die had ik toevallig nog liggen van een hagon , zat bij de levering .
Die haak je in 1 van de uitsparingen van de 2 ringen die je veer op spanning houden .
De bovenste ring eerst losdraaien om vervolgens met die sleutel en misschien wel tikken met hamer erbij de onderste ring naar beneden draaien totdat je denkt dat de veer genoeg opgespannen is , ik teste af en toe door achterop de motor te duwen en ik keek of hij goed inveerde en iets vertraagd weer naar boven kwam, ook ging ik zitten en sprong omhoog om met een plof weer op het zadel te landen, ik weeg 105 kg
Dat gedaan en ik kwam niet meer op het einde , die nare stuit die ik voelde was na die kermis act weg en ik draaide de bovenste ring weer vast tegen de onderste.
Manier 2 was nood maar werkt prima.
Ik stond in het bos en vernam dat de schokdemper met diepe kuilen net stuitte
Men neme een schroevendraaier zet die in 1 van de uitsparingen van de ringen en met een stuk hout krijg je hem ook los en kun je de onderste strakker stellen/slaan.
Ik had geen hamer mee
Tevens is dit ook mijn enige ervaring met vering van een DR
Misschien zijn er wel echt ervaren Biggers die iets makkelijkers weten .
Manier 1 is de meest humane, er is een gereedschap voor en die had ik toevallig nog liggen van een hagon , zat bij de levering .
Die haak je in 1 van de uitsparingen van de 2 ringen die je veer op spanning houden .
De bovenste ring eerst losdraaien om vervolgens met die sleutel en misschien wel tikken met hamer erbij de onderste ring naar beneden draaien totdat je denkt dat de veer genoeg opgespannen is , ik teste af en toe door achterop de motor te duwen en ik keek of hij goed inveerde en iets vertraagd weer naar boven kwam, ook ging ik zitten en sprong omhoog om met een plof weer op het zadel te landen, ik weeg 105 kg

Dat gedaan en ik kwam niet meer op het einde , die nare stuit die ik voelde was na die kermis act weg en ik draaide de bovenste ring weer vast tegen de onderste.
Manier 2 was nood maar werkt prima.
Ik stond in het bos en vernam dat de schokdemper met diepe kuilen net stuitte
Men neme een schroevendraaier zet die in 1 van de uitsparingen van de ringen en met een stuk hout krijg je hem ook los en kun je de onderste strakker stellen/slaan.
Ik had geen hamer mee

Tevens is dit ook mijn enige ervaring met vering van een DR

Misschien zijn er wel echt ervaren Biggers die iets makkelijkers weten .
Zandprutser 1e klas.
Ik heb voor ook progressieve veren en de achterdemper heb ik tot max strak gezet. Ik heb nog nooit gehad dat mijn voor- of achterschokker tot de stuit inveerde. Ben ook niet de lichtste... Heb die achterschokker met de hamer en schroevendraaier methode strakker gezet.
OJ
OJ
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Ben ook niet de lichtste, schijnt met de jaren te komen .....DR-Big schreef:Ik heb voor ook progressieve veren en de achterdemper heb ik tot max strak gezet. Ik heb nog nooit gehad dat mijn voor- of achterschokker tot de stuit inveerde. Ben ook niet de lichtste... Heb die achterschokker met de hamer en schroevendraaier methode strakker gezet.
OJ

Dus met de hyperpro-vering denk ik veel winst te kunnen maken. En dan achter, moet goed komen ....

Maar als de veer op z'n strakst staat, wordt dan de hoogte van zadel niet hoger?
Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Doe jezelf een plezier en doe voor die 100 euri even met meneer Hessler mailen met al je vragen over de achterveer of gebruik de zoekfunctie op dit forum voor nog meer tips en deskundigen over de BIG achterveer aanpakmethode maar doe ze aub allebei tegelijk aanpakken.Zwaailicht schreef:[Dus met de hyperpro-vering denk ik veel winst te kunnen maken. En dan achter, moet goed komen ....![]()
Maar als de veer op z'n strakst staat, wordt dan de hoogte van zadel niet hoger?
-
- Berichten: 8375
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
De orginele vering is al progressief
wat je wil is betere vering, andere voorveren er in bv van Hyperpro en achterveer en demper door Jan Droog laten aanpassen is de meest betaalbare manier

wat je wil is betere vering, andere voorveren er in bv van Hyperpro en achterveer en demper door Jan Droog laten aanpassen is de meest betaalbare manier

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Ik heb voor voor de set besteld van HyoperPro en achterveer heb ik Hessler een mail gestuurd.
Dus dat gaat de combi worden. De achterveer is al (tot 3 slagen) aangespannen en de veer van Hessler is "strakker" ....
Ik zal het resutlaat wel merken en hopelijk heb ik alles klaar voor de dag met Frans Verhoeven en daarna de HvB

Dus dat gaat de combi worden. De achterveer is al (tot 3 slagen) aangespannen en de veer van Hessler is "strakker" ....
Ik zal het resutlaat wel merken en hopelijk heb ik alles klaar voor de dag met Frans Verhoeven en daarna de HvB


Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Ik heb voor voor de set besteld van HyoperPro en achterveer heb ik Hessler een mail gestuurd.
Dus dat gaat de combi worden. De achterveer is al (tot 3 slagen) aangespannen en de veer van Hessler is "strakker" ....
Ik zal het resutlaat wel merken en hopelijk heb ik alles klaar voor de dag met Frans Verhoeven en daarna de HvB

Dus dat gaat de combi worden. De achterveer is al (tot 3 slagen) aangespannen en de veer van Hessler is "strakker" ....
Ik zal het resutlaat wel merken en hopelijk heb ik alles klaar voor de dag met Frans Verhoeven en daarna de HvB


Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
-
- Berichten: 8375
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Die achterveer is dan wel strakker, de demping blijft waardeloos.. Jan Droog kan dat oplossen voor een betaalbaar bedrag 

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Heb even gegoogled, voor hen die ook interesse hebben : http://www.jd-shocks.nlzappa.suzuki schreef:Die achterveer is dan wel strakker, de demping blijft waardeloos.. Jan Droog kan dat oplossen voor een betaalbaar bedrag
Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Alleen de veervoorspanning opvoeren gaat je niet lukken, want dan verlies je weer op andere terreinen.
Iedere veer is gemaakt voor een bepaalde gewichtsinterval, van bijv 70-80kg en van 80-90kg etc.
Het is belangrijk voor een veer om in belaste toestand een beetje in het begin van het bereik van de vering te staan maar toch ook nog wat negatieve veerweg over te houden.
Voor tips over afstelling:
http://www.vanlaarsuspension.nl/pages/afstelling.htm
En de klepjes / shims die in je binnenwerk zitten zouden best ook afgesteld zijn op jouw type rijden: enduro, bomen en grote keien, cross etc.
Ik heb mijn vering altijd laten tunen door Reiger, maar Van Laar heb ik er nu onderzitten van de vorige eigenaar. Jammer dat je niet gereden hebt op mijn Husaberg op de crossbaan; mijn veer was afgesteld op 90-100kg dus al veel meer in de buurt van wat jij eventueel zou willen!
Iedere veer is gemaakt voor een bepaalde gewichtsinterval, van bijv 70-80kg en van 80-90kg etc.
Het is belangrijk voor een veer om in belaste toestand een beetje in het begin van het bereik van de vering te staan maar toch ook nog wat negatieve veerweg over te houden.
Voor tips over afstelling:
http://www.vanlaarsuspension.nl/pages/afstelling.htm
En de klepjes / shims die in je binnenwerk zitten zouden best ook afgesteld zijn op jouw type rijden: enduro, bomen en grote keien, cross etc.
Ik heb mijn vering altijd laten tunen door Reiger, maar Van Laar heb ik er nu onderzitten van de vorige eigenaar. Jammer dat je niet gereden hebt op mijn Husaberg op de crossbaan; mijn veer was afgesteld op 90-100kg dus al veel meer in de buurt van wat jij eventueel zou willen!

-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Hoi Noppy,Noppy schreef:Alleen de veervoorspanning opvoeren gaat je niet lukken, want dan verlies je weer op andere terreinen.
Iedere veer is gemaakt voor een bepaalde gewichtsinterval, van bijv 70-80kg en van 80-90kg etc.
Het is belangrijk voor een veer om in belaste toestand een beetje in het begin van het bereik van de vering te staan maar toch ook nog wat negatieve veerweg over te houden.
Voor tips over afstelling:
http://www.vanlaarsuspension.nl/pages/afstelling.htm
En de klepjes / shims die in je binnenwerk zitten zouden best ook afgesteld zijn op jouw type rijden: enduro, bomen en grote keien, cross etc.
Ik heb mijn vering altijd laten tunen door Reiger, maar Van Laar heb ik er nu onderzitten van de vorige eigenaar. Jammer dat je niet gereden hebt op mijn Husaberg op de crossbaan; mijn veer was afgesteld op 90-100kg dus al veel meer in de buurt van wat jij eventueel zou willen!
Ik had misschien idd even moeten rijden op je Husaberg. Maar ben een beetje huiverig om op de fiets van anderen te rijden. In de eerste plaats ik ben niet zeer ervaren en in de tweede plaats zou het wel lullig zijn om schade aan een ander toe te brengen. Maar ik moet zeggen, dat ik bij de dag op Landsard met Toine van Dijk heb ik op een huurfiets (Suz 450) gereden en dat ging wonderbaarlijk makkelijk. Nou, misschien komt de gelegenheid nog wel een keer.
De achterveer wordt besteld bij Hessler in Germany. Het opgegeven gewicht is 90-100 kilo. Ik ben nog wat zwaarder, maar afvallen i.c.m. sporten en dieet

Voor de Hyperpro set erin. Dan denk ik dat ik al een beter vering heb, dan nu. Tijdens de komende ritten zal ik dan merken hoe eea bevalt en dan is het wellicht zaak om de fiets onder handen te laten nemen door een specialist.
Tijdens onze dag in Eindhoven is de vering een aantal keren doorgeslagen. Mijn voorspatbord is toen ook beschadigd.
Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Zwaailicht schreef:
Tijdens onze dag in Eindhoven is de vering een aantal keren doorgeslagen. Mijn voorspatbord is toen ook beschadigd.

have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Nou, bij doorslaan, denk ik. Want een aantal keren knalde het onderste deel van het voorspantbord de noppen in op het moment dat ik een poging tot springen deed.BIG88 schreef:Zwaailicht schreef:
Tijdens onze dag in Eindhoven is de vering een aantal keren doorgeslagen. Mijn voorspatbord is toen ook beschadigd.hoe kan je voorspatbord beschadigen van het doorslaan, hij kan niks raken.
Ga vanmiddag dat deel eraf halen en bijwerken. Zal nog wel even een foto erbij zetten.
Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008