Gebruik militaire terreinen

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gonzales
Berichten: 22
Lid geworden op: vr mei 28, 2010 23:00

Hallo mede off road rijders,

Weet iemand wat nu de laatste stand is mbt het gebruik van militaire terreinen door individuele off road of 4*4 rijders?
Er is het nodige gewijzigd het laatste jaar, maar merken wij daar ook iets van?

Zie ook onderstaand stuk (deel: niet natuurgericht medegebruik).

Bron: Nota
Recreatief medegebruik van
defensieterreinen
juli 2011



2. Beleid recreatief medegebruik van defensieterreinen
Algemeen
Recreatief medegebruik is alleen toegestaan indien het niet belemmerend is voor het militaire
gebruik, noch in operationele, noch in vergunnings- of beveiligingstechnische zin. Ook moet het
passen binnen het gevoerde beheer van het desbetreffende terrein.
Recreatief medegebruik in gebieden die vallen onder de Natuurbeschermingswet mag niet ten koste
gaan van de instandhoudingsdoelstellingen waarvoor het gebied is aangewezen. Ook mag het niet in
strijd zijn met de voorwaarden zoals opgenomen in het bij dat gebied behorende Natura2000-
beheerplan en mag er geen schade of verontrusting optreden zoals bedoeld in de Flora- en
faunawet.
Recreatief medegebruik moet passen binnen de (bestuurlijke) afspraken met het externe bevoegde
gezag en andere belanghebbenden. Op defensieterreinen zullen bovendien geen activiteiten door
derden worden toegestaan die maatschappelijk breed ter discussie staan.
In het licht van de motie-Knops c.s zullen de mogelijkheden voor geluidsporten worden verruimd ten
opzichte van de vorige beleidsregel, in het bijzonder voor zover het terreinen betreft die buiten de
ecologische hoofdstructuur en buiten Natura2000-gebieden liggen. De bestaande voorzieningen voor
motorcrossen blijven gehandhaafd of zullen in voorkomend geval in goed overleg worden verplaatst.
De toegankelijkheid van oefenterreinen voor wandelaars en fietsers blijft zo groot mogelijk.
Natuurgericht recreatief medegebruik
Veel defensieterreinen behoren tot het natuurlijk nationaal erfgoed en natuurbeheer is een
belangrijke verantwoordelijkheid van Defensie. Met dit uitgangspunt richt Defensie zich op die
vormen van recreatie waarin natuur- en landschapsbeleving centraal staan. Omdat wandelen hiertoe
de meeste mogelijkheden biedt, heeft het wandelen voorrang boven andere vormen van recreatie.
Op sommige terreinen zijn ook andere recreatievormen mogelijk die zich richten op natuur- en
landschapsbeleving. Dit betreft in het bijzonder fietsen en paardrijden.
Niet-natuurgericht recreatief medegebruik
Onder niet-natuurgericht medegebruik vallen onder andere rijden met mountainbikes en motor- en
autosport. Dit niet-natuurgericht recreatief medegebruik wordt toegestaan tenzij het schadelijk is
voor de natuur of het milieu, dan wel schadelijk of hinderlijk is voor natuurgericht recreatief
medegebruik of voor de directe omgeving
. Gemotoriseerde vliegsport blijft beperkt. Daarnaast
gelden de gewone gedragsregels zoals die bij de ingang van de terreinen op borden zijn
aangegeven.
Er zijn veel verschillende typen medegebruik. Op grond van het beleid met betrekking tot het
recreatief medegebruik zijn de mogelijkheden en beperkingen voor de meest voorkomende vormen
van recreatief medegebruik als volgt:
Wandelen
j. buikema
Berichten: 98
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 21:26

volgens mij is het zo dat de bestaande crossterreinen mogen blijven, maar degene die zijn opgedoekt komen niet terug.
verder is het zo dat het gebruik van de terreinen voor evenementen is versoepeld
zo is bijvoorbeeld de off road rit in Steenwijk, welke grotendeels over militair terrein gaat, weer terug gekomen op de agenda
maar voor de individuele rijder is er niets veranderd, dus zelf het terrein in zou nog steeds niet mogen
mouser
Berichten: 118
Lid geworden op: zo jun 11, 2006 22:16
Locatie: assen

Vorig jaar heb ik getracht in samenwerking met de KNMV om het mil. oefenterrein "de Haar" te Assen ook voor off road rijders beschikbaar te maken. De reactie was kort: nee. Reden welke werd opgegeven was verzekeringstechnisch en extra kosten.

Volledige kolder natuurlijk, temeer omdat ik heb aangeboden baanonderhoud te willen organiseren. Het betreft hier een crossbaan welke is aangelegd voor enkele LMB-ers die hier kunnen oefenen voor ik denk militaire doeleinden.

Destijds vond ik dat krom, een baan voor enkele hobbyisten aanleggen van belastingcenten en vervolgens deze baan niet willen delen met de belastingbetalers. Neem van mij aan dat hier fors geïnvesteerd is: er is flink grond verzet, omheiningen geplaatst, endurotrack etcetera.

Groot was mijn verbazing dat sinds kort alles is weggehaald. Gewoon volledig vlakgeschoven, met andere woorden stomweg kapitaalvernietiging van jawel, onze belastingcenten. De reden weet ik niet, misschien omdat het wildcrossers aantrok? Als wij hetzij gedoogd / gelegaliseerd mochten rijden, had iedereen wat gehad.

Eigenlijk vind ik het wel best zo. Ik gun de LMB-ers deze prive baan niet, om de eenvoudige reden dat ze hun prive baan niet willen delen. En verder: fijn dat we één dag per jaar Steenwijk mogen gebruiken, maar het is onvoldoende. Mijns inziens zijn defensieterreinen perfect om mogelijkheden te bieden en wildcrossen tegen te gaan. En laten we wel wezen: wat gebeurd er nu werkelijk op deze terreinen: beetje marcheren, losse flodders afschieten, jeepje spelen...kom op zeg. Zonde van -alweer- belastinggeld.

Opdoeken of delen met het HELE publiek, incl. OTR rijders. Vaste dag in de week prikken, organiseren, reguleren. Iedereen blij lijkt mij.
MVT
Berichten: 77
Lid geworden op: zo jul 10, 2011 10:08
Locatie: Drachten

Wanneer is de offroad van Steenwijk weer dan?
klaas tt350
Berichten: 137
Lid geworden op: do nov 20, 2008 17:04
Locatie: drachten

MVT schreef:Wanneer is de offroad van Steenwijk weer dan?
2 september steenwijk en 7 oktober havelte zie ook: http://www.enduro.nl/kalender.htm
gehad: Maico mc250, suzuki gsx400f, kawasaki zxr750, kawasaki z750, husqvarna te510, honda cr500, suzuki rm250, honda xr250r, yamaha tt350. allen met kenteken.

nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

'De tegenpartij' schijnt in Assen nogal goed georganiseerd te zijn ? Misschien dat ze terloops ook even druk hebben uitgeoefend bij defensie.
Een petitie naar de juiste persoon en, : "waar gaat het om ? een crossbaan ? Nou nee daar ga ik niet voor de publiciteit in, ruim maar op".
MVT
Berichten: 77
Lid geworden op: zo jul 10, 2011 10:08
Locatie: Drachten

klaas tt350 schreef:
MVT schreef:Wanneer is de offroad van Steenwijk weer dan?
2 september steenwijk en 7 oktober havelte zie ook: http://www.enduro.nl/kalender.htm
De rit in Havelte en de kalender op www.enduro.nl zijn mij bekend, de rit van Steenwijk heb ik even gemist, gelukkig kom ik hier tijdig achter... :lol:
Plaats reactie