Ben DR (wederom) voor gevallen

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Goedeavond BIG-rijders,

Op de eerste plaats allemaal een veilig motorjaar toegewenst!

Vorig jaar een '93 DR BIG (SR43) gekocht en wat in eerste instantie een uitgebreide nulbeurt was, bleek een halve restauratie. Op de dagen dat het mooi weer was, lag mijn DR BIG uit elkaar. Daarom weinig mee kunnen rijden. Met boutjes, onderdelen en olie kan ik mij aardig vermaken, maar dít jaar wil ik er (ook) gewoon mee op uit kunnen wanneer ik daar zin in heb.

Mijn DR BIG is nu aan het overwinteren in de schuur, wachtend tot de zomertijd aanbreekt (ivm winterstop/verzekering), maar ondertussen ben ik wel gevallen voor een andere DR BIG. Gaat om een '90 DR BIG (SR42), dat is er een met de tupperware van een 750, maar wel het 800 motorblok. Deze heb ik gevonden op Marktplaats, alhoewel niet direct herkenbaar als een DR BIG. Voor mij een nieuw sleutelobject.

Heb de DR BIG vandaag opgehaald. De vorige eigenaar had er een heel ander soort motor van gemaakt, maar ga deze DR BIG toch lekker weer terugbrengen in de oude staat, maar met een vleugje "DR Zeta" . De DR BIG heeft nu een Triumph kuip en geen uitlaat en heb ik dus nog geen klappen horen maken. De komende maanden kan ik mij dus bezighouden met het "reanimeren" van het motorblok en herstellen van de oude look. Gelukkig heb ik drie dozen met onderdelen meegekregen :-).

Wat betreft het weer tot leven wekken van motorblok, en dan specifiek de uitlaat ben ik nog aan het twijfelen. Ik wil zeker geen standaard Suzuki uitlaatdemper maar eigenlijk ook geen glimmende Laser ProDuro meer. De Laser op mijn ´93 bevalt prima qua geluid, maar wil nu graag een hooggeplaatse aluminium demper. De demper moet tegelijkertijd betaalbaar blijven. Hessler heeft een mooie GPR demper, maar €359 heb ik er gewoon niet voor over gezien de dagwaarde van de DR BIG. Op Ebay zijn ze goedkoper, maar nog steeds knap aan de prijs, terwijl ik geen idee heb hoe deze "klinken" (de Hessler dubbele GPR klinkt wel erg goed op Youtube, maar dat mag ook wel voor €1150).

Heeft een van jullie ervaringen met enkele GPR slip-on uitlaatdempers? Oh ja, heeft iemand toevallig ook nog een set valbeugels en/of een Holeshot uitlaatbocht op de plank liggen voor een leuk bedrag?

Groet,

Marco 'Ouwe Reus'
Bijlagen
DR BIG in bijna onherkenbare uitvoering
DR BIG in bijna onherkenbare uitvoering
IMG_0711 - kopie.JPG (129.99 KiB) 5119 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ouwe Reus op ma mar 12, 2012 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ik heb een GPR gehoord op een Aprilia Futura (zoals die van mezelf) en op een crf450 en dat was nie echt stil zeg maar.......
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

het eerste wat ik zou doen;

-beugel terug tussen de poten zetten voor de stugheid,
en die lelijke voorkant in de grijsbak gooien ;)

verder weer een leuk project om wat van te maken 8)
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

@Futurist,
De Futura is een motor die als het goed is wat meer toeren maakt dan een DR BIG :wink: . Maar de crf45 is ook een eencilinder viertakt, dus ik ga eens kijken of ik hiervan wat te vinden ("beluisteren") is op YouTube.

Ben ooit (met een DR600) door een auto over het hoofd gezien (waarna ik werd afgevoerd in zo'n gele bus) dus ik doe er veel aan op gezien én gehoord te worden. Op de snelweg heb ik soms het gevoel dat mensen zonder te kijken van baan wisselen, en dan is (heel even) volgas genoeg om direct een paar mooie klappen te maken met een ProDuro waardoor menig chauffeur weer bij de les is. Een duidelijke "blaf" is een must. Maar nú denk ik aan de volgende demper http://www.ebay.nl/itm/350302643784?ssP ... 1423.l2649, welke een (wegneembare) db-killer heeft, dus ik neem aan als deze db-killer er gewoon in zit, ik onder het wettelijk maximum geluidsniveau zit. Zou deze demper dezelfde zijn als op de Hessler website op http://www.dr-big-shop.de/shop/product_ ... cts_id=874 ?


@CrazyWezel,
De beugel tussen de voorpoten heb ik gelukkig ook meegekregen, en deze komt er zéker op terug. Het heeft mij aanvankelijk wat moeite gekost om door zaken als het kuipje en de ontbrekende kuipdelen heen te kijken, maar in principe ga ik weer een echte DR BIG van maken. Kuip moet snel wijken, maar een dubbele koplamp is een blijverdje. Het frame heeft van de vorige eigenaar een nieuwe laklaag gekregen. Motorblok heeft ook mijn vertrouwen, al heeft de motor wel lang stilgestaan. Zal daarom binnenkort eerst even de carburateurs, brandstofpomp, brandstofleidingen etc nazien.
Blijft altijd een gok om motor te kopen zonder dat deze "loopt", maar ik heb er alle vertrouwen in :lol:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

als je even goed naar de carbs kijkt, open lucht filtertje plaatst en wat aan de uitlaat doet wordt hij wel weer wakker ;)
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

**Update**

Hoop gebeurd sinds het laatste berichtje. Eerste wat mij opviel was dat BIG uit '90 en stuk kleiner oogt dan een nieuwere. Zal deels komen doordat de schokbreker was ingesteld op de laagste spanning en omdat de tupperware ontbreekt. De achterkant staat nu weer in de hoogste stand. Brandstofslangen waren erg verouderd, er was er zelfs een die brak :? . De hele boel dus maar vervangen. Carb's helemaal uit elkaar gehaald, maar goed ook want de sproeiers zaten he-le-maal dicht. Ben bezig geweest met kokend water, WD40, remmenreiniger en carburateur-cleaner maar ze zijn weer gangbaar zonder geweld gebruikt te hebben. Standaard revisiesets gebruikt. Brandstofpomp had een gescheurd rubber, dus da's vragen om problemen :roll: . Brandstofpomp van de SR42 is anders dan die van de SR43; had reeds een set nieuwe pakkingen van een SR43 gekocht, en daarom maar de brandstofpomp gelijk gemaakt aan die van de SR43 en een beetje opgefrist.
IMG_0757.JPG
IMG_0757.JPG (91.08 KiB) 4999 keer bekeken
IMG_0824.JPG
IMG_0824.JPG (63.32 KiB) 4999 keer bekeken
De brandstoftanks hebben tijden aan de kant gelegen, en daardoor van binnen behoorlijk geroest geraakt. Op internet "RustArrestor" en "Tanksealer" gekocht. De tanks twee keer ontroest en daarna goed gespoeld met thinner. Wat een rotzooi kwam eruit zeg ! Tenslotte de tank bewerkt met die sealer. Leek goed te gaan, alleen kreeg ik maar geen peut in de carb's. Bleken ook de metalen brandstofleidingen IN de tank goed geseald :evil: . Uiteindelijk met de (oude) gaskabel (bijna halve meter lang!) en mijn trouwe makita de boel weer gangbaar gemaakt.

Verleden week vrijdag eerder een poging genomen de BIG tot leven te weken, maar dat kreng wilde niet starten. Bleek uiteindelijk de decompresseur-hendel die zijn, welke door de positie niet helemaal kon worden geopend en dat ingebouwde kleine schakelaartje .....*&$%#. Maar inmiddels weet de buurt ook van mijn tweede brommer (de andere is ook weer uit z'n winterslaap). De BIG klinkt in principe heel lekker zonder uitlaat, haha. Maar lekker lopen doet 'ie nog niet. Denk dat 'ie verzopen is; zal vlotterniveau en mengselverhouding nogmaals nakijken. Maar ook het lange stilstaan zal er ook mee te maken hebben. Gaat goedkomen (hoop ik).
IMG_0890 - kopie.JPG
IMG_0890 - kopie.JPG (190.58 KiB) 4999 keer bekeken
De winterperiode was prima om de de tupperware te ontdoen van de oude lelijke verflagen. De tanks laat ik nu voor wat ze zijn. Afgelopen zondag was het "voorjaar", en van de gelegenheid gebruik gemaakt de Tupperware en laag spuitplamuur en de metalen framedelen een laag lak (over de primer) te geven. Ziet er wel ff anders uit :lol:
IMG_0945.JPG
IMG_0945.JPG (62.92 KiB) 4999 keer bekeken
IMG_0946.JPG
IMG_0946.JPG (66.45 KiB) 4999 keer bekeken
IMG_0964.JPG
IMG_0964.JPG (55.28 KiB) 4999 keer bekeken
Dubbele koplampunit uit de oude kuip is omgebouwd zodat deze in het oorspronkelijke koplampframe past. En 2x Xenon natuurlijk, want je weet dat ik graag gezien wordt. Heb al een halve kabelboom liggen, maar moet nog uitzoeken waar in de balasten en trafo's moet verstoppen. De kerstman bestaat echt, want verleden week een nieuwe uitlaatbocht (RVS !) en een setje valbeugels uit Duitsland gekregen. Vandaag tenslotte de uitlaatdemper binnen gekregen (zie "BIG aankoop"). Spaarpotje is daarmee echt leeg, dus ben blij dat ik echt de boel kan afmaken. Kijk uit naar mijn eerste off-road-rit met de DR BIG Club Holland, dus ik heb nog twee maanden de tijd voor afwerken, opbouwen en afstellen. Kom ik niet op tijd klaar, heb ik gelukkig een alternateve brommer achter de hand :mrgreen:

Wordt vervolgd !
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Hier een korte update over hoe het de SR42 vergaat welke eind verleden jaar opdook op marktplaats.

Tijdens het opknappen kreeg ik wat "kopzorgen" welke al mijn aandacht opslokten. Vervolgens ging ik met mijn "goede" BIG mee op de offroad-rit en als gevolg van gebrek aan ervaring en totaal verkeerde banden heb ik helaas wat bodemonderzoek uitgevoerd. Vervolgens heb ik redelijk tijd moeten stoppen om mijn goede BIG om deze weer op het goede pad te krijgen. Nieuw stuur, valbeugels, handkappen, nieuwe koppelingshendel en gerepareerde tank. En dat terwijl ik mijn mijn goede big (SR43) alleen op het goede pad wilde gebruiken en deze SR42 wat meer op het slechte pad .

Eerst maar de SR42 aan de praat krijgen. En dat is geluk :lol: . En het geluid is mét de dB-killer al geweldig!
Brandstoftoevoer moet nog wat extra aandacht krijgen, waarna het afbouwen echt kan beginnen. Hij is nog niet af, maar deze zomer moet toch wel lukken ?! Heb wel gemerkt dat de constructie van snavel & koplamp-ombouw van het oude model anders is dan ik gewend ben bij de "nieuwe", en daarom past de snavel nog niet goed met de dubbele koplamp. Carburateur heeft een hele grote beurt gehad: standaard revisieset + alle sproeiers + gasnaalden + luchtfiltermodificatie. Andere banden liggen al klaar hoor, want deze banden horen echt niet bij een BIG.

Kijk eerst even naar de eerste foto! Foto's zeggen meer dan vele woorden....wordt vervolgd.
Foto van de zijkant
Foto van de zijkant
DSC00122.JPG (145.93 KiB) 4900 keer bekeken
Foto van de zijkant dichtbij
Foto van de zijkant dichtbij
DSC00123.JPG (133.7 KiB) 4900 keer bekeken
Voorkant
Voorkant
DSC00126.JPG (142.99 KiB) 4900 keer bekeken
Ketting (eindeloos) zit er gelukkig ook op
Ketting (eindeloos) zit er gelukkig ook op
DSC00127.JPG (94.62 KiB) 4900 keer bekeken
Méér lucht
Méér lucht
DSC00125.JPG (117.23 KiB) 4900 keer bekeken
Weg met die verroeste (lage) uitlaatdemper
Weg met die verroeste (lage) uitlaatdemper
DSC00130.JPG (111.12 KiB) 4900 keer bekeken
BIG groet,

'OuweReus'
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Dat ziet er al geweldig mooi uit! :woow:

De luchtfilters met tussenrubbers is dat een eigen ontwerp of zijn ze zo ergens te koop? Ik heb nl een SR42 waarvan ik al lang de luchfilterbak wil verwijderen, maar het is de eerste keer dat ik een alternatief voor de originele set-up zie.
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ik ben ook al eens met zoiets bezig geweest , maar mij is het niet gelukt om op dat ovale gedeelte van de carb goed een slang vast te krijgen, ziet er goed uit die filters.
ziet er in zijn geheel echt goed uit, klasse job wordt een mooie big. goed bezig
futurist
PS ik mis wel het haak oogje onder de carb's om de brandstofleiding weg te houden van de uitlaat........
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Goed bezig! 8)

Maar zelf zou ik de luchtfilters van onder afdekken voor opspattend water van de wielen :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Badankt voor de tip Zappa. Ga ik zeker beetpakken. Stofzuigen laat ik aan anderen over :mrgreen:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

das ook weer goed bekeken, moet niet zo moeilijk zijn om ze af te schermen, ben wel benieuwd hoe het klinkt, dat lurkende geluid lijkt me mooier als de uitlaat of.....................
ik ben op Folembray in Frankrijk wel eens van de baan gehaald omdat de inlaat te veel geluid maakte van mijn Triumph. ik had er toen zo'n K&N kelk opgezet zonder het luchtfilter huis. was er ook wel een beetje over, maar het klonk gaaf. na de meting aan mijn uitlaat snapten die Fransen er niks van en 's middags mocht ik weer gewoon de baan op.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ja ja dat roep ik thuis ook en even later als ik dan zeg "ik was af" nou dan was ik ook af.........................
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

De luchtfilters met tussenrubbers is dat een eigen ontwerp of zijn ze zo ergens te koop?
Zal jullie aangeven welke onderdelen ik heb gebruikt...

Eigenlijk heb ik gewoon het idee van mijn auto gepikt. Omdat deze "koud" te weinig lucht kreeg en haperde, heb ik er ooit een " K&N inductie-luchtfiler" op gezet. Deze luchtfilters beloven meer vermogen. Meer lucht betekent in principe met meer brandstof, meer power/ betere motor-loop. In principe kan een elke auto met injectie zelf de mengverhouding bijregelen. Belangrijk bij onze BIG is natuurlijk dat de mengverhouding tussen benzine en lucht goed blijft, want anders zou de motor bijvoorbeeld te warm kunnen worden bij een schraal mengsel. De sproeiers zijn handmatig vergroot naar maat 135 bij gebrek aan een boordcomputer. Bij mijn auto vond ik het effect duidelijk merkbaar, maar ook het geluid boven een bepaald toerental.

Wat betreft de compenten voor de BIG. De echte problemen zijn de ovale vorm (63 x 58mm) van de carburateurs en het feit dat er vlak achter de carburateurs een stuk frame "in de weg zit" voor de de universele luchtfilters. Aansluiting moet dus flexibel zijn, er moet een afstand van ca 7-10cm worden overbrugd. Uiteindelijk was mijn boodschappenlijst: 6 slangklemmen 65-70mm, 2 stuks aluminium buis rond 63 x 75mm, twee stuks siliconen verbindingsmoffen inwendig 63mm x 2.1/2 inch (voor turbo-intercoolers) en twee "race pod air filters" met een inwendige gaaskooi en rubberen aansluiting. In principe zit de boel vrij strak ingebouwd, maar een montagebeugel wil ik nog wel aanbrengen.

Ik heb er nog geen meter mee gereden, maar ben heel benieuwd ....... :P
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

oke alles lijkt me goed aan te komen behalve die stukken siliconen slang. ik heb vanmiddag gelijk naar een leverancier gebeld maar die kan het niet leveren. tenminste hij weet niet direct wat ik bedoel.
ik vind het er iig echt gaaf en pro uit zien. je lijkt Mc Gijver wel.........
heb je een merk van die slang, en een bestelnummer van die filters
greetz Futurist
Laatst gewijzigd door futurist op di jul 03, 2012 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Bedankt voor de uitleg, het geheel ziet er iid geval heel professioneel uit. :toost:

Met een CO-meter en wat googelen met de stand vd gasnaalden en de sproeierbezetting, kan je al een goede basis afstelling bekomen zonder dat de motor op een testbank hoeft.

Vroeger, in mijn rallycross periode, toen ik nog jong en wild was :wink:, stelde ik zo de dubbele webers van mijn AX Sport af. Op zich ging dat prima op die manier, ondanks de 'wilde' nokkenasjes nooit een gesmolten zuiger gehad, enkel de drijfstangen wilden wel eens de buitenlucht opzoeken omdat ik op het einde vh seizoen -naar de finales toe- maar niet van de toerentalbegrenzer kon afblijven,... :oops:
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

:lol:

Met mn 800 zit ik op 140 [ andere op 145] met K&N luchtfilter en open produro, afhankelijk aan de flow van de luchtfilters en uitlaat gok ik dat je meer dan 140 nodig hebt maar een dyno run is aan te raden :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

oke alles lijkt me goed aan te komen behalve die stukken siliconen slang. ik heb vanmiddag gelijk naar een leverancier gebeld maar die kan het niet leveren. tenminste hij weet niet direct wat ik bedoel.
ik vind het er iig echt gaaf en pro uit zien. je lijkt Mc Gijver wel.........
heb je een merk van die slang, en een bestelnummer van die filters
greetz Futurist
Moest ff zoeken, het hele zaakje heb ik op ebay bij elkaar gescharreld. Siliconenslang en aluminium buis:
http://stores.ebay.nl/DPH-Silicone-Hose of rechtsreeks http://derbyperformancehose.co.uk/

En nu álle specs:
Gegevens siliconen manchet
Gegevens siliconen manchet
siliconen.jpg (79.74 KiB) 4834 keer bekeken
Gegevens aluminium buis
Gegevens aluminium buis
pijpje.jpg (65.7 KiB) 4834 keer bekeken
Foto luchtfilter
Foto luchtfilter
$(KGrHqR,!l4E64KI+ciPBOveL(vC6Q~~60_58.jpg (54.47 KiB) 4834 keer bekeken
Gegevens luchtfilter
Gegevens luchtfilter
Rp104.jpg (85.2 KiB) 4834 keer bekeken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Oh ja, de nieuwe constructie van de luchtfilters dwong mij de vacuümslang te verlengen. Gezien de kwestbare aansluiting van de vacuümslang (direct op de carburateurs) heb ik de bestaande slang verlengd met een koperen buisje, een setje mini slangklemmen en een nieuw stuk brandstofleiding.

Na montage wilde de brandstof niet meer door het brandstoffilter stromen (handig hè zo grote transparante brandstoffilter) bij gebruik van de brandstofpomp. Motor wilde wel lopen bij aansluiting van de brandstoftank(s) rechtstreeks op de carburateurs. Dacht eerst dat de lengte van de vacuümslang het probleem vormde, want "gas" is nou eenmaal samendrukbaar en kan dus wat minder druk creëren op de brandstofpomp. Uit voorzorg wat zaken uitgesloten. Rubberen manchetten in de carb's waren intact, hier geen lekkage. Brandstofpomp pompt gewoon als ik (zelf) op deze leiding blaas. Brandstof kan ook maar één kant op stromen (brandstofpomp + brandstoffilter). Ook de aansluiting van de vacuümslang aan de carburateurs lijkt in orde.....

...zag het pas bij de montage: de slangklem op de "oude" vacuümslang was te groot, met als gevolg lekkage :oops: !!

De eerder beschreven aanpassing naar het voorbeeld van de brandstofpomp SR43 werkt prima (dit puur ivm verkrijgbaarheid Mikuni pakking/membraam-set).

Nou het volgende punt, hier heb ik jullie advies nodig !
Na tijdje prima lopen, begon de BIG te haperen en brandstof te lekken op het motorblok....zie foto's.
Lijkt to erg veel op de mengselschreof
Lijkt to erg veel op de mengselschreof
DSC00188 - kopie.JPG (99.04 KiB) 4831 keer bekeken
Onderkant carb's
Onderkant carb's
DSC00187 - kopie.JPG (80.98 KiB) 4831 keer bekeken
En dat na een paar minuten draaien was een van de mengselschroeven aan de wandel gegaan. Mengselschroeven waren beide nog maar 1,5 slag teruggedraaid. Motorblok draait rustig, en staat niet te shaken of zo. Het is toch niet de bedoeling dat ik hier locktite gebruik ?! Graag jullie ervaring/advies. :?:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

De stelschroef word door een veer op zn plek gehouden en kan er dus niet uit trillen [ nog nooit van gehoord]

Lekkage gok ik op vlotter nivo niet goed..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

De tip van Futurist mbt de beugel aan de carburateur voor de benzineleiding heb ik ter harte genomen. Eerst zelf een beugel gemaakt, maar de holeshot komt desondanks toch erg dichtbij. Daarom extra dikke en gewapende brandstofleiding gebruikt en deze ingepakt met een hitebestendige "overhoes" van glasvezel met siliconenmantel, welke bestand is tegen continu 500 graden en kortstondig 1650 graden.

Probleem met mengselschroef was te wijten aan slecht stukje schroefdraad, waardoor een van beide schroeven er niet ver genoeg in de carburateur kon worden gedraaid en de veer geen effect had...in eerste instantie helemaal over het hoofd gezien. Verklaart achteraf wel waarom de motor verzoop. De schroefdraad weer gangbaar gemaakt. Nu zijn de mengselschroeven 2,5 slag uitgedraaid, want de standaard 1,5 slag was echt niet goed. Nu echt het schoolvoorbeeld van "starten en lopen".

Eerste stukje rijden (in de tuin) ging aanvankelijk erg teleurstellend. Motor sloeg namelijk af bij het inschakelen van de eerste versnelling. Dacht in eerste instantie dat de boel niet goed ontkoppelde, daarom de koppeling uit elkaar gehaald voor inspectie....bleek uiteindelijk de *&$%^-stekker los te zitten van de schakelaar van de jiffy. Deze is waarschijnlijk los komen te zitten tijdens het gestoei met de luchtfilters. Tweede "testrit", ook in de tuin, ging wel goed.

Vandaag een échte testrit gemaakt met mijn speeltje. Wat een power :D :D :D . Echt ge-wel-dig !!! Ben zelf niet zo van de wheelies, maar deze jongen wil zelfs in z'n derde versnelling met het voorwiel omhoog. Wat een kanon ! Werkelijk een genot, ook het geluid trouwens. En wat een verschil met de brave SR43, haha. Iemand nog interesse in mijn SR43 :roll:
DSC00545 - kopie.JPG
DSC00545 - kopie.JPG (88.92 KiB) 4756 keer bekeken
Hopenlijk heb ik de komende tijd wat tijd om dit kanon verder op te bouwen en af te werken.

BIG groet !
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Het is weer tijd voor een update.

Wel een paar keer met deze "naakte" BIG gereden, maar op zich niet veel meer met de motor gedaan, behalve een paar keer rijden. Binnenkort is het weer "wintertijd", waardoor ik verzekeringstechnisch toch niet meer op pad mag. Hoop dan de boel (wel) af te kunnen maken.

Maar goed, het rijden. Deze SR42 rijdt bijna als een brommert, zo makkelijk. In vergelijking met deze oude BIG is mijn "nieuwe" SR43 groot, zwaar en log. Stuurt ook merkbaar anders, je moet harder werken om 'm de bocht in te krijgen. Heeft een van jullie ook verschil gemerkt tussen een oude en een nieuwe BIG qua stuurgedrag? En steeds weer rijd je gewoon té hard met dit ding. Zondag nog zo'n dure KTM met een dubbele akrapovic verrrast bij het stoplicht. Deze kwam uiteindelijk op het achterwiel voorbij. Maar de BIG had zijn tanden al laten zien :lol:.

Zou verder nog een fimpje proberen te posten-->hier m'n eerste ervaring met filmpje maken & Youtube...
http://youtu.be/WKGbyBJvYO8
M'n buren waren ook van het zonnetje aan het genieten, dus heb de motor maar kort laten draaien. Maar het geluid al rijdend is zó veel lekkerder..

Na de eerste keer rijden moest ik de ketting alweer spannen, zo hard wordt er aangetrokken, haha. Moet nog steeds wat maken om vuil van onderaf uit de lufi's tegen te houden (heb helaas geen werkgever meer waar ik gebruik kan maken van een werkplaats). De kleppendeksel en de carburateur hebben ieder nu ook een eigen luchtfiltertje als ontluchting. Dubbele koplamp is er weer vanaf want deze paste toch niet helemaal naar mijn zin (de koplampbehuizing leent zich ook niet echt lekker om mee te knutselen vanwege de montage met een soort veeringetjes aan de onderkant van de snavel). Denk dat ik de dubbele koplamp maar op m'n SR43 zet....

Alle tupperware van de zomer gespoten met Motip spuitlak. Helaas heeft dochterlief een fiets, en ja hoor ....lakschade op de snavel. Had eerder al interesse in de folie welke voor auto's worden gebruikt om te "wrappen". Leek mij dus wel het proberen waard om een rolletje 3D carbon folie op de kop te tikken. Zijpanelen wrappen is goed te doen, afgezien van zijn de "kieuwen". Helemaal niX is het wrappen van schrijfremkap, wat deze heeft naast de "bolle" delen ook veel 'holle" delen. En als ik iets heb geleerd heb, is dat de folie op een hol oppervlak (uiteindelijk) NIET wil blijven plakken, zeker niet met scherpe contouren. Dit deel projectje is dus helaas voortijdig beeïndigd.

Verder zitten stoeien met de knipperlichten. De oude grote exemplaren vervangen door subtiele LED-varianten...niets doen hè! Oplossing dacht ik te vinden in een knipper-relais voor LED's. Toen gingen ze alleen maar continu branden. Daarna een instelbaar knipper-relais voor LED's geprobeerd waarvan de frequentie instelbaar is...eindelijk een knippertje. Maar nog te snel. Wilde er eigenlijk niet aan beginnen door die zuinige LED's te combineren met de energie-verslindende weerstanden. Geloof dat de electrische installatie van onze BIG niet is gemaakt voor 2x1W knipperlichtjes (tegen de originele 2x21W). Ga toch maar weer op zoek naar kleine knipperlichtjes met ouderwetse lampjes. In de tussentijd toch maar even de originele lichtbakken gemonteerd :? . Achterlicht moet ook worden aangepast....binnenkort wintertijd, toch ?

Tellerpartij uit elkaar gehaald om de lampjes te vervangen door blauwe ledjes en de boel schoon te maken. Blijk ik later opeens barstjes te hebben in het plastic van de km-teller venster. Kwalitatief Uitermate Teleurstellend ! Was ik te lomp of het plastic te oud? In ieder geval een tegenvaller. Ga eens kijken of ik het venstertje kan vernieuwen.

...op naar de winter(klus)tijd!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Goed bezig Ouwe. Ik heb ook kleine knippertjes erop gehad. Gewoon met een lampje met wel met Carbonlook(!)

Op Motor-Forum loopt een topic over het wrappen van motorfiets delen. Daar zitten ook profi wrappers bij met goed adviezen: http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... /0/wrappen
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Mooi filmpje, het resultaat van je werk mag er zeker wezen, ook lekker donkere klappen uit de GPR demper. :woow:

Van de latere modellen kan ik niet veel zeggen, feit is wel dat mijn SR42 nogal gevoelig is voor de bandenspanning. Op de straat -met allroad banden- heb ik de spanning voor op 2.2 bar en achter op 2.5 bar, dat stuurt een stuk vlotter dan de voorgeschreven spanning van 1.8 en 2.0 bar.

Met grove noppen op de straat is het meer een log schip, maar ik vermoed dat de meeste motoren op noppen daar wel wat last van hebben,... :mrgreen:
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Lekker bezig! :wink: 8)

Vind de banden bepalend hoe een brommer de bocht in wil, van die platte banden die je de bocht in moet drukken vind ik niks, hou van ronde banden die lekker de bocht in vallen :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie