Hallo Noppers,
Graag jullie advies voor aankoop cross/enduro voor ons gezinnetje. Even meer uitleg.
Wij zijn fervente baanrijders (BMW R1150RT en Honda CB600F), maar willen ook off road gaan. Zoonlief is twaalf en weet natuurlijk al een weide waar hij zal kunnen oefenen.
We kijken dus uit naar twee enduro- of crossmotootjes: een "nogal grote", te gebruiken door papa (1m76) en mama (1m60), en een "nogal kleine" voor mama en zoon (1m45).
Wenslijstje: 1) zo stil mogelijk, 2) evt. met elek.start, 3) vermogen geen belang.
'k Weet het, 't is nogal een kluif, maar alle goeie raad rond modellen voor "beginners met geringe gestalte" is welkom.
Bij voorbaat hartelijk dank en rij ze,
Kexke
"absolute beginners"
Moderator: ghulst
Dan zou ik de Yamaha TTR 250 willen aanraden.
Luchtgekoeld, electrisch gestart, voldoende vermogen , niet te duur in aanschaf, kan tegen een stoot
of anders de nieuwe Beta Alp 4.0 (die het oerdegelijke blok heeft van de Suzuki Dr350) tezamen met een lage zit.
En een GasGas Pampera is ook te overwegen.
Jo VdB
Luchtgekoeld, electrisch gestart, voldoende vermogen , niet te duur in aanschaf, kan tegen een stoot
of anders de nieuwe Beta Alp 4.0 (die het oerdegelijke blok heeft van de Suzuki Dr350) tezamen met een lage zit.
En een GasGas Pampera is ook te overwegen.
Jo VdB
Suzuki DRZ400 voor papa en mama: elektrisch, degelijk, niet te duur. Voor zoonlief zou ik opteren voor een 125cc 2-takt, met kickstarter (je moet ze niet van kleinsaf verwennen hé ). Staar je niet blind op standaard-zithoogtes: door de veervoorspanning iets losser te zetten, zakt elke motor al flink wat door (en nu krijg ik natuurlijk heel de noppenforum-meute op m'n nek , want da's natuurlijk not-done en fout en weet ik wat nog meer, maar: het gaat hier om beginners, en eenmaal ze de pak ervan weg hebben kunnen ze toch nog hun veervoorspanning terug verhogen? Zo heb ik het in ieder geval gedaan, en eigenlijk duurde het vrij lang eer ik last kreeg van doorslaande vering ). Bovendien kun je door aanpassingen aan het linksysteem de zithoogte (permanent) verlagen.
Keep on smiling!
Yamaha heeft ook een TTR125 is zijn programma, en ee TTR250 voor de verschillende ouders lijkt me ideaal
Ik kan de GasGas Pampera warm aanbevelen! Zelf heb ik er mijn eerste endurojaar mee gereden. Als vrouw (en endurobeginneling) kon ik de lagere zithoogte zeer appreciëren. De motor is zeer soepel en vergeeft veel. Voor het berggeitenwerk is hij uitermate geschikt. In steile hellingen, smalle kronkelende bospaadjes etc. ben je er duidelijk mee in het voordeel ten opzichte van de andere enduro's. Door zijn veel kortere wielbasis (scheelt 10 cm!) manouvreert hij veel makkelijker.
Keerzijde van de medaille: de korte wielbasis maakt hem bij hoge snelheden wat onstabiel. Om door te vlammen over hobbelige veldwegen is de vering wat te zacht. Een elektrische starter heeft de Pampera niet nodig want de kick is boterzacht.
Voor je vrouw (die toch 10 cm kleiner is dan ik) en zelfs zoonlief lijkt het me zeker een ideale motor met zijn zithoogte van 86 cm. En je kan er zelf zeker ook plezier aan beleven. Een vriend van me met twintig jaar enduro-ervaring heeft vorig jaar een Pampera gekocht als "play-bike" en is er zeer tevreden van. (Hij weegt 90 kg, dus het kan echt)
(http://www.gasgas.com/Pages/2003's/Pamp ... specs.html)
Voor een Pampera in actie op de Transardennaise (tweedaagse enduro in Charleville) zie mijn Avatar!
Helen
Keerzijde van de medaille: de korte wielbasis maakt hem bij hoge snelheden wat onstabiel. Om door te vlammen over hobbelige veldwegen is de vering wat te zacht. Een elektrische starter heeft de Pampera niet nodig want de kick is boterzacht.
Voor je vrouw (die toch 10 cm kleiner is dan ik) en zelfs zoonlief lijkt het me zeker een ideale motor met zijn zithoogte van 86 cm. En je kan er zelf zeker ook plezier aan beleven. Een vriend van me met twintig jaar enduro-ervaring heeft vorig jaar een Pampera gekocht als "play-bike" en is er zeer tevreden van. (Hij weegt 90 kg, dus het kan echt)
(http://www.gasgas.com/Pages/2003's/Pamp ... specs.html)
Voor een Pampera in actie op de Transardennaise (tweedaagse enduro in Charleville) zie mijn Avatar!
Helen
Noppertjes,
Bedankt hoor, zo zijn we al een héél stuk verder! Heb een leuk excel-lijstje aangelegd, nu nog naar alle concessietjes (het halve landje voor rondrijden, ook tof). De looks van de Pampera 4.0 zijn nu eens het einde, wat een schoon brommerke :lol:
Maar, Dirty Girl, waar heb je je Pampera gekocht en waar ga je voor herstellingen en onderhoud? Heb alleen Vanesse Moto in Waver gevonden voor GasGas. Aangezien we de machientjes zouden stallen in Oignies-en-Thiérache (nabij Couvin, Philippeville), dachten we het misschien raadzamer een concessiehouder te vinden in Charleroi of zo.
Kexke, net terug van dagje Luxemburg (roadbook Motoren&Toerisme), het einde.
Bedankt hoor, zo zijn we al een héél stuk verder! Heb een leuk excel-lijstje aangelegd, nu nog naar alle concessietjes (het halve landje voor rondrijden, ook tof). De looks van de Pampera 4.0 zijn nu eens het einde, wat een schoon brommerke :lol:
Maar, Dirty Girl, waar heb je je Pampera gekocht en waar ga je voor herstellingen en onderhoud? Heb alleen Vanesse Moto in Waver gevonden voor GasGas. Aangezien we de machientjes zouden stallen in Oignies-en-Thiérache (nabij Couvin, Philippeville), dachten we het misschien raadzamer een concessiehouder te vinden in Charleroi of zo.
Kexke, net terug van dagje Luxemburg (roadbook Motoren&Toerisme), het einde.
Pampera 4.0 Wat is dat? De mijne was een Pampera 250. Ik heb hem gekocht bij D'Hondt in Oud-Heverlee en ging daar ook voor herstellingen en onderhoud, maar dat is niet bepaald dichterbij voor jou.
De invoerder van GasGas in België is Crosset (087 31 48 26, Route de Henri Chapelle 51 4821 Dison (Andrimont). Misschien kan die je wat adressen van dealers korterbij bezorgen.
Als je je motootje hebt moet je zeker eens naar de Transardennaise, want Charleville-Mézière ligt niet zo ver van Oignies-en-Thiérache!
De invoerder van GasGas in België is Crosset (087 31 48 26, Route de Henri Chapelle 51 4821 Dison (Andrimont). Misschien kan die je wat adressen van dealers korterbij bezorgen.
Als je je motootje hebt moet je zeker eens naar de Transardennaise, want Charleville-Mézière ligt niet zo ver van Oignies-en-Thiérache!
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: do okt 03, 2002 21:49
- Locatie: belgie
- Contacteer:
dirty girl heb je de transardennaise ook meegereden?? prachtige enduro e
volgend jaar doe ik zeker ook terug mee
volgend jaar doe ik zeker ook terug mee
leve de elec starters
De Pampera is een 250Kexke schreef: De looks van de Pampera 4.0 .
Waarschijnlijk bedoel je de Beta Alp 4.0 ???
Jo VdB
Al twee keer!actualludo schreef:dirty girl heb je de transardennaise ook meegereden?? prachtige enduro e
volgend jaar doe ik zeker ook terug mee
Ik moet de foto van mijn tweede Transardennaise eens inscannen want die is veel leuker, door een riviertje.Dirty girl schreef:Voor een Pampera in actie op de Transardennaise (tweedaagse enduro in Charleville) zie mijn Avatar!
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: do okt 03, 2002 21:49
- Locatie: belgie
- Contacteer:
je gaat het nooit geloven maar als wij door dat riviertje moesten was de fotograaf net z'n rolletje aan het verwisselen en om nog eens terug te keren heb ik niet meer aan gedacht , er reden nog wel een paar vrouwelijke deelnemers mee heb ik gezien daar in de transardennaise
leve de elec starters
Een rolletje zal ie niet aan het verwisselen geweest zijn want het waren digitale foto's!
Ik was zelfs zo slim om voor de foto mijn crossbril af te zetten en een brede smile boven te halen.
Anders geloven ze misschien niet dat ik het zelf ben op de foto
Ik heb toen kennis gemaakt met een andere enduriste - weliswaar eentje met tien jaar ervaring, dus ik heb ze wel moeten lossen ...
Ik was zelfs zo slim om voor de foto mijn crossbril af te zetten en een brede smile boven te halen.
Anders geloven ze misschien niet dat ik het zelf ben op de foto
Ik heb toen kennis gemaakt met een andere enduriste - weliswaar eentje met tien jaar ervaring, dus ik heb ze wel moeten lossen ...
Sorry, ik bedoelde dus wel Beta Alp 4.0.
De selectie verkleint beetje bij beetje, we kijken nu naar Beta Alp en Pampera.
Maar zijn deze fietsen betrouwbaar als de Japannerkes? Zou het overigens geen goed idee zijn om ergens een basiscursus motoronderhoud te volgen (als iemand een kan aanbevelen)?
En waarom, o waarom zijn sommige leuke beginnersmodellen van de markt verdwenen, een Honda NX, of een XT; heel vroeger kon je ook nog gewoon op een trialmotor zitten en rondtoeren, nu zijn het allemaal zadellozen (hihi). Toch een verenging van de markt voor enduro-instappers. Mijn gedacht.
Kexke
De selectie verkleint beetje bij beetje, we kijken nu naar Beta Alp en Pampera.
Maar zijn deze fietsen betrouwbaar als de Japannerkes? Zou het overigens geen goed idee zijn om ergens een basiscursus motoronderhoud te volgen (als iemand een kan aanbevelen)?
En waarom, o waarom zijn sommige leuke beginnersmodellen van de markt verdwenen, een Honda NX, of een XT; heel vroeger kon je ook nog gewoon op een trialmotor zitten en rondtoeren, nu zijn het allemaal zadellozen (hihi). Toch een verenging van de markt voor enduro-instappers. Mijn gedacht.
Kexke
Inderdaad wel een mooi ding, die Beta Alp 4.0. Wel een stuk prijziger dan de Pampera.
De Pampera is eigenlijk een kruising tussen een trial en enduromoto. Qua betrouwbaarheid viel de pampera wel mee. Met de motor zelf heb ik nooit problemen gehad. De plastiek is wel wat brozer dan die van Kawa, breekt wat makkelijker.
Nog een tip als je met de pampera zou gaan endurorijden: begin met spiegels en pinkers eraf te vijzen, anders val je ze er wel af
De Pampera is eigenlijk een kruising tussen een trial en enduromoto. Qua betrouwbaarheid viel de pampera wel mee. Met de motor zelf heb ik nooit problemen gehad. De plastiek is wel wat brozer dan die van Kawa, breekt wat makkelijker.
Nog een tip als je met de pampera zou gaan endurorijden: begin met spiegels en pinkers eraf te vijzen, anders val je ze er wel af
Zal wel snor zitten qua degelijkheid, misschien wat langer wachten op onderdelen? Basiscursus motoronderhoud heeft pas zin als er ook sprake is van interesse in motortechniek, volgens mij. Je steekt dan al veel op van mede-enduristen, en eventueel kan je hier of daar in't land wel een avondcursus volgen. Voor de simpele dingen (band repareren/vervangen, luchtfilter reinigen, ketting en tandwielen vervangen, oliefilter ...) kan men je hier op het forum of op diverse sites (zie bij links?) wel verder helpen.Kexke schreef: Maar zijn deze fietsen betrouwbaar als de Japannerkes? Zou het overigens geen goed idee zijn om ergens een basiscursus motoronderhoud te volgen (als iemand een kan aanbevelen)?
Dat die modellen verdwijnen heeft helaas een zuiver commerciele oorzaak: te weinig verkoop resulteert in verdwijnen vd markt. Yamaha XT600 was tot voor kort toch nog wel nieuw te koop, dacht ik?Kexke schreef: En waarom, o waarom zijn sommige leuke beginnersmodellen van de markt verdwenen, een Honda NX, of een XT; heel vroeger kon je ook nog gewoon op een trialmotor zitten en rondtoeren, nu zijn het allemaal zadellozen (hihi). Toch een verenging van de markt voor enduro-instappers. Mijn gedacht.
Kexke
Keep on smiling!
Lijkt me onjuist. Een Alp is nl. motorisch identiek aan een Suzuki DR350.Bart M schreef: misschien wat langer wachten op onderdelen?
Bij elke Suzuki dealer moet je dus onderdelen kunnen vinden.
Lijkt me ook onjuistDat die modellen verdwijnen heeft helaas een zuiver commerciele oorzaak: te weinig verkoop resulteert in verdwijnen vd markt. Yamaha XT600 was tot voor kort toch nog wel nieuw te koop, dacht ik?
De reden is de nieuwe Europese regelgeving ivm de uitlaatemissies (met dank aan de groene lobby)
XR, XT, de oude TTR, de Africa Twin, de KDX'en, enz. zijn allen sinds 04/2003 niet meer (europees) gehomologeerd...
Jo VdB
Nog net op tijd mijn KDX-ke gekocht dan! (oktober 2002)Jo VdB schreef:XR, XT, de oude TTR, de Africa Twin, de KDX'en, enz. zijn allen sinds 04/2003 niet meer (europees) gehomologeerd...
Laatst gewijzigd door Helen op za aug 23, 2003 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Sinds wanneer kan je motoren in de toekomst kopen?
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Jawadde, ik zit er dus goed naast Dat je Beta onderdelen moet gaan bestellen bij Suzuki, wist ik helemaal niet. Lijkt me ook nogal raar, niet?Jo VdB schreef:Lijkt me onjuist. Een Alp is nl. motorisch identiek aan een Suzuki DR350.Bart M schreef: misschien wat langer wachten op onderdelen?
Bij elke Suzuki dealer moet je dus onderdelen kunnen vinden.
Lijkt me ook onjuistDat die modellen verdwijnen heeft helaas een zuiver commerciele oorzaak: te weinig verkoop resulteert in verdwijnen vd markt. Yamaha XT600 was tot voor kort toch nog wel nieuw te koop, dacht ik?
De reden is de nieuwe Europese regelgeving ivm de uitlaatemissies (met dank aan de groene lobby)
XR, XT, de oude TTR, de Africa Twin, de KDX'en, enz. zijn allen sinds 04/2003 niet meer (europees) gehomologeerd...
Jo VdB
ivm uitlaatemissies: die kunnen toch wel gehaald worden, ook met oudere modellen, door de carburatie bij te stellen, of zie ik dat ook verkeerd?
By the way Rudy: jij hebt een scherp waarnemingsvermogen voor foutjes, zeg. Proficiat
Keep on smiling!
Bart ,Bart M schreef: Dat je Beta onderdelen moet gaan bestellen bij Suzuki
er staat niet dat je MOET die onderdelen bestellen bij Suzuki, maar wel dat je er ook KAN onderdelen bestellen (zeker die onderdelen die betrekking hebben op de motor, want dat is nl. een Suzuki-motor)
Jo VdB
Jaja Jo, dat weet ik ook wel. Ik vind het alleen raar dat je een moto zou kopen bij de ene dealer, en dan voor onderhoud en onderdelen eigenlijk beter bij een andere gaat. Da's toch niet interessant voor de relatie winkelier-klant
Keep on smiling!
Bart,
het is inderdaad beter voor de relatie verkoper-koper.
Het is alleen handig om weten dat men ook bij Suzuki terecht kan (en die Suzuki dealer zal er niets tegen hebben om spullen te verkopen )
Of stel je voor dat je Beta dealer failliet gaat, of misschien na een poos beslist om met een ander merk in zee te gaan, of...
Dit was mijn bedoeling van dit verhaal.
Als we elkaar eens zien, dan drinken we er ene op (jij betaalt )
Gegroet, mede-noppenrijder
het is inderdaad beter voor de relatie verkoper-koper.
Het is alleen handig om weten dat men ook bij Suzuki terecht kan (en die Suzuki dealer zal er niets tegen hebben om spullen te verkopen )
Of stel je voor dat je Beta dealer failliet gaat, of misschien na een poos beslist om met een ander merk in zee te gaan, of...
Dit was mijn bedoeling van dit verhaal.
Als we elkaar eens zien, dan drinken we er ene op (jij betaalt )
Gegroet, mede-noppenrijder
Hoi Noppers,
Ik ben benieuwd of dit staartje nog zal gelezen worden, maar ik was wel nog een uitsmijter verschuldigd.
Na vier of vijf concessies te hebben aangedaan in Charleroi en omstreken (remember: uitvalsbasis is optrekje in Oignies tussen Couvin en Franse grens), zijn we te langen leste pico bello onthaald bij Casu Motors in Mont-sur-Marchienne. Zijn onmiddellijke antwoord op mijn beginnersverhaal: "J'ai exactement ce qu'il vous faut." 't Was tijd ook... Het is dus een HM 230 Easy Enduro geworden. Al een beetje mee gereden: nog te groot voor de zoon, maar hij draait toch al rondjes in ons veld; voor moeder de vrouw het absolute einde; voor vader de man (uw dienaar) veels te klein. Gisteren dus een HM CRE250F besteld (basis is Honda Crossmotor, aangepast voor enduro door HM Italië). Ziezo, nu nog rijden... Joepie!
Ik ben benieuwd of dit staartje nog zal gelezen worden, maar ik was wel nog een uitsmijter verschuldigd.
Na vier of vijf concessies te hebben aangedaan in Charleroi en omstreken (remember: uitvalsbasis is optrekje in Oignies tussen Couvin en Franse grens), zijn we te langen leste pico bello onthaald bij Casu Motors in Mont-sur-Marchienne. Zijn onmiddellijke antwoord op mijn beginnersverhaal: "J'ai exactement ce qu'il vous faut." 't Was tijd ook... Het is dus een HM 230 Easy Enduro geworden. Al een beetje mee gereden: nog te groot voor de zoon, maar hij draait toch al rondjes in ons veld; voor moeder de vrouw het absolute einde; voor vader de man (uw dienaar) veels te klein. Gisteren dus een HM CRE250F besteld (basis is Honda Crossmotor, aangepast voor enduro door HM Italië). Ziezo, nu nog rijden... Joepie!