Hey,
Is het mogelijk om een beetje uitleg te krijgen (niet te technisch das latijn voor mij ) wat het verschil is, in rijden met een 2 en een 4 takt ?
Voor zover ik begrepen heb moet je bij een 2 takt olie (niet gelijk de welke) bij de benzine doen, en komt er blauwe rook uit de uitlaat , klinkt anders en onlangs op een rit (220km) vernomen dat de 2 takts geen tankstop hoefden in te lassen? dus dat verbruik is heel weinig dan?
alvast bedankt!
2 & 4 takt
Moderator: ghulst
Meestal is het verbruik bij de 2-takten wat forser dan de 4-takten, 220km lijkt mij persoonlijk best krap!
Ik rij zelf een 2-takt, het grootste verschil tov de 4takten is het motorkarakter. Om dit te snappen is zelf proberen de enige goede manier vind ik. De 2takten zijn wat meer 'aandacht' nodig onder het rijden, dat wil zeggen: wat vaker schakelen en zorgen dat je in een wat hoger toerental rijd, vooral onder zware/modderige omstandigheden. De 4takten zijn iets 'luier' te rijden door de hogere trekkracht in lage toerentallen. Daarnaast mist de 2takt een motorrem, je remt dus nauwelijks af wanneer je de gasskraan dicht draait, meer handmatig remmen dus!
Voor mij persoonlijk: Ik kies voor 2-takt vanwege het onderhoudsgemak (makkelijk sleutelen, lagere kosten) en de hogere fun-factor. Maar dit laatste is puur persoonlijk. Internet staat trouwens propvol met informatie/verschillen tussen 2- en 4takt machines.
Korte conclusie: Zelf proberen!
Ik rij zelf een 2-takt, het grootste verschil tov de 4takten is het motorkarakter. Om dit te snappen is zelf proberen de enige goede manier vind ik. De 2takten zijn wat meer 'aandacht' nodig onder het rijden, dat wil zeggen: wat vaker schakelen en zorgen dat je in een wat hoger toerental rijd, vooral onder zware/modderige omstandigheden. De 4takten zijn iets 'luier' te rijden door de hogere trekkracht in lage toerentallen. Daarnaast mist de 2takt een motorrem, je remt dus nauwelijks af wanneer je de gasskraan dicht draait, meer handmatig remmen dus!
Voor mij persoonlijk: Ik kies voor 2-takt vanwege het onderhoudsgemak (makkelijk sleutelen, lagere kosten) en de hogere fun-factor. Maar dit laatste is puur persoonlijk. Internet staat trouwens propvol met informatie/verschillen tussen 2- en 4takt machines.
Korte conclusie: Zelf proberen!
het is heel persoonlijk of je 2 of 4 takt wilt rijden, maar ik denk voor een beginner dat 4 takt makkelijker is.
ik ben zelf ook begonnen op een 4 takt (honda xr 600), daarna heb ik ooit eens een ktm 250 2 takt gekocht maar hier kon ik niet aan wennen, na 2 maanden weer verkocht.
maar er zijn ook 2 takt rijders die niet anders willen, dus heel persoonlijk maar als beginner zeker 4 takt.
en wat betreft het benzine verbruik, het ligt natuurlijk aan de motor maar met dezelfde tankinhoud en vermogen rij je met een 4 takt zeker 30% verder als met een tweetakt.
als voorbeeld met de ktm 250 2 takt haalde ik ongeveer 70 km op een tank, en met een honda crf 250 4 takt haal ik makkelijk 120 km.
ik ben zelf ook begonnen op een 4 takt (honda xr 600), daarna heb ik ooit eens een ktm 250 2 takt gekocht maar hier kon ik niet aan wennen, na 2 maanden weer verkocht.
maar er zijn ook 2 takt rijders die niet anders willen, dus heel persoonlijk maar als beginner zeker 4 takt.
en wat betreft het benzine verbruik, het ligt natuurlijk aan de motor maar met dezelfde tankinhoud en vermogen rij je met een 4 takt zeker 30% verder als met een tweetakt.
als voorbeeld met de ktm 250 2 takt haalde ik ongeveer 70 km op een tank, en met een honda crf 250 4 takt haal ik makkelijk 120 km.
Lol kun je met beide beleven. 4Takt is doorgaans wat zwaarder en dat merk je als beginner ook meteen. 2 Takt zit rond de 100kg, 4 takt 130+ (geldt voor de oudere types). Het nieuwere spul 4T zit rond de 115kg.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Ja dat klop helemaalgassen schreef:Lol kun je met beide beleven. 4Takt is doorgaans wat zwaarder en dat merk je als beginner ook meteen. 2 Takt zit rond de 100kg, 4 takt 130+ (geldt voor de oudere types). Het nieuwere spul 4T zit rond de 115kg.
mijn 4t is van 2002 en weegt 135 kilo 426 cc
en mijn 2t weegt 95 kilo 125 cc
Conversatie tussen vader en zoon:
V:"Hee jongen, is jouw gaskabel te lang?"
Z:"Nee, hoezo"
V:"Omdat je nie doorrijdt
V:"Hee jongen, is jouw gaskabel te lang?"
Z:"Nee, hoezo"
V:"Omdat je nie doorrijdt
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 21:23
- Locatie: 't zoete waasland aan de NL grens
Wel voornamelijk het gewicht stoort me aan m'n huidige ( kawa klx250) 138kg (op papier) Tijd terug in de polder op m'n eentje onder de moto blijven steken en ik geraakte er niet vanonder, heb m'n laars moeten los gespen om vrij te komen dan nog half uurtje staan heffen.
Boerr schrijft "weinig motorrem" bij 2 takt, das ook niet direkt iets wat ik leuk ga vinden ( als ik een honda 4cyl krijg als vervangmoto voor m'n twin, weet ik het wel )
Boerr schrijft "weinig motorrem" bij 2 takt, das ook niet direkt iets wat ik leuk ga vinden ( als ik een honda 4cyl krijg als vervangmoto voor m'n twin, weet ik het wel )
Voor beginner is 4takt makkelijker door het vriendelijke motorkarakter.
4 takt gaat langer mee met 1 tank
4takt hoef je geen benzine te mengen en is het tanken en gaaaan.
4 takt heeft een motorrem wat makkelijker rijden is.
2takt is explosiever, maar daardoor uitdagender en een hogere funfactor
2takt is laag in gewicht wat het bochten werk lichter maakt.
2takt is bij motorische pech voor een 'leek' makkelijker sleutelen.
kosten 2 en 4 takt zijn over een jaar gezien navenant gelijkwaardig.
4 takt gaat langer mee met 1 tank
4takt hoef je geen benzine te mengen en is het tanken en gaaaan.
4 takt heeft een motorrem wat makkelijker rijden is.
2takt is explosiever, maar daardoor uitdagender en een hogere funfactor
2takt is laag in gewicht wat het bochten werk lichter maakt.
2takt is bij motorische pech voor een 'leek' makkelijker sleutelen.
kosten 2 en 4 takt zijn over een jaar gezien navenant gelijkwaardig.
verstand op nul en nadenken
Ik kwam laatst in Roemenië een Engelsman tegen die een lagecompressie kop op zijn EXC 300 had geinstalleerd. Hij had hem daarmee feitelijk omgebouwd naar een 4-takt en reed 1:18. Daarmee had hij een actieradius van 160 km en toch een hele lichte brommer.
heb je ook met die 300 ktm gereden? mijn ervaring is nl dat hoe lager de compressie hoe meer toeren de motor wil draaien.
en hoe meer compressie hoe sterker bij lage toeren. alleen bij zeer lage toerentallen willen ze dan wel graag afslaan...
en hoe meer compressie hoe sterker bij lage toeren. alleen bij zeer lage toerentallen willen ze dan wel graag afslaan...
Hij heeft het nog wel aangeboden, maar we misten elkaar telkens. Jammergenoeg niet dus.
Die e-start-systemen hebben overigens niet het eeuwige leven; gaan snel stuk. Zeer dure reparaties, dus de meesten slopen het er af wanneer nieuw, en monteren het terug vlak voor de doorverkoop.
Die e-start-systemen hebben overigens niet het eeuwige leven; gaan snel stuk. Zeer dure reparaties, dus de meesten slopen het er af wanneer nieuw, en monteren het terug vlak voor de doorverkoop.
Die e-start-systemen hebben overigens niet het eeuwige leven; gaan snel stuk
Valt wel mee hoor. Mijn 2008 KTM 300 werkte slecht en was redelijk gauw aan reparatie toe. mijn huidige 300 Model 2011 heeft nu 5200 km gelopen en start altijd met de e-start, warm of koud.
KTM heeft dus echt wel wat aan verbetering en upgrade gedaan. Veel halen de E-start eraf voor het gewicht.... dan ga je er harder mee
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Ik lees 'beginster'?
Voor iemand van het, ahum, iets minder sterke geslacht, telt gewicht dus erg zwaar, en dan denk ik toch aan een 2 takt.
Ook 2 takten kunnen getuned worden om tammer/handelbaarder te zijn. Denk aan de 300 '3-takten'.
Voor de lichtgewichten is er bv zo'n mooi oranje 200-tje. Vraag eens aan Huskie hier.
Voor iemand van het, ahum, iets minder sterke geslacht, telt gewicht dus erg zwaar, en dan denk ik toch aan een 2 takt.
Ook 2 takten kunnen getuned worden om tammer/handelbaarder te zijn. Denk aan de 300 '3-takten'.
Voor de lichtgewichten is er bv zo'n mooi oranje 200-tje. Vraag eens aan Huskie hier.
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 21:23
- Locatie: 't zoete waasland aan de NL grens
folie schreef:Ik lees 'beginster'?
Voor iemand van het, ahum, iets minder sterke geslacht, telt gewicht dus erg zwaar, en dan denk ik toch aan een 2 takt.
Ook 2 takten kunnen getuned worden om tammer/handelbaarder te zijn. Denk aan de 300 '3-takten'.
Voor de lichtgewichten is er bv zo'n mooi oranje 200-tje. Vraag eens aan Huskie hier.
het is puur op wilskracht als ik hem alleen terug op zijn wielen kan zetten
Aangezien ik me aangesloten heb (om toffe ritten mee te rijden ) bij Grensland, ben ik me bij die catergory gaan voorstellen
Binnenkort is het een testdag van Husaberg (als ik erop geraak ) en Ktm, zou de 2 takten links laten liggen hebben (hopelijk niet letterlijk ) en alleen 4 takt testen, maar eventueel kan ik toch eens d'r eentje proberen.
kosten 2 en 4 takt zijn over een jaar gezien navenant gelijkwaardig
Dream on
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
ik denk als je een vergelijking maakt tussen kosten van een 2 of 4 takt dat het heel belangrijk is dat je wel de juiste type motoren inclusief bouwjaren tegen over elkaar zet.
Vaak worden de verkeerde vergelijkingen gemaakt.
Ik heb zelf een poos een CR250 en CRF 450 full cross gehad, en ik zweer nu bij de KTM 450 EXC vanwege de lage onderhouds kosten.
Maar soms vergeet ik dan dat beide motoren totaal verschillend zijn en ik kan ze dan ook niet vergelijken.
Naar mijn idee is een recente KTM 300 EXC op jaar basis net zo duur in onderhoud als een KTM 450 EXC.
Redski, als je kunt onderbouwen dat dit niet zo is dan ben ik uiteraard erg benieuwd, dit is en blijft een belangrijk aspect voor vele motorrijders!
Vaak worden de verkeerde vergelijkingen gemaakt.
Ik heb zelf een poos een CR250 en CRF 450 full cross gehad, en ik zweer nu bij de KTM 450 EXC vanwege de lage onderhouds kosten.
Maar soms vergeet ik dan dat beide motoren totaal verschillend zijn en ik kan ze dan ook niet vergelijken.
Naar mijn idee is een recente KTM 300 EXC op jaar basis net zo duur in onderhoud als een KTM 450 EXC.
Redski, als je kunt onderbouwen dat dit niet zo is dan ben ik uiteraard erg benieuwd, dit is en blijft een belangrijk aspect voor vele motorrijders!
verstand op nul en nadenken
Zoals gezegd, ik rij een 200cc 2-takt.
Ik ben een lichtgewicht, 65kg, en dat gaf mij al direct de noodzaak om voor de lichtst mogelijke motor te gaan.
Ik heb 4-takt gereden, en kan dus vergelijken.
Ik houd van het 4-takt karakter, mede omdat ik vaak technische passages tegen kom op mijn offroad ritjes.
Dan dien je een gemoedelijk motor karakter te hebben.
Je kunt de 2-takt vrij goed naar een 4-takt karakter tunen. De uitlaat-klep en carburatie, in combinatie met de timing, geven je aardig wat mogelijkheden.
Je zou die van mij moeten rijden om een idee te krijgen van wat ik bedoel.
Met een andere naald, sproeier bezetting in de carb, kan ik de motor kompleet op zijn kop zetten.
Dus vergeet niet om een 200cc/250cc te rijden. Vergeet de 125cc, die is voor geoefende rijders, maar die is o zo fijn.
Ik ben een lichtgewicht, 65kg, en dat gaf mij al direct de noodzaak om voor de lichtst mogelijke motor te gaan.
Ik heb 4-takt gereden, en kan dus vergelijken.
Ik houd van het 4-takt karakter, mede omdat ik vaak technische passages tegen kom op mijn offroad ritjes.
Dan dien je een gemoedelijk motor karakter te hebben.
Je kunt de 2-takt vrij goed naar een 4-takt karakter tunen. De uitlaat-klep en carburatie, in combinatie met de timing, geven je aardig wat mogelijkheden.
Je zou die van mij moeten rijden om een idee te krijgen van wat ik bedoel.
Met een andere naald, sproeier bezetting in de carb, kan ik de motor kompleet op zijn kop zetten.
Dus vergeet niet om een 200cc/250cc te rijden. Vergeet de 125cc, die is voor geoefende rijders, maar die is o zo fijn.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Ik rijdt 100 uur met een zuiger. Die kost als orginele kit met alle pakkingen, ringetjes etc € 138,=.
Bij 200 uur gaat de 2e zuiger er in. Krukaslagers en bigend = blokje los bij 300 uur.
Koppeling heb ik nog nooit hoeven te vervangen alsook bak tandwielen niet.
kijk maar eesn bij de enduro's bijv. in de klasse N3. Toen ik in 2004 een 300 ktm bestelde kwamen er maar een hndvol naar Nederland. Was ik met 2 anderen tegen wel 30 525 exc's. Nu is het precies andersom. Zijn er waarschijnlijk mer aan het rekenen gegaan.
Bij 200 uur gaat de 2e zuiger er in. Krukaslagers en bigend = blokje los bij 300 uur.
Koppeling heb ik nog nooit hoeven te vervangen alsook bak tandwielen niet.
kijk maar eesn bij de enduro's bijv. in de klasse N3. Toen ik in 2004 een 300 ktm bestelde kwamen er maar een hndvol naar Nederland. Was ik met 2 anderen tegen wel 30 525 exc's. Nu is het precies andersom. Zijn er waarschijnlijk mer aan het rekenen gegaan.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)