Motorolie ktm LC4 600

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
streetracing
Berichten: 6
Lid geworden op: do jul 17, 2003 01:56
Locatie: Belgie (Ranst)
Contacteer:

Welk type olie moet ik in mijn ktm LC4 600 supermoto doen ? ik heb via de search gevonden dat velen 10W40 4)takt gebruiken, heeft de ktm lc4 600 '95 een ander type olie nodig of niet ?

Waar moet ik best opletten bij de aankoop van de olie ? (goede prijs/kwaliteit - merk)

Op mijn carter staat 1,5 l voor de hoeveelheid olie, maar bij het verversen van de olie moet er dan iets minder in of niet ? en bij het reinigen van de filters ?

mvg,
Streetje ;)
@KTM LC4 600 SM
Gast

over olie wordt m.i. afgrijselijk veel geluld. Als je nu goed op tijd ververst, dan maakt het niet zoveel uit welk merk, welke prijs/kwaliteit en zelfs de specificaties niet. Weet je waarmee de vorige eigenaar(s) reden? Best met iets vergelijkbaars verder rijden, het blok is dit nu gewoon (overschakelen van synthetische op minerale of zelfs omgekeerd is uit den boze). Je rijdt vooral op de baan? Dan volstaat een semi-synthetische 10W40 oliewissel om de 2à3000km.
Hoeveel? Je hebt toch een peilstaafje: doe er bvb 1.3l in en controleer het niveau. Bijvullen tot net onder maximum en motor even laten lopen. 5 min. wachten en niveau opnieuw controleren en ev. bijvullen. Voilà, altijd juist.
mmrizio...

Houd met de LC4-600's rekening met de koppeling, die redelijk kritiek is: te weinig slag waardoor niet 100% vrijkomen maar ook gevoelig voor slippen.

Ikzelf heb er iig halfsynthetische Shell Advance 10W40 ingegooid en dat gaat prima. In m'n vorige had ik Castrol R4 Superbike gegooid en kon ik drie koppelingsveren vervangen door zwaardere omdat-ie begon te slippen. Overigens deed hij het daarna prima.

Volgens het boekje moet er 2,2L 10W30 in. Veelal adviseren ze 1,6 liter in het carter en 0,6L in de voorste framebuis, maar volgens het boekje van mijn KTM (kenteken 01/1990) mag het allemaal in het carter en hoef je het systeem niet te ontluchten. Olie in het frame ging me te lastig, maar ik heb het systeem wel ontlucht via de linker olieleiding: Motor starten en stationair laten lopen tot na een minuut of 2 een stroom olie eruit loopt.

Maurice
mmrizio...

Let wel op met olie peilen, het commentaar van Gast is wat onnauwkeurig (volgende keer graag naam erbij, dat praat wat gemakkelijker):

Dry sump systemen zoals de LC4 kun je niet normaal peilen, maar moet volgens 'het boekje'. Bij de LC4 is het eerst warmrijden en na 10 minuten rust moet-ie met ingedraaide peilstok op niveau staan. Dat heeft te maken met het mogelijk teruglopen van olie uit het frame naar het carter, waardoor oliepeil hoger lijkt.

Bij nader inzien vind ik ook de 'het maakt weinig uit wat je er ingooit' wat ongenuanceerd. Er wordt inderdaad teveel over geluld (en daar doe ik lekker aan mee en ik trek me ook nog eens wat van aan van wat ik lees), maar motorfietsen met natte koppeling (de meeste dus) zijn wel degelijk gevoeldig voor verkeerde olie. Neem dus wel altijd motorfiets olie (behalve als je met te weinig olie langs de weg staat midden in de nacht, dan is olie gewoon olie :-) tenzij je je koppelingsplaten ook meteen mee wilt vervangen. Bedenk dat slechte olie veel meer kost dan goede olie, zeker bij volbloedjes als KTM.

Maurice
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ik sluit me aan bij mmrizio. Sommige olieen hebben dopes die olie extra slipperig maken.(slecht voor natte koppeling) Dus het maakt zeker uit welke. Alleen heb ik gemerkt dat de goedkopere olie minder dopes gebruiken waardoor ze voor mij goed werken. :)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Plaats reactie