moeilijk starten, zwarte spetters uit uitlaat

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
hidde
Berichten: 35
Lid geworden op: wo okt 20, 2010 12:55
Locatie: Ter Aar

Hallo allemaal,
Ik al weer een paar maanden een BIG 750.
heb in die tijd niet veel gereden maar wel gesleuteld. De nokkenas en de tuimelaars vervangen aangezien die behoorlijk ingesleten waren. Als ik nu met veel moeite de motor gestart krijg, met choke uit moet ie toch zeker 5 keer rondgaan wil hij starten, begint hij daarna te lopen op zich prima maar hij rookt behoorlijk en als ik een doekje achter de uitlaat houdt dan zie ik daar zwarte spetters op komen, wordt na een tijdje wel minder. Is dit waarschijnlijk olie? of kan het ook onverbrande benzine zijn? Mijn bougies (1tje dan die andere gaat niet zo makkelijk) is grijs zwartig na 50 km rijden. En ik heb niets gedaan aan de carbs.
Alvast bedankt voor alle info
groetjes Hidde
800S
Berichten: 1064
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 17:08
Locatie: Bergen

zwarte spetters is in mijn optiek NIET BEST.....
olieverbruik is waarschijnlijk niet mis??

heb je redelijke compressie?
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Set je hem weg met de benz kraan dicht of open?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3442
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

Die zwarte spetters komt door het rijke op choke mengsel gemengd met het water wat er tijdens de koud loop ook direct neerslaat ipv als warme damp te "vedampen"direct uit de uitlaat.
Volgens mij weinig mis, rijd maar eens een lange rit zodat de uitlaat helemaal door heet is geweest en dan komt er ook niet zo veel zwart meer uit.
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
800S
Berichten: 1064
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 17:08
Locatie: Bergen

futurist schreef:Die zwarte spetters komt door het rijke op choke mengsel gemengd met het water wat er tijdens de koud loop ook direct neerslaat ipv als warme damp te "vedampen"direct uit de uitlaat.
Volgens mij weinig mis, rijd maar eens een lange rit zodat de uitlaat helemaal door heet is geweest en dan komt er ook niet zo veel zwart meer uit.
Futurist
check!! nooit bij stilgestaan :oops:
futurist
Berichten: 3442
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

zelf moderne injectie auto's die korte stukjes rijden hebben er last van. Als ik zo'n auto thuis heb staan om te klussen dan doe ik eerst de garage poort open voor te starten omdat het verschrikkelijk moeilijk is te verwijderen als het in de binnenkant van de poort gespetterd zit.
no worries mate
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
hidde
Berichten: 35
Lid geworden op: wo okt 20, 2010 12:55
Locatie: Ter Aar

Ik ga het proberen, lange rit, en van te voren oliepeil even goed in de gaten houden...

Ik doe het kraantje trouwens dicht als ik niet rijd. Heb dat in de eerste km's voor de revisie niet gedaan, en toen stond de hele cilinder en uitlaat vol met benzine, en dapper als ik was toch even proberen te starten, maar het spoot zelfs vloeibaar uit de uitlaat.... gelukkig sloeg ie niet aan!

Groet Hidde
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Ik zeg 23 ste ff langs rijden.. (zie kauwe klauwe dag)
hidde
Berichten: 35
Lid geworden op: wo okt 20, 2010 12:55
Locatie: Ter Aar

nou inderdaad de zwarte spetters en rook houden redelijk vlot op. Stukje van 40 km op de snelweg gereden en voordat ik terug reed (na een paar uur stilstaan) oliepeil checken. 1 liter eruit... leek het , maar toen ik na voorzichtig terugrijden thuis weer peilde, was het weer behoorlijk gestegen.... kortom ik ben de helling in mijn tuin vergeten. dus we gaan deze meting nog eens overnieuw doen....
Plaats reactie