hoi, hoe kan k het beste een dr 600 r aan kicken, heb er totaal geen ervaring mee (vroeger altijd e start).
alvast bedankt
hoe het beste een dr 600 r aan kicken
Moderator: ghulst
Geen ervaring met een DR600 (wel XR400 en TTR600) maar zal niet zoveel specifiek uitmaken.
Koud: blijf met je tengels van de gashandle af. Gaat al snel per ongeluk met het trappen, pak met je rechterhand eventueel het vaste deel van je gashandle ipv het draaiende deel.
zet eerst je zuiger goed door rustig de kickstarter naar beneden te duwen. meestal hoor je de automatische decompresseur wel klikken en je voelt ook best wel in de kickstarter wat er ongeveer gebeurt daar binnen.
Kickstarter helemaal omhoog, rustig naar beneden tot waar deze aangrijpt op de tandwielen (is klein maar stukje) dan flinke lel helemaal tot stop.
Als het niet lukt is het in ieder geval goed weer om te oefenen, lekker koud.
Koud: blijf met je tengels van de gashandle af. Gaat al snel per ongeluk met het trappen, pak met je rechterhand eventueel het vaste deel van je gashandle ipv het draaiende deel.
zet eerst je zuiger goed door rustig de kickstarter naar beneden te duwen. meestal hoor je de automatische decompresseur wel klikken en je voelt ook best wel in de kickstarter wat er ongeveer gebeurt daar binnen.
Kickstarter helemaal omhoog, rustig naar beneden tot waar deze aangrijpt op de tandwielen (is klein maar stukje) dan flinke lel helemaal tot stop.
Als het niet lukt is het in ieder geval goed weer om te oefenen, lekker koud.
#777 - Mijn fotoboekenplank
Idem voor de DR600.
Als je handbediende decompressie hebt dan kick ik meestal een paar keer met de kleppen gelicht(contact uit) dan met de kickstarter totdat je de klik hoort van de kleppenlichter (decompressor) dan zoals hierboven een flinke lel erop.
Start hij zo niet dan is er wat fout .Goed afgesteld starten ze koud en warm zeer gemakkelijk.
Als je handbediende decompressie hebt dan kick ik meestal een paar keer met de kleppen gelicht(contact uit) dan met de kickstarter totdat je de klik hoort van de kleppenlichter (decompressor) dan zoals hierboven een flinke lel erop.
Start hij zo niet dan is er wat fout .Goed afgesteld starten ze koud en warm zeer gemakkelijk.
Wanneer je doof bent of die klik niet hoort kun je het beste leren door het goede punt op te zoeken door geen decompressie hendel te gebruiken. Pas als je het juiste moment goed kent gebruik je die hendel om hem sneller op dat punt te krijgen.
Je gaat rustig kicken en je voelt een weerstands moment opkomen, hier druk je hem langzaam doorheen (moeilijk, maar daaorm heb je eigenlijk ook die decompressiehendel) en daarna kun je weer even kort door kicken totdat je een tweede weerstandmoment voelt, deze tweede weerstandsmoment is minder zwaar en trap je makkelijker doorheen.
Echter dit tweede weerstandmoment moet je hebben!
Op het moment dat je tegen deze tweede weerstandsmoment aan loopt haal je de kickstarter helemaal omhoog en geef je een flinke trap.
Je zuiger tegen dat tweede weerstandmoment aanzetten is de beste stand om je motor aan te trappen.
Als je als 'leek' direct die decompressie hendel gebruikt wil je nog wel eens voorbij dat 2de moment kicken en dan krijg je hem zo goed als niet aan.
Succes!
Je gaat rustig kicken en je voelt een weerstands moment opkomen, hier druk je hem langzaam doorheen (moeilijk, maar daaorm heb je eigenlijk ook die decompressiehendel) en daarna kun je weer even kort door kicken totdat je een tweede weerstandmoment voelt, deze tweede weerstandsmoment is minder zwaar en trap je makkelijker doorheen.
Echter dit tweede weerstandmoment moet je hebben!
Op het moment dat je tegen deze tweede weerstandsmoment aan loopt haal je de kickstarter helemaal omhoog en geef je een flinke trap.
Je zuiger tegen dat tweede weerstandmoment aanzetten is de beste stand om je motor aan te trappen.
Als je als 'leek' direct die decompressie hendel gebruikt wil je nog wel eens voorbij dat 2de moment kicken en dan krijg je hem zo goed als niet aan.
Succes!
verstand op nul en nadenken
Misschien kun je iets met onderstaande:
Geplaatst: Za okt 13, 2007 11:39 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
M'n oude XR600 zette ik tegen de compressie aan (voel je wel aan de kickstarter) dan kleplichter in en ca 1/4 slag doorkicken (klein beetje dus maar) zodat ie net voorbij de compressie staat. Dan een goede trap tot onderaan en geen gas, dan moet ie lopen. Dit ging bij m'n XR zelfs gewoon met de hand, regelmatig gedaan om anderen de mond te snoeren, no problem. WR400 evenzo, WR450 en m'n huidige KTM525 is lastiger vanwege automatisch kleplichtsysteem en ontbreken van de kleplichter.
Mocht ie nog niet makkelijk aan starten kun je het volgende proberen (als ie verzopen is): gas vol open en open houden en met de kleplichter in ca 5 a 10 x leeg stampen, gas helemaal open houden tijdens deze procedure. Gedachte hierachter is dat de onderdruk die in de carburateur door het kicken opgebouwd te laag is om benzine mee te zuigen omdat de gasschuif helemaal open staat.
Het hierboven geschreven verhaal staat volgens mij ongeveer letterlijk in het instructieboekje van de XR600 en maakt volgens mij weinig verschil met 'n TT.
Trouwens het niet door de compressie heen drukken maar juist 'op' het compressiepunt zetten resulteerde bij m'n nog oudere XR (met 2 caburateurs nog) in terug slaan van de kickstarter. Kost trouwens ook nog eens onnodig veel kracht.
Geplaatst: Za okt 13, 2007 11:39 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
M'n oude XR600 zette ik tegen de compressie aan (voel je wel aan de kickstarter) dan kleplichter in en ca 1/4 slag doorkicken (klein beetje dus maar) zodat ie net voorbij de compressie staat. Dan een goede trap tot onderaan en geen gas, dan moet ie lopen. Dit ging bij m'n XR zelfs gewoon met de hand, regelmatig gedaan om anderen de mond te snoeren, no problem. WR400 evenzo, WR450 en m'n huidige KTM525 is lastiger vanwege automatisch kleplichtsysteem en ontbreken van de kleplichter.
Mocht ie nog niet makkelijk aan starten kun je het volgende proberen (als ie verzopen is): gas vol open en open houden en met de kleplichter in ca 5 a 10 x leeg stampen, gas helemaal open houden tijdens deze procedure. Gedachte hierachter is dat de onderdruk die in de carburateur door het kicken opgebouwd te laag is om benzine mee te zuigen omdat de gasschuif helemaal open staat.
Het hierboven geschreven verhaal staat volgens mij ongeveer letterlijk in het instructieboekje van de XR600 en maakt volgens mij weinig verschil met 'n TT.
Trouwens het niet door de compressie heen drukken maar juist 'op' het compressiepunt zetten resulteerde bij m'n nog oudere XR (met 2 caburateurs nog) in terug slaan van de kickstarter. Kost trouwens ook nog eens onnodig veel kracht.
KTM 250 EXC, 250 SX