Ik heb een tijdje geleden particulier een super tenenre xtz 750 '91 gekocht. deze was opgevoerd door de vorige eigenaar, en omdat het brandstof verbruik heel hoog was heb ik hem weer 'afgevoerd'. Dus K&N luchtfilters vervangen door originele, hoofdsproeiers waren 155 heb ik weer 142,5 (origineel) opgezet alleen de uitlaat (Remus type 60) heb ik erop laten zitten en niet vervangen door origineel. De luchtschroef zet op 5 slagen en die heb ik weer op 1,5 slag gezet. Het probleem nu is dat na 100km de bougies zwart slaan en ermee ophouden en 1 cilinder doet het al eerder matig. Wie weet wat dit probleem is en hoe je het kan oplossen?
je kan me ok mailen op sietse@urbanizer.nl
super tenere krijgt steeds zwarte bougies
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Lijkt me op een te rijk mengsel
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21
Hoi Sietse,
Ik sluit me helemaal aan bij Rudy maar daar ben je natuurlijk weinig mee geholpen.
Van de supertenere is mij bekend dat de gasnaalden en eventueel ook de gasnaaldgeleiders snel slijten. Dat komt geloof ik omdat de carburateurs een beetje schuin (niet horizontaal) staan a.g.v. het genesis concept.
Met een supertenere van die leeftijd en in de wetenschap dat hij ooit is opgevoerd zou ik zeker de carburateurs even (laten) reviseren.
Weet je zeker dat de bougies er goed uit zagen toen de motor nog opgevoerd was?
Kijk ook even op de site van de tenere club (zie links op dit forum).
Succes en groeten,
Fr@venture
Ik sluit me helemaal aan bij Rudy maar daar ben je natuurlijk weinig mee geholpen.
Van de supertenere is mij bekend dat de gasnaalden en eventueel ook de gasnaaldgeleiders snel slijten. Dat komt geloof ik omdat de carburateurs een beetje schuin (niet horizontaal) staan a.g.v. het genesis concept.
Met een supertenere van die leeftijd en in de wetenschap dat hij ooit is opgevoerd zou ik zeker de carburateurs even (laten) reviseren.
Weet je zeker dat de bougies er goed uit zagen toen de motor nog opgevoerd was?
Kijk ook even op de site van de tenere club (zie links op dit forum).
Succes en groeten,
Fr@venture
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
dat iedereen op een Adventure rijdt
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Ik heb ook zo'n ding gehad en inderdaad ook de naald en naaldgeleiders vervangen.
Hierna liep die een stuk soepeler, maar bleef een drankprobleem houden.
Hierna liep die een stuk soepeler, maar bleef een drankprobleem houden.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21
Kijk ook eens op www.dynojet.nl
Er zijn voor de Supertenere dynojet kitjes te verkrijgen die zowel het verbruik als het vermogen gunstig beinvloeden.
Bedenk ook dat de fabriekssettings omwille van milieu of andere bepalingen niet altijd de technisch beste settings zijn.
Meten is weten en dan is een bezoekje aan een testbank een heel goed bestede uitgave. En zo'n setje (sproeiers, naalden enz) natuurlijk ook!
Ik hoop dat m'n tip niet te laat komt.
Groeten,
Fr@venture
Er zijn voor de Supertenere dynojet kitjes te verkrijgen die zowel het verbruik als het vermogen gunstig beinvloeden.
Bedenk ook dat de fabriekssettings omwille van milieu of andere bepalingen niet altijd de technisch beste settings zijn.
Meten is weten en dan is een bezoekje aan een testbank een heel goed bestede uitgave. En zo'n setje (sproeiers, naalden enz) natuurlijk ook!
Ik hoop dat m'n tip niet te laat komt.
Groeten,
Fr@venture
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
dat iedereen op een Adventure rijdt
Hier een antwoord van een oud-Super-rijder en zeer goed bekend met de problemen...
Die zwart uitgeslagen bougies komen zeker door een veel te rijk mengsel, en waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door ovaal uitgeslagen naaldbuizen. Zijn overigens zeer eenvoudig zelf te wisselen. Dit komt doordat de carburateurs echt in valstroom op de koppen staan en de naalden met naaldbuizen helemaal horizontaal liggen.
Door de pulsaties van de twin gaan de naalden trillen en slaan ze in op de buizen.
Kijk wel even je naalden na op slijtplekken, als je de buizen vernieuwt, anders schiet je nog niet veel op. Ze zijn wel veel harder dan de buizen, maar toch slijten ze wel.
Kijk wel uit met de Dynojet-kit, dit zorgt in eerste instantie voor een beter liggend koppel, maar ook voor extra snel versleten naaldbuizen! Dit komt omdat Dynojet-naalden getrapt zijn en onderin veel spitser zijn dan de originele. De oppervlektedrukken die door het trillen van de naalden op de buizen werken, zijn vele malen hoger dan origineel. Bij mij werd de levensduur van de buizen beperkt tot 3500 km!!!
Om te kijken of jouw probleem inderdaad wordt veroorzaakt door ovale buizen is hier een heel eenvoudige test.
Stap op je brommer en ga een eindje rijden tot de motor op bedrijfstemperatuur is. Rij dan constant met een laag toerental (tot 2500 toeren), in de eerste of tweede versnelling. Als de motor na een klein poosje gaan stoten en bokken, verzuipt hij en is het lek al bijna boven water. Om nu zeker te zijn, trek vol gas even door. Hij heeft op dat moment geen last meer van een te rijk mengsel, omdat de buizen geheel open staan en nu de doorstroming alleen wordt beperkt door de sproeiers.
Nog simpeler is het om even een andere motorrijder te vragen om achter je te rijden. Op het moment dat jij je gas open trekt, zal hij een prachtige zwarte rookwolk uit jouw Super zien verschijnen, wat ook een indicatie is voor het verzuipen onderin.
Voor nieuwe buizen en sproeiers NIET naar de dealer, maar gewoon naar Dynojet. Buizen en sproeiers zijn daar nl. de helft goedkoper. En ik zou eens met Ruud Fredriks (Dynojet Goes) gaan praten. Hij is nl. bezig (geweest) met het maken van naaldbuizen uit brons, in plaats van messing. Hij heeft overigens de buizen en sproeiers op voorraad.
Dus: een naaldenkit van Dynojet raad ik je voor de Super echt af. De buizen en sproeiers zou ik daar wel halen.
Succes!
(O, ik was trouwens vergeten in te loggen...Naam is Harry...)
Die zwart uitgeslagen bougies komen zeker door een veel te rijk mengsel, en waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door ovaal uitgeslagen naaldbuizen. Zijn overigens zeer eenvoudig zelf te wisselen. Dit komt doordat de carburateurs echt in valstroom op de koppen staan en de naalden met naaldbuizen helemaal horizontaal liggen.
Door de pulsaties van de twin gaan de naalden trillen en slaan ze in op de buizen.
Kijk wel even je naalden na op slijtplekken, als je de buizen vernieuwt, anders schiet je nog niet veel op. Ze zijn wel veel harder dan de buizen, maar toch slijten ze wel.
Kijk wel uit met de Dynojet-kit, dit zorgt in eerste instantie voor een beter liggend koppel, maar ook voor extra snel versleten naaldbuizen! Dit komt omdat Dynojet-naalden getrapt zijn en onderin veel spitser zijn dan de originele. De oppervlektedrukken die door het trillen van de naalden op de buizen werken, zijn vele malen hoger dan origineel. Bij mij werd de levensduur van de buizen beperkt tot 3500 km!!!
Om te kijken of jouw probleem inderdaad wordt veroorzaakt door ovale buizen is hier een heel eenvoudige test.
Stap op je brommer en ga een eindje rijden tot de motor op bedrijfstemperatuur is. Rij dan constant met een laag toerental (tot 2500 toeren), in de eerste of tweede versnelling. Als de motor na een klein poosje gaan stoten en bokken, verzuipt hij en is het lek al bijna boven water. Om nu zeker te zijn, trek vol gas even door. Hij heeft op dat moment geen last meer van een te rijk mengsel, omdat de buizen geheel open staan en nu de doorstroming alleen wordt beperkt door de sproeiers.
Nog simpeler is het om even een andere motorrijder te vragen om achter je te rijden. Op het moment dat jij je gas open trekt, zal hij een prachtige zwarte rookwolk uit jouw Super zien verschijnen, wat ook een indicatie is voor het verzuipen onderin.
Voor nieuwe buizen en sproeiers NIET naar de dealer, maar gewoon naar Dynojet. Buizen en sproeiers zijn daar nl. de helft goedkoper. En ik zou eens met Ruud Fredriks (Dynojet Goes) gaan praten. Hij is nl. bezig (geweest) met het maken van naaldbuizen uit brons, in plaats van messing. Hij heeft overigens de buizen en sproeiers op voorraad.
Dus: een naaldenkit van Dynojet raad ik je voor de Super echt af. De buizen en sproeiers zou ik daar wel halen.
Succes!
(O, ik was trouwens vergeten in te loggen...Naam is Harry...)
Het kan nog veel simpeler: kan je koud starten zonder choke? Dan zijn je naaldgeleiders versleten. Is je verbruik 1:11, dan heb je nóg een symptoom er bij en dan wordt het carburateurs reviseren.
Je kunt bij www.kedo.de voordelig een setje Zwitserse naalden plus naaldgeleiders bestellen, waardoor je motor a) zuiniger loopt en b) ook in de Alpen betrouwbaarder loopt.
Voor de Duitse ondertiteling "Rückelen" = bokken & stoten.
http://www.kedo.de/ssl/php/katpage.php? ... 20f5235104
Ténérégroeten van een ex-ST-eigenaar,
Noppy
P.S. Voor een vraagbaak op dit gebied www.tenere.nl
Je kunt bij www.kedo.de voordelig een setje Zwitserse naalden plus naaldgeleiders bestellen, waardoor je motor a) zuiniger loopt en b) ook in de Alpen betrouwbaarder loopt.
Voor de Duitse ondertiteling "Rückelen" = bokken & stoten.
http://www.kedo.de/ssl/php/katpage.php? ... 20f5235104
Ténérégroeten van een ex-ST-eigenaar,
Noppy
P.S. Voor een vraagbaak op dit gebied www.tenere.nl
Laatst gewijzigd door Noppy op vr mar 11, 2005 21:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik blijf maar gewoon bij mijn steling:
ALLE VERANDERING IS GEEN VERBETERING !!!!
waarom zo'n ding afvoeren?
al die ellende....
loopt slecht...
onderdelen kopen/zoeken...
ergernis....
en dat maar om hem weer zuinig te krijgen...
voor hetzelfde geld had je ook benzine kunnen kopen.....
en als je zuinig wilt laat hem dan in de schuur staan
" just my 2 cents "
ALLE VERANDERING IS GEEN VERBETERING !!!!
waarom zo'n ding afvoeren?
al die ellende....
loopt slecht...
onderdelen kopen/zoeken...
ergernis....
en dat maar om hem weer zuinig te krijgen...
voor hetzelfde geld had je ook benzine kunnen kopen.....
en als je zuinig wilt laat hem dan in de schuur staan
" just my 2 cents "
ok dan ook mijn 2 centen (wat zijn dat ook al weer?):Anonymous schreef:" just my 2 cents "
Rijker is niet altijd beter!
(en dat geldt niet alleen voor mengsels )
Ik heb ook een tijdje last gehad van zwart geslagen boegies. Dit kwam omdat mijn motor mijn olie keuze niet leuk vond. Dus heel wat boegies later was mijn olie fles op en had ik maar eens andere olie gekocht en met die olie nooit last gehad van zwarte boegies (behalve dan vorige week toen ik teveel olie in mijn benzine gegooid had )
dus check met andere olie!
p.s. Zelfs mijn pa had met zijn viertakt last van verkeerde olie
dus check met andere olie!
p.s. Zelfs mijn pa had met zijn viertakt last van verkeerde olie
Honda crf 250