Hey Noppers,
Ik ben bezig met mijn nieuwe aankoop: Honda CRF 250`08
Ik heb altijd 2-tact gereden, en maak nu de sprong in het diepe
HaHaHa.
Zijn er wat jullie betreft puntjes waar ik op motorgebied/versnellingsbak op moet letten?
Ik weet ook wel dat niemand in een motor kan kijken, maar misschien hebben jullie een paar tips waar ik aandacht aan kan besteden ,tijdens b.v de proefrit;,,
Alvast bedankt
waarop letten????
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 108
- Lid geworden op: do mei 28, 2009 19:44
- Locatie: southpark
Greetz Patrick#70
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: do okt 09, 2008 22:15
Ik denk dat je niet veel anders moet kijken dan naar een 2 tact. Controleer rijdend de bak en hoor of er geen tik bij de cilinder zit (big end).
Ik denk dat het veel belangrijker is om naar de vorige eigenaar te kijken. Is het een onderhoudsfreak of doet hij alleen maar rijden en doet hij hem weg omdat er groot onderhoud na 2 jaar zit aan te komen. Met een 250 wordt doorgaans alleen gecrosst. Hou rekening met de aanschafprijs dat er een reevisie tegen aan moet worden gegooid. Of het moet uiteraard aantoonbaar goed in orde zijn.
Succes!! Je zult er geen spijt van krijgen. Eenmaal 4-tact altijd 4 tact!!
Ik denk dat het veel belangrijker is om naar de vorige eigenaar te kijken. Is het een onderhoudsfreak of doet hij alleen maar rijden en doet hij hem weg omdat er groot onderhoud na 2 jaar zit aan te komen. Met een 250 wordt doorgaans alleen gecrosst. Hou rekening met de aanschafprijs dat er een reevisie tegen aan moet worden gegooid. Of het moet uiteraard aantoonbaar goed in orde zijn.
Succes!! Je zult er geen spijt van krijgen. Eenmaal 4-tact altijd 4 tact!!
Je zou voor een paar tientjes een compressiemeter kunnen kopen. Dan kan je iig zien hoe snel je aan een nieuwe zuiger toebent.
Staat hij geparkeerd met een vuil luchtfilter? Dat zou eigenaardig zijn; je spuit je motor af en daarna monteer je altijd direct een schoon luchtfilter.
Dat zou voor mij een signaal zijn.
Vraag eens hoeveel olie er in gaat met een oliefilterwissel. Als hij het niet uit zijn hoofd weet, wisselt hij niet vaak genoeg
Weet hij nog hoeveel verschil er zat tussen de gemeten klepspeling en de fabrieksinstelling? Als hij dat niet weet, dan hoop ik dat hij het voor je opgeschreven heeft. Een goede monteur houdt een schriftje bij om te zien hoe snel het achteruit loopt.
Staat hij geparkeerd met een vuil luchtfilter? Dat zou eigenaardig zijn; je spuit je motor af en daarna monteer je altijd direct een schoon luchtfilter.
Dat zou voor mij een signaal zijn.
Vraag eens hoeveel olie er in gaat met een oliefilterwissel. Als hij het niet uit zijn hoofd weet, wisselt hij niet vaak genoeg
Weet hij nog hoeveel verschil er zat tussen de gemeten klepspeling en de fabrieksinstelling? Als hij dat niet weet, dan hoop ik dat hij het voor je opgeschreven heeft. Een goede monteur houdt een schriftje bij om te zien hoe snel het achteruit loopt.
Compressie meten bij een viertakt is alleen waardevol als er geen automatische decompressie op zit. Bijna alle moderne machines hebben die wel. Zegt dus zo goed als niets.
Ik weet ook niet exact hoeveel olie er in mijn blok gaat, en heb al heel vaak gewisseld....Die van schriftje bijhouden is wel een goeie, een goede monteur houdt de onderhoudshistorie bij.
Ik zou checken, speling wiellagers, balhoofd, prolink, kun je allemaal voelen als ie op een bokje staat. Zitten alle spaken er strak in? Doe de ping test, zegt ook wat over onderhoud.
Verwar tikkende kleppen niet met een versleten big end, is een heel ander geluid. Wist je dat je met een schroevendraaier goed kan horen wat er in een blok gbeurd? Rauwe geluieden worden dan versterkt,
plastis tegen je oor, staal tegen blok bij stationair lopende motor. Voorzichtig gas geven en goed luisten.
Natuurlijk even rijden, goede koudstart?, check wit of blauw pluimen bij gas geven (warme motor)...Succes!
Ik weet ook niet exact hoeveel olie er in mijn blok gaat, en heb al heel vaak gewisseld....Die van schriftje bijhouden is wel een goeie, een goede monteur houdt de onderhoudshistorie bij.
Ik zou checken, speling wiellagers, balhoofd, prolink, kun je allemaal voelen als ie op een bokje staat. Zitten alle spaken er strak in? Doe de ping test, zegt ook wat over onderhoud.
Verwar tikkende kleppen niet met een versleten big end, is een heel ander geluid. Wist je dat je met een schroevendraaier goed kan horen wat er in een blok gbeurd? Rauwe geluieden worden dan versterkt,
plastis tegen je oor, staal tegen blok bij stationair lopende motor. Voorzichtig gas geven en goed luisten.
Natuurlijk even rijden, goede koudstart?, check wit of blauw pluimen bij gas geven (warme motor)...Succes!
Naast alle checks tijdens een bezichtiging denk ik dat je bij aanschaf van een enduro/crosser altijd een buffer in je besteding moet brengen voor onderhoud.. Heb je bijv 3000 euro budget, koop dan een motor van ca 2500, en hou die 500 achter de hand voor directe reparaties/achterstallig onderhoud.. Er komt namelijk een flinke dosis geluk bij kijken..
Bij de aanschaf van mijn ktm leek alles perfect, startte in een trap, liep rustig, geen bijgeluiden, compressie voelde goed.. Achteraf toch een iets te versleten big-end en een flink bekraste zuiger 2 takt welliswaar, ik had een ruim revisie bedrag achter de hand gehouden, nu weet ik exact wat ik aan mn motorje heb gewoon lekker fris
Bij de aanschaf van mijn ktm leek alles perfect, startte in een trap, liep rustig, geen bijgeluiden, compressie voelde goed.. Achteraf toch een iets te versleten big-end en een flink bekraste zuiger 2 takt welliswaar, ik had een ruim revisie bedrag achter de hand gehouden, nu weet ik exact wat ik aan mn motorje heb gewoon lekker fris
-
- Berichten: 108
- Lid geworden op: do mei 28, 2009 19:44
- Locatie: southpark
Bedankt Jongens , ik neem jullie raad/advies mee
Greetz Patrick#70
laat je wel even weten of en hoe je geslaagd bent
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 108
- Lid geworden op: do mei 28, 2009 19:44
- Locatie: southpark
Hey Hallo,
Ik ben geslaagd, ik heb geluk gehad motor is uit 2008 en in 2009 nieuw gekocht heeft 30 uur in totaal gelopen nieuwe zuiger zit 10 uur erin,
motor is in nieuwstaat, veel extra`s; Akrapovich uitlaat, twinairfilterkit,
grizzly afgeveerd, enz.
Ik ben geslaagd, ik heb geluk gehad motor is uit 2008 en in 2009 nieuw gekocht heeft 30 uur in totaal gelopen nieuwe zuiger zit 10 uur erin,
motor is in nieuwstaat, veel extra`s; Akrapovich uitlaat, twinairfilterkit,
grizzly afgeveerd, enz.
Greetz Patrick#70
Gefeliciteerd, have fun
greetz Futurist
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06