De 5e WEC van 2010 in Puchov, Slowakije was een superzware wedstrijd.
Er was een ronde uitgezet van ongeveer 50 km met daarin drie proeven en deze ronde moest vier keer worden gereden. Hans reisde vanuit Polen rechtstreeks door naar Slowakije en was op maandag avond al aanwezig in Puchov. De hele week was het goed weer geweest, maar in de nacht van vrijdag op zaterdag regende het de hele nacht. De proeven welke Hans in de dagen voor de wedstrijd had verkend, waren compleet veranderd in enorme modderpoelen en super gladde hellingen en afdalingen.
Hans begon op zaterdag te terughoudend aan de wedstrijd om geen fouten te maken op deze zeer zware en moeilijke proeven, en kon niet echt goed in zijn ritme komen. Toch zette Hans elke proef alles op alles om goede tijden neer te zetten, maar dit lukte net niet.
Hans behaalde op zaterdag een 12e plaats in de E2 klasse en een 41e plaats in de scratch.
Op zondag ging Hans er weer helemaal voor, en nu ging het beter.
Op de proeven welke helemaal kapot gereden waren op zaterdag en nog veel slechter waren geworden door de regenval in de nacht van zaterdag op zondag kon Hans nu wel goede tijden neer zetten. Het lukte zelfs om op een proef een top 5 plaatsen in de E2 klasse te pakken. Hans ging dan ook, na een supergoede voorlaatste proef te hebben gereden op een 8e plaats in de E2 klasse de laatste proef in, maar raakte na ongeveer 2o meter te hebben gereden de motor helemaal kwijt. Hans kon zijn weg wel weer vervolgen, maar moest de laatste proef zonder koppelingshendel rijden. Dit was natuurlijk erg moeilijk onder deze moeilijke omstandigheden, en Hans schoof daarom in het E2 klassement een plaats terug.
Hans behaalde op zondag een 9e plaats in de E2 klasse en een 27e plaats in de scratch.
Door deze goede uitslagen gaat Hans van de 14e naar de 12e plaats in de tussenstand van het WEC.
Commentaar Hans : Met de resultaten van dit weekend ben ik redelijk tevreden, want op zaterdag had er meer ingezeten daar ik te voorzichtig reed. Ik kom nu met mijn tijden wel steeds dichter bij een constante top 10 plaats en daarom heb ik ook dit weekend weer met een goed gevoel afgesloten.
De volgende wedstrijd van Hans is de XCC te Mernes, Duitsland
http://www.hansvogels.com/