Hai ff een vraagje,
nu de eerste zonnestralen zich weer laten zien werd het tijd om mijn xr600r uit 1988 te starten, en tank te vullen, waar ik altijd super tankte verkopen het nu niet meer, ik heb loodvrij getankt nu. weet iemand of ik dat ongestraft kan blijven doen in de toekomst of gaat mijn xr een keer protesteren hier tegen ???
bij mijn weten zat in de super benzine vd laatste jaren al geen loodvervanger meer in, alleen een hoger octaan gehalte.
in een 88-er hoeft toch geen loodvervanger in.
loodvervanger (liquuid-molly) wordt nog gewoon verkocht bij de auto
materialen zaak.
o heb er nu een loodvervenger van het merk Sonax ingedaan, maar als ik jou goed begrijp Rene, dan loopt die net zo goed op euro 95 en zou het geen kwaad kunnen voor de klepjes enzo,
zal de vraag ook op MF posten, kijken wat daar uit komt
zie hieronder een duidelijk uitleg van banaanman van MF, ik ga voortaan dus gewoon loodvij tanken zonder iets maar toe te voegen,
een octaan booster is onzin.
lood verhoogt het octaan gehalte van benzine ook niet.
en in super benzine zit ook al jaren geen lood meer.
kwaad zal het niet kunnen, alleen je portemonee vindt het minder.
een octaan booster heb je pas nodig als de motor gaat pingelen.
pingelen is het voortijdig ontsteken van de brandstof, voordat de zuiger bij het normale ontstekingstijdstip is.
dit is zeer schadelijk.
pingelen komt voor als het octaan gehalte van de benzine erg laag is, of de compressie van de motor erg hoog.
de brandstof die je in europa/nederland tankt is niet zo laag, dat je met een standaard motor een octaan booster nodig hebt.
als je nu naar afrika gaat met je XR, zou je wel maatregelen moeten nemen, door een octaan booster mee te nemen of de compressie te verlagen.