Daar ben ik dus benieuwd naar.
Iemand reele cijfers daarover? Liever niet "ik denk" argumenten maar slechts harde feiten...
Misschien kunnen we dan een "onderhoudskosten per uur" berekenen
Onderhoudskosten 2-tact vs 4-tact
Moderator: ghulst
Je moet niet doen, je moet niet laten!
Vertel...(?)
Je moet niet doen, je moet niet laten!
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: wo okt 10, 2007 17:39
- Locatie: N.Brabant
Ik denk tweetakt goedkoper.
Wat ik in ca. 3/4 jaar 4takt aan problemen/onderhoud heb gehad, daarvan was 1/3 deel (aan geld) onderdelen die in een tweetakt niet eens inzitten.
motor was ca. 1,5-2 jaar oud toen ik hem kocht.
betreft een crf450
Wat ik in ca. 3/4 jaar 4takt aan problemen/onderhoud heb gehad, daarvan was 1/3 deel (aan geld) onderdelen die in een tweetakt niet eens inzitten.
motor was ca. 1,5-2 jaar oud toen ik hem kocht.
betreft een crf450
Eerste 2 jaar zal het elkaar niet veel ontlopen..maar per saldo is de 4T uiteindelijk duurder.
Pas bij revisie begint een 4T echt in de cijfers te lopen.
Voorbeelden:
Aftermarket 250 2T zuiger zit rond de 100/110 euro, 4T 450 is 170/180
Big-end 2T rond de 100 euro, 4T rond de 180
Pakkingset 2T 55/60 euro, 4T 120/130 euro
4T Kleppen vervangen 260 euro + kleppen stellen is ook duur.
Uiteraard kan het even duren voor je bovenstaande moet vervangen, maar tenslotte kom je er een keer voor te staan.
En ja, ik weet dat bepaalde onderdelen goedkoper kunnen, maar ik noem de reguliere prijzen, zonder extreme kortingen, matsprijzen etc. etc.
Pas bij revisie begint een 4T echt in de cijfers te lopen.
Voorbeelden:
Aftermarket 250 2T zuiger zit rond de 100/110 euro, 4T 450 is 170/180
Big-end 2T rond de 100 euro, 4T rond de 180
Pakkingset 2T 55/60 euro, 4T 120/130 euro
4T Kleppen vervangen 260 euro + kleppen stellen is ook duur.
Uiteraard kan het even duren voor je bovenstaande moet vervangen, maar tenslotte kom je er een keer voor te staan.
En ja, ik weet dat bepaalde onderdelen goedkoper kunnen, maar ik noem de reguliere prijzen, zonder extreme kortingen, matsprijzen etc. etc.
-
- Berichten: 108
- Lid geworden op: do mei 28, 2009 19:44
- Locatie: southpark
Ik denk dat Mario2t gelijk heeft
Er word ook steeds vaker terug gegaan naar 2-tact, met als reden het onderhoud.
Ikzelf rij ook 2-tact
Ik ben wel eens benieuwd of de motoren leveranciers ook weer 2-t gaan bouwen als er meer vraag naar is
Er word ook steeds vaker terug gegaan naar 2-tact, met als reden het onderhoud.
Ikzelf rij ook 2-tact
Ik ben wel eens benieuwd of de motoren leveranciers ook weer 2-t gaan bouwen als er meer vraag naar is
Greetz Patrick#70
en dan hebben we het nog niet eens over de prijs - pret verhouding gehad
Er schijnt trouwens een 2 takt injectie Huskie aan te komen
Er schijnt trouwens een 2 takt injectie Huskie aan te komen
#777 - Mijn fotoboekenplank
Ik ben wel eens benieuwd of de motoren leveranciers ook weer 2-t gaan bouwen als er meer vraag naar is
Volgens mij gegarandeerd terug 2-takt
Volgens mij gegarandeerd terug 2-takt
KTM heeft trouwens al een 2takt met injectie rondrijden, die zo in productie kan en voldoet aan zelfs toekomstige milieu-eisen...
40 % verkoop van "grote" KTM's wereldwijd is tweetakt, en dat aantal stijgt.
Jo VdB
40 % verkoop van "grote" KTM's wereldwijd is tweetakt, en dat aantal stijgt.
Jo VdB
Bij de DMX is de splitsing er al.
MX2 wordt opgedeeld in een 2T en 4T klasse.
Er komen in verschillende landen ook weer 125 c.c. 2T kampioenschappen.
Als er 1 japans merk weer 2T gaat maken, dan is het best mogelijk dat er meer volgen. Honda zal vast het langst dwarsliggen. Het is van oorsprong een 4T fabrikant en in eerste instantie was dat ook de reden dat Elsinore de blokken maakte. Pas toen ze er niet meer voor weg konden komen wilden ze zelf 2T produceren en bij de eerste de beste gelegenheid zijn ze zich weer gaan inzetten voor afschaffing..
Ik heb zelf een 4T en een 2T en beide geven pret btw..
MX2 wordt opgedeeld in een 2T en 4T klasse.
Er komen in verschillende landen ook weer 125 c.c. 2T kampioenschappen.
Als er 1 japans merk weer 2T gaat maken, dan is het best mogelijk dat er meer volgen. Honda zal vast het langst dwarsliggen. Het is van oorsprong een 4T fabrikant en in eerste instantie was dat ook de reden dat Elsinore de blokken maakte. Pas toen ze er niet meer voor weg konden komen wilden ze zelf 2T produceren en bij de eerste de beste gelegenheid zijn ze zich weer gaan inzetten voor afschaffing..
Ik heb zelf een 4T en een 2T en beide geven pret btw..
Ik heb in mijn "cross carrière" met niets anders gereden dan met 2takt motoren, en heb ook nog met een kawasaki 500 2takt enduro gereden
Dat was pas een "BOM", eigenlijk niet om te doen.
Moest je goed oppassen om niet uit te breken hoor! die moest je goed dosseren met het gashandle of het was "BOEM PATAT"
Dat was pas een "BOM", eigenlijk niet om te doen.
Moest je goed oppassen om niet uit te breken hoor! die moest je goed dosseren met het gashandle of het was "BOEM PATAT"
Buiten de kosten om nog even een weinig genoemd voordeel van de 2takt: Het geluid! Een gemiddelde jonge 2takt motorfiets produceert (helemaal de nieuwe ktm modellen!) nog maar weinig db's vind ik.. In tegenstelling tot de meeste 4 takten, daar krijg je van die boze gezichten van in het bos
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: do okt 09, 2008 22:15
Mijn mening over 2 takt:
Nadeel
- De stank op kleren.
- Olie smurrie in de uitlaat
- Bijmengen op de gok bij ritten
- Motor karakter
Voordeel
- Onderdelen goedkoper
- makkelijker aan te sleutelen
- Wendbaarder
Mijn mening over 4 takt:
Nadeel
- Moeilijker aan te sleutelen
- Meer geluid
- Duurdere onderdelen
- Zwaarder
Voordeel
- Motor karakter (erg belangrijke factor voor mij om 4t te kiezen)
- Geen olie bijmengen
Voorlopig rij ik 4t, maar ik sluit niks uit. Voor trial heb ik een 2t en daar stapt iedereen over op een 4t. Bij de wegracerij is de trend ook ingezet naar 4T. Laatste stuiptrekking van de 2T in de crosserij?
Nadeel
- De stank op kleren.
- Olie smurrie in de uitlaat
- Bijmengen op de gok bij ritten
- Motor karakter
Voordeel
- Onderdelen goedkoper
- makkelijker aan te sleutelen
- Wendbaarder
Mijn mening over 4 takt:
Nadeel
- Moeilijker aan te sleutelen
- Meer geluid
- Duurdere onderdelen
- Zwaarder
Voordeel
- Motor karakter (erg belangrijke factor voor mij om 4t te kiezen)
- Geen olie bijmengen
Voorlopig rij ik 4t, maar ik sluit niks uit. Voor trial heb ik een 2t en daar stapt iedereen over op een 4t. Bij de wegracerij is de trend ook ingezet naar 4T. Laatste stuiptrekking van de 2T in de crosserij?
Tjah, bij de enduro's zie je steeds vaker weer 2T.Bakkertjedeeg schreef:Mijn mening over 2 takt:
Laatste stuiptrekking van de 2T in de crosserij?
Toch wint het 'gemakkelijke' motorkarakter vd 4T het uiteindelijk vd kosten en het meer complexe blok, denk ik.
moet je in de kosten ook niet mee rekenen het hogere verbruik van een 2t plus de de mengolie? Of maken we daar te weinig km's voor
Mijn ktm 4t verbruikt ongeveer 1:18 hij heeft 6000 km gelopen dus 333 liter verstookt.
de gemiddelde 2t loopt misschien 1:8 dus op de zelfde 6000 km zou hij dan 750 liter hebben verstookt + de mengolie
Mijn ktm 4t verbruikt ongeveer 1:18 hij heeft 6000 km gelopen dus 333 liter verstookt.
de gemiddelde 2t loopt misschien 1:8 dus op de zelfde 6000 km zou hij dan 750 liter hebben verstookt + de mengolie
Bij de endurocross zijn het de 2 takten die de dans leiden. Alleen is het de rijder die kiest of de marketing?
Dus je kunt beter zeggen dat naar gelang de omstandigheden er gekozen wordt voor een 2 of 4 takt.
Dus je kunt beter zeggen dat naar gelang de omstandigheden er gekozen wordt voor een 2 of 4 takt.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: do okt 09, 2008 22:15
Is wel een slimme zet van KTM imo. Als zij volle gas blijven door ontwikkelen op 2 takt gebied als 1 van de weinigen dan hebben ze een USP in huis.
Stank in de kleren vind ik heerlijk dus geen nadeelBakkertjedeeg schreef:Mijn mening over 2 takt:
Nadeel
- De stank op kleren.
- Olie smurrie in de uitlaat
- Bijmengen op de gok bij ritten
- Motor karakter
Voordeel
- Onderdelen goedkoper
- makkelijker aan te sleutelen
- Wendbaarder
Mijn mening over 4 takt:
Nadeel
- Moeilijker aan te sleutelen
- Meer geluid
- Duurdere onderdelen
- Zwaarder
Voordeel
- Motor karakter (erg belangrijke factor voor mij om 4t te kiezen)
- Geen olie bijmengen
Voorlopig rij ik 4t, maar ik sluit niks uit. Voor trial heb ik een 2t en daar stapt iedereen over op een 4t. Bij de wegracerij is de trend ook ingezet naar 4T. Laatste stuiptrekking van de 2T in de crosserij?
Nadeel is dat ik altijd krap achter schuimpie rijdt (kom er maar niet voorbij ) en toen hij nog tweetakt reed (en ik ook) kwam ik altijd met barstende koppijn thuis. Toen hij is overgestapt naar viertakt was dit over.
Allways replace the cheapest parts first
Bakkie toch, een Uiterst-Strakke-Piemel in huis? Daar zou menigeen wel blij mee zijn!Bakkertjedeeg schreef:Is wel een slimme zet van KTM imo. Als zij volle gas blijven door ontwikkelen op 2 takt gebied als 1 van de weinigen dan hebben ze een USP in huis.
Nee man, 2-takt is gewoon passé. Natuurlijk zijn er nog mannen die er goed mee overweg kunnen maar die sterven ook wel uit, net zo als de mensen die een pils drinken met een jonge klare erbij of een pakje kondooms meenemen als ze een afspraakje hebben voor de bioscoop of gewoon op hun werk verschijnen als de kapper overleden is!
@ Huskie, kan endurocross ook met een CRF? Zal het moeten proberen volgende week!
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Vind de motorkarakteristiek van de 2takt ook niet ideaal, maar de voordelen op kosten, technische eenvoud en gewicht winnen het bij mij wel dik (de kosten beginnen al bij aanschaf).. Daarom vind ik de 2t ab absoluut niet passé! Heerlijk die geur, en op de gok mengen is ook niet van toepassing, netjes een maatflesje met streepjes per liter benzine. En bij een rit neem je een voorgemengde jerrycan mee
Nee Pruus, natuurlijk kan dat niet.pruus schreef:
@ Huskie, kan endurocross ook met een CRF? Zal het moeten proberen volgende week!
Maar vertel, wat voor leuks ga je doen?
Is het weer Bilstain tijd?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 108
- Lid geworden op: do mei 28, 2009 19:44
- Locatie: southpark
Jaja, ik hoor het alweer heerlijk zo`n discussie over 2 of 4 tact
Moet ook kunnen vind ik
Feit is wel dat onze hobby ,toch veel geld kost of je serieus of hobby matig rijd het kost toch genoeg
Of je nou 2-of 4-tact rijdt
Moet ook kunnen vind ik
Feit is wel dat onze hobby ,toch veel geld kost of je serieus of hobby matig rijd het kost toch genoeg
Of je nou 2-of 4-tact rijdt
Greetz Patrick#70
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: do okt 09, 2008 22:15
pruus schreef:Bakkie toch, een Uiterst-Strakke-Piemel in huis? Daar zou menigeen wel blij mee zijn!Bakkertjedeeg schreef:Is wel een slimme zet van KTM imo. Als zij volle gas blijven door ontwikkelen op 2 takt gebied als 1 van de weinigen dan hebben ze een USP in huis.
Nee man, 2-takt is gewoon passé. Natuurlijk zijn er nog mannen die er goed mee overweg kunnen maar die sterven ook wel uit, net zo als de mensen die een pils drinken met een jonge klare erbij of een pakje kondooms meenemen als ze een afspraakje hebben voor de bioscoop of gewoon op hun werk verschijnen als de kapper overleden is!
@ Huskie, kan endurocross ook met een CRF? Zal het moeten proberen volgende week!
Ik deel je mening dat 2 takt passe is onwille van milieu. Ook al is de uitstoot al een stuk gereduceerd, het blijft een veel grotere vervuiler.
Een paar seconde achter een smokey rijden vind ik ook lekker, maar niet langer dan een minuut. Dan wordt ik er ook misselijk van.Bosje schreef: Nadeel is dat ik altijd krap achter schuimpie rijdt (kom er maar niet voorbij ) en toen hij nog tweetakt reed (en ik ook) kwam ik altijd met barstende koppijn thuis. Toen hij is overgestapt naar viertakt was dit over.
4 takten zijn voor fabrikanten veel interssanter omdat als een 4 takt ploft er gelijk voor een vermogen aandelen in kan. Als de japanners willen kunnen ze ook wel een emissie vriendelijke 2 takt onwikkelen.
Voor de prijs van de onderdelen van een 4 takt kun je een 2 takt LATEN reviseren. Als je gevoelig bent voor de bladen, marketing en wat iedereen rijdt op de crosbaan en ritten ben je natuurlijk bang dat je straks met zo'n onverkoopbare 2 takt blijft zitten.
Feit is dat een 2 takt gewoon goedkoper is. En zit dan niet te zeiken over nadelen als stank en olie smurrie in de uitlaat.
De laatste KTM 300exc is voor mij.
Voor de prijs van de onderdelen van een 4 takt kun je een 2 takt LATEN reviseren. Als je gevoelig bent voor de bladen, marketing en wat iedereen rijdt op de crosbaan en ritten ben je natuurlijk bang dat je straks met zo'n onverkoopbare 2 takt blijft zitten.
Feit is dat een 2 takt gewoon goedkoper is. En zit dan niet te zeiken over nadelen als stank en olie smurrie in de uitlaat.
De laatste KTM 300exc is voor mij.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)