kleppen stellen

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
peterkem

ik wil mijn kleppen stellen maar ik krijg die grote dop aan de linker zijkant niet los, die zit veel te vast,
wie weet raad hoe ik deze los krijg
zappa.suzuki

Stop met proberen!

Of je stelt ook gelijk de balansasketting en haalt het carterdeksel er af en dan vind je ook het OT, kijk maar ff bij de sleuteltips bij balansasketting spannen..

Of rij de motor goed warm, draai dan de dop een slag los [ gaat dan waarschijnlijk makkelijk ] en wacht tot dat de motor koud is en stel dan de kleppen.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
peterkem

thx zappa
DR 650 1995
zappa.suzuki

No problem :wink:

deksel ff warm stoken met een verfbrander gaar ook denk ik zo ff.. beetje fris om dat ding goed warm te rijden :wink:

En set hem daarna gewoon licht vast.. anders krijg je hem echt nooit meer los.. ook een beetje kopervet/montage pasta er op :wink:
peterkem

goede tip met dat vet , nieuw voorband is ook al bestelt dus dat komt allemaal goed metseler 90/90/21/54S TOURANCE voor 73,13 Eurotjes
DR 650 1995
peterkem

zappa onder het voorste spadbord zit een ijzer plaat , maar die is veel te slap gemaakt bestaat er een bikkere metalen plaat inplaats die slappe bucht? en hoe noemt die plaat eigelijk
DR 650 1995
BIG88

have BIG fun

D.F.M.T.
peterkem

haa dat ziet er al veel steviger uit.
ik heb die grote dop los gekregen om mijn kleppen te regelen.
maar ik heb ook de dekseltjes open gemaakt van de kleppen, maar is het normaal dat die vol olie hangen,
DR 650 1995
peterkem

de kleppen in op 0,10 en de kleppen uit op 0,15 volgens het whb
DR 650 1995
zappa.suzuki

yip, mag ook iets ruimer.. tot 0.13 en 0.20 :wink:

en bedoel je dat er wat olie in de deksels zat of dat de kop vol olie zat?
peterkem

gewoon vochtig van olie niet helemaal vol;
toen ik begon aan de kleppen te stellen wilde ik de maat staaf van 0,10 er tussen steken en dat ging niet , ik heb dan de bout los gedraaid en dan de stelschroef met de schroevendraaier omhoog gedraaid, dan de maat staaf er tussen en de schroef er tegen gedraaid, dan de bout terug vast gedraaid terwijl ik de bout tegen hield , ik hoop dat ik het goed gedaan heb , het is mijn aller eerste keer dat ik dit doe
DR 650 1995
Shifty-PK
Contacteer:

Je moet er een beetje gevoel voor krijgen. Als de 0.10 er net doorheen gaat en de 0.15 zeker niet zit je aardig in de richting.

Aandraaien met de voeler erin zou ik niet doen, omdat je dan makkelijk de kleppen te strak zet. Het is aan te raden meerdere keren de voeler er doorheen te halen, vooral na het stellen, dan weet je zeker dat het goed is gegaan.

Ik gebruik voelermaatjes waarbij de uiteindes in een hoek van 45graden gebogen zijn, dan krijg je ze er makkelijker tussen bij een big zonder dat de voeler gebogen erin gaat.
Het is natuurlijk de bedoeling dat er olie in de kop zit, dat is de smering van de nokkenas e.d.. Als er aan de buitenkant olie dan lekt er iets, maar zolang het er niet onderuit druipt hoef je je daarover ook geen zorgen te maken.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki

Yip, klopt als een bus..

Wel na het stellen de zuiger 2 slagen rond draaien en opnieuw meten..

ga er van uit dat je weet dat er 2 slagen zijn van de zuiger, spoelslag en arbeidsslag..
Bij de 1 staan alleen de inlaatkleppen open en bij de andere geen van beiden.. bij die moet je stellen :wink:

EDIT :oops:
Laatst gewijzigd door zappa.suzuki op za jan 30, 2010 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
peterkem

oei ik vrees dat ik dit niet begrijp
DR 650 1995
Edwin
Contacteer:

Dit maakt het wat duidelijk als je naar de animatie kijkt hoop ik.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Viertaktmotor
Assumption is the mother of all fuck ups
zappa.suzuki

sorry, zei het fout..
Bij de arbeidsslag staan de kleppen DICHT en stel je de kleppen..

Simpel gezegt;

Motor doet BOEM en daardoor vliegt de zuiger naar beneden,
dan weer naar boven en de uitlaatkleppen gaan open om de verbrande lucht naar buiten te laten..
Zuiger vliegt door tot boven aan en dan weer naar beneden..
terwijl ie naar beneden gaat gaan de inlaatkleppen open om benzine en lucht naar binnen te laten zuigen.. kleppen gaan dicht terwijl de zuiger naar boven gaat en perst de boel samen..
Boven aan vonkt de bougie en BOEM..

Bij het boem moment staan de kleppen dicht en meet je de speling.
dat word OT genoemd [Ontstekings Tijdstip]
Dus bij 2 x de zuiger boven aan is er 1 x OT

Om zeker te weten of ie op OT staat haal ik als de punten gelijk staan de 0.05 en 0.10 meters er tussen door.. als die bij beide er tussen doorgaan en bij de volgende ronde alleen bij de inlaatkleppen dan heb ik OT..
Ik voel het tegenwoordig ook gewoon door aan de tuimelaars te voelen.. op OT hebben ze beiden een klein beetje speling op de kleppen, bij de spoelslag alleen de inlaatkleppen
BIG88

je kunt ook met een zaklampje door de openingen kijken
beide nokken moeten naar beneden staan bij het stellen
have BIG fun

D.F.M.T.
peterkem

oei ik denk dat ik al verkeert ben begonen, ik heb de in laat kleppen al afgesteld maar toen ik mijn maat er onder wilde steken kreeg ik die er niet tussen, ik heb dan de bout en de vijs las gemaakt , dan de maat er tussen en dan op maat gezet, de uit heb ik nog niets aan gedaan ik wil eerst zeker zijn
DR 650 1995
zappa.suzuki

dan zijn we blij dat je hier ff kwam vragen :wink:

veel mensen zijn bang om wat te vragen, bang om een domme vraag te stellen en blijfen dus de rest van hun leven dom :wink:

Nu op zoek naar het OT, je weet dat de streep op de crankas gelijk moet met de streep op het carter, draai de crank LINKS om tot dat de strepen gelijk staan.
Voelermaat 0.05 tussen inlaat en uitlaat kleppen halen, als ie redelijk makkelijk tussen de uitlaat kleppen gaat en makkelijk tussen de uitlaat kleppen dan zit je goed, ter controle 1 slag rond en weer voelen.

Als je zeker weet dat je OT hebt de kleppen stellen, daarna 2 slagen rond en weer controleren.. blijft gepiel vind ik maar als je het goed doet hoef je er zo 12/18000km niet meer naar om te kijken, dingen slijten bijna niet :wink:

Controleer voordat je er nieuwe olie in gooit [ als je de oude er uit hebt gehaald] ook altijd het bezink bakje onder op het blok.
Is het langwerpige dekseltje naast de olie aftapplug.
Onder dat dekseltje zit een roostertje met 2 schroefen, haal het er af en spuit het schoon met benzine/remreiniger.
ls dit zeefje verstopt zit krijgt je pomp moeilijk de olie rond :wink:
de antrapper

BIG88 schreef:je kunt ook met een zaklampje door de openingen kijken
beide nokken moeten naar beneden staan bij het stellen
8) idd , is mijn truukje ook :D
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
peterkem

oei dat links omdraaien heb ik ook al verkeert gedaan ik heb een halve toer moeten doen om de streepjes op elkaar te zetten en ik heb rechts omgedraait.. is dat erg????
DR 650 1995
peterkem

en trouwens ER ZIJN GEEN DOMME VRAGEN alleen DOMME ANTWOORDEN
zappa.suzuki

peterkem schreef:oei dat links omdraaien heb ik ook al verkeert gedaan ik heb een halve toer moeten doen om de streepjes op elkaar te zetten en ik heb rechts omgedraait.. is dat erg????
Nah, maar oficieel moet het links om volgen het boek :wink:
peterkem

na het stellen van de kleppen alles teureg gemonteerd.

bij het starten van de motor geen probleem maar de kleppen tikken nog meer als er voren, bij het rijden heeft de motor enorm veel druk verlies en dus niet het volle vermogen en trekt heel langzaam op.
dus ik moet vanvooraf aan op nieuw beginnen denk ik.
Plaats reactie