Ik ben op zoek naar een enduro motor met een aantal eisen.
- 25kw (legaal)
- 4takt
- niet te zwaar
Wat raden jullie aan. Ik weeg rond de 80 kilo en ben 1.87 meter.
De motor word het meest gebruikt voor de crossbaan in de zomer, en enduro ritten in de winter. Er zal soms op gereden worden naar school (20km) of binnen de stad.
Mijn eerste voorkeur was een wr250f, vanwege het vermogen en het gewicht. Degene die ik op het oog was had nog een extra uitlaat. Kan hierna altijd nog een andere nokkenas etc. in voor meer vermogen. Alleen deze heeft geen elektrische start (2002) en is deze motor niet te licht voor mij ?
Voorstellen
Moderator: ghulst
eerst 18 te worden en een rijbewijs halen is op dit moment de beste tip die ik je kan geven.
Oude fiets is best om te leren rijden...
Luchtgekoelde xr400 of dr350...komt nix aan; goedkoop, relatief weinig onderhoudskosten tov de competitievere modellen...
als je meteen één van de watergekoelde opgepepte blokjes wil, kan je je verwachten aan een heel ander kostenplaatje (ook buiten de aankoopprijs: onderhoud!)
grtz
Luchtgekoelde xr400 of dr350...komt nix aan; goedkoop, relatief weinig onderhoudskosten tov de competitievere modellen...
als je meteen één van de watergekoelde opgepepte blokjes wil, kan je je verwachten aan een heel ander kostenplaatje (ook buiten de aankoopprijs: onderhoud!)
grtz
Me vader had inderdaad ook een dr350 tot 2 maandjes geleden. Ook wel eens op gereden. Alleen wil graag in de zomer ook de crossbaan ermee op. En dat zie ik niet zo zitten met een dr350 of xr400. Hoeveel uur doen jullie gemiddeld met een zuiger ? Olie om de 500km en luchtfilter om de 1000 kilometer. En natuurlijk de kleppen checken om de 1000 km, maar dat ben ik van plan zelf te doen. Alleen schade kun je natuurlijk niet meerekenen.pHreaC schreef:Oude fiets is best om te leren rijden...
Luchtgekoelde xr400 of dr350...komt nix aan; goedkoop, relatief weinig onderhoudskosten tov de competitievere modellen...
als je meteen één van de watergekoelde opgepepte blokjes wil, kan je je verwachten aan een heel ander kostenplaatje (ook buiten de aankoopprijs: onderhoud!)
grtz
Hoeveel zijn jullie gemiddeld per maand kwijt ?
Luchtfilter om de duizend kilometer slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar dat snap je zelf ook wel hoop ik?PR21 schreef:Me vader had inderdaad ook een dr350 tot 2 maandjes geleden. Ook wel eens op gereden. Alleen wil graag in de zomer ook de crossbaan ermee op. En dat zie ik niet zo zitten met een dr350 of xr400. Hoeveel uur doen jullie gemiddeld met een zuiger ? Olie om de 500km en luchtfilter om de 1000 kilometer. En natuurlijk de kleppen checken om de 1000 km, maar dat ben ik van plan zelf te doen. Alleen schade kun je natuurlijk niet meerekenen.pHreaC schreef:Oude fiets is best om te leren rijden...
Luchtgekoelde xr400 of dr350...komt nix aan; goedkoop, relatief weinig onderhoudskosten tov de competitievere modellen...
als je meteen één van de watergekoelde opgepepte blokjes wil, kan je je verwachten aan een heel ander kostenplaatje (ook buiten de aankoopprijs: onderhoud!)
grtz
Hoeveel zijn jullie gemiddeld per maand kwijt ?
Suzuki RMZ 450
Op de crossbaan natuurlijk om de keer opnieuw inolieen, maar bij enduro/offfroad gebruik hoeft dit toch niet zo vaak.pHreaC schreef:
Luchtfilter om de duizend kilometer slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar dat snap je zelf ook wel hoop ik?
Laatst gewijzigd door PR21 op ma nov 09, 2009 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 336
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59
Daar word je heel erg nenuwachtig van.....pHreaC schreef:Koop geen competitieve enduro voor straatgebruik....volgens mij ga er spijt van krijgen...
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
wegenbelasting 67euro p.jaar
verzekering 6euro per maand
benzine ligt aan je zelf
bandjes, ik doe met een set iets meer dan een maand €+/- 100,-
om de 6maanden een nieuwe kettingset tussen de 100-150euro
om het jaar een grote beurt
-olie 40,-
-olie filter 3,50
-bougies 2x4,-
-luchtfilter 18,-
-carterpakking 11,-
en als je een beetje pech hebt of iets moet reviseren ben je gedekt als student, uit ervaring..
ik denk dat je beter een oud ding kunt kopen, wat relatief goedkoop is in onderhoud, en straks als je een vaste baan hebt of iets pas een skeurijzer kopen, anders kom je je zelf vanzelf een keer tegen denk ik.
maar veel kosten liggen aan je zelf,
en een luchtfilter valt km-technisch niet veel over te zeggen, alleen als je hem op de weg gebruikt, en nooit door de stof rijd..
als je door het zand rijd, of achter iemand aanrijd die goed stoft zit ie zo vol.
verzekering 6euro per maand
benzine ligt aan je zelf
bandjes, ik doe met een set iets meer dan een maand €+/- 100,-
om de 6maanden een nieuwe kettingset tussen de 100-150euro
om het jaar een grote beurt
-olie 40,-
-olie filter 3,50
-bougies 2x4,-
-luchtfilter 18,-
-carterpakking 11,-
en als je een beetje pech hebt of iets moet reviseren ben je gedekt als student, uit ervaring..
ik denk dat je beter een oud ding kunt kopen, wat relatief goedkoop is in onderhoud, en straks als je een vaste baan hebt of iets pas een skeurijzer kopen, anders kom je je zelf vanzelf een keer tegen denk ik.
maar veel kosten liggen aan je zelf,
en een luchtfilter valt km-technisch niet veel over te zeggen, alleen als je hem op de weg gebruikt, en nooit door de stof rijd..
als je door het zand rijd, of achter iemand aanrijd die goed stoft zit ie zo vol.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Nee hoor bij enduro net als in bergeijk gewoon om de 80km dus elke rondenPR21 schreef:Op de crossbaan natuurlijk om de keer opnieuw inolieen, maar bij enduro/offfroad gebruik hoeft dit toch niet zo vaak.pHreaC schreef:
Luchtfilter om de duizend kilometer slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar dat snap je zelf ook wel hoop ik?
go faster on a ktm 500 exc nv 40 836
-
- Berichten: 336
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59
En daar kunnen er heel wat over meepraten..!wheely34 schreef:Nee hoor bij enduro net als in bergeijk gewoon om de 80km dus elke rondenPR21 schreef:Op de crossbaan natuurlijk om de keer opnieuw inolieen, maar bij enduro/offfroad gebruik hoeft dit toch niet zo vaak.pHreaC schreef:
Luchtfilter om de duizend kilometer slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar dat snap je zelf ook wel hoop ik?
Schade en schande enzo.....
blijf dat wel raar vinden, als je filter vol zit moet je motor er mee stoppen, dan moet niet het filter stof gaan door laten.Herr DRénérZéele schreef:En daar kunnen er heel wat over meepraten..!wheely34 schreef:Nee hoor bij enduro net als in bergeijk gewoon om de 80km dus elke rondenPR21 schreef: Op de crossbaan natuurlijk om de keer opnieuw inolieen, maar bij enduro/offfroad gebruik hoeft dit toch niet zo vaak.
Schade en schande enzo.....
tis geen olie filter met een by-pass.
maar ik heb afgelopen ritje weer diverse hobby sleutelaars hun filter zien vervangen zonder blauwe klauwe te krijgen...
-
- Berichten: 336
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59
Zonder olie houdt alles op natuurlijk. Maar in Bergeijk waren het echt niet allemaal prutsers die in de problemen kwamen. Vind eigenlijk ook dat het niet zou moeten kunnen bij een goed geolied filter maar om één of andere reden gebeurde het toch (niet bij mij trouwens.... gelukkig )
Heel fijn zand? Maar ik denk dat ze in Afrika ook heel fijn zand hebben en daar word toch ook vrolijk rondgeploft... In zulke situaties toch maar zo'n mooi hoesje gebruiken voor de zekerheid.
Maar waarom je filter niet volloopt en je motor ermee stopt. Ksnaphetookniet...
Heel fijn zand? Maar ik denk dat ze in Afrika ook heel fijn zand hebben en daar word toch ook vrolijk rondgeploft... In zulke situaties toch maar zo'n mooi hoesje gebruiken voor de zekerheid.
Maar waarom je filter niet volloopt en je motor ermee stopt. Ksnaphetookniet...
Koop een XR 400,die gaan nooit kapot.
Een perfecte beginers motor
De zuiger slijt wel (luchtgekoeld),cilinder opboren,prox zuiger erin en daar ga je weer.
WR250F 2001 en 2002 blinken niet uit in de standtijd,vanaf 2003 wel een goede standtijd.
Voer een WR 250F niet op,dan krijg je een standtijd van een YZF
Monteer in een WR 250F nooit immitatie delen!!!
13.500 rpm heeft originele onderdelen nodig.
Een perfecte beginers motor
De zuiger slijt wel (luchtgekoeld),cilinder opboren,prox zuiger erin en daar ga je weer.
WR250F 2001 en 2002 blinken niet uit in de standtijd,vanaf 2003 wel een goede standtijd.
Voer een WR 250F niet op,dan krijg je een standtijd van een YZF
Monteer in een WR 250F nooit immitatie delen!!!
13.500 rpm heeft originele onderdelen nodig.
- de crossgoeroe
- Berichten: 179
- Lid geworden op: wo okt 31, 2007 20:32
- Locatie: thuis
Tijdens het seizoen ongeveer dit:PR21 schreef:Nee daar word die niet veel voor gebruikt, ik bedoelde enduro.pHreaC schreef:Koop geen competitieve enduro voor straatgebruik....volgens mij ga er spijt van krijgen...
Maar wat zijn jullie maandelijkse kosten ?
-elke week inschrijfgeld offroad=20
-elke 3e week olie en oliefilter=30=10 per weekend
-elk weekend gem. 15ltr benzine voor de motor=20
-voor de auto auto gem.ook 15 ltr per weekend=20
-vorige week nog een dubbele gaskabel=50
elke week is er wel iets kapot.....
-elke rit ong.2 rolloff=4
-achterband elke maand=ong 10-15 per weekend
ik denk dat je al gauw op gem 100 euro per weekend als er niet teveel extra onderdelen nodig zijn,deze onkosten heb je voor de offroadritten zo n 12 per jaar en dan je groot onderhoud nog......maar als je begint met dit werk ben je besmet met het virus......succes
---------------YAMAHA WR 450F Special Edition ---------------------
idd een perfecte beginners motor, trappen is lopen... zo niet ben je weer te laat met het verversen van de luchtfilter. Verder normale onderhouds intervallen qua olie filter en olie ( ik doe het om de 1600 km). enne oersterke dingen !han schreef:Koop een XR 400,die gaan nooit kapot.
Een perfecte beginers motor
De zuiger slijt wel (luchtgekoeld),cilinder opboren,prox zuiger erin en daar ga je weer.
Honda crf500x HM '05