Wat heb jij vandaag aan de BIG gedaan ?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ik heb mijn weekend en een paar avonden weer nuttig besteed.
Bij het vrijdags naar huis rijden begon het gezeik al met een lekke band rijden.. was alweer even geleden maar het voelde toch weer vertrouwd met de bandenlepels.

Carburateurs er uit gehaald gezien ze steeds een benzine spoor achterlieten..
Gevonden mankementen:
1 gasnaald was afgeknipt, 1 membraan zat 1/3 los in de carb., 1 vlotter was ooit afgebroken en weer geplakt :x , overal Oringen helemaal droog en vierkant.. etc.
Ritje naar het Big-magazijn in Uje om spulletjes te halen, carbs weer in elkaar, toen kwam ik er achter dat er toch wel een speciaal slangetje tussen de pomp en de carburateurs zit, aan de ene kant 8mm en aan de andere kant 6, helaas was deze ook rot.

Knutselproject van gemaakt met een vooroorlogs koperen T-stuk, ene kant 8 andere kant 6 en een kant afgeplugd :toost: .

Toen begon de benzine kraan in eens uit het niets een waterval van benzine.. lek.. :roll: (iemand nog 1 liggen?)

nu staat ie nog niet helemaal tof afgesteld (basis afstelling) maar hij lijkt veel te rijk te lopen (voorbocht meteen lichtgevend rood) en onderin geen power, bovenin een raket.

Nu bedacht ik me dat ik op het werk een ultra hippe 4gasmeter heb, kan ik hem daar mee afstellen? want nu is het natte vinger werk (ik hou wel van vingeren maar niet mijn motor) en dan speel ik misschien gewoon op safe.

Alvast hartelijk dank voor uwe reactie.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

CrazyWezel schreef:
Toen begon de benzine kraan in eens uit het niets een waterval van benzine.. lek.. :roll: (iemand nog 1 liggen?)
Jup. Zit op het moment nog wel een tank aan vast...
nu staat ie nog niet helemaal tof afgesteld (basis afstelling) maar hij lijkt veel te rijk te lopen (voorbocht meteen lichtgevend rood) en onderin geen power, bovenin een raket.

Nu bedacht ik me dat ik op het werk een ultra hippe 4gasmeter heb, kan ik hem daar mee afstellen? want nu is het natte vinger werk (ik hou wel van vingeren maar niet mijn motor) en dan speel ik misschien gewoon op safe.
Rood betekent te heet en dus te arm. Als je 4gasmeter een luch/brandstofverhouding kan meten kan je je fiets afstellen daarmee. Optimale verbranding heb je bij een lucht/brandstof (AFR) van 14.7, Power heb je rond de 13.3, meest zuinig is ie rond een afr van 15.nogwat
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

De groene is nu een rollend frame:

Afbeelding
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

CrazyWezel schreef: toen kwam ik er achter dat er toch wel een speciaal slangetje tussen de pomp en de carburateurs zit, aan de ene kant 8mm en aan de andere kant 6, helaas was deze ook rot.
Bedoel je het zachte kunststof T-stuk tussen de carbs?

CrazyWezel schreef:
nu staat ie nog niet helemaal tof afgesteld (basis afstelling) maar hij lijkt veel te rijk te lopen (voorbocht meteen lichtgevend rood) en onderin geen power, bovenin een raket.
Heb mijn pijp nog nooit zien gloeien :wink:

BTW: heb je de vlotters NAT afgesteld?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

@Thoran, zie PB

Maar om terug te komen op je reactie, het lijkt mij te rijk gezien de lambda niet onder de 3,26 te krijgen is (ik kan schroeven aan die luchtschroef wat ik wil maar beter als dat wordt ie niet, bij 3,26 is een koude start helaas niet mogelijk en sta je even te kloten voor je weer naar huis kan van je werk :shock: )

@ouwereus

ik bedoel het slangetje wat van dat T-stuk naar de pomp gaat, er zat hier een of andere vrij hard kunstofleiding op duwt maar deze was gescheurd en poreus.

Vlotters afstellen heb ik helaas weinig kaas van gegeten, mijn antwoord in deze is dus nee :roll:
wel kwam ik er achter dat mijn ene gasnaald 1cm langer is dan de andere (lijkt afgeknipt) en afstellen waarschijnlijk een lastige klus zal gaan worden als dat al wel haalbaar is :oops:

Heeft er misschien iemand de luxe om een goedlopende big aan de 4gasmeter te hangen, Hans of Cor? ben benieuwd wat jullie lambda doet.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

CW,

Je bedoelt het T-stuk (nummer 4) tussen de tankhelften en naar de brandstofkraan neem ik aan :shock:
CW.jpg
CW.jpg (42.39 KiB) 2639 keer bekeken
Let er goed op dat slang 14 naar de carbs gaat, en slang 11 naar de brandstofkraan loopt. De vacuümslang tot slot, loopt van EEN van beide carbs naar de achterkant van de brandstofpomp (de andere vacuümaansluiting dient afgedopt te zijn)

Met een zeer snel opgloeiende uitlaatbocht is het uitlaatgasmengsel veel te heet, dus het mengsel zoals Thoran al aangaf, veel te arm/ schraal. Je motor kan daardoor beschadigen, want in thermisch opzicht gaan je kleppen de vernieling in! En als je een vlotter hebt vervangen MOET je het vlotterniveau afstellen, anders wordt 't nooit wat weet ik uit ervaring :!:

Heb helemaal geen 4gasmeterdinges, geef alleen maar veel gas :lol:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

CrazyWezel schreef:@Thoran, zie PB

Maar om terug te komen op je reactie, het lijkt mij te rijk gezien de lambda niet onder de 3,26 te krijgen is (ik kan schroeven aan die luchtschroef wat ik wil maar beter als dat wordt ie niet, bij 3,26 is een koude start helaas niet mogelijk en sta je even te kloten voor je weer naar huis kan van je werk :shock: )
Een lambda van 3.26 is plusminus een AFR van 40, wat er ongeveer op neerkomt dat je alleen maar lucht aan het verpompen bent, dus ik ben bang dat je op een verkeerde manier meet.
Ik kwam dit plaatje tegen, die het wel redelijk duidelijk uitlegt:
Afbeelding

En na wat zoeken op wikipedia ook nog deze:
Afbeelding

Je zult dus je luchtmengselschroef dicht moeten draaien (minder lucht)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Vandaag nog maar eens verder gegaan. Heb de bobines van de 97'er op de injectiefiets gezet en meteen ook maar de scottoiler gemonteerd. Daarnaast geprobeerd de achterremlichtschakelaar te monteren, maar meneer Suzuki is ergens tussen 1992 en 1997 op andere connectoren over gegaan, dus dat pastte niet.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Ik heb gisteren/eergisteren de voorvorkkeeringen vervangen...
Wat een klotewerk als je dat voor het eerst doet. Ik heb denk ik de eerste poot tot wel 5 keer toe helemaal uit elkaar gehad (ook omdat ik de verkeerde maat oliekeerring mee kreeg). Trek ik de tweede poot uit elkaar, zie ik dat daar wel een ringetje tussen de veer en de afstandsbus zat. Zat er bij de eerste met monteren niet in. Dus ik als een gek door de sleutelruimte gezocht, en ja hoor, gelukkig lag hij nog ergens op de grond.

:slaan:

Binnenkort maar eens bezig met de bagageruimte op de big uitbreiden, vandaag al een beetje aan begonnen, maar toen besloten dat ik toch liever maar gewoon een rondje ging rijden 8)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Brun05
Berichten: 39
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 16:43
Locatie: Tallard, Fr

Heeft iemand ervaring met hittewerende tape?

Zoals http://www.ml-cartech.nl/c-1444722/hittewerende-tape/ en welke is dan beter en waarom?

Vind het wel tof staan, mijn pijp is lelijk aan het worden.
DRide on!

C'est le ton qui fait la music

DR 800 s43 '93
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Brun05 schreef: mijn pijp is lelijk aan het worden.
Misschien eens een mailtje naar Lars doen dan om te vragen wat een een nieuwe en grotere uitlaatbocht kost en dat afzetten tegen de kosten van en rol verband om je uitlaat bocht heen.

Oja, Lars spricht Holländisch :toost:
Brun05
Berichten: 39
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 16:43
Locatie: Tallard, Fr

Ziet er mooi uit, een rol tape kost €20.00.
Ik vroeg me meer af wat de gevolgen zijn, behalve Looks, en of het eronder juist meer of minder roest.
Waarom een grotere bocht?
DRide on!

C'est le ton qui fait la music

DR 800 s43 '93
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Van horen zeggen zorgt van die hittewerende tape er wel voor dat je uitlaatbocht sneller roest door water wat in de tape blijft zitten. Voor de rest geen ervaring mee. Ik vind het bij sommige motoren wel stoer staan
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Waarom een grotere bocht?

Lars maakt een dikkere voorpijp van RVS of bij HRT kun je de "Holeshot" bestellen. Geeft minder weerstand en meer koppel en ziet er donders gaaf uit.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Ff de bagagecapaciteit van de BIG uitgebreid, kan ik van het weekend iig een jerrycan koffie mee ;)

Afbeelding

Afbeelding

Geheel verwijderbaar met 1 imbusboutje ^^
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Die heb ik op mijn fiets, maar dan aan de voorkant :-)

OJ
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2050
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Vanmiddag even wat tijd over. Was toch meer werk dan ik had gedacht, maar net even test gereden ermee, en het gaat als de brandweer.
luchtfilter.jpg
luchtfilter.jpg (168.04 KiB) 2480 keer bekeken
Assumption is the mother of all fuck ups
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Nieuwe accu? nee die had je al. Speciaal luchtfilter? dat lijkt een speciaal gemaakt exemplaar, hoe ben je daar aan gekomen of zelf gemaakt? ziet er goed uit maar hoe kan het dat het zoveel scheelt? Of gaat als de brandweer betekent zo veel herrie onder je kont als de brandweer.........

greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2050
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Filter is overgenomen van Iwan. Het lag al een tijdje op de werkbank, en gisteren had ik even tijd. Alleen jammer dat het oude luchtfilterhuis met veel moeite uit het frame te halen is. Ik moet hem eigenlijk eens op een vermogensbank gaan zetten binnenkort, eens kijken wat of die nog wat beter afgesteld kan worden. Maar oké, ik geef toe...bij het naar volgas draaien doet het geluid je wel de indruk geven dat je erg hard gaat. Hij gaat zonder dipjes netjes naar het rode gebied. Zal, als ik vandaag tijd heb, de bougies bekijken na een vollast sprintje. Eigenlijk is het natuurlijk allemaal nergens voor nodig, hij liep al prima,maar het is wel leuk om zo een beetje te experimenteren.
Assumption is the mother of all fuck ups
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Edwin schreef:Eigenlijk is het natuurlijk allemaal nergens voor nodig, hij liep al prima,maar het is wel leuk om zo een beetje te experimenteren.
Dat is ook de fun. strikt genomen is motorrijden tegenwoordig niet meer nodig, vroeger was motorrijden een vorm van goedkoop transport, of een geweldige manier om hard te kunnen gaan. Beide redenen zijn niet meer geldig. Ieder snotjong kan een auto kopen waar ik met mijn 152 Pk aan het achterwiel Triumph niks meer tegen in te brengen heb en als je echt goed oplet kan je tegenwoordig ook als goedkoper auto rijden als met een bidget motor.

MAAR HET IS ONZE HOBBY

Toch benieuwd naar piccies van de bougie's en zeker een dyno run. Ik heb hier al eens een poging voorbij zien komen om een ochtend een dyno te huren ergen centraal in Nl als group buy, echte vemogens kom je niet veel tegen hier, wel zijn we er allemaal mee bezig om het maar beter te laten lopen maar lastig om het feitelijk te bezien en zolang ik zelf nog minstrens 10 kg te zwaar ben heb het ook allemaal niet zoveel zin, maar wel leuk......

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Er zijn meer lieden die denken een dyno-run. Maar er is wezenlijk verschil tussen een keer een vermogensuitdraai laten maken of de boel echt mooi laten afstellen waarbij de dynorun (in combinatie met uitlaatgasmeting en temperatuurmeting blok) een cruciaal onderdeel is van het afstelproces. Kosten van een testrun only variert zo tussen de 25 en 50 euro als ik de berichten lees op internet. Maar inclusief afstellen zit je zo aan de 150-200 euro. Prijs is zo hoog omdat er toch 2-3 uur werk aan zit.
Rooksignalen.jpg
Rooksignalen.jpg (20.22 KiB) 2458 keer bekeken
Het gemonteerde blok MOET weer uit het Zwarte Kreng. Rijdt heerlijk maar z.u.i.p.t. olie, dat kunnen ze bij de Shell niet bijbenen. De eerste de beste rit die ik ga maken is naar de locatie waar de enigine-swap zal plaatsvinden. Denk dat ik met al mijn aanpassingen toch wel wat paardjes extra heb gecreëerd, en zou mijn (nieuwe) carburateurs eigenlijk wel écht goed willen laten afstellen door de jongens met zo'n vermogensbank. Bert heeft goede ervaringen!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

Even snel dan(zitten met zijn twee aan de koffie en hebben het over een flow hitte discussie),na montage van de grote uitlaatbocht en de twee F1 luchtfilters hield mijn biggetje sterk in ,kwam niet boven de 135.
Mogelijkheid om hem op de dyna bank te zetten en daar bleek al gauw dat de sproeiers naar 155 moesten en later ivm betere koeling uit gekomen op een paar 160ers.
Big loopt nu als een jonge hond ,trekt in alle versnellingen flink door wat de top is ……in ieder geval boven de 160.
Nadeel hij lust een aardig slokje wat ik echter minder belangrijk vind,gaat mij voor de lol op de fiets.
Zal aan Marco eens vragen of hij er eenstukje mee wil rijden, om te vergelijken.
handora
Berichten: 1
Lid geworden op: di mei 05, 2015 09:36

Tijdens kleppenstellen dr750 kwam ik een stukje afgebroken staal tegen, grrr :cry:
bleek tandje van tandwiel wat de startmotor in beweging zet...
vriend met dr dacht er nog 1 te hebben maar ook die was beschadigd. ..blijkbaar een bekend euvel. ...
nu de vraag.... wie kan me helpen aan een goed tandwiel.... :!:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

WELKOM HANDORA !

Helaas val je binnen met een minder leuk bericht. :(
Velen gingen je helaas voor en zetten voortaan de BIG uit met de decompressie hendel.

Ik vrees dat er hier geen losse tandwielen liggen ( zijn kapot of worden angstvallig bewaard voor zichzelf ) en ik denk dat een gangetje naar de suzuki dealer het snelste resultaat oplevert. Ik meen dat de vervanger die je dan krijgt ook meteen dikker is dus suzuki zelf zag op een gegeven moment de bui ook al hangen.
Of je scoort een 2e hands blok ergens waar i nog in zit als je toch al met die gedachte rondliep.

Ebay.de / http://www.leboncoin.fr komen ook wel eens blokdelen voorbij.

Succes en hou ons op de hoogte
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Probeer een linker carterdeksel te scoren van een SR43, inlcusief de startmotor en de slipkoppeling. Da's de ultieme upgrade voor een SR41.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Plaats reactie