Het Val - Topic

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Bosje schreef:
mark20v schreef:En ik heb altijd gedacht dat de bovenarm uit je schoudergewricht klapt als je de schouder uit de kom hebt...
je hebt ook gelijk... mijn fout, sleutelbeen uit de kom :roll:

wel n poserplaatje voor later 8)
Ik wil je niet ontmoedigen, maar een sleutelbeen kan volgens mij niet zo maar uit de kom en terug erin zoals een schouder. Vanwege de orientatie van de gewrichtbanden. Die rekken daarbij nl op of scheuren af. Dat heet AC luxatie (voor 'acromio-claviculair' je acromion is je schouderblad en je clavicula is je sleutelbeen) AC luxatie wordt onderverdeeld in 3 categorieeen: Tossy 1 tm 3.
Bij Tossy 3 is het gewricht geheel afgescheurd.
Afgescheurde gewrichtsbanden groeien niet meer aan.
Ik weet bijna zeker dat wat ik op de foto zie een AC luxatie Tossy 3 is. Daar ga je nog een hoop plezier aan beleven.
En ik voorspel je dat je voortaan niet meer op je linkerschouder zult slapen. Verder valt het wel mee. Zorgen dat je spieren goed ontwikkeld zijn en je kunt er alles mee. Sterker nog: je kunt er dingen mee die je met je goede schouder niet kunt. En je linkersleutelbeen zul je niet gauw breken.

Hoe ik dat allemaal denk te weten ? Ik heb ook ergens zo'n foto. Er zijn mensen die eraan laten opereren maar mijn orthopeed heeft me aangeraden om dat niet te doen, vooral niet als ik wilde blijven rijden. Ze kunnen nl. alleen de bult wat minder zichtbaar maken door je sleutelbeen naar beneden te binden, het gewricht is niet te herstellen.

Trouwens: was ook een heeel lullig valletje, in Scheveningen op de boulevard met de fiets. Zal ik nooit vergeten....

Sterkte ermee !
Bosje
Berichten: 734
Lid geworden op: za okt 07, 2006 08:00

folie schreef:
Bosje schreef:
mark20v schreef:En ik heb altijd gedacht dat de bovenarm uit je schoudergewricht klapt als je de schouder uit de kom hebt...
je hebt ook gelijk... mijn fout, sleutelbeen uit de kom :roll:

wel n poserplaatje voor later 8)
Ik wil je niet ontmoedigen, maar een sleutelbeen kan volgens mij niet zo maar uit de kom en terug erin zoals een schouder. Vanwege de orientatie van de gewrichtbanden. Die rekken daarbij nl op of scheuren af. Dat heet AC luxatie (voor 'acromio-claviculair' je acromion is je schouderblad en je clavicula is je sleutelbeen) AC luxatie wordt onderverdeeld in 3 categorieeen: Tossy 1 tm 3.
Bij Tossy 3 is het gewricht geheel afgescheurd.
Afgescheurde gewrichtsbanden groeien niet meer aan.
Ik weet bijna zeker dat wat ik op de foto zie een AC luxatie Tossy 3 is. Daar ga je nog een hoop plezier aan beleven.
En ik voorspel je dat je voortaan niet meer op je linkerschouder zult slapen. Verder valt het wel mee. Zorgen dat je spieren goed ontwikkeld zijn en je kunt er alles mee. Sterker nog: je kunt er dingen mee die je met je goede schouder niet kunt. En je linkersleutelbeen zul je niet gauw breken.

Hoe ik dat allemaal denk te weten ? Ik heb ook ergens zo'n foto. Er zijn mensen die eraan laten opereren maar mijn orthopeed heeft me aangeraden om dat niet te doen, vooral niet als ik wilde blijven rijden. Ze kunnen nl. alleen de bult wat minder zichtbaar maken door je sleutelbeen naar beneden te binden, het gewricht is niet te herstellen.

Trouwens: was ook een heeel lullig valletje, in Scheveningen op de boulevard met de fiets. Zal ik nooit vergeten....

Sterkte ermee !
je bent wel erg zeker van je zaak ;) Inmiddels slaap ik weer heerlijk op mn linkerschouder, en kan er alles weer mee (na n week of tien).
er zijn 4 categorien, en ik had catergorie 3, niet helemaal afgescheurd (verder noemen ze het ook wel pianotoetsfenomeen oid)
Allways replace the cheapest parts first :P
V4-lover

Ik de zondag ook weer is goe op men foor gegaan.

Was KLX300 aan het volgen en iets te rap de bocht in (veldbaan) droge zand en hopla, A wiel breekt uit, kan mem nog corrigeren maar ineens weer grip en een high sider van jewelste in het veld en hopla de grond op....


Bloeduitstorting op schouder, last aan de ribben en overal wat stijf :cry: , het moet maar zo tof ni zijn zeker hé.

V4
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Bosje schreef: je bent wel erg zeker van je zaak ;) Inmiddels slaap ik weer heerlijk op mn linkerschouder, en kan er alles weer mee (na n week of tien).
er zijn 4 categorien, en ik had catergorie 3, niet helemaal afgescheurd (verder noemen ze het ook wel pianotoetsfenomeen oid)
Blijkbaar ben je dus flinker dan ik. Bij mij heeft het wel wat langer geduurd voor ik er weer op kon slapen. Tossy hanteert 3 categorieen.
Iemand anders weer 4, weer iemand anders 6 ?
Het komt overigens nogal veel voor. Beetje een zwakke plek in de constructie. Join the club.
Acid Burns
Berichten: 133
Lid geworden op: wo jul 18, 2007 01:59
Locatie: Ehv

helaas is de werkelijkheid vaak: hoe lulliger de val, hoe harder het gaat..

eens over een te stijle knip gegaan, met wat teveel vaart: resultaat.. geen schram, alleen wat spierpijn de volgende dag.. terwijl ik luttele meters werd gelanceerd, op mijn nek terecht kwam, en wat rondstuiterde.. .. iedereen die het zag dat ik dood was, nou.. niets aan het handje..

maargoed.. als je met je brommertje, met glad weer op pad gaat (plat gereden sneeuw).. je staat bijna stil, zullen we zeggen 1km/u.. en daar gaat je achterwiel.. resultaat: 1 week goed last van mijn schouder, maand pijnlijk mank lopen ivm knie
There's one Lovesong.... That only 2strokes can sing!

Kawasaki KX 250 // HGS bocht // Doma demper // geflowde PWK 39 // YZR getuned // powervalves overleden..

If heaven smells like something, I'm sure it's 2stroke oil..!
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

met stuur boompje geraakt op een smal slingerpaadje.
Motor schiet onder me vandaan en ik val precies met mijn strottehoofd op de voetsteun. Probeer dat maar eens na te doen.
De motor had geen schade.
Ik ook niet behalve dan dat mijn stem weg was.
Dit gebeurde met pinksteren, mijn stem is nu eindelijk na dik 2 maanden bijna weer normaal.

Wat hebben we hiervan geleerd:
a) alles is mogelijk als je valt
b) menig arts heeft mij naderhand verteld dat dit een gevaarlijke blessure kan zijn. Je hebt een goede kans dat je een flink oedeem in je keel krijgt waardoor je kan stikken. Het duurt ongeveer 20..30 minuten voordat de zwelling optreedt. Je kan dus net de EHBO op eigen kracht bereiken.
Tis maar dat je het weet. :wink:
smurf.
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

ja was ook een leuke duik V4, just da ik hem niet geizen heb :lol:
en de jean 2keer in de beek was ook mooi om te zien.
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Klx300R schreef:ja was ook een leuke duik V4, just da ik hem niet geizen heb :lol:
en de jean 2keer in de beek was ook mooi om te zien.
greetz
Volgende keer ga jij precies ook daar, want hij had geen opvangbakje... :lol:
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Bij topsporters kan een sleutelbeentje ff snel gerepareerd worden:

http://www.chirurgenoperatie.nl/anna/pa ... atie_2.php
:toost:
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Wat ik nou niet snap is dat er bij die foto's heel specifiek vermeld staat dat ze moeten oppassen met boren omdat er een paar grote aders lopen maar dat wel die zelftappers aan de achterkant van het bot mogen uitsteken. Raar!
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Zo'n sleutelbeentje kan je beter breken dan afscheuren (AC-luxatie) want dat kunnen ze repareren ook als je geen Anna heet.., een AC luxatie type 3 is typisch geval van jammer, ook voor Anna...

Operatie wordt inderdaad afgeraden (tenminste hier in Nederland). Maar er valt mee te leven en goed mee te rijden, af en toe gaat het in je rug- en schouderspier trekken als je lang met een biertje in de kroeg staat (echt waar..).... als ervaringsdeskundige weet ik er alles van... helaas...
Bosje
Berichten: 734
Lid geworden op: za okt 07, 2006 08:00

Wortel schreef:Zo'n sleutelbeentje kan je beter breken dan afscheuren (AC-luxatie) want dat kunnen ze repareren ook als je geen Anna heet.., een AC luxatie type 3 is typisch geval van jammer, ook voor Anna...

Operatie wordt inderdaad afgeraden (tenminste hier in Nederland). Maar er valt mee te leven en goed mee te rijden, af en toe gaat het in je rug- en schouderspier trekken als je lang met een biertje in de kroeg staat (echt waar..).... als ervaringsdeskundige weet ik er alles van... helaas...
Nu je het zegt van dat trekken, ook regelmatig last van. vooral wanneer ik lang moet stilstaan met een jas aan. je weet niet hoe jeje arm moet houden, erg lastig :)
Allways replace the cheapest parts first :P
Plaats reactie