Allereerst ik ben Huskie, moet ivm nieuwe computer even m'n gegevens wijzigen of zoiets.
Maar Barry, rijders verslagje komt eraan, moet even mijn kickstarter goed vastzetten. Slechts een kwestie van een kobaltboortje kopen, want mina wat is zo'n kickstarteras van hard metaal gemaakt.
Maak wel een paar fotootjes van het geheel. Als de boel er tenminste niet afgvliegt de aller eerste test rit
Vliegwiel verzwaren
Moderator: ghulst
Oke, hier dan een kort verslagje.
Allereerst vliegwiel is blijven zitten, en wat belangrijker is:geen trillingen, anders dan dat ik ze al had Vliegwiel zit dus gecentreerd en is rond!!
Dan de eerste testrit, van ongeveer 400 meter: klimt nog steeds gemakkelijk in toeren. Ik vind zelfs geen verschil kwa accelaratie met of zonder extra vliegwiel. Maar dat zal in het veld/zand wel anders worden.
Wat ik wel merk is bij gas loslaten loopt hij meer door. Lijkt wel een 3takt Dus je stopt hem minder makkelijk. Waarschijnlijk is dit mechanisch wel begrijpelijk. Bij geen gas, geen kracht, is de massa duidelijk aanwezig.
De echte testritten komen er natuurlijk nog aan, maar dat zal van het weekend moeten worden. Vooralsnog ben ik tevreden met het resultaat.
piccie was te groot, komt eraan.
Allereerst vliegwiel is blijven zitten, en wat belangrijker is:geen trillingen, anders dan dat ik ze al had Vliegwiel zit dus gecentreerd en is rond!!
Dan de eerste testrit, van ongeveer 400 meter: klimt nog steeds gemakkelijk in toeren. Ik vind zelfs geen verschil kwa accelaratie met of zonder extra vliegwiel. Maar dat zal in het veld/zand wel anders worden.
Wat ik wel merk is bij gas loslaten loopt hij meer door. Lijkt wel een 3takt Dus je stopt hem minder makkelijk. Waarschijnlijk is dit mechanisch wel begrijpelijk. Bij geen gas, geen kracht, is de massa duidelijk aanwezig.
De echte testritten komen er natuurlijk nog aan, maar dat zal van het weekend moeten worden. Vooralsnog ben ik tevreden met het resultaat.
piccie was te groot, komt eraan.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
okee huskie dichtbouwen en zondag meenemen naar de wijk dan kun je een goede test maken
He Husky, zie ik dat goed...? Staat dat ding daar in de woonkamer (bijna op de parketvloer..?
Ik moet toegeven dat ik dat zelf ook altijd fijn sleutelen vind. Aanrecht als werkbank, gootsteen als spoelbak en uiteraard blijft de vaatwasser ook niet ongemoeid!!
Dat jij dat thuis voor elkaar krijgt is op zich eigenlijk knapper dan dat hele vliegwielproject
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Fox-kid, hij is nog leuker dan dat, hij staat bij m'n schoonmoeder in de keuken Ze heeft een grote keuken, dus... lekker warm en wat je zegt van alle gemakken voorzien.
Maar..... om je de waarheid te vertellen, nee... dit is buiten voor de deur.
Omdat ik nu toch aan het tikken ben, nog even het beloofde testrit verslag, van afgelopen weekend in het havengebied.
De motor heeft zoals al vermeld geen extra trillingen en loopt stationair duidelijk beter rond. Zo'n 125 2taktje heeft altijd wat moeite met mooi rondlopen bij stationair toerental dus dit is zeker verbeterd.
Dan het wegrijden vanuit stilstand. In het zand gebeurdt het vaak dat ik hem dan liet afslaan als ik stapvoets wilde wegrijden. Ja ik weet ook wel dat met gas erop en slippende koppeling dit never nooit niet voorkomt maar ik ben niet zo'n slipfreak. Oke dat was dus een plus. Dan de accelaratie. Deze is bijna hetzelfde als zonder extra gewicht. Ik meen iets minder agressie bij het halfgas waar te nemen, maar hij komt nog net zo makkelijk omhoog als voordien. Misschien is door het extra gewicht zelfs de accelaratie verbeterd, omdat het achterwiel meer tijd krijgt om grip te zoeken. Het even laten uitbreken van het achterwiel is wel minder geworden, op harde grond dan. In het zand merk je hier niets van.
Dan het aanremmen voor een bocht. Hier bemerk ik duidelijk dat hij meer is verandert. Het extra gewicht zorgt dat de toeren langzamer teruglopen als voordien. Ben er nog niet helemaal over eens of dit lekker dan wel vervelend is. Heb het gevoel dat ik eerder de koppeling moet gebruiken, maar moet nog wat rijden om dit goed te beoordelen. Het lijkt erop dat hij minder snel afremt, wat op zich verklaarbaar is. Omdat een 125cc niet zo gigantisch veel compressie heeft(klein zuigertje)speelt het extra gewicht hier een grote rol.
Conclusie: bij het wegrijden minder last van afslaan, als hij wil afslaan krijg je meer tijd om de koppeling te gebruiken. Accelaratie bijna hetzelfde, en bij gas dicht voor een bocht loopt hij meer door, wat dus wennen is. In het hele technische werk, heb ik nog niet gereden dus kan het daar nog niet goed beoordelen. Ben tot nu toe blij met deze verandering en ben van mening dat merendeel van de motoren met te lichte vliegwielen rondrijden.
Maar..... om je de waarheid te vertellen, nee... dit is buiten voor de deur.
Omdat ik nu toch aan het tikken ben, nog even het beloofde testrit verslag, van afgelopen weekend in het havengebied.
De motor heeft zoals al vermeld geen extra trillingen en loopt stationair duidelijk beter rond. Zo'n 125 2taktje heeft altijd wat moeite met mooi rondlopen bij stationair toerental dus dit is zeker verbeterd.
Dan het wegrijden vanuit stilstand. In het zand gebeurdt het vaak dat ik hem dan liet afslaan als ik stapvoets wilde wegrijden. Ja ik weet ook wel dat met gas erop en slippende koppeling dit never nooit niet voorkomt maar ik ben niet zo'n slipfreak. Oke dat was dus een plus. Dan de accelaratie. Deze is bijna hetzelfde als zonder extra gewicht. Ik meen iets minder agressie bij het halfgas waar te nemen, maar hij komt nog net zo makkelijk omhoog als voordien. Misschien is door het extra gewicht zelfs de accelaratie verbeterd, omdat het achterwiel meer tijd krijgt om grip te zoeken. Het even laten uitbreken van het achterwiel is wel minder geworden, op harde grond dan. In het zand merk je hier niets van.
Dan het aanremmen voor een bocht. Hier bemerk ik duidelijk dat hij meer is verandert. Het extra gewicht zorgt dat de toeren langzamer teruglopen als voordien. Ben er nog niet helemaal over eens of dit lekker dan wel vervelend is. Heb het gevoel dat ik eerder de koppeling moet gebruiken, maar moet nog wat rijden om dit goed te beoordelen. Het lijkt erop dat hij minder snel afremt, wat op zich verklaarbaar is. Omdat een 125cc niet zo gigantisch veel compressie heeft(klein zuigertje)speelt het extra gewicht hier een grote rol.
Conclusie: bij het wegrijden minder last van afslaan, als hij wil afslaan krijg je meer tijd om de koppeling te gebruiken. Accelaratie bijna hetzelfde, en bij gas dicht voor een bocht loopt hij meer door, wat dus wennen is. In het hele technische werk, heb ik nog niet gereden dus kan het daar nog niet goed beoordelen. Ben tot nu toe blij met deze verandering en ben van mening dat merendeel van de motoren met te lichte vliegwielen rondrijden.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Ja, Bij je schoonmoeder, dat zou wat wezen....
Ga je de tandwielverhouding nou ook nog aanpassen of blijft deze ongewijzigd? Het lijkt mij dat je vanachter het starthek in het voordeel bent met een verzwaard vliegwiel. Je kunt er bij hoog toeren veel energie in opslaan en hebt dus feitelijk meer koppel bij de start. Je zou dan achter wellicht twee tandjes terug kunnen. Weet alleen niet of hij dat op de rechte stukken in een zware baan kan houden. Maar goed, dan kun je altijd nog een versnellinkje terug!!
Ga je de tandwielverhouding nou ook nog aanpassen of blijft deze ongewijzigd? Het lijkt mij dat je vanachter het starthek in het voordeel bent met een verzwaard vliegwiel. Je kunt er bij hoog toeren veel energie in opslaan en hebt dus feitelijk meer koppel bij de start. Je zou dan achter wellicht twee tandjes terug kunnen. Weet alleen niet of hij dat op de rechte stukken in een zware baan kan houden. Maar goed, dan kun je altijd nog een versnellinkje terug!!
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Hey Husky,
Hoe staat het met je vliegwiel. Heb je hem al uitvoerig kunnen testen?
Hoe staat het met je vliegwiel. Heb je hem al uitvoerig kunnen testen?
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R