DR800 gekocht :) en gelijk in de problemen :(

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
svenl

Hoi allemaal,

Na met plezier op mijn Yamaha FZ750 gereden heb ik er iets heel anders naast gekocht, jawel een DR800S. Dus naast mijn motor-forum account ook gelijk een noppenforum account aangemaakt want heb gelijk wat expertise nodig helaas...

Want via marktplaats een goed uitziende DR gevonden met 35.000 op de teller maar wel een ratelend/los ketting-achtig geluid. De particulier die hem verkocht heeft toen laten checken of het iig niet de krukaslagers waren maar het geluid komt van een ketting, dus heb wat van de prijs afgehaald om dit te kunnen laten repareren (weet wel wat van techniek, maar heb mn motor ook graag beetje veilig :)

Heb daarna bij een dealer de balansasketting laten spannen en nog wat nodig onderhoud laten doen om er met veel plezier op te kunnen gaan rijden. Maar bij stationair draaien, vooral met ingeknepen koppeling, was er ook wat geluid te horen dus de dealer (road-house.nl in vlaardingen, heel aardige man) besloot ook even een kijkje te nemen naar de koppelingslagers.

Hij belde me die dag op dat ik even moest komen kijken :(
Blijkt de as van de koppeling de versnellingsbak in (prise-as?) veel speling te vertonen, waarschijnlijk een lager in de bak kapot (?). Een (te) dure reparatie voor mij nu en misschien uberhaupt...

Wie kan mij bijstaan een keuze te maken of een betere keuze toe te voegen?

- Dit blok laten repareren bij de dealer, we weten niet of er meer kapot is dus >800E?
- Dit blok samen met een wat technischere vriend zelf uit elkaar halen?
- De motor doorverkopen aan iemand die smult van zo'n klusproject want motor voor de rest in erg goede staat dus te zonde om weg te doen?

Graag jullie ongezoute mening :)

Sven
Thoran

Zoals ik al op MF zei, €50 en een appeltaart :P :toost:
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
svenl

haha ja vroeg me al af of ik moest zeggen dat deze post ook op MF staat :)
Voor een appeltaart wil ik wel op een goedwerkende DR rijden om te weten of het de investering waard is...
Leo

Ik kies voor deze: Dit blok samen met een wat technischere vriend zelf uit elkaar halen
Dit is namelijk wat ik zelf ook op dit moment doe :wink:

En stel dat je tegen dingen aanloopt is er een topic "technisch vragen" + je kan iedere vraag stellen in dit forum stellen die je maar kan bedenken er komt altijd een antwoord.

Kweet niet waar je huis woont maar er is om de zoveel tijd een sleuteldag in A`dam ( voorstel is reeds gedaan door organisator voor ik meen in sept. )
Verder is er expertise in Utreg en in Uden.

Kortom, niet meteen weg doen er is hoop !
frankn

Leo schreef: er komt altijd een antwoord.
Dat wel, maarre.... :roll:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
zappa.suzuki

Ey Sven,

Welkom :wink:

Rijd iemand rond op een Big in de buurt van R'dam, misschien meld ie zich hier en mag je een rondje op die van hem in ruil voor een zelf gebakken appeltaart, mag ook op die van mij maar woon bij Utreg :wink:

Maar een Big maakt wat herrie hier en daar dus geen idee of Heb daarna bij een dealer de balansasketting laten spannen en nog wat nodig onderhoud laten doen om er met veel plezier op te kunnen gaan rijden. Maar bij stationair draaien, vooral met ingeknepen koppeling, was er ook wat geluid te horen dus de dealer (road-house.nl in vlaardingen, heel aardige man) besloot ook even een kijkje te nemen naar de koppelingslagers. een normaal geluid is of wat ernstigs, kennelijk is de rammel al minder na het spannen van de balansasketting?

Zo ja laat de koppeling weer dicht gooien en kom eens langs bij me, kan ik luisteren of je idd een probleem hebt of niet.

Het Big blok heeft niet veel kuren bij 35.000km...
maar heb je een probleem dan is het blok relatief makkelijk uit elkaar te halen en te maken met behulp van een werkplaatshandboek en de tips die je hier vind http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... 00#p108800

De Big is een exoot in NL, meeste motorzaken hebben er geen of weinig ervaring mee, bloklagers gaan bijna nooit kapot.

greetz

Zappa
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Edwin
Contacteer:

- Dit blok laten repareren bij de dealer, we weten niet of er meer kapot is dus >800E?
- Dit blok samen met een wat technischere vriend zelf uit elkaar halen?
- De motor doorverkopen aan iemand die smult van zo'n klusproject want motor voor de rest in erg goede staat dus te zonde om weg te doen?
Ik woon in Nieuwerkerk aan den IJssel, als je een rondje wilt maken hoor ik het wel...geen probleem. Stel dat je hem door wilt verkopen, wat is de prijs die je er voor wilt hebben? Misschien zijn er mensen die interesse hebben hierin. Ben je gelijk van je probleem af.

Door de dealer laten maken zal ik niet doen, dat kan wel eens uitdraaien op een hele dure reparatie. Zelf maken is zeker een optie, werkplaatshandboek is te downloaden en er is een complete foto reportage zelfs. Maar anders adviseer ik dat je eerst een bij Zappa langsrijd of hem te laten luisteren :wink:
Assumption is the mother of all fuck ups
pjlaurens

Big Mannen,

Koppeling ridder geweest ggrrrrrrrr
Ja Jan is een goede kerel v roadhouse, veel mee gereden...hhahaha
en goede monteur.

Ik zeg blok er onderuit en nieuw lager er in

Of bij motor Aad zeg Fred brengen, Hij kan alles bestellen, maar wil evt ook helpen
Of compleet reviseren, dus ook nieuwe ketting er in zodat je heel veel km klaar bent

Woon zelf onder de rook v Rotterdam

gr peter
CBOnyx

Woon ten zuiden van Rotterdam...20km...Zwijndrecht, kan je ook altijd een rondje op mijn DR proberen hoor 8) 8)
DR800S uit 1991 & XVS950A uit 2010
Ouwe Reus

Hey Sven,

Goede keuze, die BIG. Alleen jammer van die vreemde geluiden. Het wemelt hier van de BIG-kenners, en het gros doet het onderhoud zelf. BIG is bij uitstek geschikt om zelf onderhoud uit te voeren. Iets als het spannen van de balansasketting had je (zelf) makkelijk kunnen doen. Je moet ergens beginnen met sleutelen, en voor het lagers vervangen binnen het motorblok heb je wat meer ervaring nodig. Er zijn igg zat liefhebbers die je willen helpen, dus......zelluf doen. Maar vergeet ook niet dat een BIG een lucht/olie-gekoelde stamper is heel anders is dan een FZ750 (dus ook gewoon wat meer mechanische geluiden).

Zo te horen ben je bij een goede monteur op de koffie geweest. Maar gezien de kilometerstand van jouw BIG verwacht je idd geen gezeur met die tractormotor :lol:. Maar plaats is een paar foto'tjes van jouw aanwinst !

BIG groet,

Marco
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
kantelaar

zappa.suzuki schreef:Ey Sven,

Welkom :wink:

, bloklagers gaan bijna nooit kapot.

greetz

Zappa

Mh, tja.
Zandprutser 1e klas.
zappa.suzuki

Daarom zei ik bijna nooit :wink:
svenl

Hoi allemaal, bedankt voor alle reacties,

@Zappa, ik kom heel graag even bij je langs voor een second opinion, voordat alles uit elkaar gaat. Als de dealer m weer in elkaar heeft neem ik ff contact met je op!

En heb de vorige eigenaar gebeld, die vertelde dat er idd wel iets mis was met een radartje in het blok maar dat dat niet erg was zei zijn dealer (raar dat hij dat dan niet vertelt bij de verkoop ;)

Maar heb waarschijnlijk een sleutelplek gevonden bij Bodegraven en ik ga dan indien nodig de DR uit elkaar halen en kijken wat er mis is in die as. Mocht het lukken dan ken ik het blok uit mijn hoofd en kan de DR mee op een nog te verzinnen avontuur (Marokko?), zo niet dan heb ik binnenkort onderdelen te koop :)

Werkplaatshandboek gevonden en gaan!
Hou jullie op de hoogte.
BIG88

Zo uit mijn hoofd is er in 92 een serie geweest waarvan het lager zo'n beetje recht boven de koppelingskorf stukging.
Volgens mij betekend dit meestal dat ook het tussen naaldlager in de as inslijt op de as door de foute belasting , dan ook een nieuwe as nodig.
Ben geen ervaringsdeskundige hier mee, maar heb er ooit op een duitse site over gelezen. (Jaar of 8 geleden denk ik) kan het niet meer terug vinden.
have BIG fun

D.F.M.T.
svenl

Hallo reaguurders,

tijdje radiostilte maar dat komt omdat ik na mijn bezoek aan Zappa hard aan de slag kon gaan!
Op http://www.svenlentz.nl/suzuki-to-the-sahara-project/ kun je mijn project volgen.
Hoop aankomend weekend het blok te kunnen splitsen en de schade op te kunnen nemen (iig lager van prise-as in blokhelft vervangen).

Gr

Sven
zappa.suzuki

Yo Sven,

Chek je Persoonlijke Berichten box ff
zappa.suzuki

8)
svenl

Hee allemaal,

ben eindelijk bij het koppelingslager en idd ligt die nogal in puin :)
op http://www.svenlentz.nl/suzuki-to-the-sahara-project/ kun je de laatste foto's bekijken.
Heb nog wel wat vragen voor de experts hier:

1. Weet iemand waar ik nog meer op moet letten wat beschadigt zou kunnen zijn en vervangen moet worden?

2. En wat voor lager zit er aan de andere kant van de koppelingsas? Kan dat nu niet goed zien doordat de versnellingsbak er nog in zit...
Is dat part nummer 13 van deze site:
http://www.cmsnl.com/suzuki-dr800-1995- ... ml#results
???

3. Het lager van 1 van de balansassen loopt minder soepel dan de andere, handig/nodig om die gelijk te vervangen nu ik er toch ben?

Mocht er nog iemand lagers hebben liggen of goede plekken weet om deze te bestellen hoor ik het ook graag!
Na alle spullen te hebben verzameld weer snel terug naar le garage!

Groet en fijne dagen,

Sven
Leo

svenl schreef: Mocht er nog iemand lagers hebben liggen
Deze misschien ook nodig ?
http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... =7&t=13750
svenl

hee leo,

nee dank, ik laat de krukaslagers zitten :)
Vandaag lag er keurig een pakketje van Kantelaar te wachten met koppelingshuis en oliekeerring, waarvoor dank!
Hopelijk voor zondag ook alle lagers etc binnen en weer verder!

Weet iemand of het wel of juist niet handig is om nu ook de distributieketting te vervangen nu ik er toch ben???

Hoor het graag!

Sven
Rammelbak

In het werkplaatshandboek staat hoe je de ketting kan opmeten en bij welke maat hij vervangen dient te worden. Daar kan je je eigen conclusie uit trekken :P
:zwaaien:
svenl

Zo simpel kan het zijn :) dank voor de tip!
zappa.suzuki

mijn persoonlijke ervaring is dat de balansasketting net wat eerder versleten is rond de 70.000km.
Plaats reactie