Hoe dom kan je zijn?(durf het zowat niet te melden)help!!!

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

biggie

Stom, lach me maar uit, zeg het maar dat het giga-dom is, dan hebben we dat gehad. Het is het risico van alles zelf willen doen denk ik dan maar.

Ontzettende blunder gemaakt, eerst even zitten uithuilen bij wijze van spreken. :cry: :cry:
kreeg de inspectiemoer in het dynamodeksel niet los voor het BDP . Ik dacht het bdp wel te kunnen vinden via het bougiegat, al was het maar om een indruk te krijgen van de klepspeling. Ik pakte hetgeen het dichtst bij lag, een stom vijltje en die kwam klem te zitten toen ik aan het achterwiel draaide met de hoogste versnelling in. Krak
de punt van de vijl ligt nu op de zuiger. Geen twijfel over mogelijk.

Gelukkig heb ik het gemerkt en niet die vijl weggelegd zonder het door te hebben om dan later een keer de motor gestart te hebben. Heb de accu los en de sleutels ver weg verstopt. Geen schade dus, lijkt mij onmogelijk. Maar hoe nu verder ? Via die 10mm bougie-gaten begin ik niets.
Denk dat er niets anders op zit dan de motor eruit en de kop eraf. Dat zal me nog wel lukken, maar de boel weer netjes in elkaar ? Ik durf nu zowat niets meer wat dat betreft. Heb zoiets ook niet eerder gedaan. Het is wel een mooi moment om dan meteen zo'n versterkte nokkenaskettingspannerveer te plaatsen. Daarvoor moet de boel toch ook los en dat schijnt ook een boel shit te voorkomen. Dus van de nood maar een deugd maken denk ik nu, Optimistisch blijven peter, het is niet het eind vd wereld zeg ik maar tegen mezelf. Rijden kan ik nu niet, dus ik kan er ook nergens mee heen komen, motor staat nu vleugellam in de garage.
Blok eruit en daarmee op pad gaat natuurlijk wel. Wie kan mij helpen (evt tegen betaling) en wie kan me zeggen welke onderdelen ik alvast maar kan bestellen, koppakking, voetpakking en zo'n spanner. Nog meer ?
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
Edwin
Contacteer:

Lukt een klein rond magneetje aan een lang stuk plastic strip niet...beetje vissen? Of, uitlaatbocht losmaken bij de cilinder?
Assumption is the mother of all fuck ups
biggie

heb er weinig fiducie in, materiaal is nauwelijks gevoelig voor een magneet heb ik al ontdekt.
Had het ook niet meteen door, na nog wat draaien zat het boeltje ineens vast , ben direct gestopt toen ik meer dan normale weerstand voelde.
Misschien zit het onding tussen een klep of zo nu.
zodra ik dat voelde heb ik alles uit mijn poten laten vallen en ben ik eerst flink gaan foeteren, ontkennen, uithuilen, nu volgt de acceptatiefase vrees ik.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
zappa.suzuki

Yip, je hebt van die zaklampjes met uitschuif en plooibare poot er in met een magneet aan het eind [ autoonderdelenhandel], lekker vissen en klooien maar je krijgt hem er wel uit :wink:

Edit, je hebt dus een magneet tegen het restant van de vijl gehouden? een goede magneet?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
biggie

zappa.suzuki schreef:Yip, je hebt van die zaklampjes met uitschuif en plooibare poot er in met een magneet aan het eind [ autoonderdelenhandel], lekker vissen en klooien maar je krijgt hem er wel uit :wink:

Edit, je hebt dus een magneet tegen het restant van de vijl gehouden? een goede magneet?
Ja dat heb ik gedaan, was een magnetische schroevendraaier, maar even snel om te testen. Het doet wel wat maar niet zoveel als bij een ijzeren moertje heb ik al gemerkt.
biggie

stel dat dat ding klem zit tussen een klep of zo,
de motor verder tornen gaat niet dan, mag ik in de andere richting voorzichtig draaien ?
Kan ook zijn dat het ding klem zit tegen bdp nu, dan moet ik wel terugdraaien, doordraaien gaat niet
Ik dacht ook nog aan de stofzuigerslang erop te zetten, maar ja als het klem zit gebeurd er niet veel dan natuurlijk
zappa.suzuki

Weet je nog welke kant je opdraaide? ook voorzichtig de andere kant [ terug] gedraaid en toen nog steeds weerstand?

ff kijken met een endoscoop [ geloof ik] das zo'n kleine camera op een flexibele stang, word gebruikt in de auto/motorhandel.

En lukt t niet kan je met het blok langs komen, moet ik alleen ff mn rotor trekker terug die ik uit geleend heb.

neem dan mee voet en koppakking, spanner veer, 1 zuigerstang borgveer en rotordeksel pakking
zappa.suzuki

biggie schreef:stel dat dat ding klem zit tussen een klep of zo,
de motor verder tornen gaat niet dan, mag ik in de andere richting voorzichtig draaien ?
Kan ook zijn dat het ding klem zit tegen bdp nu, dan moet ik wel terugdraaien, doordraaien gaat niet
Ik dacht ook nog aan de stofzuigerslang erop te zetten, maar ja als het klem zit gebeurd er niet veel dan natuurlijk
pb
DR-Big
Contacteer:

Je moet minstens je kop eraf halen (nee, niet die van jezelf). Daarvoor moet je blok eruit. Dat is te doen in 2,5 uur. Als je dan toch zover bent, kan je meteen dat veertje vervangen. Eruit, bovenblok demonteren en monteren, blok erin, kost mij een dag sleutelen. (vorige week nog gedaan :-) Ik laat die pakkingen van kop en voet gewoon zitten. Zijn aluminium platen, die gaan niet zo gauw stuk.

Ik begreep overigens niet waarom ze zoveel moeite deed om dat inspectie gat open te krijgen. Even olie eruit (of je motor heel schuin tegen de muur zetten) en je linker carterdeksel eraf, lijkt me veel makkelijker. Kan je meteen je balansas ketting stellen.

Er zijn hier gasten genoeg die dit klusje al eens geklaard hebben. Ik zou zeggen, haal een bak bier en een zak nootjes in huis en organiseer een sleutel feestje :-)
biggie

Gedraaid in de rijrichting. de normale rotatie vd krukas dus
toen gestopt , niet geprobeerd terug te draaien, Kan ik wel proberen
biggie

linkerdeksel zat nog niet zolang dicht na de ketting gespannen te hebben, dus geen trek dat opnieuw los te nemen.
vandaar.
DR-Big
Contacteer:

Dat deksel kan je toch gewoon eraf halen? Als je een beetje voorzichtig doet, kan je de pakking gewoon weer gebruiken. Nou ja, het zal er nu toch ook weer af moeten.

OJ
biggie

goede raad maar nu te laat helaas
Leo

Jo Biggie,

Mocht je denken dat je de biggest techniek kluns hier bent.......................nog niet misschien :oops:

En ieder nadeel heb zijn voordeel want als je je blok toch open gaat maken kan je alles boven het onderblok meteen goed nakijken en je veertje plaatsen.
Je zou spgoesdakar in Uden eens kunnen mailen of hij een dagje voor je heeft en dat je met je blok langskomt.

Rustig blijven en het komt allemaal goed.
biggie

och, ik ben wel rustig eronder
ouder en wijzer, het komt wel weer goed, bedankt voor de opsteker!
loek de kort

Als je een echte magneet moet hebben: Sloop een oude harddisk, zitten ZEER sterke magneten in.
Je kunt er met een hamer en scherpe beitel een stukje afslaan zodat het door een bougie gat kan. met een touwtje kun je het stukje magneet aan een stripje bevestigen. Het materiaal is zo hard dat je er geen gat in kunt boren.

LET OP , gooi er een doek overheen voor je gaat meppen op de magneet, er kunnen stukken afsplinteren, zet een veiligheidsbril op.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
biggie

beste mensen
reuze bedankt voor de tips
en niemand die het er nog even inwrijft, echt top
Maar het is gelukt !
Zo'n uitschuifbare telescoop-pen met een magneetje aan het eind.
Is helaas niet flexibel. Magneetje eraf geknipt met een klein steeltje eraan nog, weg 8 euro, maar dat hebben we er maar over natuurlijk.
dit in een rubber ontluchtingsslangetje van een cm of 20 geschoven, goed vast, zuiger naar beneden zodat ik het slangetje in zo weinig mogelijk gekke bochten hoef te draaien en hengelen maar, Binnen 10 minuten geflikt.
en nu ! een biertje om het te vieren
proost en nogmaals dank!
grtz
peter
zappa.suzuki

Gefeliciteerd en geniet van je verdiende biertje! 8)
biggie

Nadat het stukkie eruit was eerst aan het bier gegaan
daarna toch maar even de motor getornd, lijkt me in orde.
Geen blokkade, geen gekke geluiden, kleppen die bewegen en zelfs met 2 bougies eruit
een flinke stoot lucht uit de uitlaat.
de gebroken stukken passen aan elkaar, niets achtergebleven dus.
Tijd voor nog een biertje :toost:

Nog 1 probleem op te lossen nu,
met de storm laatst is er een boom op mijn Volvo 480 gewaaid. Helaas niet geheel zonder schade.
Leo

biggie schreef: en niemand die het er nog even inwrijft, echt top
Eng hè.

:toost: Geniet van de "overwinning" ! :toost:
en nu op naar het volgende project: de volvo
( geloof je toch niet maar voor de volvo hebben we ook een technisch deskundige in de groep )
biggie

Ja heel eng ! en ook heel erg dat niemand het erin wrijft, nogmaals top !
Eerst afwachten of de gemeente Arnhem wil dokken, heb ze aansprakelijk gesteld. heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ze alles afwijzen.
Ben alleen van het type "bijtertje" . heb ik vaak meer mezelf mee dan anderen.
DR-Big
Contacteer:

En anders zal Hans/Big88 je met alle liefde in zijn garage verwelkomen. Die weet namelijk alles van Volvo's :-)

OJ
biggie

ook 480's ?
is toch een soort apart, worden steeds schaarser.
loek de kort

Ben ook Volvo fan, naast Volvo enkel Suzuki op de inrit :D
Uitzondering is mijn boot met Austin Diesel blok, maar ja die staat ook weer niet op de inrit.
Perfect dat het je gelukt is.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR-Big
Contacteer:

biggie schreef:ook 480's ?
is toch een soort apart, worden steeds schaarser.
Ah, Nederlands ontwerp! Daar kan Hans vast wel wat mee.
Plaats reactie