Shock therapy

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Ouwe Reus

Afgelopen vrijdag stond de postbode voor de deur met een doos met progressieve voorvorkveren en een nieuwe achterschokdemper.
DSC01589.JPG
DSC01589.JPG (92.96 KiB) 1817 keer bekeken
DSC01591.JPG
DSC01591.JPG (114.36 KiB) 1817 keer bekeken
DSC01593.JPG
DSC01593.JPG (64.57 KiB) 1817 keer bekeken
Gisteren begonnen de boel aan de voorkant van m'n BIG te demonteren. De sleuteltips kwamen van pas, en uiteindelijk de oliekeerringen van de voorvork en zelfs een stofafdichting met de "houtschroef-truuk" moeten verwijderen. Koste mij wel veel meer tijd dan verwacht. De olie uit de voorvorkpoten was echt smerig (bruin/zwart en zwart/grijs). De binnenpoten heb ik niet verwijderd, wel de boel lekker gespoeld (je moet immers toch 2 liter olie kopen, en gebruikt toch niet alles).
DSC016022.jpg
DSC016022.jpg (53.13 KiB) 1817 keer bekeken
DSC01603.JPG
DSC01603.JPG (84.46 KiB) 1817 keer bekeken
DSC01604.JPG
DSC01604.JPG (103.91 KiB) 1817 keer bekeken
DSC01605.JPG
DSC01605.JPG (124.23 KiB) 1817 keer bekeken
Bij gebrek aan een instructie, heb ik jullie sleuteltips erbij gepakt. Vaak vervangt zo'n aftermarket voorvorkveer de oorspronkelijke voorvorkveer inclusief bus. Voor mij is de metalen bus voorzien van een nylon bus. Deze nylon bus staat niet op de explosietekeningen in het WPHB, maakt de aftermarket veer in verhouding "korter". Bovendien heeft een van die nylon bussen een gat en de ander niet. Vind het maar vreemd. Ik twijfel of de nylon bussen door meneer Suzuki in zijn gezet, sowieso omdat ze ongelijk zijn. En ik denk eraan om de boel -gezien de lengte- te monteren mét de bus (met voorspanning zeg maar).

Kunnen jullie er wat over roepen, please?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
kantelaar

Toen ik mijn voorvorkvering verving voor hyperpro zaten er bij mij alleen die vulbussen er in, geen plastic .
Zandprutser 1e klas.
BIG88

Ik ben nog nooit een nylon bus in een BIGvork tegen gekomen.
have BIG fun

D.F.M.T.
Ouwe Reus

Hmmm, dan heeft een van mijn voorgangers de boel al iets aangepast. Jullie reactie en het feit dat de lengte van de "nieuwe veer" gelijk is aan de "oude veer incl. metalen bus excl. nylon bus" klopt dan. Zou de boel eigenlijk al wat stugger moeten zijn, maar de voorkant was eerlijk gezegd nogal slap.

Ben een beetje bang als ik alleen de nieuwe veer monteer, de voorkant nog steeds niet stug genoeg is. De nylon bus is geperst in de metalen bus en past qua diameter ook niet in de veer. Weet even niet wat ik nu moet doen :|
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
zappa.suzuki

Ey, de orginele veer van een SR43 is 55cm lang [ net gemeten] en de bus uit mn hoofd 20cm, als de nieuwe veer 55cm is moet de bus er bij, is ie 75 cm dan niet.

Maar als je de nieuwe veren in de binnenpoot stop en de binnenpoot helemaal omhoog trekt moet de dop er met een beetje druk op kunnen, steekt de bus dus 5cm uit dan klopt het dus niet..

bovven op de veer hoort iig de ring met opstaand randje, dat randje valt in de veer :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
frankn

Zappa weer in da house!
Heb je de Eskimo nog geteerd? 8)
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
zappa.suzuki

:zwaaien:

Nop, wel op verzoek redding op open water geoefend met mn meisje, dus vrijwillig omslaan in t water van 3 graden koud en de ander weer in de boot helpen, brrrr :shock:

de rest van de groep keek geschokt toe.. en kon daarna niet achter blijven om het ook te doen :lol:
frankn

Tering! :shock:
Maar wel leuk gehad dus...
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
zappa.suzuki

Zekers, kreeg wel eerst een zeekajak zonder rugsteun die erg nerveus was, rug vond dat niet leuk...
Ouwe Reus

zappa.suzuki schreef:Ey, de orginele veer van een SR43 is 55cm lang [ net gemeten] en de bus uit mn hoofd 20cm, als de nieuwe veer 55cm is moet de bus er bij, is ie 75 cm dan niet.

Maar als je de nieuwe veren in de binnenpoot stop en de binnenpoot helemaal omhoog trekt moet de dop er met een beetje druk op kunnen, steekt de bus dus 5cm uit dan klopt het dus niet..

bovven op de veer hoort iig de ring met opstaand randje, dat randje valt in de veer :wink:
Thanks! Lengte van de nieuwe veer is idd 75cm. Ga de boel monteren zonder metalen & nylon bussen, maar wel met die ring met het opstaande randje wat een stukkie in de veer valt.

Gisteren ook de nieuwe stofafdichtingen binnen gekregen, besteld bij een pakkingenboer (Pyramid parts, je ziet ze ook veel met lagersets) op ebay. Wat een gekloot, had het nog niet eerder gedaan dus had het eerst niet door dat het gewoon een verkeerde stofafdichting was :evil: . Zat een extra rand op die op de orginele afdichting niet zit (zelfs passend geprobeerd te maken, maar dat werd ook niets). Had gelukkig nog "ergens" de oude liggen, en deze paste p-e-r-f-e-c-t dus maar weer een paar originele rubbertjes besteld. Hopen maar dat deze snel binnen zijn :cry: .
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Ouwe Reus

De voorvork zit er al een paar dagen op, nu met originele stofafdichtingen. Gleden er zonder enige kracht in, alsof deze er voor gemaakt waren :lol:. Vraag mij nu ook af waarom er een oude met "grof" geweld moest verwijderen. Bewijs ligt al een tijdje bij de vuilstort, dus daar kom ik nooit meer achter. De voorkant voelt wel wat stijver/ stugger aan, maar op asfalt merk ik er niet heel veel van, alleen met remmen een beetje.

Ondertussen ook de schokbreker aan de achterkant gewoon compleet vervangen. Verschil is enorm. Ben die slappe ... kwijt, heb eindelijk weer een harde ... :wink:. De oude schokdemper was in principe nog OK, maar de veer had zij beste tijd wel gehad...de rek was eruit zal ik maar zeggen. Plaatje zegt genoeg!
DSC01636 - kopie.JPG
DSC01636 - kopie.JPG (61.16 KiB) 1684 keer bekeken
Ga vrijdag ff de BIG uitlaten, en dan pak ik gelijk een stukkie naast de dijk mee (bos heb je niet in de Botlek :? ). Eens kijken of het de investering waard was!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
zappa.suzuki

Als de oude veer niet wit is is ie niet origineel, Hessler levert een glas zwarte stugere.

ook de afstelling klopt niet, stelringen horen uit mn blote hoofd ongeveer op 1/3 van het draad te zitten.

Hoop dat je nieuwe vering bevalt, je kan nog wat spelen voor met de veer voorspanning door wat vulringen op de veer te leggen, heb die van mij geloof ik op 1 a 1.5cm staan, gebruik er spacers voor van een a-head balhoofd van een fiets, maat 1 1/8 inch, zijn er van 2.5, 5 en 10mm.

Zet hem niet te stug, gaat ie een beetje stuiteren :wink:
Ouwe Reus

zappa.suzuki schreef:Als de oude veer niet wit is is ie niet origineel, Hessler levert een glas zwarte stugere.

ook de afstelling klopt niet, stelringen horen uit mn blote hoofd ongeveer op 1/3 van het draad te zitten.

Hoop dat je nieuwe vering bevalt, je kan nog wat spelen voor met de veer voorspanning door wat vulringen op de veer te leggen, heb die van mij geloof ik op 1 a 1.5cm staan, gebruik er spacers voor van een a-head balhoofd van een fiets, maat 1 1/8 inch, zijn er van 2.5, 5 en 10mm.

Zet hem niet te stug, gaat ie een beetje stuiteren :wink:
Foto is gemaakt nadat ik 'm eerst uit elkaar had gehaald en een beetje had schoongemaakt. Maar de oude veer blijft aan de korte kant. De complete oude schokdemper ligt nu ff in de schuur als spare. De nieuwe schokdemper doet z'n werk goed, nu niet meer het gevoel dat de boel achter "doorslaat" bij een drempel. Voelt een stukje degelijker aan, komt vast omdat dat ding is afgesteld op 95 kg "seks en spieren" :lol:. De stelring voor de veerspanning verander ik sowieso niet. Ook de uitgaande demping heb ik (nog) niet aangepast, iets wat trouwens redelijk lastig gaat omdat de stelring erg strak tegen het draaipunt/ tussen de bevestigingspunten zit. Laat dat ook maar zo, misschien als ik meer zou rijden dat er wat met de demping zou spelen.

Het rijden op nopjes op asfalt blijft trouwens wel wennen. Beetje het gevoel wat ik bij de auto heb met winterbanden. Ook rolgeluid is duidelijk aanwezig.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Plaats reactie