Oliekoeler vraag ivm project

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Leo

Zowel ik als Spgoesdakar zouden graag jullie mening willen horen over het verplaatsen / vervangen door een andere van de oliekoeler op de BIG.

Ik ga een kleine tank plaatsen waardoor de OEMoliekoeler niet meer beschermd wordt.

Nu zouden we een stellage eromheen kunnen bouwen
Afbeelding

Maar als ik kijk naar een XR400 Zit i veel beter beschermt op het balhoofd onder de koplamp
Afbeelding

En dit kan natuurlijk ook :shock:
Afbeelding

Maar kan ik zomaar die grote joekel van een BIGoliekoeler vervanger door iedere andere kleinere of is er een wiskundige berekening op los gelaten op de BIG om tot deze grote te komen die men altijd al hanteert ?

Wij uit Uje eo horen graag uw ideeen.
BIG88

de big heeft natuurlijk een flinke koeler nodig omdat de kop olie gekoeld is
daarom denk ik dat de xr koeler te klein is
en de automaatkoeler van het laatste plaatje moet je ook niet overschatten, zeker niet plat geplaatst op een dicht deel.
deze zitten normaliter met de trekbandjes op de koelvloeistofkoeler van een auto, als extra koeling voor de automaat.
have BIG fun

D.F.M.T.
de antrapper

8) Ergens wegbouwen(bv achter een geperforeerd stuurkuipje) en een kleine ventilator eropzeten, evt met thermostaat?
Dan kun je hem neerzetten waar je wilt.
Ik had op de Big een zo'n cheap temperatuur metertje met sensor op de in leiding geplakt
om te kijken waneer hij op temp was, ( in de winter dus nooit, moest altijd stukje karton gebruiken)
maar die had ik gewoon op de leiding zitten, daar zou je dus simpel een thermostaat
kunnen plaatsen, klein spatwaterdicht ventilatortje op de koeler(kan dan ook kleiner zijn)
En gaan met dat ding.

HansD
ps anders de olie door je stuur leiden, olie koelt lekker af en je hebt meteen handvat verwarming :mrgreen:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
pjlaurens

Heb denk ik een oplossing, ware het niet dat ik de foto er niet bij geplaatst krijg
stuur anders ff je prive mail,,,

Maar bij mij is dit al jaren de oplossing voor meerkoeling
het is een koeler achter de caterplaat

groetjes peter
Ouwe Reus

Knap gedaan om een oliekoeler te plaatsen onder die koplamp. Aan de ene kant redelijk goed ingepakt/ beschermd door de vorkpoten, maar tegelijkertijd draait deze wel mee met het stuur--> dus je moet flexibele en lange(re) olieleidingen gebruiken. En dat lijkt mij juist weer extra kwetsbaar. De locatie die Peter aangeeft is dan veel praktischer: korte starre leidingen en beschermd tussen de framebuizen (achter carterplaats, houdt tegeliijkertijd vuil tegen :lol: ). Ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar zijn meerkoeling... Plaats je de oliekoeler hoger, sta je door de constructie van het frame als snel voor een uitdaging. Wellicht twee smalle oliekoelers aan weerzijden van de framebuis?

Hans daarentegen heeft het over het stuur. In theorie is dat helemaal geen verkeerd idee. Heb eens gelezen dat een XR de olievoorraad heeft in het frame !? Dan is het frame een grote oliekoeler! En roest van binnenuit is uitgesloten :lol:.

Zoek voor de gein eens met google/afbeeldingen naar de oliekoelers van de DR350/ DR650/ DR800. De afmetingen worden logischerwijs steeds groter. Zou 'm dan ook niet op goed geluk verkleinen. Maar los van de afmetingen is de koelcapaciteit veel belangrijker. En de montageplek moet voldoende "airflow" hebben. De oliekoeler liggend op het voorspatbord is volgens mij letterlijk en figuurlijk een lachertje. Zou het plaatsen van één oliekoeler op de plek van Peter zelf niet doen vanwege de relatief geringe airflow en de vrij lage plek (ook al is het een gedwongen circulatie). Wat ik mij afvraag: zou de airflow via de luchtfilter(s) voldoende zijn om.....

Maar Leo, heb je al een pakkende naam voor je projectmotor? Het moet wel een zijn die álle moeite en uitdagingen dekt :D.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist

2 kleintjes naast de frame buis lijkt me de beste optie (van de oer GS of een Eend) wat hoger plaatsen (=minder kwetsbaar) en dan heeft de rechter tenminste niet de functie van opwarmer zo dicht bij de uitlaat. is dan ook qua leidingen redelijk gemakkelijk op te lossen en je kan er om de beurt je handen aan op warmen bij koud weer. (wel ook links een gashandel plaatsen dan). ook ventilatoren van een andere motor (Aprilia rsv) kan je gelijk met de tank bouwen rekening mee houden. die zijn waterdicht, compact en aan te sturen met een temp schakelaar in het blok en een relais. tevens kan je voor die BMW koelers lederen (skai) hoesjes krijgen voor in de winter.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
BIG88

dubbele oliekoelers is al gedaan in dakar machines,
maar dan moet de uitlaat onder het blok door.
have BIG fun

D.F.M.T.
Leo

WOW ! Wat een reacties :!:
Alvast allemaal bedankt voor het meedenken !
@ PLaurens : je hebt een PB. Vraag; Is het bij jou de hoofdkoeler of een bijkoeler die laag zit en issie al eens geraakt ?
@ Ouwe reus : ik rij al jaren XR en ben dus bekend met het syteem van olie in het frame. De Oliekoeler van de xr400 zit vast op het balhoofd dus daar zitten de slangen strak en bewegen niet. Die van de oliekoeler op het voorspatbord valt dan idd af door bewegende delen en zoals Hans schrijft door het (bijna) niet koelen.
@ futurist : 2 kleine was idd vanmiddag ook bij mij binnen geschoten maar als Hans zegt dat ik dan de uitlaat onderdoor moet doen valt die af want dat wil ik op dit project niet.
@Hans : xr400 oliekoeler te klein / op het spatbord te licht voor de job, is in jouw ogen laten zitten waar i zit en heel goed beschermen een goede optie of heb je nog een tip van flip ?
Leo

Ouwe Reus schreef:Maar Leo, heb je al een pakkende naam voor je projectmotor? Het moet wel een zijn die álle moeite en uitdagingen dekt :D.
Ik denk dat ik maar verder borduur op de vorige waar ik ook het een en ander heb laten modificeren dus dan wordt dit : die Torte II
spgoesdakar

Inderdaad wat een reactie.
Weer iets om over na te denken.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de oplossing van Peter.
In mijn geval zou hij onder de koplamp passen omdat de snavel er niet meer op zit.
Maar die kan ook weer niet zo groot zijn als orgineel waardor je op een extra (kleinere) op de framebuis uit komt.
DR750 '89 DR800 '90 DR800 '92
Leo

Peter: Dit werkt super, kan de koeler ook afdekken ivm modder, en werkt bij mij als 2e koeler omdat het blok getuned is.
Geen last van stenen e.d.

Peter 1.jpg
@ Peter, Mijn blok is (nog) niet getuned en ik kan dus volstaan met het oppervlak van de orginele. Voor Spgoesdakar is deze foto misschien de oplossing die hij zocht omdat zijn blok wel getuned is als zijn project klaar is.

Ik denk dat ik het vooralsnog bij de extra bescherming ga houden dmv DIY valbeugels om de oliekoeler.

De andere foto`s stuur ik door naar Spgoesdakar daar hij net bezig is met zijn achterveer te plaatsen. De zijtanks ala dakar gaan in onze projecten vervangen worden door een extra benzinetank op de plek van de huidige luchtfilterbak.

THX voor de foto`s !
Ouwe Reus

Oplossing van Peter is mooi. Sowieso ziet het aluminium er beter uit dat die plastic standaard plaat, maar nu ook nog eens super functioneel. Heb je het frame aangepast om deze plaat aan de bovenzijde te monteren? En hoe heb je deze zelf gemaakt, want de afwerking oogt profi :lol:.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
pjlaurens

Nee hoor alles zelf gemaakt, op de zetbank.
achterframe er af gezaagd en een nieuwe gemaakt met de tanks er aan.

Was maar even werk......pfff

groetjuhhhs
Plaats reactie