Hoi,
Afgelopen maanden ben ik druk bezig geweest met mijn blok reviseren (groot gedeelte daarvan was wachten tot het revisiebedrijf klaar was met mijn cilinder, maar dat daargelaten) afgelopen dinsdag was dan eindelijk het moment waarop ik het blok weer in het fram kon hangen en alles kon aansluiten. Voordat ik mijn blok wilde starten wilde ik hem eerst even laten lopen op de startmotor, en daarna even snel de klepspeling controleren. Maar dat was teveel gevraagd. Zodra ik mijn accu had aangesloten en op het startknopje drukte hoorde ik enkel het geklikklikklik van het startrelais dat er moeite mee had. Ook toen we het startrelais helemaal omzeilden (punten met elkaar verbinden, en daarna zelfs maar gewoon met de accukabels direct op de startmotor). Om te kijken of de motor uberhaupt nog ronddraaide hebben we toen hem maar in de versnelling gezet en aan het achterwiel rondgedraaid. Dit lukte natuurlijk gewoon.
Het eerste wat we daarna gedaan hebben is de motor op z'n kant leggen en de dynamodeksel verwijderen om te kijken of alle tandwielen er wel goed op zaten. Toen we vonden dat deze zonder al te veel moeite konden draaien hebben we even kort spanning op de startmotor gezet om te zien of deze nog draaide. Zonder weerstand draaide deze super makkelijk rond.
Daarna heb ik de startmotor er maar weer uitgehaald en losgemaakt zodat ik hem kon schoonmaken met contactspray. Toen ie schoon was weer in elkaar gezet, getest of hij draaide zonder dat ie in het blok zat (deed ie) en in de motor geplaatst. Nog steeds draait hij de motor niet rond. (Motor met de bougies er uit en de decompressieklep open.)
Dus, op dit moment zit er volgens mij niet heel veel anders op dan een nieuwe (tweedehands) startmotor kopen. Omdat BIG's niet zo heel veel voorkomen in Nederland vroeg ik me af of er toevallig nog een startmotor van een ander Suzuki model in een SR43(A) past.
Ook als iemand nog een oplossing weet voor dit startprobleem waar ik zelf nog niet aan heb gedacht hoor ik het graag.
Startmotor kapot
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
-
Volgens mij heb ik er nog wel 1 liggen..
maar genoeg prik in de accu?
En de vulringen op de goede plek? [ bovenste tandwiel direct tegen de startmotor heeft aan weerzijde een vulring]
En de vulringen op de goede plek? [ bovenste tandwiel direct tegen de startmotor heeft aan weerzijde een vulring]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Jep en Jep. Zelfs meerdere accus gebruikt, en voor gebruik even gemeten of er genoeg prik in zat (tussen de 12.7V en 13.1V als ik het me goed herinner) Vulringen gecontroleer adhv het WPHB en de exploded views op CMSNL.zappa.suzuki schreef:Volgens mij heb ik er nog wel 1 liggen..
Maareh, wat moet die startmotor kosten? En zit er nog verschil tussen SR43 en SR42 startmotoren?
Ducati 748 & DR BIG
- Edwin
- Contacteer:
Voordat je ging reviseren...deed de startmotor het toen wel goed? Als die het toen goed deed, moet die dat nu ook doen lijkt mij en is er wat anders niet goed. Even naast de auto zetten, startkabels op de accu en kijk eens of die het dan doet?
Assumption is the mother of all fuck ups
-
Ai, heb er geen 1 over, maar als je een torqlimiter hebt dan past die van de SR43 gewoon
Hoe weet ik of ik een torquelimiter heb? Volgens mij heb ik gewoon een SR43, model 1992 en op het balhoofd begint het framenummer met SR43A.zappa.suzuki schreef:Ai, heb er geen 1 over, maar als je een torqlimiter hebt dan past die van de SR43 gewoon
Iig bedankt dat je even hebt gekeken, ga ik morgen maar eens met lokale motorslopen bellen om te kijken wat die op voorraad hebben.
Voordat ik ging reviseren deed de startmotor het nog gewoon goed, echter heb ik hem daarna met vapourlock proberen te starten (zoals de lezen in deze thread: http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... =7&t=13072), schijnbaar kan het niet om met compressie te proberen 150ml olie in een verbrandingskamer van +- 80cc te persen.Edwin schreef:Voordat je ging reviseren...deed de startmotor het toen wel goed? Als die het toen goed deed, moet die dat nu ook doen lijkt mij en is er wat anders niet goed. Even naast de auto zetten, startkabels op de accu en kijk eens of die het dan doet?
Ducati 748 & DR BIG
-
Dan heb je een bult met kleinen vertandingen achter/voor op je 1e tandwiel wat op je startmotor aansluit en een uitsparing daarvoor in je carterdeksel
Startmotor sluit inderdaad aan op een tandwiel met twee soorten "wielen", 1 met dezelfde grootte tanden als die je ongeveer overal achter het dynamo deksel ziet, en 1 met allemaal van die kleine tandjes.zappa.suzuki schreef:Dan heb je een bult met kleinen vertandingen achter/voor op je 1e tandwiel wat op je startmotor aansluit en een uitsparing daarvoor in je carterdeksel
Ducati 748 & DR BIG
Net bij een lokale motorsloop een startmotor opgehaald van een 1992 model voor 85 euro. Vanavond maar eens kijken of ie het ook echt doet.
Ducati 748 & DR BIG
oude startmotor niet weggooien aub, ik heb zelf 2 gare exemplaren liggen en wil proberen er van meerdere weer één goede te maken. wil de resten wel van je overnemen.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Eerst maar eens zien of het de startmotor was, of dat ik 85 euro heb weggegooid...futurist schreef:oude startmotor niet weggooien aub, ik heb zelf 2 gare exemplaren liggen en wil proberen er van meerdere weer één goede te maken. wil de resten wel van je overnemen.
futurist
Ducati 748 & DR BIG
duidelijk, begrijpelijk en jammer als het voor niks is (terug brengen dan)
greetz Futurist
SUC6
greetz Futurist
SUC6
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Klein opmerkingetje ; er bestaan 3 soorten startmotor / deksel
1e is een in het niets draaiende startmotor, vandaar ook dat de SR41/42 gaan lekken op het startmotorrubber
2e is met een steunlager in de deksel, uiteinde van de startmotorvertanding afgedraaid
3e is met torqlimitter, vertanding loopt door tot het eind (tot in de limitter)
1e is een in het niets draaiende startmotor, vandaar ook dat de SR41/42 gaan lekken op het startmotorrubber
2e is met een steunlager in de deksel, uiteinde van de startmotorvertanding afgedraaid
have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
Nou, dat is weer 85 euro weggegooid. Of nou ja, niet weggegooid, want stel dat mijn startmotor ooit kapot gaat dan heb ik nog een back-up liggen.
Even in het kort: Startmotor gemonteerd, proberen te starten, niets. Daarna olie afgetapt, dynamodeksel verwijderd, alle 3 de tandwielen die naar de starterkrans lopen verwijderd, starterkrans met de hand rondgedraaid. Vrijloop rechtsom, met redelijk wat moeite aandrijving linksom, dus dat leek gewoon goed te zijn. Toen de tandwielen weer geplaatst, en ook nu viel met de hand via de tandwielen de krukas rond te draaien.
Toen dit allemaal goed bleek te gaan de dynamodeksel er maar weer losjes opgezet en een accu aangesloten. Nu ging de startmotor gewoon mooi rond, en ook de zuiger ging netjes rond. Hierna de dynamodeksel vastgedraaid, afgetapte olie weer teruggegooid. Daarna de olieaftapplug er in gedraaid en de olie voor de tweede keer teruggegooid

Daarna heb ik een aantal dingen vast gemaakt die ik los had gemaakt om makkelijker bij de startmotor te kunnen (voorbocht etc.) Rond een uur of 11/half 12 had ik wel weer genoeg gesleuteld voor een avond, en besloot ik om de motor van de brug af te laten. (Gedeelde sleutelruimte). Om toch nog maar even te genieten van mijn succes draaide ik de sleutel nogmaals om, trok de koppeling in en drukte op de startknop. En weer hoorde ik het gehate getik van het relais.
Enige dingen die ik heb veranderd tussen dat de startmotor nog wel ronddraaide dat ie niet ronddraaide:
- Uitlaat gemonteerd (dat kleine beetje tegendruk kan het volgens mij niet zijn)
- Olie ingegoten. (Lijkt me niet dat dit zo vreselijk veel tegendruk kan geven in het carter dat hij er voor zorgt dat het blok niet meer ronddraait)
- Dynamodekselboutjes aangedraaid.
Deze laatste lijkt me de oorzaak te zijn, op de één of andere manier kan één van de 3 tandwielen of de startmotor zelf niet meer goed ronddraaien. Van de startmotor heb ik de twee boutjes die hem op z'n plek houden al een beetje losgemaakt, en voorzichtig geprobeerd hem zo ver mogelijk uit het deksel te krijgen. Echter draait hij nu nog steeds niet rond. Volgens mij moet het dan dus in de tandwielen zelf zitten. Zou iemand mij de juiste volgorde van buisjes, ringetjes etc. eens kunnen doorgeven? Zowel het WPHB als CMSNL vind ik niet duidelijk genoeg.
Even in het kort: Startmotor gemonteerd, proberen te starten, niets. Daarna olie afgetapt, dynamodeksel verwijderd, alle 3 de tandwielen die naar de starterkrans lopen verwijderd, starterkrans met de hand rondgedraaid. Vrijloop rechtsom, met redelijk wat moeite aandrijving linksom, dus dat leek gewoon goed te zijn. Toen de tandwielen weer geplaatst, en ook nu viel met de hand via de tandwielen de krukas rond te draaien.
Toen dit allemaal goed bleek te gaan de dynamodeksel er maar weer losjes opgezet en een accu aangesloten. Nu ging de startmotor gewoon mooi rond, en ook de zuiger ging netjes rond. Hierna de dynamodeksel vastgedraaid, afgetapte olie weer teruggegooid. Daarna de olieaftapplug er in gedraaid en de olie voor de tweede keer teruggegooid

Daarna heb ik een aantal dingen vast gemaakt die ik los had gemaakt om makkelijker bij de startmotor te kunnen (voorbocht etc.) Rond een uur of 11/half 12 had ik wel weer genoeg gesleuteld voor een avond, en besloot ik om de motor van de brug af te laten. (Gedeelde sleutelruimte). Om toch nog maar even te genieten van mijn succes draaide ik de sleutel nogmaals om, trok de koppeling in en drukte op de startknop. En weer hoorde ik het gehate getik van het relais.

Enige dingen die ik heb veranderd tussen dat de startmotor nog wel ronddraaide dat ie niet ronddraaide:
- Uitlaat gemonteerd (dat kleine beetje tegendruk kan het volgens mij niet zijn)
- Olie ingegoten. (Lijkt me niet dat dit zo vreselijk veel tegendruk kan geven in het carter dat hij er voor zorgt dat het blok niet meer ronddraait)
- Dynamodekselboutjes aangedraaid.
Deze laatste lijkt me de oorzaak te zijn, op de één of andere manier kan één van de 3 tandwielen of de startmotor zelf niet meer goed ronddraaien. Van de startmotor heb ik de twee boutjes die hem op z'n plek houden al een beetje losgemaakt, en voorzichtig geprobeerd hem zo ver mogelijk uit het deksel te krijgen. Echter draait hij nu nog steeds niet rond. Volgens mij moet het dan dus in de tandwielen zelf zitten. Zou iemand mij de juiste volgorde van buisjes, ringetjes etc. eens kunnen doorgeven? Zowel het WPHB als CMSNL vind ik niet duidelijk genoeg.
Ik heb type 2. Tenminste, je bedoelt dat er aan het uiteinde niet meer duidelijke tanden zitten, maar juist een gedeelte dat er uit ziet alsof het afgesleten is?BIG88 schreef:Klein opmerkingetje ; er bestaan 3 soorten startmotor / deksel
Ducati 748 & DR BIG
ik zou iig de startmotor niet "zo ver mogelijk" eruit trekken om te monteren. Als je probleem is opgelost is het namelijk belangrijk dat je de startmotor er zo ver mogelijk in drukt. dit is belangrijk dat de start motor niet te veel kan bewegen bij het starten, dit leutert namelijk het gat uit waar hij in gemonteerd zit en zorgt voor lekkage maar ook dat het dunne vertande uiteinde van de startmotor niet mooi strak in de andere tandwielen grijpt. Als je dan wat vaker moet starten (door je manier van gebruik, of een iets slechter startende Big) dan slijten die eerste tandwielen enorm. Zo heb ik een start otor kapot gekregen en heb zelfs de 2 gaatjes waar de startmotor mee vast zit iets opgeruimd zodat de startmotor er tot de kraag helemaal in het gat gaat van het motorblok. je hoort dan aan het start geluid dat het beter draait.
Ik denk dat je inderdaad iets niet goed hebt zitten bij het rijtje tandwielen van de startmotor naar de starterkrans. misschien heb je een braampje in één van de gaatjes van de asjes of iets met de ringen verkeerd, zelfs de asjes verwisselen kan. ik heb dit zelf ook ooit gehad maar weet niet meer wat het was. (sorry 50+ aderverkalking)
SUC6 greetz Futurist
Ik denk dat je inderdaad iets niet goed hebt zitten bij het rijtje tandwielen van de startmotor naar de starterkrans. misschien heb je een braampje in één van de gaatjes van de asjes of iets met de ringen verkeerd, zelfs de asjes verwisselen kan. ik heb dit zelf ook ooit gehad maar weet niet meer wat het was. (sorry 50+ aderverkalking)
SUC6 greetz Futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
- Edwin
- Contacteer:
Om te testen zou ik één vulring weghalen van het bovenste tandwiel en nog eens proberen te starten (ziten de 2 "bussen" goed in het deksel?) Ik had hetzelfde probleem als jij, echter had ik een vulring op het tweede tandwiel geplaatst waardoor de as klem kwam te zitten tegen het deksel.
**** zie opmerking Futurist hierna
**** zie opmerking Futurist hierna
- Bijlagen
-
- ScreenShot001 (2).jpg (88.39 KiB) 3442 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Edwin op wo okt 10, 2012 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
@Edwin, ik denk niet dat hij deze uitvoering heeft met torq limiter, ik denk dar hij een vlak dynamo deksel heeft.
futurist
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
- Edwin
- Contacteer:
'92-er model. Die heb ik hier ook voor de deur staan en daar zitten 2 vulringen op, of mis ik iets?Startmotor sluit inderdaad aan op een tandwiel met twee soorten "wielen", 1 met dezelfde grootte tanden als die je ongeveer overal achter het dynamo deksel ziet, en 1 met allemaal van die kleine tandjes.
Ik kan mezelf wel voor m'n kop meppen. Heb net het dynamodeksel er nog weer eens afgehaald (voor de zoveelste keer) en kwam er achter dat ik een klein k*tringetje achter het verkeerde tandwiel had zitten (middelste tandwiel, ipv het tandwiel dat aangedreven wordt door de startmotor. 

Ducati 748 & DR BIG
- Edwin
- Contacteer:
tadaaaaa!!!!!!!....toch dat vulringetje. Je hebt dezelfde fout gemaakt als ik pas geleden...en toen deed de startmotor ook klik klik. In iedergeval opgelost!
Goed nieuws Thoran! 
Kan kennelijk iedereen gebeuren die de linker carterhelft verwijderd! Schrok mij de eerste keer ook lam toen ik deze carterhelft verwijderde en de tandwieloverbrening van de startmotor in mijn handen had.
Misschien moet deze tip maar bij de sleuteltips worden geplaatst!

Kan kennelijk iedereen gebeuren die de linker carterhelft verwijderd! Schrok mij de eerste keer ook lam toen ik deze carterhelft verwijderde en de tandwieloverbrening van de startmotor in mijn handen had.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
Hmm had ik dat een tijdje terug al niet gevraagd?zappa.suzuki schreef:Volgens mij heb ik er nog wel 1 liggen..

volgens mij heb ik daar al wat over geschreven bij de balansaskettingspannen edit niet dus en zie ook dat het plaatje weg is..Ouwe Reus schreef:Goed nieuws Thoran!
Edit, aangepast...