15/48

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
futurist
Berichten: 3448
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

ik heb vandaag ontdekt toen ik de troep van het in orde maken van mijn Dr voor de IJsland trip dat ik een andere tandwiel overbrenging heb gemonteerd zonder dat het me is opgevallen.
er zat op mijn SR41 een 15/45 tandwiel verhouding op. ik heb eens een 14 voor tandwiel geprobeerd voor het wheeliën en jullie weten allemaal wat dat heeft gedaan (bak kapot) ook sleet dat voor tandwiel erg snel zodat ik weer een 15 voor heb gemonteerd. Ik heb bij mijn leverancier de originele ketting kit besteld en dit blijkt nu 15/48 te zijn. wat zijn de gevolgen hier van?
ik was voor het gebruik hier, gemengd op de weg en met regelmaat off road tevreden over het weggedrag, altijd trekkracht genoeg voor mijn vaardigheden en op de snelweg ook een goede top snelheid. Alleen de autobahn route dwars door Duitsland vorige maand mocht de kruis snelheid hoger zijn.
volgens mij gaat ie nou harder trekken en een lagere top snelheid hebben? Voor IJsland ok toch??
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2052
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Hoe groter het verschil is in aantal tanden tussen de 2 tandwielen, hoe sneller je optrekt.
Hoe kleiner het verschil is in aantal tanden tussen de 2 tandwielen, hoe harder je gaat.

Dat betekent dus:
harder optrekken: Groter achtertandwiel óf kleiner voortandwiel
Hogere topsnelheid: Kleiner achtertandwiel óf groter voortandwiel

Ook geldt dat een verandering aan het voortandwiel, hetzelfde is als een tegenovergestelde drievoudige aanpassing aan het achter tandwiel.

Voorbeeld:
13/47 = 14/50
12/47 = 13/50

1 tand voor kleiner = 3 tanden achter groter
1 tand voor groter = 3 tanden achter kleiner

Stel je maar eens voor: wanneer 2 tandwielen evenveel tanden hebben, draaien ze dus even snel, maar wanneer het aandrijftandwiel kleiner is, draait het 2e tandwiel niet evensnel als het aandrijftandwiel, maar er werkt wel dezelfde kracht op als in de situatie waarin ze even groot zijn.

Je hebt dus meer optrek kracht en levert tegelijk topsnelheid in. Andersom geldt het omgekeerde.

Tandwielverhoudingen hebben namelijk meer invloed op je topsnelheid dan bv. een andere cilinder!
Assumption is the mother of all fuck ups
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 21:41
Locatie: Limboland

lijkt mij voor ijsland prima
is overigens ook de originele verhouding voor de SR41/42 volgens mij.
de SR43 had dacht ik 47 achter

EDIT:
even gecontroleerd :P
'88, '89, '90 hebben 15/48 X 520
'91, '92, '93 hebben 15/47 X 520
'94 en later hebben 15/47 X 525
have BIG fun

D.F.M.T.
zappa.suzuki
Berichten: 8375
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

mooie verhouding, kan er 169km\u mee halen en trekt lekker door..v[net iets lekerder dan 47, net iets meer koppel en minder snel terug naar de 1e versnelling]

En 1 tand meer of minder voor of 3 meer of minder achter komt op ongeveer 10km/u meer of minder in top snelheid en merkbaar verschil in terkkracht :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie