Pagina 1 van 1

Poortmap of timingmap Honda cr 125 1997 ???

Geplaatst: di jun 02, 2009 22:36
door HL Visser
Hallo,

Weet iemand de poort timingen van een Honda cr125 1997 ?? :oops:

Nu zeggen er natuurlijk , haal de cilinder er af , maar wij houden hem liever dicht, omdat er nog constant mee gereden word .

wij karten met dit blok , maar vragen ons af of de timingen in een crossblok wel geschikt zijn voor het karten

Een crossblok is getimed op koppel en niet op snelheid ??

En waar zit dan het verschil , uitlaatpoort of spoelers ?
En uiteraard de uitlaat zelf .

Wij willen dus aan de hand van een poortmap het een en ander gaan uitzoeken , en indien mogelijk aanpassen .
Vergelijking maken met een poortmap van een kartblok . TM

Misschien heeft iemand iets of weet een site waar iets op staat ??

Vr Groet

HL Visser

Geplaatst: wo jun 03, 2009 01:56
door Rudy
Ik heb op mijn eigen website een uitgewerkte poortmap met timingen van mijn oude 1999 CR125.

http://rw-racing.nl >> tech >> CR125.

Wat zou er mis zijn met std cross timingen?. Dit soort blokken worden toch heel veel gebruikt met het karten?. Je zult er ongetwijfels meer topvermogen uit kunnen krijgen, maar dit zal tenkosten gaan van het vermogen onderin en de betrouwbaarheid. Zolang je niet op superhoog niveau kart lijkt het me nogal nutteloos. Wil je echt hard gaan leg er dan gewoon een 250cc 2t motor onder ;).

Geplaatst: vr jun 05, 2009 14:11
door Mario2t
Daar je met een kart constant hoog in toeren rijdt en niet op koppel onderin wilt rijden, zou ik de poorten volledig open zetten en de aandrijving van de poorten afkoppelen.
Sterker nog, ik denk dat iemand die de kart volledig benut, de poorten, onbewust, niet eens meer laat sluiten. :)

Het zijn trouwens uitlaatpoorten bij de CR125.
De poorten gaan zo rond 60%/70% van het vermogen open om bij lage toeren trekkracht te behouden ( door de kleinere uitlaatpoort) en bij hoge toeren de volledige vrije doorgang van gassen naar de expansiepijp te geven.

Er zijn bij Suzuki's wel mogelijkheden om dit te vervroegen of te vertragen, maar bij de CR125 tot 2002 volgens mij niet.
Ik heb wel ooit eens een ex-Eggens CR125 uit 1995 gezien waarbij dit kon, maar volgens mij waren dat speciale carters.

Geplaatst: vr jun 05, 2009 14:54
door speedphreax
Ik zou denken dat een enduro blok op koppel is afgesteld. Een crossblok is al veel meer op explosief topvermogen afgesteld. Maar het kan altijd beter.

Geplaatst: vr jun 05, 2009 15:46
door Mario2t
Honda heeft geen enduro-blokken gebouwd voor de CR's.
Er zijn wel wat aangepaste versnellingsbakken geleverd door HRC en hier en daar zijn er bakken door enduro-specialisten samengesteld.

Voor een crosser is een bredere powerband heel erg belangrijk.
Bij grasbaan ( en wegrace) zie je dat men eigenlijk grotendeels is een beperkt hoog toerengebied rijdt. Smalle powerband, met hoog topvermogen. 2T crossmotoren die getuned zijn voor de grasbaan hebben vooral veel vermogen bovenin.
Deze motoren zijn dus op een zwaardere crossbaan echt in het nadeel., omdat ze in een heel klein gebied het maximale vermogen afgeven.

Terukomend op het onderwerp van de TS: Powervalves zijn juist bedoeld om de powerband breder te maken. Dat heb je in de karting niet nodig.

Als de TS dus nuttige info wil hebben m.b.t. tunen van een kart v.z.v. een CR125 blok, dan zou ik hem aanraden om een tuner te zoeken die veel CR125's heeft getuned voor de grasbaan. M.i. vind je daar de meeste overeenkomsten. HTZ is zo'n bedrijf btw.