BK enduro Esneux
27 September, vroeg in de ochtend vertrekken we naar Esneux. Een dorp net voorbij Luik. Ook deze keer moet ik het niet alleen doen en gaat Tom opnieuw deelnemen. Deze keer hebben we opnieuw volk meegenomen om te helpen tanken en om het toeschouwersaantal op te schroeven.
De wedstrijd in Esneux vindt voor de tweede keer plaats en wordt opnieuw georganiseerd door regerend kampioen Thierry Klutz. Deze enduro onderscheidt zich van alle andere doordat er een extreme proef in zit die echt wel extreem te noemen is. De locatie van deze proef is ook eerder buitengewoon en bevindt zich in het centrum van het dorp waar ook de start plaatsheeft. Er is tal van randanimatie voorzien en verschillende merken staan er uitgepakt met vette promotiestanden. De site is tot in de puntjes uitgewerkt. Dit geeft echt een meerwaarde aan de sport. Hier kan zelfs een motorhater van genieten, laat het dan misschien alleen van de wafels of het bier zijn.
Nog voor we inschrijven gaan we eerst de tweede spéciale eens verkennen. Een schitterende proef uitgezet, weg van de bewoonde wereld, maar goed bereikbaar en ook daar is randanimatie voorzien. Quadrijden voor de kleintjes en natuurlijk ook de alom gekende braadworsten en dranktentjes.
De proef omvat een sectie in een bos, langs een bospad, over een glooiend weiland en enkele beklimmingen met een rotsachtige ondergrond. Echt heel mooi en enorm variërend. In tegenstelling tot veel proeven dit jaar moet deze maar een ronde verreden worden, dus best belangrijk om toch even een kijkje te komen nemen en te verkennen. Onderweg van en naar de spéciale staan nog pijltjes met daarop vermeld Show Point. Wat we ons daar moeten bij voorstellen is voor ons een raadsel en tijd om te gaan kijken is er niet meer.
Busje parkeren, boel uitladen en keuren is wat ons te doen staat. Ware het niet dat de verlichting van Tom zijn Yamaha het begeven heeft en hij die eerst nog moet herstellen. Nadeel is dan dat we bij de laatste kunnen keuren en inschrijven en achteraf zal blijken dat het wel degelijk een nadeel is.
Stipt op onze minuut vertrekken we met de motor aan de hand tot het podium dat speciaal voor deze wedstrijd is geplaatst. Eens daarop mag je de motor starten.
Voor we aan de wedstrijd kunnen beginnen mogen we eerst de extreme proef afrijden als verkenning en zonder dat de klok loopt. Bij de aankomst op het einde van de dag moeten we dan nog eens de proef afleggen tegen de tijd. Dit wil zeggen dat wij, randonneurs, deze proef drie keer rijden op twee ronden.
Na deze verkenning beginnen we aan onze eerst ronde. Het centrum van Esneux door om kort nadien een steil pad in een bos op te draaien. Al knap lastig om zo te vertrekken. De verbinding stuurt ons door mooie bossen, prachtige paden en in tegenstelling tot Andenne, is het asfalt hier eerder zeldzaam. Plots komen we aan een helling. Onderaan de helling staan mensen te kijken, wat is daar aan de hand? Zonder aarzelen draaien we rechts de heuvel op. En hij is steil, hij blijft steil en naar het einde toe enkel nog losse stenen. Een meter of vier van de top ligt het bezaaid met motoren en bromfietsen. Iedereen met de motor in de hand, trekken en sleuren om de motor boven te krijgen. Er ligt een GasGas dwars over het pad en de rijder, een loisir, zit er gewoon naast. Die heeft toch tijd genoeg en kan zijn motor gewoon laten liggen en er gezellig naast gaan zitten. Wij niet dus en dat is dus het nadeel van laat te vertrekken. De stenen vliegen je om de oren van de voorganger die in de grond aan het malen is om boven te komen. Ik besluit om het op te geven als ik zie dat Tom bijna boven is. Ik reken er op dat hij me komt helpen en natuurlijk is dat het geval. Eens boven even uitblazen, maar met de klok in het oog zie ik dat het héél snel zal moeten gaan. Ik probeer er alles aan te doen om op tijd te komen zodat ik zelfs Tom bijna achterlaat. Die is natuurlijk meer alert en slaat af waar ik foutief rechtdoor ben gereden. Het pad stopt op een gegeven moment en ik zie in dat ik fout ben. Omdraaien en zoeken naar de juiste weg. Op dat moment ben ik zeker dat ik de voorgeschreven tijd niet zal halen. Gas geven is de boodschap, maar voorzichtig en geconcentreerd blijven op de steile afdaling net voor de tijdscontrole is noodzakelijk.
Twaalf minuten later dan gepland kom ik aan de tijdscontrole. Daar staat Tom reeds op me te wachten en zitten onze vrienden op een terrasje met een frisse pint. Tom heeft een foutje gemaakt door voor de controlepost te wachten en niet voorbij de vlag te rijden. Dus ook hij heeft twaalf minuten aan zijn broek en dat konden er maar zeven of acht geweest zijn. Dit zijn de beginnersfouten die we ooit allemaal gemaakt hebben. Net voorbij de controlepost is er een mogelijkheid tot tanken en daarvoor hadden we onze vrienden meegenomen. Een 2 taktje heeft niet iets meer nodig dan een kleppenmotor.
We vervolgen onze weg en hebben beslist om het tempo hoog te houden om niet nog meer tijd te verliezen. De rit blijft boeiend en het terrein varieert constant. Echt een prachtige enduro in een heel mooie streek. De volgende verbinding is iets makkelijker haalbaar qua tijd. Op de tijdscontrole hebben we al enkele minuten over en kunnen we al een babbelke slaan. Nu rest ons enkel nog het laatste stuk met de tweede proef in. Ook hier proberen we om geen straftijd te pakken en rijden we nog steeds een strak tempo. Aangekomen op de tweede proef verliezen we ook geen tijd en gaan onmiddellijk van start. Buiten een keertje door de linten rijden verloopt ook hier alles vlekkeloos. Nu is het nog even doorbijten tot aan de start zodat we wat kunnen eten, drinken en de motoren tanken. Ook daar komen we mooi op tijd aan en luisteren we even naar de collega’s hoe die het de eerste ronde gedaan hebben.
Waar we niet van schrikken is dat er enorm weinig mensen op tijd hebben gereden. Bijna allemaal hebben ze minuten gepakt op het eerste stuk. En ja, ook nationalen en zelfs inters.
Onze tweede ronde starten we onmiddellijk met de extreme proef, maar deze keer tegen de klok. Er staat een massa volk te kijken en eerlijk gezegd geeft dat toch een extra stimulans om harder te gaan. Ook al weet ik dat het publiek me liever op mijn gezicht ziet gaan over de hoge rioolbuizen en andere vrij lastige hindernissen, ik laat ze liever links liggen en speel op safe. Korte maar zeer intense proef met twee mooie dubbelsprongen, grote en kleine rioolbuizen, grote blokken natuursteen, boomstammen, tot zelfs een trailer die als hindernis fungeert. Alle is hier mooi uitgewerkt, overzichtelijk voor het publiek en er hangt een heel plezante sfeer.
Opnieuw is dit een enduro die zeker gezien mag worden. Kosten nog moeite zijn hier gespaard geweest. Al denk ik dat het vooral om een perfecte samenwerking gaat tussen organisatie, stad, ordediensten en omwonenden. Enige minpuntje is misschien de krappe tijd bij de eerste verbinding. Je moest echt hard gaan om op tijd te zijn. Het is ons de tweede ronde gelukt, maar ik ben terecht op de vingers getikt door de organisatie doordat ik wel 80 per uur reed in een zone 50. Het was dat of weer minuten pakken. Erger is het Olivier Bertels vergaan, hij is die dag gediskwalificeerd om door het rode stoplicht te rijden. Er waren zelfs mensen die nog vlug onder dalende slagbomen doorreden om toch maar die tijd te halen. Dit gaat misschien een beetje ver, maar in het heetst van de strijd gebeuren er wel al eens dingen die niet echt maar verantwoord zijn. Er is dan ook enorm veel commentaar gekomen op deze veel te strakke eerste verbinding. Weet dat er van de 236 deelnemers amper 149 zijn geklasseerd en maar liefst 180 één of meer strafminuten heeft opgelopen, moet je niet versteld staan dat hier en daar dingen zijn gebeurd die in feite niet hadden mogen gebeuren.
Een goeie les die ik heb geleerd deze enduro is om zo vroeg mogelijk te starten. De vrijetijdsrijders mogen vertrekken met de eerste randonneurs, vertrek je bij de laatste, dan zijn de meeste al weg. Deze mensen hebben tijd, hoeven niet naar een klok om te zien. Zo gebeurt het wel eens dat je in een singletrack wordt opgehouden of wanneer iemand dwars voor je op een helling ligt en de fut niet meer heeft om zijn motor recht te zetten. Zulke voorvalletjes kan je tijd kosten en zelfs veel energie als je ook van de motor moet zoals het in ons geval was. Tuurlijk hebben we ook bewezen dat het anders kan en hebben Tom en ik een onfortuinlijke loisir geholpen om zijn motor terug op het pad te krijgen nadat hij van het pad was gereden en een meter of twee lager stak. Gelukkig waren er nog mensen met dezelfde ingesteldheid en met genoeg handen ging dat nog vrij vlot en was er van tijd verliezen helemaal geen sprake. Aan de onfortuinlijke rijder, “twee pintjes graag”.
De uitslag.
Bij de inters is Pascal Berlingieri 9e en vierde in E3. Deze keer op een Husaberg.
Bij de nationalen is er niemand geklasseerd. Ivan Vangenechten staat op de 14 de plaats algemeen, maar door 39 strafminuten te pakken wordt hij uit het klassement geschrapt. Dat is een regel bij meer dan 30 strafminuten. Jean-Pael Vaele en de eerder vermelde Olivier Bertels behoren ook tot de ongelukkigen.
De juniors deden het goed, sommigen zelfs heel goed. Zo is er de achtste plaats van August Lijnen, goed voor een vijfde E2. Tiende plaats algemeen en tweede in E3 is voor Jeroen Schuer. Fred Wans elfde algemeen en zevende in E2. Marcel Beckers met dagvergunning wordt 13e en 3e in E3. Marc Heyen met dagvergunning eindigt 14e en 4e in E1. Stijn Bonte bezet de 15e plaats en is hiermee achtste in zijn klasse E2.
Bij de randonneurs mag je wel degelijk van een verrassing spreken. Jan Kestens valt met een vierde plaats net naast het podium. Frank Bourbon is de verrassing van de dag met een achtste plaats en daar heeft hij hard voor gereden. Daarvan getuigen zijn tijden. Koen Van Den Bossche is veertiende, Stefan Wolters achttiende en neemt zo ook zijn eerste punten van het seizoen. Bart Berger eindigt op de 28e plaats. Buiten klassement en met dagvergunning staat Tom De Lentdecker op een 38e plaats. Jeff Verbrugghe had pech en heeft vroegtijdig moeten opgeven.
Deze wedstrijd was toch een van de zwaardere dit seizoen en dan hadden we nog alle geluk met het weer. Hopelijk houdt de organisatie een beetje rekening met de straftijden die dit jaar opgehaald zijn. Enkel en alleen al om te vermijden dat er als gek door de dorpjes wordt gereden. In ieder geval is deze een aanrader voor de toeschouwers en een heel mooie rit voor de rijders. Deze wil ik nooit meer missen, ook al is het als toeschouwer, kan ik zelf ook het Show Point eens gaan bekijken. Een steile, met rotsen bezaaide helling waar enkel inters, nationalen en gentlemen moesten boven komen. Waarvan er zelfs héél weinig zonder hulp de top haalden.
Wie weet zorg ik nadien dan voor kaasbolletjes op de barbecue met een heerlijk fris glaasje witte wijn. Wedden dat Gust, Fred en vrouwen ervan genoten hebben?
Voor dit verslag heb ik de toestemming gekregen van Frederic David om fotos bij hem te gaan halen. Vandaar ook aan hem nog een bedankje. Op de Nationale toppers Jeff Goblet, Michael Vuckevic en als laatste met nummer 1, organisator van deze wedstrijd Thierry Klutz.