Pagina 1 van 1

Link Lagers demonteren

Geplaatst: zo mei 03, 2009 15:44
door Rolando
een aantal lagers in mijn link systeem zijn aan vervanging toe.
Krijg ze er niet in zijn geheel uit.
Moet je daar een speciale "lager trekker" voor hebben?

Re: Link Lagers demonteren

Geplaatst: zo mei 03, 2009 16:58
door Bosje
Rolando schreef:een aantal lagers in mijn link systeem zijn aan vervanging toe.
Krijg ze er niet in zijn geheel uit.
Moet je daar een speciale "lager trekker" voor hebben?
Jep, een hele speciale: Ramijzer op juist formaat en een zware hamer :P

Nu zonder gekheid, ik heb ze er altijd uit kunnen tikken. Niet toevallig een borging over het hoofd gezien?

Geplaatst: zo mei 03, 2009 17:00
door zappa.suzuki
Je kan er wel bij om ze er uit te tikken?

Zo ja de brug warm maken, niet te warm dat je je handen brand..
Mischien de gootsteen vullen met heet/kokend water, alu geleid warmte erg goed dus denk dat de snelste manier is om hem lekker heet te krijgen..

En dan tikken maar..[ kruislings natuurlijk ]

De nieuwe met ook wat vet aan de buitenkant er in slaan/persen met een passende dop uit je doppenset..

Geplaatst: zo mei 03, 2009 17:05
door jwrtuning
Ik heb het pas nog gedaan voor m'n CR500.

De link even verwarmen met een verfafbrander of föhn o.i.d en dan zou je ze er zo uit moeten kunnen tikken. Niet te lang verhitten want dan gaan behalve de link ook je lagers uitzetten.

Andere optie is de link in de bankschroef zetten en met een passende stalen bus de lagers er uit persen. Let er wel op dat de bus er RECHT ingaat!

De nieuwe lagers even een dagje in de vriezer zetten (ze gaan iets krimpen), je link weer verhitten (die gaat dus uitzetten) en je drukt de lagers er zo weer in. Ook dan is je bankschroef handig.

Het mooiste is natuurlijk een echte persbank. Maar niet iedereen (ik ook niet) beschikt daar over...

Succes!

Geplaatst: zo mei 03, 2009 17:07
door jwrtuning
Ik lees dat veel mensen er voor kiezen om de lagers er in te rammen..

Dit raad ik je ten zeerste af. Vooral als het naaldlagers zijn. Persen is een betere optie omdat je dan niets beschadigt.

Geplaatst: zo mei 03, 2009 17:58
door Sjokske
Ik tik ze er altijd uit met een passende dop uit een doppenset. Past het niet lekker dan draai ik er een bus voor :idea:

Geplaatst: zo mei 03, 2009 18:43
door Rolando
Heb het deel van de link los en ook een passende dop.
Misschien mis ik inderdaad een borg ring, of moet het van de andere kant.

Geplaatst: ma mei 04, 2009 10:09
door jwrtuning
Volgens mij heb je alleen 2 lagers, 2 keerringen en 2 dikke ringen per gat in de link zitten.
In die van mij zitten geen borgringen..

Geplaatst: ma mei 04, 2009 11:17
door Rolando
De lager waar de schockbreker in zit, zit een enkele lager. Die zit vast.

Geplaatst: ma mei 04, 2009 13:08
door jwrtuning
Oke dat lager dus. Als het goed is is dat zo'n kantellager. Hij kan als het ware als een bal draaien.

Zet aan de ene kant van je link een dop er op die ruim om het lager past, en aan de andere kant een dop die net zo groot is als het lager zelf. In de bankschroef zetten en voorzichtig er uit persen.

Volgens mij moet dat zonder problemen lukken. Je hebt er geen borgring zitten, enkel het lager wat er dus aan beide kanten uit zou moeten kunnen.

Succes!

Geplaatst: ma mei 04, 2009 13:48
door Rolando
Nee,

Dit is ook "gewoon" een rand met naaldlagers er in.

http://www.mrcycles.com/fiche_section_d ... fveh=20252

Geplaatst: ma mei 04, 2009 17:38
door jwrtuning
Ik zie het..
Dat is inderdaad anders dan op mijn 500.

Maar voor alsnog. Heb je de truc met de bankschroef nou al geprobeerd? Als ik dat plaatje bekijk moet dat lukken lijkt me.

Die dingen worden er in de fabriek ook ingeperst, er uit slaan heeft geen zin. Ten eerste vliegen alle naalden je om de oren, daarnaast sla je de rest van het lager kapot. Je moet hem er dus gewoon uit persen. Als je passende doppen hebt en hem recht in de bankschroef zet gaat er niets kapot. Als je met lompe kracht gaat slaan riskeer je beschadigingen in de link door scheef te slaan.

Geplaatst: ma mei 04, 2009 22:21
door Rolando
Oke bedankt, ik snap de truc.

Eerst nog een weekend rijden en dan gaat hij er uit.

Geplaatst: ma mei 04, 2009 22:41
door barry!
Lagers paar uur in de vriezer van -20
Alu delen flink heet stoken en ze floepen er zo in, zonder 1 tikje 8)

Enige handigheid en geduld is natuurlijk genoodzaakt