Afstellen TPS op een Keihin FCR (ktm520)
Geplaatst: wo apr 01, 2009 20:26
vraaaaagje ,
een TPS (throttle position sensor) afstellen , hoe werkt dat ?
de TPS is gewoon een potmetertje die de stand van de gasklep doorgeeft aan de cdi box die daar weer de ontstekingstiming op aanpast .
nu loopt m`n ktm steeds te laag stationair , de carb is verder goed , kleppen gestelt en bla bla kortom : alles wijst erop dat de TPS niet goed staat of naar de kl*te is .
nu is mn vraag :
is het mogelijk als volgt de TPS af te stellen
ik laat de motor stationair draaien , dat is mogelijk ook al loopt ie dat vreselijk laag stationair en staat ie tegen afslaan aan te hikken (met de stationair knop maximaal ingedraait .
als ie blijft lopen los ik de boutjes van de TPS wat op , dit zijn twee m4 imbusjes , latere versies hebben een torx boutje erin .
je kunt de sensor dan wat verdraaien omdat de gaatjes sleufgaatjes zijn
maar hoort de stationair draaiende motor daar dan op te reageren? door bijvoorbeeld wat harder te gaan lopen of juist af te slaan?
ik wil dit namelijk weten voordat ik ermee aan de gang ga , want als dat TPS ding dus naar de kl*te is reageert de motor dus nergens op en ben ik dus voor jan l*l bezig .
wie o wie heeft zich hier al eens aan gewaagt?
een TPS (throttle position sensor) afstellen , hoe werkt dat ?
de TPS is gewoon een potmetertje die de stand van de gasklep doorgeeft aan de cdi box die daar weer de ontstekingstiming op aanpast .
nu loopt m`n ktm steeds te laag stationair , de carb is verder goed , kleppen gestelt en bla bla kortom : alles wijst erop dat de TPS niet goed staat of naar de kl*te is .
nu is mn vraag :
is het mogelijk als volgt de TPS af te stellen
ik laat de motor stationair draaien , dat is mogelijk ook al loopt ie dat vreselijk laag stationair en staat ie tegen afslaan aan te hikken (met de stationair knop maximaal ingedraait .
als ie blijft lopen los ik de boutjes van de TPS wat op , dit zijn twee m4 imbusjes , latere versies hebben een torx boutje erin .
je kunt de sensor dan wat verdraaien omdat de gaatjes sleufgaatjes zijn
maar hoort de stationair draaiende motor daar dan op te reageren? door bijvoorbeeld wat harder te gaan lopen of juist af te slaan?
ik wil dit namelijk weten voordat ik ermee aan de gang ga , want als dat TPS ding dus naar de kl*te is reageert de motor dus nergens op en ben ik dus voor jan l*l bezig .
wie o wie heeft zich hier al eens aan gewaagt?