Pagina 1 van 2
Magura JACK hydraulische koppeling
Geplaatst: do mar 05, 2009 20:19
door jwrtuning
Heeft er iemand op dit forum ervaring met deze koppeling?
Ik wil een hydraulische koppeling op mijn CR 500 zetten, zodat deze wat lichter gaat koppelen.
Althans, dat is mijn verwachting er van. Is deze koppeling betrouwbaar, of zijn er betere merken/types op de markt?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Jan-Willem[/url]
Re: Magura JACK hydraulische koppeling
Geplaatst: do mar 05, 2009 20:56
door speedphreax
Ik ken eigenlijk alleen de Magura Hymec. Die ga ik ook op mijn XT500 bouwen. Het is wel goed spul maar het blijft Magura. Op KTM's zaten die hoofdcylinders ook een tijdje standaard en die gingen nog wel eens lek.
Geplaatst: do mar 05, 2009 23:58
door adje
Ik heb nog 2 andere merken hydraulische koppelingen liggen.
Hoe het merk precies heet weet ik zo niet maar het heeft ooit op mijn Honda CR250R 2-takt gezeten.
Mag weg voor €75,= ( helemaal gereviseerd en daarna niet meer gebruikt )
Geplaatst: vr mar 06, 2009 14:15
door jwrtuning
@adje:
past die koppeling op een 500 van '98?
75 euro voor beide koppelingen?
En, het allerbelangrijkst: Gaat hij lichter koppelen dan m'n kabel koppeling?
Op zich heb ik wel interesse als het net spul is.
Geplaatst: vr mar 06, 2009 16:36
door Mario2t
Ik heb dus EN een Magura gehad ( op een vorige CR500) EN nu een HEBO op mijn huidige CR500. Ik vond de kwaliteit van de Magura iets minder goed.
Werking van beide koppelingen is ongeveer hetzelfde. Ze grijpen duidelijk lichter aan dan de originele, mechanische CR500 koppeling, zonder dat ze superlicht zijn. Vooral na een tijdje rijden ga je dit waarderen.
Afstelling van oppakken ven het juiste moment is even een kunstje, maar dan is het gewoon goed en koppelt de motor altijd op dezelfde wijze.
Ik ben zelf geen rijder die veel met een koppeling werkt bij uit komen van de bocht ( slippende koppeling), maar op dat gebied is het systeem iets minder goed te doseren dan een mechanisch omdat je er, onder het rijden, al gauw doorheen ,,trekt" . Aan de andere kant heb je dat op een CR500 ook minder nodig.
Tenslotte: 75 euro voor een gebruikte, maar goed werkende hydraulische koppeling is niet duur en installatie is een eitje!
@ adje: ik was laatst net te laat op die mooie kroonplaten op marktplaats. Terwijl ik wilde bieden werd de adv. door jou verwijderd..
Geplaatst: vr mar 06, 2009 18:45
door adje
Dat is het merk HEBO.
De koppeling kost €75.= P/S natuurlijk
Volgens mij ook gewoon passend te maken op een CR500.
Geplaatst: vr mar 06, 2009 18:46
door adje
De kroonplaten heb ik inderdaad een paar weken geleden verkocht.
Geplaatst: vr mar 06, 2009 18:49
door Mario2t
Als hij van een CR250 komt, is het plug-and-play op een CR500.
@ Adje: Ja...ik had net het programma in beeld, gaf enter en weg was de advertentie..
Nou ja...kom vast nog wel een setje tegen. Heb nu voor die centjes wat carbondelen gekocht..
Geplaatst: zo mar 08, 2009 15:52
door adje
de foto's van mijn hydraulische HEBO koppelingen:
Geplaatst: zo mar 08, 2009 18:20
door Mario2t
Die heb ik dus ook.
Plug-and-play dus op een CR500..
Geplaatst: zo mar 08, 2009 20:23
door jwrtuning
Oke, verkocht! (1tje dan)
Geplaatst: zo mar 08, 2009 22:07
door Rolando
@Adje.
Merk je het ook echt, dat het er op zit??
Geplaatst: ma mar 09, 2009 00:38
door adje
@Roland , Natuurlijk merk je dat er een hydraulische koppeling op zit want dan gaat die een stuk lichter.
Nog beter is een Rekluse automatische koppeling natuurlijk
want dan hoef je zelf helemaal niet meer de koppelingshendel in te trekken. ( hoeft niet maar mag wel
)
Geplaatst: ma mar 09, 2009 11:22
door erwindob
Ad,
Wat heb je nu nog liggen aan hydraulische koppelingen?
Voor de TT600RE van Irene zou ik graag iets hebben dat overeenkomt met de Magura met een 11,5mm cylinder
Geplaatst: ma mar 09, 2009 11:42
door Slider
Ik heb ook overwogen om een hydraulische koppelingshandle te monteren op mijn WR426 .
De nieuwprijs van +/- 250 euro heeft mij hier toch even van af gehouden .
Toen ik ( toevallig ) een keer bij Ad was , heb ik een Rekluse koppeling van hem overgenomen .
Conclusie : de beste aankoop voor mijn motorfiets OOIT !!
Geen geneuzel meer met een koppelingshandle EN heel veel rijplezier erbij .
Vooral in kruipdoor sluipdoor , zou ik niet meer zonder willen .
Maar ook in een (lange) blubberbak waar ik zo af en toe toch in beland , en dan aan het eind doodsla , is het gewoon fijn als de motor gewoon blijft lopen .
OK , een Rekluse is iets duurder in aanschaf .....
Succes !
Geplaatst: ma mar 09, 2009 12:08
door speedphreax
adje schreef:@Roland , Natuurlijk merk je dat er een hydraulische koppeling op zit want dan gaat die een stuk lichter.
Nog beter is een Rekluse automatische koppeling natuurlijk
want dan hoef je zelf helemaal niet meer de koppelingshendel in te trekken. ( hoeft niet maar mag wel
)
Als ze nou een Rekluse voor mijn XT500 zouden maken
Geplaatst: ma mar 09, 2009 12:21
door Sanne
Zo een hydraulische koppeling is echt wel fijn!
Van de zomer op een KTM gereden met zo'n koppeling, is toch wel top!
@Adje heb je er nog zo eentje liggen voor mijn WR450?
Na twee uur rijden begint koppelen echt zwaar te worden. Dat moet ik dan met twee vingers doen en heb daardoor net te weinig grip met hand op de handvat.
Mijn wens is om met 1 vinger te kunnen koppelen. En nee een Rekluse komt er bij mij voorlopig niet op
Geplaatst: ma mar 09, 2009 17:41
door kriscros
Een wr450 heeft als ie nieuw is al een stroeve koppeling. Ik kwam van een drz400 en die ging super. Dus een koppelingskabel van een drz een beetje aanpassen en hij past op een wr. Dit scheelt al 20% omdat deze kabel dunner is enzo minder weerstand heeft. Als je dan nog het gaatje verboort in de koppelingshendel (wel het juiste type hebben waar genoeg ruimte is)zodat de hefboom groter word dan heb je een koppeling die je met 1 vinger kan bedienen . Er kan geen hydraulische koppeling tegen op.
Het aangrijppunt verandert wel lichtjes maar ben je zo gewoon.
Geplaatst: ma mar 09, 2009 19:25
door Sanne
kriscros schreef:Een wr450 heeft als ie nieuw is al een stroeve koppeling. Ik kwam van een drz400 en die ging super. Dus een koppelingskabel van een drz een beetje aanpassen en hij past op een wr. Dit scheelt al 20% omdat deze kabel dunner is enzo minder weerstand heeft. Als je dan nog het gaatje verboort in de koppelingshendel (wel het juiste type hebben waar genoeg ruimte is)zodat de hefboom groter word dan heb je een koppeling die je met 1 vinger kan bedienen . Er kan geen hydraulische koppeling tegen op.
Het aangrijppunt verandert wel lichtjes maar ben je zo gewoon.
Je hebt lekker lopen te experimenteren.
Dat zal ik niet zo snel doen maar een gaatje verplaatsen is wel een goed idee en zal ik een proberen. Aanpassen van de kabel kan daarna altijd nog.
Toch ben ik ook nog benieuwd naar een hydraulische koppelinghendel, zit er namelijk al een tijdje aan te denken.
Geplaatst: ma mar 09, 2009 19:48
door kriscros
Als je een beetje handig bent lukt het wel. Het nieuwe gat in de hendel moet net het oude overlappen om het bolletje van de kabel er in te haken.
Ook met een dremel wat materiaal weghalen zodat de kabel een natuurlijke ligging heeft(niet knikt) . Dan nog de regelschroef met de gleuf omdraaien zodat de kabel er tussen kan als je de koppeling intrekt dit om schuren en knikken te voorkomen. ( er is niet bij alle hendels voldoende ruimte)
Geplaatst: ma mar 09, 2009 20:04
door Sanne
kriscros schreef:Als je een beetje handig bent lukt het wel. Het nieuwe gat in de hendel moet net het oude overlappen om het bolletje van de kabel er in te haken.
Ook met een dremel wat materiaal weghalen zodat de kabel een natuurlijke ligging heeft(niet knikt) . Dan nog de regelschroef met de gleuf omdraaien zodat de kabel er tussen kan als je de koppeling intrekt dit om schuren en knikken te voorkomen. ( er is niet bij alle hendels voldoende ruimte)
Nu maak je me wel heel nieuwsgierig, foto's?
Geplaatst: ma mar 09, 2009 20:12
door adje
erwindob schreef:Ad,
Wat heb je nu nog liggen aan hydraulische koppelingen?
Voor de TT600RE van Irene zou ik graag iets hebben dat overeenkomt met de Magura met een 11,5mm cylinder
Erwin , Ik heb er geen meer liggen maar ik kan het waarschijnlijk wel nieuw leveren.
Geplaatst: ma mar 09, 2009 20:13
door adje
Sanne schreef:Zo een hydraulische koppeling is echt wel fijn!
Van de zomer op een KTM gereden met zo'n koppeling, is toch wel top!
@Adje heb je er nog zo eentje liggen voor mijn WR450?
Na twee uur rijden begint koppelen echt zwaar te worden. Dat moet ik dan met twee vingers doen en heb daardoor net te weinig grip met hand op de handvat.
Mijn wens is om met 1 vinger te kunnen koppelen. En nee een Rekluse komt er bij mij voorlopig niet op
Sanne , ik heb geen gebruikte meer liggen maar ik kan deze nog wel nieuw leveren voor de WR450
Geplaatst: ma mar 09, 2009 22:10
door kriscros
hej sanne , hier een foto neerplaatsen lukt me niet , kan ze mailen als je wil?
Geplaatst: di mar 10, 2009 20:41
door Sanne
adje schreef:Sanne schreef:Zo een hydraulische koppeling is echt wel fijn!
Van de zomer op een KTM gereden met zo'n koppeling, is toch wel top!
@Adje heb je er nog zo eentje liggen voor mijn WR450?
Na twee uur rijden begint koppelen echt zwaar te worden. Dat moet ik dan met twee vingers doen en heb daardoor net te weinig grip met hand op de handvat.
Mijn wens is om met 1 vinger te kunnen koppelen. En nee een Rekluse komt er bij mij voorlopig niet op
Sanne , ik heb geen gebruikte meer liggen maar ik kan deze nog wel nieuw leveren voor de WR450
Wat kost dat Adje?