Pagina 1 van 2
ik weet het niet meer
Geplaatst: wo feb 25, 2009 20:01
door mx jake
in de kerstvakantie mijn blokie gereviseerd (yamaha 450 2008)
blok was niet stuk maar preventief onderhoud
ik heb al geruime ervaring met dit type blok
heb er al een kleine 20 gereviseerd
vandaag voor de eerste keer mee gereden (berghem)
en dus problemen
ik zou alleen niet weten waar ik moet zoeken
blok gooit er olie uit via de carter-ontluchting ( en er zit niet te veel in)
vervangen tijdens revisie: krukas-zuiger-klepseals-oliepomp-dist ketting-
pakkingen-borgplaatjes-keeringen
HELP
Geplaatst: wo feb 25, 2009 20:20
door roen
kan je 't na 20 revisies niet zelf plaatsen?
dan moet je t blok toch van binnen en buiten kunnen dromen?

Geplaatst: wo feb 25, 2009 21:03
door mx jake
ja dat is het juist
ik zou niet weten wat er mis is
alles is nieuw
zelf denk ik aan een klepseal die niet goed zit
maar of je dan zoveel onderdruk krijgt dat de olie er uit loopt lijkt me sterk
heb er een andere uitlaatbocht aan zitten (was 39mm nu 35mm)
en een DB killer in de demper
heeft dus veel meer tegen druk
maar of dat er mee te maken heeft lijkt me ook niet
Geplaatst: wo feb 25, 2009 22:42
door petertje
verhoogde carterdruk door een klepseal,daar geloof ik niet in.
Toch iets niet goed gegaan met je zuigerveren lijkt mij...
Geplaatst: wo feb 25, 2009 23:02
door stimpie
blokje terug openmaken en alles opnieuw nakijken.
Geplaatst: wo feb 25, 2009 23:09
door Fr@venture
Hmmmm, ik denk maar even hardop...
Welke mogelijkheden zijn er allemaal om de druk in het carter zó hoog te laten oplopen dat de olie via de carteronluchting naar buiten komt.....
- te veel olie
- lekkende zuigerveren
- ehhhhh
- ehhhh
- ehhh
- ehh
- eh
- nou, heeeel misschien een te nauwe carterontluchting...
slangetje geknikt ofzo.
Ik weet het niet zeker, maar als het door lekkende zuigerveren komt zou je (als je een grote neus hebt) dat aan de olie moeten kunnen zien of ruiken. De olie zou dan naar verbrandingsgassen moet ruiken.
Al met al denk ik dat Petertje toch gelijk heeft

Geplaatst: do feb 26, 2009 11:19
door Wortel
Ik ken het blok niet maar misschien zit er ergens een oliekanaaltje dicht door vloeibare pakking of iets anders en loopt de druk daardoor elders op?
Het blok heeft toch geen gescheiden olie carters die met een membraan verbonden zitten en de terugweg verstopt zit?
Het is een maar een wilde gok...
Geplaatst: do feb 26, 2009 12:57
door JoeBaR
keering van de balans-as (of krukas) verkeerd om gemonteerd ?
Geplaatst: do feb 26, 2009 13:02
door JoeBaR
Fr@venture schreef:Hmmmm, ik denk maar even hardop...
Welke mogelijkheden zijn er allemaal om de druk in het carter zó hoog te laten oplopen dat de olie via de carteronluchting naar buiten komt.....
- te veel olie <---- jake zegt van niet (gezien zijn ervaring zal hij er niet te veel in mikken )
- lekkende zuigerveren <---- lekkende zuigerveren meteen na revisie ? ik neem aan dat die vervangen zijn ?
- ehhhhh <----- dacht ik zelf ook even ...
- ehhhh
- ehhh
- ehh
- eh
- nou, heeeel misschien een te nauwe carterontluchting... <----- motor heeft voorheen waarschijnlijk goed gelopen met deze carterontluchting
- slangetje geknikt ofzo. mogelijk , maar dan zou er juist niks uit de ontluchting komen lijkt me..
Ik weet het niet zeker, maar als het door lekkende zuigerveren komt zou je (als je een grote neus hebt) dat aan de olie moeten kunnen zien of ruiken. De olie zou dan naar verbrandingsgassen moet ruiken. <----
ik neem aan dat er goede zuigerveren gemonteerd zijn na een revisie , tevens zou de onderdruk dan langs de zuiger en vervolgens langs het uitlaat kanaal het blok kunnen verlaten . (met blauwe rook als gevolg , waarvan hier geen sprake was geloof ik) .
Al met al denk ik dat Petertje toch gelijk heeft

Geplaatst: do feb 26, 2009 13:22
door royke
Als ik er over nadenk, lijkt het mij ook eerder op een keering. per ongeluk keering kapot gestoten, of idd verkeerd om.
Geplaatst: do feb 26, 2009 17:06
door mx jake
olie zat er zeker niet teveel in
zuigerveren zijn verdeelt in 3 gelijke delen, en zijn ook nieuw
carter ontuchting is geheel standaard
slangen ga ik zeken nakijken op knikken/klemmen
de olie ruikt anders dan normaal
keering balansas (geen)
keering krukas wel, maar niet vervangen
iedereen bedankt voor de moeite
word vervolgt

Geplaatst: do feb 26, 2009 19:49
door speedphreax
Ik zou effe de compressie testen. Wellicht dat hij even een beetje droog is gelopen en dat hij nu langs de zuigerveren lekt. Zuigerveer vast ofzo. Heeft hij ook echt voelbaar overdruk op het carter?
Geplaatst: vr feb 27, 2009 10:17
door barry!
In 1ste instantie denk ik aan zuigerveren die niet gelijkmatig zijn verdeeld met de opening, maar recht onder elkaar zitten waardoor er compressie verlies is en verhoogde carterdruk?.
Je zegt zelf dat je het goed hebt verdeeld. Dus eigenlijk sluit je dit al uit.
Maar zou door automatisme kunnen dat je het over het hoofd hebt gezien en 'blind' gemonteerd hebt met de gedachten dat het goed zat?
Tis maar een idee

Succes!
Nog een idee:
Koppaking die lekt? De koppaking hoeft niet perce naar de koelkanalen te lekken waardoor er water bij de olie komt of dat je motor aan de kook raakt.
Als de motor compressie wegblaast je carter in heb je idd verhoogde carterdruk (denk aan kan van de distributieketting. daar kan hij langs lekken).
Geplaatst: vr feb 27, 2009 12:43
door speedphreax
Koppakking lek naar een oliekanaal is inderdaad nog wel een goede maar dan moet hij wel goed lek zijn. Meestal borrelt dat alleen een beetje. Zuigerveren onder 120 graden monteren doe ik ook altijd maar ik heb ze nog nooit exact zo terug gevonden. Tijdens het rijden draaien ze toch gewoon vanzelf wat in de rondte.
Geplaatst: vr feb 27, 2009 17:15
door mx jake
das idd een goeie
koppakking die lekt
Geplaatst: vr feb 27, 2009 17:59
door JoeBaR
maareh ... je reviseerd een blokje , dan monteer je (neem ik aan) een NIEUWE koppakking en als je dan de bouten op het juiste aanhaalmoment vast trekt kan je koppakking toch niet lekken?
Geplaatst: vr feb 27, 2009 19:21
door speedphreax
Ja, zo kun je alles wel blijven uitsluiten maar er is toch iets niet helemaal goed.
Doet me een beetje denken aan de tijd dat ik nog fietsenmaker was. Dan kwam er zo'n jochie klagen dat zijn brommer niet goed wilde lopen. Dan wil zo'n puistenkop meestal weten waar het aan kan liggen: Misschien de carb vuil? Nee, die heb ik al 5 keer schoongemaakt. De onsteking dan? Nee, dat kan ook niet, ik heb alles al vervangen. Membraam dan? Nee, die is ook zeker goed. Die heb ik gewisseld met eentje die uit een rijdende brommer kwam. Cylinder of zuiger dan? Nee, die zijn splinternieuw. NOU, DAN IS JE BROMMER GEWOON GOED! EN NOU WEGWEZEN!
Meestal hadden ze dan de zuiger verkeerd om of een lekke keerring (2takt) ofzo.
Geplaatst: vr feb 27, 2009 19:32
door huskie
speedphreax schreef:
Doet me een beetje denken aan de tijd dat ik nog fietsenmaker was. Dan kwam er zo'n jochie klagen dat zijn brommer niet goed wilde lopen. Dan wil zo'n puistenkop meestal weten waar het aan kan liggen: Misschien de carb vuil? Nee, die heb ik al 5 keer schoongemaakt. De onsteking dan? Nee, dat kan ook niet, ik heb alles al vervangen. Membraam dan? Nee, die is ook zeker goed. Die heb ik gewisseld met eentje die uit een rijdende brommer kwam. Cylinder of zuiger dan? Nee, die zijn splinternieuw. NOU, DAN IS JE BROMMER GEWOON GOED! EN NOU WEGWEZEN!
Leuk verhaal.....
dus die yamaha is ook gewoon goed.
Lekken doen die 4takten allemaal met hun carterdruk
Mx-jake, maak hem maar weer open en gebruik deze keer nieuwe pakkingen. Trouwens kromme-carters, haarscheurtjes etc zorgen ervoor dat er veel scheef kan gaan zitten dus..... hoe liep deze motor voor de revisie?
Geplaatst: vr feb 27, 2009 20:18
door mx jake
natuurlijk gebruik ik alleen nieuwe pakkingen
en oem onderdelen, geen goedkoope nep zooi
en op voorgeschreven moment vast gezet
vanzelfsprekend kruislings
Geplaatst: vr feb 27, 2009 20:45
door JoeBaR
daarom geloof ik ook niet in een lekke koppakking in jouw geval .. denk nog steeds aan een verkeerd om gemonteerde keering.
Geplaatst: za feb 28, 2009 09:36
door huskie
JoeBaR schreef:daarom geloof ik ook niet in een lekke koppakking in jouw geval .. denk nog steeds aan een verkeerd om gemonteerde keering.
Welke keerring zou daar het best voor in aanmerking komen dan?
Bij 2takt zouden het de krukaskeerringen kunnen zijn, maar bij een 4takt

Geplaatst: za feb 28, 2009 09:44
door adje
JoeBaR schreef:keering van de balans-as (of krukas) verkeerd om gemonteerd ?
Huskie , lezen

Geplaatst: za feb 28, 2009 12:00
door barry!
Laat je ons weten wie door is naar de volgende ronde

Geplaatst: za feb 28, 2009 17:44
door huskie
adje schreef:JoeBaR schreef:keering van de balans-as (of krukas) verkeerd om gemonteerd ?
Huskie , lezen

Ja maar leg eens uit wat dat voor de overduk doet, behalve lekken

Geplaatst: za feb 28, 2009 20:56
door mx jake
in mijn 2e antwoord had in al geschreven dat er geen keering op de balansas zit, de op krukas zit er wel 1
maar zoals husky ook schrijft, al zou deze lekken krijg je geen overdruk
jullie zijn niet door naar de volgende ronde
door tijd gebrek nog niets aan onderzoek gedaan
misschien morgen
had wel alvast weer een pakkingset opgehaald