Help! Husaberg 450 2005 inruilen voor een KTM 450 2007

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
davito
Berichten: 88
Lid geworden op: di jan 31, 2006 22:56
Locatie: LimburgsNoppengebied

Hallo,

Een vraag. Ik heb een tijdje terug een Husaberg 450 FE uit 2005 gekocht. Nu maakte deze nogal wat lawaai. Weg gebracht, en nu bleek dat de nokkenasketting slap hing! Spanner stond al op maximaal..
Nu zegt die reperateur dat hoogstwaarschijnlijk de zuiger, kleppen etc aan vernieuwing toe zijn. Kosten tegen de 1000 euro.

Maar deze heeft ook een KTM 450 uit 2007 staan. Met bij betaling van 3500 euro is ie van mij.

Nu is mijn vraag. Is het die 1000 euro waard? Of moet je aan een husaberg regelmatig sleutelen (vaker dan een KTM). Van horen zeggen, bijvoorbeeld om de 50 uur de krukaslagers..
Als het met die 1000 euro het groot onderhoud voor enkele jaren is gemaakt! Is het die 1000 euro wel waard en bespaar ik mezelf wat.. Maar ik ben bang dat volgend jaar het volgende aan de beurt is.. en zo verder..

Of nu investeren en een goeie motor hebben?

Hoor graag jullie advies.. Want ikzelf heb geen kennis van de techniek/slijtages van die dingen..

Alvast bedankt!
Dave
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Door een slappe nokkenasketting kunnen zuigers en kleppen niet versleten zijn. Dat is volgens mij bangmakerij. Oorzaak en gevolg gaat hier niet op.

Maar als een ervaren monteur redeneert dat een Husa nokkenasketting 500 uur meegaat en dat bij 500 uur de kleppen en zuiger vervangen moeten worden volgens het WPHB dan zou er wel eens een kern van waarheid in kunnen zitten.

Vraag nog eens door zou ik zeggen of haal eens een second opinion bij Sander te Zwartebroek!
:toost:
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Noppy schreef:Door een slappe nokkenasketting kunnen zuigers en kleppen niet versleten zijn. Dat is volgens mij bangmakerij. Oorzaak en gevolg gaat hier niet op.

Maar als een ervaren monteur redeneert dat een Husa nokkenasketting 500 uur meegaat en dat bij 500 uur de kleppen en zuiger vervangen moeten worden volgens het WPHB dan zou er wel eens een kern van waarheid in kunnen zitten.

Vraag nog eens door zou ik zeggen of haal eens een second opinion bij Sander te Zwartebroek!
Noppy, we maken er 50 uur van, toch?!
En ben het met Noppy eens, nokkenasketting en andere slijtage staan los van elkaar, maar misschien heeft deze lieve monteur wel de ervaring dat wanneer de nokkenasketting er uit moet, je beter ook meteen de rest kan doen :twisted:
Of, en nu wordt ik gemeen, denkt hij aan zijn eigen portomonnee en omdat hij toch open ligt ivm die nokkenasketting hij meteen de zuiger etc kan vervangen, tsjing tsjing.
Of wil hij heel graag die Ktm, die ook aan slijtage onderhevig is, want die heeft waarschijnlijk ook al 50 uur gelopen, aan jou verkopen.

Mijn advies, voor 3500 euro, kan die husaberg, die een heel fijne motor is, nog jaren mee. Zoek alleen wel betrouwbaar advies. Hier of bij husaberg.org.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik dacht dat 50 uur alleen voor 2-takts gold! Eens verder met George...

...of: ruil 'm in voor een DRZ! Dan hoef je alleen maar olie en filters te wisselen en hoef je je niet meer met dit soort vragen bezig te houden;-)
:toost:
klomp

het is natuurlijk wel verleidelijk om een Husaberg in te ruilen op een KTM, tenslotte is KTM een stuk beter...
Maar voor 2500 euro verschil kan je een hoop onderdelen kopen voor je zweedse schone, mocht het al nodig zijn.
Ik heb zelf een hoop gelul gehad met m'n Husa, maar ik moet zeggen, hij heeft me al 2 jaar niet in de steek gelaten, terwijl hij vorig jaar nog volledig koppie onder is geweest!
:oops:
davito
Berichten: 88
Lid geworden op: di jan 31, 2006 22:56
Locatie: LimburgsNoppengebied

Hij zal het niet alleen zeggen om die KTM te kunnen verkopen. Hij zei wel eerst, Oh een Husaberg die hoef ik niet. En nu wil hij uhm wel inruilen en zelf als reserve te houden! Oftewel hij ziet er toch wel wat in..
Denk dat ik uhm, mocht het echt nodig zijn, laat maken. Dan is ie straks op en top in orde! en kan ik weer jaren mee vooruit. Kost me misschien dan wel 1000 euro, maar das nog altijd minder dan een KTM aanschaffen.

Want het is dan wel een KTM maar daar kan natuurlijk ook iets aankomen/ iets mee aan de hand zijn, wat er dan nog eens extra bij komt!

Als ik het zo begrijp is een husaberg uit 2005 nog lang niet zo slecht, en zn zuiger etc vervangen moet je bij elke motor, misschien is de mijne nu gewoon aan de beurt! Tja onderhoud hoort er ook bij!

Vind de Husaberg wel fijn rijden, fel, heel wendbaar en licht! Enigste nadeel vind ik dat hij voor onrustig is! stuur moet je goed vasthouden, begint snel te schudden..

Hoop dat er nog meer reacties komen met ervaringen..
Thanks in ieder geval!
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Noppy schreef:Ik dacht dat 50 uur alleen voor 2-takts gold! Eens verder met George...

...of: ruil 'm in voor een DRZ! Dan hoef je alleen maar olie en filters te wisselen en hoef je je niet meer met dit soort vragen bezig te houden;-)
ja ja en dan altijd achteraan rijden met wedstrijden :lol:

maar goed , een nokkenas ketting ofwel distributie ketting kost ongeveer 16 euro in zwartebroek (voor de husaberg)

kleppen en zuiger beschadigen niet van een te slappe ketting , wel van een GEBROKEN ketting , maar dat is niet aan de orde geloof ik .

komt er eigenlijk op neer dat je ,als je zelf sleutelt , voor minder dan 100 euro weer kan rijden......

verder ontlopen de onderhoudsschema`s van KTM en Husaberg elkaar niet zo als je ze nauw volgt . ben het wel eens met het feit dat een KTM kwalitatief beter is .

dat schudden van je husa heeft alles te maken met de afstelling van je vering , vraag maar eens aan de vering goeroe Husky (die meer over dat onderwerp weet dan ik ) :wink:
4 strokes only !!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

JoeBaR schreef:[ dat schudden van je husa heeft alles te maken met de afstelling van je vering , vraag maar eens aan de vering goeroe Husky (die meer over dat onderwerp weet dan ik ) :wink:
Dat schudden bedoelen we toch een motorblok mee, en niet de vering :roll:
Vering ja dat is mijn stokpaardje, maar ik weet er niet alles van :oops:
Mech en Folie zijn meer kwalificeerd.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

t motorblok hoort niet te schudden , er zit een enorme balans-as in , waarschijnlijk staat die dan niet op tijd ? ? ?

maar zoals ik het lees boedoelt ie toch echt het schudden van de gehele motor , en niet t blokje .
4 strokes only !!
Redski
Berichten: 392
Lid geworden op: wo dec 25, 2002 23:56
Locatie: Hengelo(gld)
Contacteer:

...of: ruil 'm in voor een DRZ! Dan hoef je alleen maar olie en filters te wisselen en hoef je je niet meer met dit soort vragen bezig te houden;-)
Je kunt dan ook een mountainbike kopen, lichter en net zo snel. :evil:

Als de 2007 KTM genoeg heeft gelopen moet die binnenkort los voor dezelfde reparatie die jouw Husa nu gaat krijgen. Ben je naast de € 3500,= ook nog eens een € 1000,= kwijt. Zoals eerder genoemd heb je na revisie nog steeds € 2500,= in de pocket...
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
mark20v
Berichten: 232
Lid geworden op: di okt 24, 2006 20:54
Locatie: Rechts van Arnhem

Een Husa heeft idd iedere 50 uur een goede inspectie nodig als je hem belast waar die voor gemaakt is :wink: Volgens handboek betekent dit lostrekken (!)

Die nokkenasketting is van slechte kwaliteit, kijk ff op husa.org voor een vervangend type ketting die wel een redelijke tijd mee gaat.

Krukaslagers zijn ook van slechte kwaliteit maar geen probleem als je deze op tijd vervangt.

Omdat je maar een litertje olie in het carter hebt is op tijd olie verversen een must (5uur)

Zelf heb ik de pech gahad dat na 50 uur de krukas vervangen moest worden. Dit kwam door het loslopen van de moer van het primaire tandwiel. Ook een klusje wat me 1000EUR heeft gekost.

Suc6
davito
Berichten: 88
Lid geworden op: di jan 31, 2006 22:56
Locatie: LimburgsNoppengebied

Ik word nu al veel wijzer. Had de schrik dat een Husa veel meer onderhoud nodig had.

Ter illustratie: Ben een zondagsrijder, geen crosser, geen wedstrijden, gebruik de motor dus minimaal en haal er vast en zeker niet alles uit wat erin zit. Desondanks zal onderhoud niet wegblijven..

Die KTM uit 2007 heeft 4500 km gelopen, klopt wat Redski zegt, misschien heeft die binnenkort ook wel iets.. Kost me dan nog eens extra!

Dat olie verversen heb ik gehoord idd, zal ik ook zeker goed bijhouden! ook de filters enzo, dat onderhoud kan en doe ik ook wel zelf. Maar het blok open maken kan ik niet zelf! Ofja NOG niet, misschien als dit om de 50 uur moet voor bv die krusaslagers dan ga ik dat misschien wel zelf leren!
Maar je kunt zoiets toch niet controleren wanneer het onderhoud nodig is?
Hoe doen jullie dit? Af gaan op de onderhoudsschema's?? Maar omdat ik niet voluit rij en de motor dus niet maximaal belast is z'n onderhoud niet geheel volgens een schema!

Denk er steeds meer aan om de Husa te laten maken en de KTM te laten staan..
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Als de rijeigenschappen goed bevallen: reviseren, weet je meteen weer wat je hebt.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
mark20v
Berichten: 232
Lid geworden op: di okt 24, 2006 20:54
Locatie: Rechts van Arnhem

gassen schreef:Als de rijeigenschappen goed bevallen: reviseren, weet je meteen weer wat je hebt.
Sluit ik me bij aan, laat het dan wel door iemand doen met kennis van een Husa en dus weet waar op te letten.

Daarnaast die 4500 uur voor de KTM is toch ook al behoorlijk veel, voor het zelfde kom je met die binnenkort ook aan een reparatie.

Oh ja en ik zou naast standaard onderhoud (olie en filters) gewoon de onderhoudsschema's aanhouden voor de grotere klussen zodat je niet voor verassingen komt te staan zoals ik zelf heb gehad.

Gr mark
Surfdude
Berichten: 98
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 21:54

mark20v schreef:
gassen schreef:Als de rijeigenschappen goed bevallen: reviseren, weet je meteen weer wat je hebt.
Sluit ik me bij aan, laat het dan wel door iemand doen met kennis van een Husa en dus weet waar op te letten.

Daarnaast die 4500 uur voor de KTM is toch ook al behoorlijk veel, voor het zelfde kom je met die binnenkort ook aan een reparatie.

Oh ja en ik zou naast standaard onderhoud (olie en filters) gewoon de onderhoudsschema's aanhouden voor de grotere klussen zodat je niet voor verassingen komt te staan zoals ik zelf heb gehad.

Gr mark
Inderdaad laten doen door iemand met kennis, Albert die bij Brouwer werkte bijvoorbeeld. Motorisch zit er niet zoveel verschil in je Husa of de KTM, als je onderdelen voor je Husa besteld krijg je 9 van de 10 keer een KTM onderdeel. Nokkenas ketting vervangen door Did, en krukas lagers door de betere versie. Klepveren zijn ook een zwak punt, deze vervangen voor dual springs. En regelmatig verversen met goede olie.
daan LC8
Berichten: 190
Lid geworden op: za dec 04, 2004 22:01

Surfdude schreef:
Inderdaad laten doen door iemand met kennis, Albert die bij Brouwer werkte bijvoorbeeld.
En die nu hier werkt www.andremotors.nl samen met oud-brouwer bedrijfsleider
Andre Petersen :wink:

Samen vormen die 2 een gouden span, alhoewel er bij brouwer ook nog wel mensen zitten die weten van de "hoed en de rand" lijkt mij :wink:
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

davito schreef: Maar je kunt zoiets toch niet controleren wanneer het onderhoud nodig is?
Hoe doen jullie dit? Af gaan op de onderhoudsschema's?? Maar omdat ik niet voluit rij en de motor dus niet maximaal belast is z'n onderhoud niet geheel volgens een schema!

..
Davito,
er zijn wel wat truukjes om te weten wat er gaande is aan je motor.
1-maakt die een ander geluid als wanneer nieuw. Probeer de geluiden uit elkaar te houden. Luister ook goed naar andere motoren(liefst husabergs)en praat veel met deze over onderhoud en wat ze allemaal meegemaakt hebben. Je hebt nokkenasketting geluid(bij een husa erg veel zelfs). Koppelingsgeluid. Zuigergeluid. Kleppen geluid. Versnellingsbakgeluid etc.
2-olie verversen, kijk wat er voor spul mee komt. Magneet erbij. Stukjes lagerschaal? etc.
3-algemene indruk van de motor. Loopt die goed, of .... heb je vraagtekens. Laat een ander eens een stukje rijden, die er verstand van heeft. Een andere husa rijder bevoorbeeld.
4-ben je zelf laks met onderhoud. Vergeet je je luchtfilter vaak te verschonen etc etc.
5-onderhoudsschema's zijn slechts een leidraad. Ik houd mijzelf er niet aan, want spaken checken etc... ach, ze moeten ook wat schrijven.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

:o hou JIJ je niet aan de onderhouds schema`s???

jij was toch van Zen en de kunst van het motor onderhoud? :lol:
4 strokes only !!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

:oops:
betrapt :shock:

of wacht :idea:
Zen betekent zoiets als het aanvoelen van....... go with the flow..... geloof ik :lol:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

O ja Davito, dat wilde ik je nog vragen.
Begrijp ik het goed dat jij deze husa ook nog niet zolang hebt? Oftwel weet je de geschiedenis van deze motor of...?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
davito
Berichten: 88
Lid geworden op: di jan 31, 2006 22:56
Locatie: LimburgsNoppengebied

huskie schreef:O ja Davito, dat wilde ik je nog vragen.
Begrijp ik het goed dat jij deze husa ook nog niet zolang hebt? Oftwel weet je de geschiedenis van deze motor of...?
De motor eind november vorig jaar gekocht. Ik ken de geschiedenis niet precies. Heb laatst de vorige eigenaar gemaild. hij had nog wel wat klein onderhoud gedaan, remblokken blabla. Een stukje uit zijn mail: "Verder blok nooit open gehad voor 'normaal onderhoud' omdat ze me altijd hebben geadviseerd om het blok dicht te laten als er geen aanleiding voor is. Mij hebben ze verteld dat indien je goed olie blijft verversen dat preventief onderhoud niet nodig is (beter van niet zelfs blijkbaar)."

Dus ik ga er sterk vanuit dat hij nooit verder nooit niets heeft gedaan :!:
Heb net nog gemaild met de vraag hoelang hij de husa heeft gehad. Weet dat hij bij Lemmens in onderhoud heeft gezeten en dat ze daar laatst tegen me zeiden dat het een prima motor is :!: :?:

Maar ga morgenvroeg met de monteur bellen. Van die krukaslagers en nokkenasketting, zullen nog wel de fabrieksonderdelen zijn inderdaad, dus aan vervanging toe! Vanuit gaande dat er in die 3 jaar bijna niets is gedaan, en als ik nu "groot" onderhoud laat doen dan kan ik er weer een flinke tijd tegenaan, want zo intensief rij ik niet.

Ohja dat schudden, blijkbaar lekt de rechtervoorvork! Daar zal het uvel wel zitten! Beide laat ik dus nakijken! Dat schudden moet dan voorbij zijn.

Bedankt voor de tips!
Ik vertrouw erop dat ik straks een prachtige zweedse schone erbij heb (naast mijn blonde vriendin dan he! Hoewel erbij.. die is niet zweeds maar Limburgs.. euh maar wel schoon... naja laat maar 8) :lol: )

Mochten er nog dingen zijn waar ik op moet letten hoor ik het graag, ik check dit forum nog wel voordat ik ga bellen! Maar die monteur kennende krijg ik mijn husa straks zeer goed onderhouden terug! Die let echt op de details..
Een pietje precies die me geen geld uit de knip wil halen trouwens!

Groeten
Dave
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Dave,
de motor is dus nooit open geweest. Dat is op zich wel lekker.
Maar mocht je voor die zuiger etc gaan, dan ook denken aan het splitsen van het blok. Dus helemaal open laten maken, en alle kogellagers laten controleren. Krukaslagers, nokkenaslagers etc etc. Op die mannier weet je dan dat je weer een fris blok, bijna nieuw blok rijdt.
Btw zuiger in combinatie met wellicht een drijfstang. Dan wordt het waarschijnlijk wat duurder.
Joebar heeft nog wel wat ervaring met husa's :twisted:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

minder goede ervaring bedoelt u :evil:

maar bij minder intensief gebruik gaat ie wel wat langer mee

en mijne was bwj 2003 en het schijnt (zegge ze) dat de husa kwalitatief sterk verbeterd is vanaf 2005

daar komt bij dat mijn blokje wat aanpassingen had ondergaan
zoals een grotere carb , kleppen en hoge nokkenas ,afgedraait vliegwiel
lichter big end etc .. alles dat hem iets pittiger maakte maar ook sneller deed slijten.
4 strokes only !!
JW
Berichten: 66
Lid geworden op: vr feb 16, 2007 22:29

je hebt een 2005 dus als je rustig rijdt jun je gemakkelijk af met 1x in de 100 uur het blok open, die ik ook en dan ist nog ruim op tijd en eigenlijk alleen maar preventief. heb er al 230km op staan (2004)
die dingen zijn vanaf 2004 prima, en als je ze niet als een idioot belast beresterk hoor, kun je nog jaaaaren plezier van hebben. hoewel.... tot je een model 2009 aanschaft :)
Plaats reactie