Pagina 1 van 1

Blok uit elkaar

Geplaatst: di feb 10, 2009 13:02
door ReinderJansma
Hallo,

Komende winter wil ik mijn blok even uit elkaar halen(ktm sx 125). Zijn er hier belangrijke dingen waar ik om moet denken? Hoe zit het met de hydrualische koppeling? hoe haal je die eraf en hoe krijg je dat weer goed werkend in elkaar? blok moet altyd op ontstekingskant liggen toch, vanwege de versnellingsbak, dat die niet uit elkaar gaat?
En bij koppelings platen vervangen, hoe moet je dan tewerk gaan? de schroeven van de drukplaat, hoevast moeten die etc.?

Ik moet nog wel wat ervaring opdoen met sleutelen, vandaar deze vragen:)

Geplaatst: di feb 10, 2009 14:01
door Wortel
Je wil je blok "even" uitelkaar halen en je hebt er geen ervaring mee... :roll:

Ik zou het alleen doen samen met iemand die er ervaring mee heeft anders kun je meer kapot maken dan je er mee bereikt. Waarom wil je blok uitelkaar halen? Van sleutelen wordt een goedlopend blok alleen slechter.

Aanhaal koppels van de onderdelen van een blok staan in de service repair manual welke wel ergens op het internet te vinden is.

Geplaatst: di feb 10, 2009 14:16
door ReinderJansma
Nou ja ''even'' bedoel ik ook niet. Ik heb verder wel wat doel over motoren. Alleen het hele blok uit elkaar halen heb ik nog niet gedaan. De hele crossmotor sleutel ik verder zelf. Nouja ik wil sowieso even naar mijn koppelings platen kijken, maja dat is zo klaar alleen de deksel er even af. maarja de lagers van de krukas etc. die moet je toch zo nu en dan controleren?

Geplaatst: di feb 10, 2009 16:21
door Freestyler
Als je aan het vliegwiel speling voelt, dan wordt het tijd om de krukaslagers te vervangen. Als je geen ervaring hebt met blokken te reviseren zou ik er vanaf blijven, je moet ook wat materiaal hebben wil je het behoorlijk doen trouwens.
Maar waarom uiteen doen als die goed draait en schakelt.
Wil je je blok volledig gereviseerd kun je ze ook bij mij binnendoen. Voor meer info stuur je maar een prive mailtje.

Geplaatst: di feb 10, 2009 17:03
door ReinderJansma
Ja juist, als alles goed loopt dan hoeft het ook niet uit elkaar. Alleen zoals ik zei; de deksel van de koppeling eraf kijken of de platen nog goed zijn en koppelingshuis.

Ik heb ook een maat die het wel zelf doet, die kan me wel helpen.

Geplaatst: di feb 10, 2009 18:20
door speedphreax
ReinderJansma schreef:Ik heb ook een maat die het wel zelf doet, die kan me wel helpen.
Maar die wil je vragen niet beantwoorden?

Geplaatst: di feb 10, 2009 19:38
door Designer
speedphreax schreef:
ReinderJansma schreef:Ik heb ook een maat die het wel zelf doet, die kan me wel helpen.
Maar die wil je vragen niet beantwoorden?
:lol: :lol:

met alle respect reinder,
het lijkt me verstandiger dat jij het blok er lekker in laat zitten,
dan weet je zeker dat je nog kunt rijden,
als ik je vragen zo hoor dan lijkt het me niet zo dat je in staat bent om dit te doen.

Je hebt het over komende winter, dan denk ik dus aan 2010,
misschien licht je blok voor de tijd al in puin. en mijn bescheiden mening is,
als je nu al je grote onderhoud wilt plannen voor volgend jaar, dan ruik je ook onraad, dan zou ik hem dus per direct loshalen.

Geplaatst: di feb 10, 2009 19:54
door JoeBaR
ReinderJansma schreef:Ja juist, als alles goed loopt dan hoeft het ook niet uit elkaar. Alleen zoals ik zei; de deksel van de koppeling eraf kijken of de platen nog goed zijn en koppelingshuis.

Ik heb ook een maat die het wel zelf doet, die kan me wel helpen.
aan de platen valt zelf niet zoveel te zien , of je moet weten en kunnen zien hoe een goede en minder goede plaat er uit ziet ...

je voelt het wel aan je koppelingshandle , als je die minimaal inknijpt en hij koppelt al , dan worden ze al minder, slipt je koppeling door bij optrekken dan zou je ze gerust kunnen vervangen ...zolang alles werkt gewoon blokje dicht laten..

Geplaatst: di feb 10, 2009 20:12
door JdM
Freestyler schreef:Als je aan het vliegwiel speling voelt, dan wordt het tijd om de krukaslagers te vervangen. [....].
Ik neem aan dat je aanbiedt om te helpen met de revisie omdat je er verstand van hebt, zonder je te willen veroordelen vraag ik me dan toch af hoe je erbij komt dat bij het voelen van speling op krukaslagers iemand zijn lagers moet vervangen...
Je geeft niet aan of het over radiale of axiale speling gaat en daarbij is een standaard krukaslager vaak C3 en heeft deze koud dus al speling, ook als het lager nieuw is...
Al met al dus een gewaagde opmerking dat iemand moet reviseren bij het voelen van speling ;)

Geplaatst: wo feb 11, 2009 00:19
door ReinderJansma
Designer schreef:
speedphreax schreef:
ReinderJansma schreef:Ik heb ook een maat die het wel zelf doet, die kan me wel helpen.
Maar die wil je vragen niet beantwoorden?
:lol: :lol:

met alle respect reinder,
het lijkt me verstandiger dat jij het blok er lekker in laat zitten,
dan weet je zeker dat je nog kunt rijden,
als ik je vragen zo hoor dan lijkt het me niet zo dat je in staat bent om dit te doen.

Je hebt het over komende winter, dan denk ik dus aan 2010,
misschien licht je blok voor de tijd al in puin. en mijn bescheiden mening is,
als je nu al je grote onderhoud wilt plannen voor volgend jaar, dan ruik je ook onraad, dan zou ik hem dus per direct loshalen.
Haha ik weet er heus wel wat van, het is puur intresse, en wil weten hoe anderen het doen. En dat zegt heus niet dat ik er niet toe in staat ben! Mn blok loopt verder best, maar wil graag alles onder de knie krijgen, maar jullie heb wel gelijk hij loopt goed dus dan niet aankomen. Maar om dan gelijk te zeggen dat ik er niet toe in staat ben vind ik wel heel kort door de bocht!!!! :? :?

Geplaatst: wo feb 11, 2009 00:24
door ReinderJansma
speedphreax schreef:
ReinderJansma schreef:Ik heb ook een maat die het wel zelf doet, die kan me wel helpen.
Maar die wil je vragen niet beantwoorden?
Die wil mijn vragen wel beantwoorden, daar ligt het niet aan. Maar hier krijg je reactie's van meerdere mensen. En met zn allen weten we meer als 1 :D Dus vandaar!

Geplaatst: wo feb 11, 2009 09:02
door Designer
ReinderJansma schreef: Maar om dan gelijk te zeggen dat ik er niet toe in staat ben vind ik wel heel kort door de bocht!!!! :? :?
Ja sorry, is een beetje de aart van het beestje, direct en kort door de bocht.
maar ik denk dat als je de verhalen hebt gelezen dat je als conclusie kunt trekken;
loopt de brommer goed, dan lekker laten lopen,
hoor je wel een geluid oid,
dan het blok open trekken om verdere schade te voorkomen.

Geplaatst: wo feb 11, 2009 12:50
door ReinderJansma
haha het geeft niet hoor. Ja de motor loopt verder prima. De koppelingtikt een beetje dat is normaal bij ktm. Het vliegwiel een beetje maar dat schijnt een normaal ding te zijn bij ktm.

Geplaatst: wo feb 11, 2009 17:04
door Freestyler
JdM schreef:
Freestyler schreef:Als je aan het vliegwiel speling voelt, dan wordt het tijd om de krukaslagers te vervangen. [....].
Ik neem aan dat je aanbiedt om te helpen met de revisie omdat je er verstand van hebt, zonder je te willen veroordelen vraag ik me dan toch af hoe je erbij komt dat bij het voelen van speling op krukaslagers iemand zijn lagers moet vervangen...
Je geeft niet aan of het over radiale of axiale speling gaat en daarbij is een standaard krukaslager vaak C3 en heeft deze koud dus al speling, ook als het lager nieuw is...
Al met al dus een gewaagde opmerking dat iemand moet reviseren bij het voelen van speling ;)
:roll: Als je krukas lagers en dichtingen ok zijn dan moet je al een speciale zijn om speling te voelen op je vliegwiel.
Ik bedoelde de radiale speling maar niet iedereen verstaat die termen, vandaar. En ik heb al veel blokken gereviseerd (sleutelen is mijn werk en hobby) vandaar dat ik het afraad aan iedereen die weinig sleutelervaring heeft. Wil je er toch aan beginnen dan is een werkplaatshandboek van je motor een eerste vereiste.
Vanwaar die muggezifterij eigenlijk ben ik in je vaarwater gevaren of zo?

Geplaatst: wo feb 11, 2009 19:29
door roen
juist, wat een gezemel!

Geplaatst: wo feb 11, 2009 19:47
door JdM
Haha rustig maar, wie begint hier over muggeziften en gezemel. Beetje tegen kritiek kunnen is niks mis mee hoor ;)
Jammer dat je zo weinig kan hebben, maar je hebt gelijk hoor gewoon tegen een leek zeggen dat hij bij het voelen van speling zijn lagers moet vervangen. Je zal er dan vast zat mee verdienen met die revisies van je (of ben ik nu echt te ver gegaan bij je?)
Het was gewoon een normale opmerking van me hoor, ik bedoelde er niks mee ben vooral niet bang, jammer dat je je zo aangevallen voelt.

Geplaatst: wo feb 11, 2009 20:53
door Freestyler
Als je kritiek wil geven moet je eerst weten waarover je praat, ik ga er voor de rest geen woorden meer aan vuil maken.

Geplaatst: do feb 12, 2009 11:59
door Freestyler
ReinderJansma schreef:Ja de motor loopt verder prima. De koppelingtikt een beetje dat is normaal bij ktm. Het vliegwiel een beetje maar dat schijnt een normaal ding te zijn bij ktm.
Voordat ik de KTM rijders nodeloos ongerust maak, KTM's hebben een klein beetje radiale speling op het vliegwiel omdat zij een cillinderlager gebruiken aan de kant van het vliegwiel in plaats van een kogellager zoals de meeste jappen. En die hebben meer radiale speling nodig om goed te werken (ongeveer het dubbel als een kogellager).
Dacht er nu pas aan, rij dus maar lekker door met je blokje.
Voor je koppeling zou ik controleren of de buitenklok niet te fel is ingeslagen en de kurken plaatjes nog binnen de tolerantie liggen en er niet verbrand uitzien. Ook het lager waar de koppeling op draait zou ik eens nakijken als ik jou was.
De boutjes op de veertjes zet ik steeds vast op 8NM en met blauwe loctite.

Geplaatst: do feb 12, 2009 20:04
door JoeBaR
van de 125 weet ik het niet zeker , maar KTM gebruikt stalen koppelingskorven op de meeste modellen , die slaan dus niet in.

Geplaatst: vr feb 13, 2009 09:56
door ReinderJansma
Hmm dat is wel ideaal dat ze niet inslaan! Want die koppelingshuizen zijn duur!

Geplaatst: vr feb 13, 2009 10:30
door Freestyler
JoeBaR schreef:van de 125 weet ik het niet zeker , maar KTM gebruikt stalen koppelingskorven op de meeste modellen , die slaan dus niet in.
Ik dacht dat alleen de 450's stalen koppelingskorven hebben maar ben ook niet zeker. :? KTM ge maakt het ons niet gemakkelijk!

Geplaatst: vr feb 13, 2009 15:14
door gassen
Die van mij is aluminium (450 2008), latere modellen misschien?

Geplaatst: vr feb 13, 2009 20:18
door Freestyler
De 450 modellen voor 2006 hebben een stalen koppeling.
Ze zijn er op dat gebied dus achteruit gegaan.

Geplaatst: za feb 14, 2009 01:33
door ReinderJansma
dus de 125 van 2001 hebben gewoon alu?

Geplaatst: za feb 14, 2009 10:09
door Freestyler
Denk van wel.