Pagina 1 van 2
4takt kop flowen
Geplaatst: vr feb 06, 2009 22:15
door mx jake
heeft er iemand wel eens gehoord dat de inlaatkanaalen kleiner worden gemaakt
het doel is een snellere vulling en meer werveling
iemand ervaring???
Geplaatst: vr feb 06, 2009 22:20
door JarnoD
een kleinere inlaat??? groter kan wel helpen maar kleiner is volgens mij vermogens verlies
Geplaatst: vr feb 06, 2009 22:34
door Frank!
Nee, kan wel kloppen. Vlgs mij zijn bv bij de CRF250 in 07 ook de inlaatpoorten ovaler, en kleiner gemaakt. Maar, ben niet 100% meer, dan zou ik het ff op moeten zoeken.
Izz allabout da flow man....
Geplaatst: za feb 07, 2009 00:21
door huskie
JarnoD schreef:een kleinere inlaat??? groter kan wel helpen maar kleiner is volgens mij vermogens verlies
Te simpel gezegd.... Er zit wat meer achter
Een kleine is sneller
Geplaatst: za feb 07, 2009 13:17
door Wortel
Het is inderdaad zo dat een kleinere inlaat voor meer snelheid kan zorgen, zo is het prettige karakter van de eerste ktm520's (waar veel mensen nog steeds lyrisch over zijn) ook veroorzaakt door smallere inlaat kanalen in de kop, helaas hebben ze dat in de latere modellen veranderd.
Maar zoals Huskie zegt er zijn meer factoren..
Geplaatst: za feb 07, 2009 15:23
door JarnoD
Het is idd een combinatie van vele factoren. Het is en blijft een fantastisch stuk techniek die verbrandings motor.
Geplaatst: ma feb 09, 2009 11:02
door folie
Wortel schreef:Het is inderdaad zo dat een kleinere inlaat voor meer snelheid kan zorgen, zo is het prettige karakter van de eerste ktm520's (waar veel mensen nog steeds lyrisch over zijn) ook veroorzaakt door smallere inlaat kanalen in de kop, helaas hebben ze dat in de latere modellen veranderd.
En gelukkig is daar dan weer een oplossing voor:
http://www.ht-racing.com/powervane.aspx
Combineren met EKR naald (van de yamaha dealer) en de standaard 42 stationair sproeier. Zo goed, ik wil m'n 525 nooit meer kwijt...
Geplaatst: ma feb 09, 2009 14:01
door henk-v
Fits directly into cylinder head intake port with no modifications. This is the best innovation on the market to improve bottom-end and mid-range power on your RFS. Available for 2003-2007 400-525 RFS models.
snap ik helemaal niks van
,verklaar nader aub
Geplaatst: ma feb 09, 2009 15:54
door folie
henk-v schreef:Fits directly into cylinder head intake port with no modifications. This is the best innovation on the market to improve bottom-end and mid-range power on your RFS. Available for 2003-2007 400-525 RFS models.
snap ik helemaal niks van
,verklaar nader aub
In 2002 had de EXC nog een andere kop dan de SX.
De exc kop had 2 aparte inlaatkanalen, en was berekend op een 39mm carb.
De SX kop had 1 groot inlaatkanaal en was berekend op een 41mm carb en hogere toerentallen.
Vanaf 2003 gebruikt KTM om productiekosten te sparen de 'SX' kop ook voor de EXC, zij het met een 39mm carburateur. Daardoor wordt bij kleine gasopeningen de stroomsnelheid in de kop te laag in vergelijking tot die in de carb, waardoor problemen ontstaan met de brandstofverneveling.
Dit is precies de reden waarom de 2002 modellen zo geroemd worden: veel meer koppel onderin, maar vooral: het is er meteen, en precies te doseren. Niks huhk-bafff zoals met de nieuwere EXC's.
Het tussenschotje van HT-racing schuif je in het inlaatkanaal, en daardoor krijg je als het ware weer een 'oude EXC' kop. 10 minuten werk, voor de beste modificatie die je aan een 525 kunt doen als je het mij vraagt.
Daarna mag er weer een armer naaldje en de originele stationairsproeier in. (veel EXC eigenaren hebben het probleem nl min of meer opgelost met een rijkere stationairsproeier en een dunne naald. (bv ##K, erg rijk net na stationair)
Het verschil: wie durft er goed op z'n 525 even stil te gaan staan om met een blipje gas het voorwiel over een greppel te tillen ?
Of je gaat op je neus de greppel in omdat ie te laat is,
of je schrikt je een beroerte omdat je afgeschoten wordt. Na deze modificatie zet je 'm met 2 vingertjes aan het gas precies zoals je 'm hebben wil.
Bovendien kun je een versnelling hoger rijden, waardoor je chassis ook veel rustiger rijdt, bv in de technische stukken of op de knippen. Beetje gas en hij is er. Helemaal vanaf stationair. Zij-de-zacht. Wahh, Ik krijg gewoon zin om te gaan rijden...
Geplaatst: ma feb 09, 2009 16:17
door CrazyWezel
folie.. als je dat verhaal zo leest zou ik haast n ktm kopen
hehe
Geplaatst: ma feb 09, 2009 16:41
door folie
CrazyWezel schreef:folie.. als je dat verhaal zo leest zou ik haast n ktm kopen
hehe
Ik raad niemand aan om een KTM te kopen.
Vooral niet degenen met wie ik ga rijden..
Geplaatst: ma feb 09, 2009 18:25
door huskie
Iedereen op zoek naar een 2002 exc kop.
Dingen zijn niet meer aan te slepen dankzij het mooie verhaal van Folie.
Geplaatst: di feb 10, 2009 12:22
door folie
huskie schreef:Iedereen op zoek naar een 2002 exc kop.
Dingen zijn niet meer aan te slepen dankzij het mooie verhaal van Folie.
Niet nodig dus. Voor 69$ heb je waarschijnlijk niet eens je pakkingsetje. Ze sturen het ding voor een paar dollar ook nog op, in een envelopje.
Je kunt 'm er zelf niet voor gaan staan frezen.
(en nee, ik heb geen connecties met HT-racing, dus geen spam.)
Geplaatst: di feb 10, 2009 14:27
door Hoelio
http://mototuneusa.com/thanx.htm
Hoofstuk 16 en 17 met zelfs een "how-to"...
Geplaatst: di feb 10, 2009 20:54
door mx jake
dat is lekker leesvoer
Geplaatst: do mar 19, 2009 22:06
door henk-v
Het tussenschotje van HT-racing schuif je in het inlaatkanaal, en daardoor krijg je als het ware weer een 'oude EXC' kop. 10 minuten werk, voor de beste modificatie die je aan een 525 kunt doen als je het mij vraagt.
En waar is dit te koop????
Geplaatst: do mar 19, 2009 22:07
door henk-v
folie schreef:huskie schreef:Iedereen op zoek naar een 2002 exc kop.
Dingen zijn niet meer aan te slepen dankzij het mooie verhaal van Folie.
Niet nodig dus. Voor 69$ heb je waarschijnlijk niet eens je pakkingsetje. Ze sturen het ding voor een paar dollar ook nog op, in een envelopje.
Je kunt 'm er zelf niet voor gaan staan frezen.
(en nee, ik heb geen connecties met HT-racing, dus geen spam.)
ze leveren niet in nederland
Geplaatst: vr mar 20, 2009 06:02
door adje
henk-v schreef:
ze leveren niet in nederland
Gaat toch lukken Henk
Geplaatst: vr mar 20, 2009 13:43
door henk-v
heel goed ad
om 05.02u achter de computer?
Geplaatst: vr mar 20, 2009 13:49
door TTT
folie schreef:
Het verschil: wie durft er goed op z'n 525 even stil te gaan staan om met een blipje gas het voorwiel over een greppel te tillen ? Of je gaat op je neus de greppel in omdat ie te laat is, of je schrikt je een beroerte omdat je afgeschoten wordt. Na deze modificatie zet je 'm met 2 vingertjes aan het gas precies zoals je 'm hebben wil.
Bovendien kun je een versnelling hoger rijden, waardoor je chassis ook veel rustiger rijdt, bv in de technische stukken of op de knippen. Beetje gas en hij is er. Helemaal vanaf stationair. Zij-de-zacht. Wahh, Ik krijg gewoon zin om te gaan rijden...
Klinkt als een 450 Husaberg 2009
Je kan ook wachten tot KTM injectie heeft.
Geplaatst: vr mar 20, 2009 18:21
door adje
henk-v schreef:heel goed ad
om 05.02u achter de computer?
Als ik mijn zinnen ergens op zet dan moet en zal het lukken
Ik heb zojuist het bedrag voor de Powervane overgemaakt naar de US of A.
Nu maar afwachten wanneer dat dingetje binnenkomt.
Geplaatst: ma mar 23, 2009 10:15
door folie
adje schreef:henk-v schreef:heel goed ad
om 05.02u achter de computer?
Als ik mijn zinnen ergens op zet dan moet en zal het lukken
Ik heb zojuist het bedrag voor de Powervane overgemaakt naar de US of A.
Nu maar afwachten wanneer dat dingetje binnenkomt.
Bij mij hebben ze 'm gewoon in een envelopje opgestuurd. Was er binnen een paar dagen. Verzendkosten zo goed als nul.
Adje, heeft zo'n ding ook nut voor een Honda ?
Geplaatst: ma mar 23, 2009 19:55
door adje
Ik moet 10 dollar verzendkosten betalen
Het is niet voor mijn Honda maar voor een bekende klant die ook een KTM 525 heeft
Geplaatst: wo mar 25, 2009 10:46
door folie
adje schreef:Ik moet 10 dollar verzendkosten betalen
Het is niet voor mijn Honda maar voor een bekende klant die ook een KTM 525 heeft
Nou ja, daar kun je 'm niet voor gaan halen.
Ik voorspel dat jouw klant zeer content zal zijn.
Denk aan de naald, daar mag nu een armere in.
Ik rij zelf dus met een OBEKR van de Yamaha dealer. ong. clipje 4.
Die zit er als je het mij vraagt niet ver naast.
partnr 5JG-14916-ER-00.
Hoofdsproeier 160-165 ofzo, stationair 45 geloof ik, kan ook nog 42 zijn.
Bijkomend voordeel:
OC### naalden zijn van messing (=brass)
BO### naalden zijn van geanodiseerd aluminium (=coated)
Dus de B=coated en de C=brass, lekker logisch ja.
Maar het komt erop neer dat de OB naald minder snel slijt...
Geplaatst: wo mar 25, 2009 19:14
door adje
Deze klant heeft een KTM525 '03 en heeft daarvoor ook een JD jetting kitje besteld.
Hier zitten ook 2 gasnaalden in en hopelijk heeft hij er wat aan.