Pagina 1 van 1
achterwiel lagers honda cr250
Geplaatst: di feb 03, 2009 20:24
door gilbert100
Momenteel ben ik bezig met het opmaken van een honda cr250 uit 1985.
In het achterwiel zit aan de kettingzijde slechts 1 lager ( nr 6004 ), moeten er in deze zijde geen 2 lagers zitten? In mijn cr uit 98 zitten er wel 2.
Weet iemand misschien waar ik wat tekeningen kan vinden van deze motor? ( koppelling en achterwiel )
Geplaatst: di feb 03, 2009 21:23
door Mario2t
Inderdaad horen er 2 in!
http://www.bikebandit.com/houseofmotorc ... 85/o/m9668
Hierbij de link om onderdelen te vinden en tekeningen te bekijken.
Geplaatst: di feb 03, 2009 23:43
door gilbert100
@ Mario, bedankt voor de link.
Er staan idd 2 lagers voor de tandwielzijde, zijn dit ook lagers met hetzelfde nr? ( 6004 )
Geplaatst: wo feb 04, 2009 12:14
door Frank!
Ja, alle 3 lagers zijn dezelfde lagers.
Geplaatst: wo feb 04, 2009 14:07
door Freestyler
Ik kan je de 3 lagers bezorgen voor een goed prijsje als je wil.
Niieuwe SKFs 6004 2RS1.
Moest je geintereseerd zijn stuur je maar een prive mailtje.
Geplaatst: wo feb 04, 2009 16:06
door gilbert100
@ freestyler, sorry heb de lagers vanmorgen al gekocht....
Ik heb wel nog een koppelings vraagje: moeten er 7 of 8 kurken platen in?
Bij 7 kurken platen staat het drukplaat ( waar de veren in moeten, geen idee of dat de juiste benaming is ) losjes erop, als je de veren vast zet kan je bij intrekken van de koppeling de drukplaat wel zien bewegen. bij koppeling los lijken de platen los in de korf te liggen. Hoort dit zo?
Bij 8 kurken platen ligt de laatste kurken plaat net een stukje , millimetertje ofzo, boven de buitenklok uit en beweegt de drukgroep niet alsje de koppeling intrekt.
Ik moet er wel bij vermelden dat er bij het demonteren van de koppeling 7 kurken platen inzaten en in het midden 2 stalen op elkaar zaten
Geplaatst: wo feb 04, 2009 20:52
door gassen
Losmaken en de naaf 1/6 deel verdraaien. De binnen en buiten vertanding moeten IN elkaar vallen, bij jou liggen ze nu OP elkaar
Geplaatst: wo feb 04, 2009 21:03
door gilbert100
OK dat zal ik eens proberen, maar moeten er nu 7 of 8 kurken platen in?
En je moet toch starten en eindigen met een kurkenplaat he?
Geplaatst: wo feb 04, 2009 22:11
door Mario2t
Nieuw moeten er 7 frictieplaten en 6 tussenplaten in.
Dus inderdaad starten en eindigen met een frictieplaat.
Bij slijtage kun je er dus meer in kwijt.. Of een extra tussenplaat ( 1x dubbel dus) of een extra frictieplaat. Dan is er wel sprake van bijhoorlijk versleten platen!! Dus....niet doen! Gewoon nieuwe er in doen!
De drukgroep moet net niet gelijk liggen met de buitenkant van je huis, maar er iets buiten steken.
Op zich zie je de drukgroep amper bewegen als je de hendel inknijpt.
2 mm. ofzo..
Geplaatst: wo feb 04, 2009 22:27
door gilbert100
@ mario, ik heb nieuwe frictieplaten gekocht de reden hiervoor was dat de koppeling doorslipte.
Als ik nu de 7 frictie platen en de 6 tussenplaten monteer, drukplaat en veren erin ( vast) zet zie ik dat de drukplaat iets beweegt.
Maar bij losse handle moeten de platen toch vast op elkaar zitten hé? Dat is volgens mij niet het geval....
Ook de tip van Gassen heb ik net geprobeerd maar zonder resultaat....
Geplaatst: do feb 05, 2009 10:57
door Freestyler
De platen moeten vast op elkaar zitten als de hendel niet ingetrokken is.
Als dit niet zo is dan zou het wel eens kunnen dat er een klok inzit van een ander jaartal, wat ik vermoed omdat je er 1 plaat extra hebt uitgehaald. Zie wel dat je voldoende spel hebt op je koppelingshendel, moest dit niet gaan op de normale manier dan kan je de as wat inkorten die uw drukplaat bedient.
Geplaatst: do feb 05, 2009 12:44
door gilbert100
Ik vermoed ook dat het zoiets moet zijn, onderdelen van verschillende motoren en jaartallen....
Is wel zoeken maar dat is een stuk van de hobby hé!
Geplaatst: do feb 05, 2009 18:14
door Mario2t
Tijd voor wat foto's om het beter te beoordelen..
Geplaatst: do feb 05, 2009 18:45
door gilbert100
INdien ik die extra plaat toch moet steken, wat ik niet wil, waar steekt die dan het best? In het midden, op het eind of onderaan?
Geplaatst: vr feb 06, 2009 01:39
door gassen
Heeft die koppeling ooit gewerkt?
Anders nog wat meer verdraaien totdat deze 2 delen in elkaar vallen
Geplaatst: vr feb 06, 2009 18:10
door gilbert100
Ja de koppelingheeft gewerkt maar er stak in het midden wel 2 stalen platen tegen elkaar. Volgens mij is dit toen gedaan om de koppeling werkend te krijgen. met de nieuwe originele platen hou ik dus hetzelfde probleem....
Geplaatst: vr feb 06, 2009 20:28
door Mario2t
Tja..je hebt 6 stalen platen en ook die kunnen slijten..
Dus alleen als je alles hebt vervangen weet je zeker dat er iets niet klopt als het niet past.
Dus...fotootje!!
Geplaatst: vr feb 06, 2009 21:00
door gassen
Extra stalen plaat is geen probleem, tov elkaar doen die niets. behalve het pakket dikker maken.
Geplaatst: vr feb 06, 2009 22:37
door Frank!
Complete pakket met platen opmeten, en de beschikbare ruimte ervoor opmeten. 1e moet dus 'wat' groter zijn dan de 2e meting (zie voor 'wat' bv je werkplaatshandboek).
Geplaatst: vr feb 06, 2009 22:40
door gilbert100
Nou ik denk dat ik erachter ben waarom de koppeling problemen geeft.
Op de koppelings stift zit een kapje dat de drukplaat wegdrukt bij inknijpen van de handle. In dat kapje hebben ze een kogeltje gestoken ( geen idee of dit zo hoort want ik vind dit nergens op de tekeningen terug )en dat was eruit gevallen. Nou dacht ik dat dat daar helemaal niet thuis hoorde en had er verder nog geen aandacht aan gegeven. Na lang prutsen toch dit kogeltje in het kapje geplaatst om te proberen, past overigens perfect, alles gemonteerd en nu werkt de koppeling zoals voorheen...
Hoort dit zo of heeft de vorige eigenaar dit als lapmiddeltje gedaan? En wat zijn de mogelijke gevolgen hiervan bij het rijden?
Alvast bedankt voor alle reacties!!
Geplaatst: za feb 07, 2009 00:02
door Mario2t
Dat kogeltje hoort er dus inderdaad in bij modellen t/m 1989 waarbij er dus 7 platen in zitten.
Nieuwere model met 8 platen heeft geen kogeltje.
Geplaatst: za feb 07, 2009 11:25
door Freestyler
Mario2t schreef:Dat kogeltje hoort er dus inderdaad in bij modellen t/m 1989 waarbij er dus 7 platen in zitten.
Nieuwere model met 8 platen heeft geen kogeltje.
Zo is het, maar hoe komt het dat de platen nu opeens wel vast zitten bij niet ingetrokken hendel.
Geplaatst: za feb 07, 2009 11:51
door gassen
Freestyler schreef:Mario2t schreef:Dat kogeltje hoort er dus inderdaad in bij modellen t/m 1989 waarbij er dus 7 platen in zitten.
Nieuwere model met 8 platen heeft geen kogeltje.
Zo is het, maar hoe komt het dat de platen nu opeens wel vast zitten bij niet ingetrokken hendel.
gassen schreef:Losmaken en de naaf 1/6 deel verdraaien. De binnen en buiten vertanding moeten IN elkaar vallen, bij jou liggen ze nu OP elkaar
Geplaatst: zo feb 08, 2009 15:23
door Freestyler
Dat verhaal van 1/6 toer te verdraaien vind ik nogal vreemd, wat bedoel je daar eigenlijk mee