Pagina 1 van 1

welke crossbanen voor de enduro/offroad rijder?

Geplaatst: di feb 03, 2009 16:51
door JW
Ik heb vorig jaar een paar keer op een crossbaan gereden. Niet echt mijn ding, maar wel leuk en leerzaam!

Echter, op sommige banen moet je als niet crosser gewoon niet zijn. Te zwaar, of teveel wildspringende tieners, etc. Misschien is het handig om in dit topic een lijstje aan te leggen met voor en nadelen van elke baan voor de niet-crossers. Dat voorkomt een ritje voor niets.

reageer, en alle constructieve meningen pas ik wel ff aan in deze startpost. vast wat ruwe ervaringen van mij zelf: (mening dus gekleurd, reageeer vooral!)

Lochem
korte baan, redelijk hard en goed met enduro te rijden. is wel vrij smal.

Heerde
Lange zandbaan, behoorlijk zwaar. paar flinke hoogte verschillen. wel veel voorzieningen, oa motor afspuiten.

Nunspeet
Lange en erg zware zandbaan. geen hele moeilijk hindernissen, wel flinke knippen en sporen.

Hoeve
Redelijk hard, goed te rijden. Wel heel druk. mooi afwisselend, 1 lastige bult.

Ermelo
Veel te drukke en zware zandbaan voor enduro. Vaak het idee dat er elk moment iemand in je nek zal landen, onoverzichtelijke sprongen.

Borger ( Dld)
Mooi klein baantje, lekker rustig. kan wel zanderig zijn, maar niet extreem. nauwelijks voorzieningen

Geldermalsen
Harde baan, die na regen erg glad kan zijn. Wel goed te doen met de Enduro, overzichtelijke en geen extreme sprongen.

ervaringen van folie:

Hapert
Mijn favoriete baantje: kort, zwaar geel (klap)zand, technisch, niet snel, niet erg gevaarlijk qua sprongen en een hoog hobbyistengehalte. Wordt soms lang niet geschoven tot er knippen van bijna een meter in liggen. Dieper worden ze niet, want dan glijden ze vanzelf weer dicht. Meestal ook niet erg druk. Goed geschikt voor een paar rondjes off road.

Eersel
Zelfde zand. Beter onderhouden. Sneller. meestal ook drukker. Meer een wedstrijdbaan zoals de andere. Rijdt echter best gemakkelijk, en hij is ruim en goed overzichtelijk, waardoor je als off road toch niet snel in de weg rijdt. Goed geschikt.

Reusel:
Nogal zwart zand, daardoor wordt ie snel erg vettig en glad. Gezellige sfeer. Er wordt toch wel redelijk doorgereden, beetje net als Eersel. Doorgaans kunnen ze er wel langs, maar in Reusel liggen een paar krappe bochten waar je wel eens uit je laarzen gereden wordt.

Lierop:
Niet vaak geweest, maar erg lekker gereden. Hoogzomer stonden daar op zaterdag een 15 tal rijders die voornamelijk met aanhangertjes waren (om de hobbygraad uit te drukken) Ook al klapzand. Folie is overigens zelf ooit in Hapert uit 't zand getrokken, vandaar z'n voorkeur.

Lommel:
Als we het over klapzand hebben: Hier komen de groten oefenen voor de GP van Lierop.
Tip: dan moet je er met je offroadje niet zijn... Snelle baan. Voor wie durft: Snel en klapzand... Geschokt/Shocked Geen schaduw te bekennen, dus s'zomers ga je er kapot van de hitte.

Olmen:
Ook weer zwart zand. Interessante en spannende baan om te rijden. Wel snelle rijders op de baan, die je behoorlijk om je oren krijgt.
Gaaf, maar minder geschikt voor je eerste ervaringen.

Landsard
de enige keer ooit dat ik mijn motor niet heb uitgeladen. Beschaamd/Embarassed Iedereen leek daar hoog boven de bomen uit te vliegen, en ik had geen zin om er zo een in mijn nek te krijgen. Steile, hoge tafelbergen.

Utrecht
lekker hard baantje van zand en leem, met wat spoorvorming in de bochten, die met veel water echt een enduro karakter krijgt(een keer meegemaakt). Een grote tafel, en verder gewoon goed te rijden voor een enduro jongen. Op zaterdag open voor iedereen, op zondag alleen voor leden! ideal voor als je voor t eerst de baan op wilt. aantal kleine tafelbergen die voor beginner goed te nemen zijn en dus goed voor t zelfvertrouwen. nadeel: max 15 rijders op de baan dus soms hal uur wachten (zittend op je brommer bij de start)


Rutten in de Flevopolder.
Ook een harde baan. Ook erg lekker voor de enduro. Weer een grote tafel, die de grote jongens geheel springen. Ik heb het geprobeerd maar de angst om zo hoog de lucht in te gaan is nog teveel aanwezig. Zaterdag en Zondag open, heerlijk

Bleiswijk: harde kleibaan(spekglad bij iets wat regen), leuke baan zeer kort werk, korte bochten en springbulten 1 tafelberg die is steil maar niet lang. Gezellige club mensen.
Ideaal baantje omdat het hard is.


Gouda: zand /moeras, grotere baan hoger snelheid. onlangs veranderd.

utrecht, ideal voor als je voor t eerst de baan op wilt. aantal kleine tafelbergen die voor beginner goed te nemen zijn en dus goed voor t zelfvertrouwen.
nadeel: max 15 rijders op de baan dus soms hal uur wachten (zittend op je brommer bij de start)

Geplaatst: di feb 03, 2009 23:53
door wr450f'05

Geplaatst: wo feb 04, 2009 06:52
door Sanne
wr450f'05 schreef:Alle banen in de Achterhoek :lol:

http://www.niedorpermotorclub.nl/circuit.htm
Goed topic!

En goede link ook!

Zelf wil vanaf nu minimaal 1 keer in de 2 weken een baan bezoeken. Dit zal de techniek doen verbeteren.
Want wil je goed gaan rijden dan is het een kwestie van vaak op de brommer zitten (vertelde 1 van nederlands beste rijders me persoonlijk) Maar dat je vaak moet rijden wisten we eigenlijl allemaal al, natuurlijk. :P

Geplaatst: wo feb 04, 2009 13:06
door Surfroy01
http://www.motocrossshop.nl/circuits.html?catid=13

Zag dat in die andere link de baan in Bleiswijk niet was vermeld :wink:

Re: welke crossbanen voor de enduro/offroad rijder?

Geplaatst: wo feb 04, 2009 14:09
door folie
Een paar banen in zuidoost Brabant, bij de Belse grens:

Hapert: Mijn favoriete baantje: kort, zwaar geel (klap)zand, technisch, niet snel, niet erg gevaarlijk qua sprongen en een hoog hobbyistengehalte. Wordt soms lang niet geschoven tot er knippen van bijna een meter in liggen. Dieper worden ze niet, want dan glijden ze vanzelf weer dicht. Meestal ook niet erg druk. Goed geschikt voor een paar rondjes off road.

Eersel: Zelfde zand. Beter onderhouden. Sneller. meestal ook drukker. Meer een wedstrijdbaan zoals de andere. Rijdt echter best gemakkelijk, en hij is ruim en goed overzichtelijk, waardoor je als off road toch niet snel in de weg rijdt. Goed geschikt.

Reusel: Nogal zwart zand, daardoor wordt ie snel erg vettig en glad. Gezellige sfeer. Er wordt toch wel redelijk doorgereden, beetje net als Eersel. Doorgaans kunnen ze er wel langs, maar in Reusel liggen een paar krappe bochten waar je wel eens uit je laarzen gereden wordt.

Lierop: Niet vaak geweest, maar erg lekker gereden. Hoogzomer stonden daar op zaterdag een 15 tal rijders die voornamelijk met aanhangertjes waren (om de hobbygraad uit te drukken) Ook al klapzand. Folie is overigens zelf ooit in Hapert uit 't zand getrokken, vandaar z'n voorkeur.

Lommel: Als we het over klapzand hebben: Hier komen de groten oefenen voor de GP van Lierop.
Tip: dan moet je er met je offroadje niet zijn... Snelle baan. Voor wie durft: Snel en klapzand... :shock: Geen schaduw te bekennen, dus s'zomers ga je er kapot van de hitte.

Olmen: Ook weer zwart zand. Interessante en spannende baan om te rijden. Wel snelle rijders op de baan, die je behoorlijk om je oren krijgt.
Gaaf, maar minder geschikt voor je eerste ervaringen.

Landsard: de enige keer ooit dat ik mijn motor niet heb uitgeladen. :oops: Iedereen leek daar hoog boven de bomen uit te vliegen, en ik had geen zin om er zo een in mijn nek te krijgen. Steile, hoge tafelbergen.

Geplaatst: wo feb 04, 2009 16:15
door barry!
Waaruit onderscheid een enduro rijder zich van de crossers op een crossbaan? (op het kenteken en verlichting na dan ;-) ).

Als ik jullie reacties mag geloven is het voor een enduro rijder anders rijden op een crossbaan dan voor een crosser.

De Hoeve is overgens mijn thuisbaantje als crosser!. Vind het een technisch uitdagend parcours. Kan erg snel zijn met best wat afwisseling in de baan.
Baan wordt goed onderhouden en altijd geschoven voor opening.

Geplaatst: wo feb 04, 2009 16:30
door roen
euh, het springen? :shock:

Geplaatst: wo feb 04, 2009 16:49
door JW
je hebt een grote groep offroadrijders/endurorijders die pas op latere leeftijd in het zand zijn gaan spelen, ikzelf pas 2 jaar geleden.

Die hebben dus geen crossverleden, zoals de andere groep endurorijders die doorgestroomd zijn uit de crosswereld of heropgestapt na een vroeger crossverleden.

Voor deze eerste groep is een crossbaan een leuke maar zware test. je haalt het gemak waarmee jonges die vroeger gecrosst hebben gewoon niet meer in. Springen LEREN op je 35e met een stuk ijzer van 120 kg is gewoon tegennatuurlijk... (wel leuk, maar goed) Het schijnt bij ski-schansspringen zo te zijn dat je wel voor je 14e moet beginnen, omdat je als je 18 bent gewoon te oud bent om het nog te durfen.. bij motorrijden is dat minder, maar de vergelijking gaat wel op. We gaan dus wat langzamer, springen veel minder ver en hebben het lastiger in de bochten.

Bij schaatsen hebben ze de regel dat de snelle jongens binnen rijden, en steeds langzamere rijders aan de buitenkant. dat gaat wat lastig op de crossbaan. Omdat dat door elkaar rijden op d een baan minder vervelend is dan op de andere baan, was ik benieuwd naar de ervaringen specifiek op dit gebied.

Geplaatst: wo feb 04, 2009 18:08
door folie
JW schreef:je hebt een grote groep offroadrijders/endurorijders die pas op latere leeftijd in het zand zijn gaan spelen, ikzelf pas 2 jaar geleden.

Die hebben dus geen crossverleden, zoals de andere groep endurorijders die doorgestroomd zijn uit de crosswereld of heropgestapt na een vroeger crossverleden.

Voor deze eerste groep is een crossbaan een leuke maar zware test. je haalt het gemak waarmee jonges die vroeger gecrosst hebben gewoon niet meer in. Springen LEREN op je 35e met een stuk ijzer van 120 kg is gewoon tegennatuurlijk... (wel leuk, maar goed) Het schijnt bij ski-schansspringen zo te zijn dat je wel voor je 14e moet beginnen, omdat je als je 18 bent gewoon te oud bent om het nog te durfen.. bij motorrijden is dat minder, maar de vergelijking gaat wel op. We gaan dus wat langzamer, springen veel minder ver en hebben het lastiger in de bochten.

Bij schaatsen hebben ze de regel dat de snelle jongens binnen rijden, en steeds langzamere rijders aan de buitenkant. dat gaat wat lastig op de crossbaan. Omdat dat door elkaar rijden op d een baan minder vervelend is dan op de andere baan, was ik benieuwd naar de ervaringen specifiek op dit gebied.

Een 525 is bovendien nogal een bakfiets vergeleken met de meeste crossers. Daarnaast is de vering op de meeste off roads en enduros een stuk slapper. Dat scheelt ook veel op de baan.

Geplaatst: wo feb 04, 2009 18:26
door huskie
Ok hier nog een paar banen.
Utrecht, lekker hard baantje van zand en leem, met wat spoorvorming in de bochten, die met veel water echt een enduro karakter krijgt(een keer meegemaakt). Een grote tafel, en verder gewoon goed te rijden voor een enduro jongen. Op zaterdag open voor iedereen, op zondag alleen voor leden!
Rutten in de Flevopolder. Ook een harde baan. Ook erg lekker voor de enduro. Weer een grote tafel, die de grote jongens geheel springen. Ik heb het geprobeerd maar de angst om zo hoog de lucht in te gaan is nog teveel aanwezig. Zaterdag en Zondag open, heerlijk. :)

Geplaatst: wo feb 04, 2009 20:37
door brommer
Bleiswijk: harde kleibaan(spekglad bij iets wat regen), leuke baan zeer kort werk, korte bochten en springbulten 1 tafelberg die is steil maar niet lang. Gezellige club mensen.
Ideaal baantje omdat het hard is.


Gouda: zand /moeras, grotere baan hoger snelheid.

Geplaatst: wo feb 04, 2009 22:58
door wr450f'05
barry! schreef:Waaruit onderscheid een enduro rijder zich van de crossers op een crossbaan? (op het kenteken en verlichting na dan ;-) ).

Als ik jullie reacties mag geloven is het voor een enduro rijder anders rijden op een crossbaan dan voor een crosser.

De Hoeve is overgens mijn thuisbaantje als crosser!. Vind het een technisch uitdagend parcours. Kan erg snel zijn met best wat afwisseling in de baan.
Baan wordt goed onderhouden en altijd geschoven voor opening.
Het grote verschil vind ik hem zitten in de manier van rijden, crossers rijden veel explosiever, en uiteraard ook wel een beetje het springen al moet ik zeggen na 2,5 jaar in het endurozadel begin ik het springen aardig onder de knie te krijgen.

Geplaatst: wo feb 04, 2009 23:55
door Bosje
utrecht, ideal voor als je voor t eerst de baan op wilt. aantal kleine tafelbergen die voor beginner goed te nemen zijn en dus goed voor t zelfvertrouwen.
nadeel: max 15 rijders op de baan dus soms hal uur wachten (zittend op je brommer bij de start)

Geplaatst: ma aug 17, 2009 21:10
door brommer
Update: gouda is weer eens veranderd van baan en erg leuk geworden!!!!

was op vacantie in zweden, helaas de motor niet meegenomenmaar in Idre is een mooie zand baan.


Afbeelding

De baan is beter geopend dan in nederland de meeste banen, maar ja het ligt ook echt midden in een bos waar niemand woont.

Net op de dag dat ik ging kijken geen training of wedstrijd, wel ff foto gemaakt, maarde baan is erg groot dus je ziet maar een klein gedeelte.


Afbeelding

Afbeelding

en niet ver van deze baan loopt dan zzoiets rond..... er werd niet gereden maar vraag me af of ze zich er aan zouden storen..


Afbeelding[/img]

het eerste witte rendier wat ik ooit gezien heb/had

Geplaatst: ma aug 17, 2009 23:11
door klomp
brommer schreef: het eerste witte rendier wat ik ooit gezien heb/had
geldt voor mij nou ook... :D

Geplaatst: vr aug 21, 2009 16:09
door proemer
Goed idee zo'n overzicht van crossbanen. Wie heeft er ervaring op de baan in Leusden? Ik heb er zelf nog nooit gereden, maar wel eens gekeken. Ziet er erg mooi uit, mooie locatie in bosrijke omgeving. Lijkt me tamelijk zacht zand, mooie lange baan, niet al te extreme schansen..

Ik ga em binnenkort maar eens proberen!

Geplaatst: di aug 25, 2009 16:46
door Smalle
Heeft er iemand een gedacht van Hélécine? Is dit parcour aan te raden voor nen leek?

Ben van zin om er zondag (30/6) te gaan rijden.

'k Heb nog niet veel ervaring dus ik dacht: op een zondag zijn alle competitierijders zeker niet aan het trainen.. (?) Dan springen ze mij niet rond mijn oren.

Groenten,
smalmans

Geplaatst: di apr 13, 2010 12:43
door huskie
Afgelopen zondag op Landsard gereden.
Leuke baan, redelijk zwaar zand dus knippen vorming. Mooie walletjes door de bochten.
Baan lag er droog bij, en dat is wel een vereiste als je als enduro jongen daar gaat trainen, want anders worden er erg veel sporen gevormd, precies op vervelende punten zoals: net voor de schans.
Verder is gas geven het parool om je motor nog enigzins recht over de baan te laten gaan.
Ze zeggen dat ze iedere week de baan schuiven en dat is denk ik ook wel nodig.
Niet een gevaarlijk circuit, wat tafels, en gewone aflopende sprongen.
Wat opviel: ze mogen daar in de paddock rijden, en sommige denken dat daar het rechte eind al begint :evil:

Geplaatst: di apr 13, 2010 16:59
door brommer
Maasvlakte, leuke baan, zand, naast de grote baan ook een kleine en die is ook leuk.
Als er geen auto's rijden op het 4x4 terrein s dat leuk voor je techniek langzaam rijden heuvelktje op en af.
Wel vroeg gaan want tegende middag wordt het druk met vanalles en nogwat.

Geplaatst: di apr 13, 2010 20:59
door boer125
hey huskie,
ik was zondag ook in veldhoven geweest met mijn crosser, een rmz 250 nummer 26. wat mij altijd opvals is dat er daar opzicht mooi onderhoud word gedaan en vooral in de eerste 2 uur zeer goed te rijden! na die 2 eerste uren zijn vooral de opsprong langs het paddock al kapot gereden en haal ik hem nietmeer:( maar al met al een zeer leuk baantje. met welke motor was jij daat dat groepje enduro rijders met onder andere ktm's en een husaberg of het ik het mis? ik was al vroeg weg want mijn teammaatje zijn motor was helaas kapot gelopen:(
over het te hard rijden op het paddock heb je idd gelijk in:O maja het is niet anders
mvg erwin

Geplaatst: wo apr 14, 2010 19:14
door WR Paul
brommer schreef:Bleiswijk: harde kleibaan(spekglad bij iets wat regen), leuke baan zeer kort werk, korte bochten en springbulten 1 tafelberg die is steil maar niet lang. Gezellige club mensen.
Ideaal baantje omdat het hard is.


Gouda: zand /moeras, grotere baan hoger snelheid.

De baan van Bleiswijk wordt een paar keer genoemd. Het grote voordeel bij deze baan is dat de rijders in groepen worden verdeeld. Er is een groep voor de wedstrijdrijders en een groep voor minder snelle rijders. Dus als je niet teglijktijd met die jongens wil rijden die "over" je heen springen, rij je gewoon met de groep van de mindere snelle rijders mee.
Elke groep mag dan 20 minuten rijden. Bij een vrije training op een zaterdag kan je zo 3 of 4x 20 minuten rijden.
Als het minder druk is rijden die groepen trouwens wel tegelijkertijd.