Pagina 1 van 1

wie heeft advies??? ......en verstand van zaken....

Geplaatst: vr jan 30, 2009 00:45
door kevin
Beste lezers,

Ik heb een serieuze vraag waar ik graag jullie mening over zou willen. Ik ben 29 geen cross ervaring wel heb ik mijn moterrijbewijs. Ik ben voornemens om een enduro te kopen omdat het zand me wel aantrekt en ik het echt wil proberen. Nu is het zo dat ik het ook leuk zou vinden om af en toe woon werk verkeer te rijden...60km heen 60 km terug...niet dagelijks maar zeg 1 x per week. Nu heb ik verschillende dealers gesproken en het antwoord is sm banden. Nu loop ik alleen tegen het probleem aan dat iedere dealer wat anders adviseerd. De 1 zegt minimaal bv een husq 510 anders ploft je blok op een rit van 60 km over de weg....de ander zegt een husq ploft zowiezo en een yamaha wr250f ga je je prima mee redden......wat moet ik??
Ik hoop dat iemand me kan helpen met bijv. praktijk ervaring en zijn/haar ervaring met mij wil delen...

Alvast bedankt....

Geplaatst: vr jan 30, 2009 00:57
door zappa.suzuki
Denk dat je als je het woon/werk wat regelmatig wil doen je meer richting een allroad moet gaan denken en dan rond de 500/800cc 1 pitter..

Om rustig aan in het zand te beginnen zijn die jongens prima en dan op semi nop als de T63, TKC 80 enz
denk dan aan een dominator, DR 650/800, XT enz

Voor meer richting enduro is een DRZ 400 oke.. relatief weinig onderhoud en redelijk ok voor enduro werk

Geplaatst: vr jan 30, 2009 01:18
door kevin
Vaak zal het niet zijn max 1 x per week......en dan is een 250 cc echt te weinig??

Geplaatst: vr jan 30, 2009 02:29
door zappa.suzuki
Te wienig?
Nee..
Maar laat ik het zo zeggen een 650 allroad heeft een top van 160 op de teller en m'n 800 gaat het rood in op 180..
Dus een 250 maakt veel toeren en dan rij je 100km/h ofzo..
dat vind ie niet fijn :wink:
Een 400 viertakt gaat al beter..

maar simpel.. crossen doe je op een lichte crosser en die vind langere afstanden op asfalt niet fijn..
Een allroad heeft daar geen problemen mee en kan je na wat oefenen leuk mee spelen maar is geen crosser..

crossen is onderhouds intensief en dus duurder..
een 500/800cc allroad 1 pitter loopt rustig 70.000km voordat er wat werk aan het blok moeten gebeuren..

Met m'n 800cc 1 pitter van 200kg kan ik met goede noppen leuk offroad maar een lichte enduro word het nooit..
Somige enduro rijders hebben staan kijken wat een ervaren BIG rijder kan maar het vraagt dan wel ervaring en conditie :wink:

Geplaatst: vr jan 30, 2009 09:23
door gassen
Geen crosservaring: dan moet je (mijn mening) met een lichte fiets gaan rijden qua kilo's om het offroad gebeuren onder de knie te krijgen (raapt wat gemakkelijker op en trapt wat gemakkelijker weer aan).
En langere ritten over de snelweg is idd niet prettig voor een hoog vermogend 1cilinder.
Types die dit "redelijk" combineren zijn de Yamaha WR250R (niet de WR250F) Honda XR600/650 , Suzuki DRZ400. Het zijn allroads die meer naar enduro's neigen. Maar het zijn geen 100% sportfietsen. Je levert in op gewicht, veerweg en vermogen.
Andere optie is natuurlijk een KTM met het LC4 blok, ook niet de lichtste maar met redelijk goede offroad eigenschappen en ook met een lange adem.
Wil je echt de enduro's in of gaan crossen, stap dan meteen op een echte endurofiets. Het gemak waarmee je dan rondstuurt op de crossbaan is niet met een allroad te vergelijken.
BTW, kijk eens bij Overvelt, daar staat behoorlijk wat info over de DRZ.

Geplaatst: vr jan 30, 2009 13:36
door JW
hoi kevin,

ik heb de zelfde overweging gehad. ik hegb gekozen voor een 450 enduro om op te leren rijden. Dat is al best pittig, maar qua gewicht goed te handelen op offroad ritten e.d. Ik heb er na een jaar wel een 640 KTM adventure bijgekocht omdat ik ook voor de wat langere tochten en allroad iets miste in de 450.

Als je van beide werelden het beste wilt, is volgens mij op dit moment de KTM 690. ook de 650 BMW zit er mooi tussenin. Maar voor beid emoet je ook maar net geld hebben.

Als ik offroadrijden en wegverkeer wilde combinernen in 1 motor zou ik nu voor de 690 gaan, met een extra setje velgen/banden.

Geplaatst: vr jan 30, 2009 13:38
door JordyXT600
Ik ben 28, rij iedere dag met mijn XT600e uit 2000 woon-werk en ga graag in het weekend of na het werk offroad. Dus zo'n soort motor is zeker aan te raden.

Ik raad je wel aan om in het begin gewoon een oudere motor aan te schaffen want geloof me, je gaat een keertje omkiepen :wink:

Succes en veel plezier op je noppen :D

Geplaatst: vr jan 30, 2009 15:10
door wr450f'05
In principe is dit niet te combineren.

Als je 1 motor wil hebben met de eigenschappen van beide dan zullen er veel goede eigenschappen verloren gaan zoals gewicht en snelheid.

Als ik even ga nadenken over de laatste OTR(staphorst) rit dan had ik er niet aan moeten denken om dat met een motor te doen die zwaarder is dan mijn 450.

En op de crossbaan ga ik het helemaal niet hebben want daar rij je alleen maar in de weg als je daar met een zwaardere motor komt, of je moet ongelofelijk goed kunnen rijden.

Ik heb een hele tijd geleden met hetzelfde gezeten, maar heb gekozen voor twee motoren 1 enduro en 1 asfaltmotor die niet vies is van een zand of gravel paadje

Geplaatst: vr jan 30, 2009 15:22
door petertje
sluit mij aan bij de antwoorden hierboven ,60 km op de weg is helemaal niks voor jou en echte enduro.
Begin met een xt/ttr drz (helaas hebben de meeste xr's geen e-starter anders stond die ook in het rijtje uiteraard) enz en kijk dan eens hoeveel plezier je hebt aan offroad rijden en welke kant je dan op wil.

Geplaatst: vr jan 30, 2009 16:02
door STTEVE
Ik heb een tijdje een WR400 gehad, en heb daar ook mee op de weg gereden, beetje in de buurt, woon/werk (15 km) maar ook van Hilversum naar Tilburg (pakweg 80 km) gereden en dat ging boven verwachting goed, niet minder comfortabel als mijn huidige TT600R, en je kunt prima met het verkeer meekomen.
Wat mij alleen niet beviel zijn de onderhoudsintervallen, bij een WR moet je na pakweg 600/700 km oliewisselen (aangezien ik er geen wedstrijden of off-roadritten mee heb gereden werd dat om de 1000 km) en bij een TTR hoeft dat pas om de 6000 km. In jouw geval ben je dus elke 1,5 maand aan het oliewisselen, en daar moet je wel zin in hebben.
Als je echt een beginnend zandhapper bent, schaf dan een oude XR/TT/ XT/DR aan, dat kost je de kop niet en je kunt er een jaartje of wat mee vooruit, vallen zul je genoeg en bij zo'n oud ding is de pijn dan minder

Geplaatst: vr jan 30, 2009 16:12
door wheeling_jo
Ik heb tot voor kort een Husky 510 SMR gehad met endurovelgen en dito banden erbij.
Ik deed daar ook ritten mee op de baan maar verder dan 150 km op een dag niet hoor en de omwissel van wielen duurt ook al gauw 2 uurkes (inclusief andere remklauw en pomp) en ik was het zo beu dat ik geen baanwielen meer wou... ik ben zelfs onlangs overgestapt naar een TE250 en rij niet meer op de baan.
Een echte enduro fiets en eentje voor 60 km per dag te doen gaan niet samen ....

grtz

Geplaatst: vr jan 30, 2009 17:28
door kevin
ZIE SUPER REACTIE MAAR KEUZE BLIJFT MOEILIJK!!

Geplaatst: ma feb 02, 2009 23:00
door Noppy
http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=4953.0

Dit is misschien wel een goede leestip :idea: :?:

Geplaatst: di feb 03, 2009 08:49
door Surfroy01
Die 60 woon werk kilometers zijn dat snelweg of binnen door weg? Dat scheelt natuurlijk ook al, ik doe af en toe eens woon werk op mijn CRF450X maar dat is 20km enkele afstand en dan kan ik de helft nog echt offroad ook :lol:

Geplaatst: do feb 05, 2009 10:21
door henkzelf
kevin schreef:Vaak zal het niet zijn max 1 x per week......en dan is een 250 cc echt te weinig??
Nee, het is niet te weinig. Ik ben ooit met een XR250 op vakantie geweest. Tasje achterop en totaal 4000 km heen en terug naar Istriƫ. Op de Wurzenpas laat je nog elke auto staan. Ik pakte hem ook wel eens naar mijn werk; 1 uur, geen snelweg, maar daar vond ik geen bal aan.

Natuurlijk moet je een 250 niet uitmelken; 80 a 90 max en ontspannen. Maar dat is altijd nog minder erg dan met een 600cc plus en 150 kg plus motor willen leren "offroadrijden".

Nou is voor offroad in Nederland een 250 viertakt een beetje te licht; het blokje moet nogal hard werken, dus meer onderhoud. Dus, 450 viertakt.

Ennuh, ik ben op mijn 38e begonnen :lol:

Geplaatst: ma feb 09, 2009 16:41
door Mr.FreeBike
Is een Yamaha XT660R geen optie?

Geplaatst: ma feb 09, 2009 17:19
door Noppy
De WR250R heeft een top van 160 km/u met een 6-bak met een soort 'overdrive'. Hiermee schijn je gerust uren lang 120 te kunnen rijden, zonder het gevoel te hebben de motor stuk te laten draaien.
henkzelf schreef:
kevin schreef:Vaak zal het niet zijn max 1 x per week......en dan is een 250 cc echt te weinig??
Nee, het is niet te weinig. Ik ben ooit met een XR250 op vakantie geweest. Tasje achterop en totaal 4000 km heen en terug naar Istriƫ. Op de Wurzenpas laat je nog elke auto staan. Ik pakte hem ook wel eens naar mijn werk; 1 uur, geen snelweg, maar daar vond ik geen bal aan.

Natuurlijk moet je een 250 niet uitmelken; 80 a 90 max en ontspannen. Maar dat is altijd nog minder erg dan met een 600cc plus en 150 kg plus motor willen leren "offroadrijden".

Nou is voor offroad in Nederland een 250 viertakt een beetje te licht; het blokje moet nogal hard werken, dus meer onderhoud. Dus, 450 viertakt.

Ennuh, ik ben op mijn 38e begonnen :lol:

Geplaatst: ma feb 09, 2009 17:28
door JordyXT600
je kunt de mijne kopen ;-)

Geplaatst: ma feb 09, 2009 17:57
door petertje
1 keer met mij gereden en dan wil je al geen modder meer zien jordy of heb je andere plannen :wink:

Geplaatst: ma feb 09, 2009 18:47
door JordyXT600
andere plannen ;-) zie "vraag en aanbod"