Pagina 1 van 1
Honda XR650R
Geplaatst: wo mei 07, 2003 19:19
door KC
Zijn er mensen die ervaring hebben met het de XR650R,
Waarschijnlijk niet het meeste vermogen, niet de lichtste,
maar schijnt wel duurzaam, en vet lol in de bagger.
Voorop rijden op een wedstrijd zit er toch niet in dus
ben benieuwd hoe die bevalt
Wie rijdt ermee enduro, offroad of allroad?
grtz KC
Geplaatst: wo mei 07, 2003 20:20
door Jo VdB
Ik heb er eentje gehad.
Sterke en krachtige motor (tenminste als hij "open" is)
Qua onderhoud veel minder veeleisend dan bv een KTM EXC, en ook simpeler van opzet.
Wel heeft een XR650R VEEL last van warmlopen bij lage snelheden en sluip-door-kruip-door-toestanden. Kan je gedeeltelijk oplossen door er een dop van 1,8 Bar op te zetten (standaard heeft hij naar ik meen 1.3 Bar)
De mijne heeft regelmatig gekookt, en dan is het expansievaatje niet voldoende om zijn koelvloeistof bij te houden !!!!
Enne, reservestukken zijn soms wel PEPERDUUR bij Honda !!
Daarentegen is het werkplaatshandboek zijn geld ruim waard. Hier staat werkelijk alles tot in het kleinste detail beschreven met honderden foto's.
Toch is mijn EXC veel plezieriger om mee te rijden .
Rij je veel ON road, kies dan inderdaad een XR650R
Jo VdB
Geplaatst: wo jun 11, 2003 12:53
door Gast
Ik heb een xr650r `03 die ik gebruik voor het rijden (en uitzetten) van allroadritten.
Komende van een Dr Big heb ik mijn handen meer dan vol aan de fiets en ik geniet dan ook met volle teugen van de standaard 60 Nm. Een HRC kitje heb ik dus al helemaal niet nodig.
Ik heb gelukkig ook geen last van een overkokende motor gehad daar waar ik bij het uitzetten van allroadritten vrij lang stil sta met draaiende motor om dingen te noteren en dan weer ff rustig een paadje inrij om te kijken of het iets is dus ik denk dat er bij de nieuwere versies iets veranderd is aan het koelsysteem.
Verder vreet ie banden ( en ketting/tandwielen ) bij allroadgebruik en ik vind hem behoorlijk "kopzwaar" in vergelijking met een KTM lc4 620 SC waar ik vorige week even op mocht rijden.
Het lijkt net of er op de xr650r een zak aardappelen op het voorspatbord meegezeuld wordt en dat is voor de crossgebruik natuurlijk wel een nadeel.
Maar bij de KTM leek het wel of ze een balansas vergeten waren dus dat spreekt weer ten voordelen van de xr650r want hij is behoorlijk trillingsarm.
Verder is het peilstokje een ellende om na een aflezing weer goed terug te draaien. Veel oefenen is het devies.
Voor dagelijks onroad en allroad gebruik is het zeker een fiets om op je "te testen" lijstje te zetten.
Groeten,
LEO
xr 650
Geplaatst: wo jun 25, 2003 19:39
door xrmanu
Een XR650 gaat een stuk scherper sturen als je je voorvork een paar mm (4->8mm) laat door de kroonplaat komen. Ook voor andere XR's toepasbaar,alle motoren eigenlijk.
Voor SM is het omgekeerd,vorkkap gelijk met de kroonplaat voor stabiliteit op hogere snelheden,wordt dikwijls anders gedaan maar zorgt voor een heel zenuwachtig stuurgedrag op straat.
Bij off-roadwerk met een XR650 wordt aangeraden een 51 tandwiel achter te monteren ,hiermee maak je hem veeeel vinniger en snelheid maakt hij toch genoeg.
Geplaatst: do jul 10, 2003 23:44
door wilm
je kan er wel veel kilo vanaf sleutelen dacht ik
Geplaatst: vr jul 11, 2003 16:43
door Wielke van Schaefer
Moet je aan mijn neefje vragen...Tiesepier.
Die heeft er ook een, en die gaat als de brandweer.
Hij heeft onlangs een knalpijp drop gezet uit scheggië.
Die maakt nu echt een schiek geluid en trekt harder dan miene rechterarm.
Groeten van Wielke
Geplaatst: ma jul 14, 2003 09:03
door Gast
Wielke van Schaefer schreef:Moet je aan mijn neefje vragen...Tiesepier.
Misschien kan jij hem eens vragen om zijn verhaal hier op dit forum te doen
LEO
xr 650
Geplaatst: ma sep 08, 2003 22:34
door Bertus A
Rij er nu 2 jaar mee. Ca 50-50 on/off-road. Tot nu toe het beste compromis dat ik gereden heb. Bevalt me super. Waarschijnlijk geen winners bike (of ligt dat aan mij) maar wel heel veelzijdig
Re: xr 650
Geplaatst: wo sep 10, 2003 11:52
door Gast
Bertus A schreef:.... Ca 50-50 on/off-road.......
ALL ROOD dus
Hoi Bertus A,
Als je interesse hebt om eens zo`n allroadrit te rijden met een paar andere xr650r rijders kan je mee een mailtje sturen:
leo.vanleeuwen@stbno.nl
Groeten,
Leo
Geplaatst: di sep 16, 2003 23:04
door Arnaud
Hai Leo!
Zoals je in de 'Werkplaats' hebt kunnen lezen, heb ik vanmiddag een WR400F werkplaatshandboek te kopiëren gekregen van... Jorge "Rachez"!
Ik herkende hem niet direct, maar al gauw bleek 'ie mij wel te herkennen van de April-rit van vorig jaar.
Hij heeft ook wel zin om in oktober een dagje mee te raggen, dus misschien kun je hem nog even de details mailen
??
Arnaud.
Geplaatst: wo dec 10, 2003 23:06
door Sharky_Capas
Ik heb nu een XR650.
Omdat ik niet veel vergelijking heb gehad kan ik niet een reeel beeld scheppen. Ik gebruik mijn XR650 nu als SM. deze vind ik zeer lekker en stabiel rijden.
Hij is iets zwaarder dan de meeste Sm maar dat mag de pret niet drukken.
Ik verkoos deze motor boven een KTM 620 LC4 bj. '97. Dit omdat mijn Xr veel stabieler reed. Er rammelde veel minder, en hij was in een betere staat. (ik heb dus niet een ktm getest in dezelfde staat.)
Je moet kijken wat je doel is met je motor en als je een open uitlaatset met grotere bocht en een ander luchtfilter monteerd is het echt een beest.
Algemeen hoor ik dat een XR vreselijk duurbaar en minder onderhoud nodig blijkt te hebben als sommige andere merken.
Het is jammer dat ze stoppen met het importeren naar NL.
SToppen met de import???
Geplaatst: vr dec 12, 2003 23:47
door grootsmit
Lees ik het goed. Stoppen met de import van XR650R. Honda gaat hoop ik toch geen fouten maken en deze wereld machine niet meer importeren.
Is het zeker dat ze gaan stoppen of is het een gerucht?
Groet Patrick
Geplaatst: za dec 13, 2003 00:59
door Husa Boy
geraken niet meer door de homologatie
dus BYE BYE xr en nog vele andere enduro's
spijtige zaak
Import XR en andere enduro's
Geplaatst: za dec 13, 2003 11:11
door grootsmit
nog een paar vraagjes:
1. Per wanneer is de XR niet meer verkrijgbaar?
2. Hoe kan het dat ze deze machine wel in Amerika leveren met zijn zeer strenge emissie eisen?
3. Welke merken types verwijnen er nog meer?
3. Kunnen fabrikanten/importeurs de machines niet "tijdelijk" laten voldoen aan de eisen. (net als nu een zak met losse onderdelen bijvoegen.
Wat blijft er anders over van onze hobby!!
Patrick
Geplaatst: za dec 13, 2003 18:27
door xr-manu
In de USA is alleen California (dacht ik)zeer streng kwa normen.Daar staan die motoren dan ook zeer arm (te
) en staat er een soort van naverbranding op
.
In Europa (leve Europa
) is er een nieuwe ,strengere norm van kracht vanaf eind 2003/begin 2004.Dus o.a. geen luchtgekoelde motoren meer (XR400) en ander speelgoed(KLX,DRZ etc..).Dus ook geen XR650 meer in 2004.Mss via grijsimport.
En HM Italië slaagt er in om alle Honda CR's en CRF's een homologatie te bezorgen voor 2004
Leg me dat eens uit...
Geplaatst: za dec 13, 2003 18:37
door adje
xr-manu schreef:
En HM Italië slaagt er in om alle Honda CR's en CRF's een homologatie te bezorgen voor 2004
Leg me dat eens uit...
Goed he' van HM motors
www.hmmoto.it
xr650r woon-werk geschikt?
Geplaatst: di jan 06, 2004 08:34
door superroenie
Ben hier nieuw, niet op motorgebied maar wel op dit forum.
In de afgelopen jaren de volgende motoren gehad:
Kawasaki vulcan 750
Honda VFR750F
Honda VTR1000SP1
BMW R1150R
Buell XB9R firebolt
Nu is het echter tijd voor wat anders en heb ik mijn oog laten vallen op een tot SM omgebouwde XR650R.
Aangezien ik echter de motor ook voor woon-werk (70km enkel) wil kunnen gebruiken is mijn vraag hoe jullie ervaring is met langere ritten op de xr. Kan de motor gedurende langere tijd 100-120km/u rijden en is dat ook uit te houden of kan ik beter via een 80-100 route gaan rijden (met mogelijkheid om uit te wijken naar een dijkroute
)
Betrouwbaarheid van het blok zal wel okay zijn denk ik, 't is tenslotte een honda.
Groeten
Jeroen
Re: xr650r woon-werk geschikt?
Geplaatst: di jan 13, 2004 12:51
door Gast
superroenie schreef:... Kan de motor gedurende langere tijd 100-120km/u rijden en is dat ook uit te houden of kan ik beter via een 80-100 route gaan rijden ....
Standaard ligt er een 14 voor (48 achter) op.
Voor (langdurig) snelweggebruik heb ik wel eens gehoord dat het verstandiger zou zijn om er een 15 voor op te leggen (en 44 achter).
Verder is het zadel een beetje hard vind ik persoonlijk om langere tijd op te zitten.
LEO
Geplaatst: za jan 24, 2004 12:11
door Jelo
Ik heb al wat XR's gehad en was altijd zeer tevreden. Als je hem goed onderhoud krijg je geen problemen. Momenteel heb ik een XR650R 2003 en ben weer tevreden.
groetjes Jelo
Re: SToppen met de import???
Geplaatst: za jan 24, 2004 22:44
door Gast
grootsmit schreef:Lees ik het goed. Stoppen met de import van XR650R. Honda gaat hoop ik toch geen fouten maken en deze wereld machine niet meer importeren.
Is het zeker dat ze gaan stoppen of is het een gerucht?
Groet Patrick
Patrick,
Het is helemaal afgelopen met de Honda XR in NL. Honda Nederland wil geen geld meer uitgeven voor het vernieuwen van de type goedkeuring.
Dus ook de XR400R wordt ook niet meer in NL ingevoerd. Vraag maar aan De heer van der Sande van Honda NL.
Wordt dus zelf importeren of ander merk kopen. Zelf ben ik dik tevreden met mijn XR400R. Ga misschien een XR400RE importeren.
Jan...
Geplaatst: wo sep 22, 2004 22:38
door driekske
heeft er iemand van jullie een goed advies in vervangingsuitlaten voor een XR650R? Die originele bochtjes voor lijken me echte knijpers. moet de demper dan ook mee?
Kachel nu al sinds 2000 rond met de originele pijp, vind het wel lang genoeg geweest, wil wat meer pit (je raakt er aan gewend).
XR is goed voor de weg en ruime zand, minder voor het krappe werk, en klippen zie je te veel van de onderzijde (met je kop erin).
Geplaatst: wo sep 22, 2004 23:27
door Gast
driekske schreef:heeft er iemand van jullie een goed advies in vervangingsuitlaten voor een XR650R?
http://www.motor-forum.nl/forum/topiclist.php/8
Op dit forum zitten (heel) veel SM rijders op een xr650.
Als je de zoekfunctie gebruikt op "xr650" kom je verschillende postings tegen waarin men het over de (vervangings) uitlaat(bochten) heeft voor de xr650.
Schenk een bak koffie in en ga er eens goed voor zitten zou ik zeggen en
"zoek ze" en geniet van de foto`s.
LEO
Geplaatst: za okt 02, 2004 22:26
door xr-manu
driekske schreef:heeft er iemand van jullie een goed advies in vervangingsuitlaten voor een XR650R? Die originele bochtjes voor lijken me echte knijpers. moet de demper dan ook mee?
Kachel nu al sinds 2000 rond met de originele pijp, vind het wel lang genoeg geweest, wil wat meer pit (je raakt er aan gewend).
XR is goed voor de weg en ruime zand, minder voor het krappe werk, en klippen zie je te veel van de onderzijde (met je kop erin).
Het franse merk CRD maakt heel goede voorbochten voor de XR650,ze lopen trouwens links en recht van de cilinder en komen onder de carbu weer samen.Ik heb die voorbochten zitten samen met een Leo Vince X3 open demper (veel te luid voor off-road werk ,ik rij SM,die Leo's zijn ook gedempt te krijgen
)Samen met de Mikuni TM40 carbu (met pomp) en aangepast luchtfilterbox maakt m'n fiets 58din pk op het wiel,standaard uit de kist +-45 pk.
Als je vermogen wil op een XR650 moet je ook de inlaat(box /filter/screen) aanpassen anders levert dit weinig of niks op.Enkel de demper zonder inlaat aanpassingen levert minder vermogen dixit verantwoordelijke van het Usa fabrieksteam (Baja racing).
Met een open airbox en andere luchtfilter/sproeiers haalde ik al 51 awpk met standaard uitlaat/carbu.
De Mikuni TM40 is echt een aanrader op een XR, geeft je motor echt een pracht karakter.Ongeloofelijke gasrespons
Dan heb je een pak plezier bij zonder extra kabaal hoeven te maken.Off-road rijden is zo al moeilijk genoeg.
De carbu vind je hier (aan de beste prijs):
http://www.hells.de/framepage1015.html Dit is het beste wat je aan je XR kan doen
Nog voorbochten (links/rechts cilinder) aan spotprijs:
http://www.abp-racing.de/kruemmer.html De Crd is 350 ofzo
Hier 15 tips: ook om oa het sturen te verbeteren:
http://www.adbmag.com/html/pages/tool/arch/xr650.html
Een 51 t achter is ook aan te raden in het zand
Ander XR/Honda spul:
http://www.supermotard.be/modules.php?n ... sc&start=0
Beste 4t forum:
http://www.thumpertalk.com/forum/postli ... Board/UBB9
Airboxmod:
http://www.4strokes.com/tech/honda/airbox/
Xr650 algemeen:
www.xr650r.us
Voila