Pagina 1 van 2
Achterband probleem!!
Geplaatst: zo jan 25, 2009 20:49
door wr450f'05
Ik heb een probleem met mijn achterband.
Volgens mij hapt de ketting stukken van de noppen weg aan de linkerkant van de band.
Ik heb al een aantal keer gecontroleerd of de band er wel recht in zit, maar volgens mij zit die toch echt recht.
Rij ik nu met een te slappe ketting? Ik heb niet het idee dat dat zo is, weet iemand precies hoe strak deze moet staan.
Ik had er bij mijn vorige motoren geen last van.
Klinkt dit iemand bekend in de oren, ik heb eigenlijk geen idee wat ik er nog aan kan doen.
Het gaat om een HM Honda CRF 450 X van 2008.
Er ligt een Kenda trackmaster K760 120/100-18 op.
Geplaatst: zo jan 25, 2009 21:03
door roen
ja dit heb ik ook altijd, maar dan met maico's uit het jaar kurk...
is in mijn geval niets aan te doen.
Geplaatst: zo jan 25, 2009 21:26
door wr450f'05
Ik kan mij niet voorstellen dat hier niks aan te doen is.
Geplaatst: zo jan 25, 2009 21:32
door ReinderJansma
als je de ketting boven omhoog doet, moeten minimaal 2 en maximaal 3 vingers tussen de ketting en ketingstrip kunnen
Geplaatst: zo jan 25, 2009 22:36
door wr450f'05
Ketting is op de juiste spanning.
Geplaatst: zo jan 25, 2009 23:29
door adje
Dat probleem had ik ook bij mijn eerste Honda CRF450R uit 2003.
Ik heb er toen iets voor gemaakt dat de ketting niet meer naar de zijkant kan slaan.
Zie foto's.
Ik heb dit plaatje er nu nog steeds op zitten , gewoon elk jaar overgezet op een nieuwe CRF450
Geplaatst: ma jan 26, 2009 00:00
door wr450f'05
Hoe heb je dit plaatje vast gezet op de achterbrug.
Ik snap niet helemaal waar hij mee vastgezet wordt.
De eerste foto snap ik ook niet helemaal zijn dat twee plaatjes?
Geplaatst: ma jan 26, 2009 11:11
door daan LC8
wr450f'05 schreef:Hoe heb je dit plaatje vast gezet op de achterbrug.
Ik snap niet helemaal waar hij mee vastgezet wordt.
De eerste foto snap ik ook niet helemaal zijn dat twee plaatjes?
Zo te zien heeft adje dat plaatje vastgezet met een alu hoekprofieltje oid.
Slim Gemaakt
heb je er een O-ringen ketting op liggen?
die zijn nl stabieler in loop, (minder zijwaarts slaan).
Daan
Geplaatst: ma jan 26, 2009 14:04
door RvD
Goed bezig Adje, ook de vorm van de luchtfilterbak er in gemaakt. Anders gaat de kunstof plaat de luchtfilterbak raken bij diep inveren. Heb dit ook voor m'n CR125 zo gemaakt. Heb wel een iets kleiner kunstof plaatje gemaakt voldoet ook prima.
Gewoon een gaatje boren in de achterbrug bovenop met een haakse boormachine en draad tappen om het hoeksteuntje mee vast te schroeven, gaat prima. Heb trouwens wel nog een RVS plaatje gemaakt onder de zwarte kettingeleider bij het voortandwiel (ook bovenop de achterbrug) zodat deze niet inschuurt naar verloop van tijd. Heb ook wel eens gehoord dat ze deze strip vastkitten op de achterbrug, plaatje eronder vind ik persoonlijk iets netter.
Geplaatst: ma jan 26, 2009 17:59
door adje
Het plaatje wat ik gebruikt heb is van een Honda CR125/250 van bj 1987.
Dit plaatje heeft al 2 bevestigings punten er aan vast zitten.
Aan deze plaatjes is nu nergens meer aan te komen en vandaar dat ik het elke keer op een nieuwe motor overzet.
Ik heb 2 gaatjes in de achterbrug geboord en M6 draad er in getapt.
Die 2 plaatjes op de foto zijn ook orginele Honda plaatjes van ongeveer dat bj als die er op zit maar deze zijn zonder die bevestigingspunten.
Als het plaatje wat er nu op zit versleten is dan maak ik er wel weer zelf eentje voor.
Geplaatst: ma jan 26, 2009 20:29
door Gix
Let wel dat een crossketting zonder O of X ringen meer slingert.
Dus dit kan ook een oorzaak zijn dat de ketting de noppen raakt.
Geplaatst: ma jan 26, 2009 20:48
door wr450f'05
Het is een O-ring ketting wat erop ligt.
Wat zijn de afmetingen van dit plaatje, en kan ik zomaar gaatjes in de achterbrug boren en draad tappen?
Geplaatst: ma jan 26, 2009 21:01
door mark20v
Is het niet juist de onderkant van de ketting die klappert? Boven is namelijk de trekkende kant (aandrijving)
Zelf soortgelijk iets gehad, dit bleek de kettinggeleider aan de onderkant van de achterbrug te zijn.
Gr Mark
Geplaatst: ma jan 26, 2009 21:09
door adje
wr450f'05 schreef:Het is een O-ring ketting wat erop ligt.
Wat zijn de afmetingen van dit plaatje, en kan ik zomaar gaatjes in de achterbrug boren en draad tappen?
Ik rij altijd met de DID 520VM x-ring kettingen.
Ik doe dat dus al jaren zo en nooit problemen mee gehad.
En ik spring toch ook echt wel over springschansen heen
Geplaatst: di jan 27, 2009 00:50
door gassen
mark20v schreef:Is het niet juist de onderkant van de ketting die klappert? Boven is namelijk de trekkende kant (aandrijving)
Zelf soortgelijk iets gehad, dit bleek de kettinggeleider aan de onderkant van de achterbrug te zijn.
Gr Mark
Zit een hele logische gedachte achter, maar je remt ook weleens af en dan moet dat stuk ketting ook ergens blijven.
Geplaatst: di jan 27, 2009 10:12
door Surfroy01
Waarom heb ik er op mijn CRF450X '08 geen last van?
Geplaatst: di jan 27, 2009 11:22
door Rolando
Surfroy01 schreef:Waarom heb ik er op mijn CRF450X '08 geen last van?
Ik heb het ook.
Opgelost door een ketting geleider van een XR er op te zetten!!
Daar zit zo'n opstaande ran standaard op.
Wel extra gaten tappen in de achterbrug.
Geplaatst: di jan 27, 2009 17:56
door wr450f'05
Surfroy01 schreef:Waarom heb ik er op mijn CRF450X '08 geen last van?
Ja dat vraag ik mij dan ook af.
Wat voor banden rij je mee en wat voor ketting heb je erop liggen?
Geplaatst: di jan 27, 2009 19:24
door Rolando
Het gebeurde bij mij met de originele band en ketting.
Toen heb ik hem er op gezet.
Kan best met de VM ketting nu over zijn, maar ik laat hem maar zitten.
Overigens heb ik er een 120 band opzitten ipv een originele 110.
Geplaatst: di jan 27, 2009 21:29
door Surfroy01
Uhhhh
ik heb het dus ook!!!! ik dacht dat het bij de band hoorde, de bridgestones hebben nl standaard van die afgeschuinde vlakken op noppen maar niet bij de noppen op de zijkant, nouja wel die bij de ketting
nu dus....
Maar als ik het zo zie kun je toch iets fabriceren waarbij je geen gaten hoef te tappen in je achterbrug door de boutgaten van je kettingeleider te gebruiken??? of komt die dan te hoog te liggen? Moet zeggen dat ik me afvraag of het veel uitmaakt die paar afgevlakte nopjes. Zag ook dat die witte spatflap ingevreten is door de ketting, boeie!
Vandaag overigens de CRF als pekelfiets gebruikt, nouja door het pikdonkere duin gecrosst om half 7 vannochtend, lekker maar op half opgevroren zandpaden zien te driften is toch apart, wel leuk om in cross outfit met de CRF de haagse parkeergarage van werk binnen te rijden, verbaasde blikken alom!
Geplaatst: di jan 27, 2009 21:49
door mark20v
gassen schreef:mark20v schreef:Is het niet juist de onderkant van de ketting die klappert? Boven is namelijk de trekkende kant (aandrijving)
Zelf soortgelijk iets gehad, dit bleek de kettinggeleider aan de onderkant van de achterbrug te zijn.
Gr Mark
Zit een hele logische gedachte achter, maar je remt ook weleens af en dan moet dat stuk ketting ook ergens blijven.
Daar zit ook een logische gedachte achter...
Geplaatst: di jan 27, 2009 21:57
door Jo VdB
adje schreef:Ik rij altijd met de DID 520VM x-ring kettingen.
En toch zie ik op die foto duidelijk een
AFAM-ketting
Jo VdB
Geplaatst: di jan 27, 2009 22:20
door wr450f'05
Ik ga van de week eens iets proberen te fabriceren voor op de achterbrug.
Geplaatst: di jan 27, 2009 22:34
door driekske
hoe is staat van de ketting? Ik heb dit ook wel eens maar dan is de ketting gewoon versleten of aan het verslijten. Bij ''kettingrek'' krijg je namelijk ook meer zijwaarste speling. Rij met 140/80 en DID x-ring en als de ketting in orde is gebeurt er nagenoeg niks met de band!
Geplaatst: di jan 27, 2009 23:06
door adje
Jo VdB schreef:adje schreef:Ik rij altijd met de DID 520VM x-ring kettingen.
En toch zie ik op die foto duidelijk een
AFAM-ketting
Jo VdB
Dit zijn foto's van mijn 2003 CRF490 waar jij zo van onder de indruk was.
Ik had er toen inderdaad eenmalig een Afam x-ring ketting op liggen